ΘΕΣΠΙΖΕΤΑΙ κοινοτικό πρόγραμμα με την ονομασία PROGRESS που αφορά στην απασχόληση και την κοινωνική πρόνοια και συνοχή, τις περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας και τον εκσυγχρονισμό του ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου.
Οι διατάξεις του υποστηρίζουν τη συγχώνευση των λειτουργούντων μέχρι σήμερα τεσσάρων σχετικών ειδικών προγραμμάτων δράσης με στόχο την εξοικονόμηση κόστους, την αποφυγή επικαλύψεων και τη μεγαλύτερη σαφήνεια και διαφάνεια των δράσεών του στο πλαίσιο ενός κοινού προγράμματος με τον ίδιο στόχο.
Στη σχετική συζήτηση που διεξήχθη για το Progress στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο οι εισηγητές εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τους στόχους και τα μέτρα που προτείνει η Επιτροπή αλλά και τις ακόλουθες συμπληρώσεις, που βασίζονται στα υπάρχοντα προγράμματα δράσης:
– σε όλους τους τομείς και τα μέτρα θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η αρχή του mainstreaming,
– η δικτυωμένη εργασία και η αμοιβαία μάθηση καθώς επίσης η επινόηση και η διάδοση επιτυχημένων μεθόδων θα πρέπει να προωθούνται όχι μόνο σε κοινοτικό επίπεδο, αλλά και σε διακρατικό, σε εθνικό και σε περιφερειακό,
– όπως και στα μέχρι σήμερα προγράμματα, οι διακρατικές ανταλλαγές και τα διακρατικά μέτρα θα πρέπει να αποτελούν σημαντικό μέρος του PROGRESS,
– για την καλύτερη επίτευξη των πολιτικών στόχων της Ε.Ε. δεν αρκεί η επινόηση και η διάδοση επιτυχημένων μεθόδων, αλλά χρειάζεται πολύ περισσότερο η ανάπτυξη νέων και καινοτόμων προσεγγίσεων,
– θα πρέπει να δοθεί περισσότερη προσοχή στην καλύτερη και πιο εξειδικευμένη διάδοση των αποτελεσμάτων των επιμέρους τομέων και μέτρων, διότι μόνο έτσι μπορεί το πρόγραμμα να φέρει την επιθυμητή ώθηση.
Οι κοινωνικοί εταίροι και οι μη κυβερνητικές οργανώσεις
Οι κοινωνικοί εταίροι και οι μη κυβερνητικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται σε περιφερειακό, εθνικό και κοινοτικό επίπεδο θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη σύλληψη, την εκτέλεση και την παρακολούθηση του προγράμματος. Και για το λόγο αυτό προτείνονται οι παρακάτω αποσαφηνίσεις:
– η πρόσβαση στο πρόγραμμα θα πρέπει να είναι ανοικτή και για εθνικές και περιφερειακές μη κυβερνητικές οργανώσεις,
– το μέγιστο ποσό συγχρηματοδότησης της Ε.Ε. στο συνολικό κόστος του αποδέκτη χρηματοδοτικής ενίσχυσης θα αυξηθεί από 80% σε 90%, επειδή ο καθορισμός ίδιας συμμετοχής 20% θέτει σοβαρές δυσκολίες σε πολυάριθμα κοινοτικά δίκτυα,
– η Επιτροπή θα πρέπει να έχει τακτική ανταλλαγή απόψεων με τους κοινωνικούς εταίρους και τις μη κυβερνητικές οργανώσεις σχετικά με την εκτέλεση του προγράμματος και να τους δίνει τις σχετικές πληροφορίες.
Αύξηση της χρηματοδότησης
Το προτεινόμενο δημοσιονομικό πλαίσιο για τους τομείς του προγράμματος ανταποκρίνεται στις μέχρι σήμερα πιστώσεις των τεσσάρων προγραμμάτων δράσης και τις θέσεις του προϋπολογισμού για τις συνθήκες εργασίας (με βάση τα εκτιμώμενα ποσά του προϋπολογισμού του 2006).
Στη γνωμοδότησή της σχετικά με την προσωρινή επιτροπή για τις πολιτικές προκλήσεις και τους δημοσιονομικούς πόρους κατά το διάστημα 2007-2013, διαπιστώθηκε ότι οι προβλεπόμενες πιστώσεις για το PROGRESS δεν αντιπροσωπεύουν αύξηση των διαθέσιμων πόρων στους συγκεκριμένους τομείς και ότι το δημοσιονομικό πλαίσιο του PROGRESS θα χρειαστεί να αυξηθεί.
Μάλιστα η επιτροπή ζητεί να διπλασιαστούν οι πιστώσεις που προβλέπονται για την υλοποίηση της κοινωνικοπολιτικής ατζέντας. Η εισηγήτρια της σχετικής έκθεσης για τη θέσπιση του προγράμματος προτείνει αύξηση του δημοσιονομικού πλαισίου κατά 50%, δηλ. από 628,8 εκατ. ευρώ σε 943,2 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται για μια καθαρά προκαταρκτική πρόταση που θα οριστικοποιηθεί με τις διαβουλεύσεις της προσωρινής επιτροπής για τις πολιτικές προκλήσεις και τους δημοσιονομικούς πόρους στη διευρυμένη Ενωση 2007-2013 και την επικείμενη απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τις δημοσιονομικές προοπτικές για το διάστημα 2007-2013.
Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι η Επιτροπή περιέκοψε τις προβλεπόμενες πιστώσεις από 107,25 εκατ. ευρώ σε 54,55 εκατ. ευρώ.
Με το σκεπτικό ότι αυτή η περικοπή ανταποκρίνεται στον προτεινόμενο προϋπολογισμό για το σχεδιαζόμενο Ευρωπαϊκό Ιδρυμα Ισότητας των Φύλων, η ίδρυση του οποίου πρέπει σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη.
Παράπονα και μάχη κατά των περικοπών
Η εισηγήτρια αναγνωρίζει μεν ότι η περικοπή είναι σε ένα βαθμό δικαιολογημένη, διότι ορισμένες δραστηριότητες της Επιτροπής μεταφέρονται στο Ιδρυμα ισότητας των Φύλων, αλλά θεωρεί υπερβολικό το ύψος της περικοπής, δεδομένης της σημασίας που έχει η ισότητα των φύλων στην πολιτική της ΕΕ. Προτείνει, συνεπώς, την αύξηση του ελάχιστου ποσού για τον τομέα Ισότητα των φύλων.
Για τον τομέα κοινωνική πρόνοια και κοινωνική ένταξη η εισηγήτρια εκφράζει επιφυλάξεις σχετικά με το πολύ χαμηλό ποσοστό αύξησης των πιστώσεων, τη στιγμή που το έως τώρα πρόγραμμα δράσης για την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού διευρύνεται με τους τομείς των συντάξεων, της υγειονομικής περίθαλψης και της μακροχρόνιας μέριμνας.
Προτείνει, επομένως, αύξηση των πιστώσεων του συγκεκριμένου τομέα από 28% σε 30%, προκειμένου ο τομέας της κοινωνικής ένταξης να εξελιχθεί σωστά και παράλληλα να υποστηριχτούν επαρκώς τα κράτη-μέλη στην προσπάθειά τους για εκσυγχρονισμό της κοινωνικής πρόνοιας.
Οι προτεινόμενες αυξήσεις των ελάχιστων ποσοστών είναι εις βάρος των τριών άλλων τομέων του προγράμματος.
Μάλιστα, το εύκαμπτο περιθώριο κινήσεων που δεν κατανέμεται σε κανένα τομέα αλλά θα διατίθεται αργότερα μέσα στο έτος, ανάλογα με τις τρέχουσες εξελίξεις στους επιμέρους τομείς, περικόπτεται από 10% σε 4%, ενώ η ετήσια κατανομή του στoυς επιμέρους τομείς του προγράμματος ανατίθεται στην αρμόδια για τον προϋπολογισμό αρχή.
Μεγαλύτερη συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Εξαιτίας της σημασίας του PROGRESS και της επτάχρονης διάρκειάς του, εκφράστηκε η άποψη να ενισχυθεί ο ρόλος του Κοινοβουλίου στην παρακολούθηση και η επιρροή του στην εκτέλεση του προγράμματος. Για το σκοπό αυτό προτάθηκε:
– οι ετήσιες πιστώσεις και κατανομή του στους επιμέρους τομείς του προγράμματος να μην καθορίζονται από την επιτροπή του προγράμματος αλλά στο πλαίσιο της ετήσιας διαδικασίας του προϋπολογισμού,
– η Επιτροπή να έχει τακτικά ανταλλαγή απόψεων με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με την εκτέλεση του προγράμματος,
– η Επιτροπή να υποβάλει ενδιάμεση έκθεση σχετικά με την αξιολόγηση των επιτευχθέντων αποτελεσμάτων και τις ποσοτικές και ποιοτικές πτυχές της εκτέλεσης του προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Τετάρτη, 3 Αυγούστου 2005