Η εξοικείωση των παιδιών με την «ιδέα» και την «εικόνα» της Αναπηρίας

Ένα ακόμα σεμινάριο-εργαστήριο με θέμα «Η εξοικείωση των παιδιών με την ιδέα και την εικόνα της αναπηρίας» και εισηγήτρια τη συγγραφέα Λίλα Πατρόκλου, πραγματοποιήθηκε στις 3 Μαρτίου 2010, αυτή τη φορά στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίου.

Η Λίλα Πατρόκλου είναι συγγραφέας παιδικών βιβλίων (τα βιβλία που έχει εκδώσει μέχρι σήμερα είναι «Η Χρυσούλα», Εκδ. Κάστωρ 2003, και «Τα άταχτα πλοκάμια» Εκδ. Κάστωρ 2008) και έχει η ίδια κινητική αναπηρία. Αυτά τα σεμινάρια απευθύνονται (δωρεάν) σε Βρεφονηπιοκόμους, Νηπιαγωγούς και Δασκάλους Γενικής Παιδείας, ενώ ο μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων είναι 25, μιας και πρόκειται για σεμινάρια βιωματικού χαρακτήρα.
Το θέμα των σεμιναρίων περιλαμβάνει:

  • Ενημέρωση πάνω σε θέματα αναπηρίας (σωματικό, πνευματικό ή ψυχικό έλλειμμα – μόνιμο ή προσωρινό).
  • Προτάσεις με τρόπους δουλειάς στο σχολείο, αλλά και εκτός.
  • Εργαστήρι: Ανάγνωση ενός παιδικού βιβλίου που αναφέρεται στην αναπηρία και είναι η βάση της συζήτησης που ακολουθεί με θέμα «Οικογένεια και αναπηρία».

Πιο κάτω η συγγραφέας περιγράφει τους λόγους που την οδήγησαν στη διοργάνωση των σεμιναρίων και αναδεικνύει την ανάγκη εξοικείωσης των παιδιών με την αναπηρία μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος, με την ταυτόχρονη ενημέρωση των εκπαιδευτικών.

«Αυτή η «Σταυροφορία» ενημέρωσης ξεκίνησε το 2003 μέσα από μια πιεστική ανάγκη η οποία πηγάζει από μια πολύ σκληρή πραγματικότητα. Δεν γίνεται να συνεχίσουμε έτσι, κάτι πρέπει να αλλάξει. Αυτή η αλλαγή όμως θέλει χρόνο και πολύ δουλειά.

Όλοι ξέρουμε πως τα πάντα ακουμπούν στην παιδεία. Από εκεί πρέπει να ξεκινήσουμε. Αυτό ακριβώς κάνουμε: απευθυνόμαστε στους εκπαιδευτικούς. Αυτοί με τη σειρά τους θα δουλέψουν με τα παιδιά. Παράλληλα, είμαστε σε άμεση επαφή με τα παιδιά μέσα από τις Παιδικές Λέσχες Ανάγνωσης, τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα, τις επισκέψεις σε σχολεία και Νηπιαγωγεία. Το πιο ουσιαστικό κομμάτι όμως είναι η ενημέρωση των εκπαιδευτικών, καθώς σε όλη τη διάρκεια της επαγγελματικής τους πορείας θα περάσουν από τα χέρια τους χιλιάδες παιδιά. Γι’ αυτό και το θεωρούμε ως το πιο σημαντικό.

Ξεκινώντας από τον Νομό Αττικής, την Αθήνα, τα προάστιά της και τα χωριά της, ελπίζουμε κάποια στιγμή να πάμε και σε άλλες πόλεις. Το σεμινάριο αυτό γίνεται τώρα κατά διαστήματα σε τρείς Δήμους, στην Αγία Παρασκευή, στη Νέα Ιωνία και στη Νέα Φιλαδέλφεια. Πραγματοποιείται όμως και σε κάποιους άλλους χώρους, όπως στο Μουσείο Νεότερης Κεραμικής, ενώ δύο σεμινάρια θα γίνουν εντός του 2010 στο «Χαμόγελο του παιδιού» για το εκπαιδευτικό προσωπικό, κ.ά.

Σιγά-σιγά, όσοι εκπαιδευτικοί ενημερώνονται και ξεκινούν να δουλεύουν με τα παιδιά πάνω σε θέματα αναπηρίας, βλέπουν ήδη τα πρώτα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας. Ο στόχος μας είναι η αλλαγή νοοτροπίας πάνω σε θέματα που αφορούν στην αναπηρία, κάτι που δεν γίνεται από τη μια στιγμή στην άλλη. Θέλει βάθος χρόνου και πολύ δουλειά.

Αξίζει τον κόπο όμως, γιατί θα έχουμε πολλαπλά οφέλη:

  • Η γνώση (μέσα από την εξοικείωση που έχει γίνει από μικρή ηλικία) διώχνει το φόβο και τις προκαταλήψεις.
  • Ο άνθρωπος είναι πιο έτοιμος να αντιδράσει με ψυχραιμία, αν προκύψει το πρόβλημα, και να δράσει θετικά για τον εαυτό του και για τους άλλους.
  • Αντιμετωπίζει με σεβασμό και ενδιαφέρον τον συνάνθρωπό του. Έτσι έχουμε μια καλύτερη κοινωνία.
  • Έχει ισορροπημένη συμπεριφορά προς τους ανθρώπους με αναπηρία και τους βλέπει σαν ίσους προς αυτόν. Αν κάποια στιγμή κατέχει θέσεις και αξιώματα, θα φροντίσει για τις υποδομές και την κρατική μέριμνα. Έτσι θα έχουμε ένα καλύτερο κράτος.
  • Μέσα από την εξοικείωση με την εικόνα και την ιδέα της αναπηρίας δίνουμε κίνητρο στα παιδιά να ασχοληθούν επαγγελματικά στο μέλλον με ανθρωπιστικά επαγγέλματα.

Συμπληρωματικά στο σεμινάριο, είναι στη διάθεση των εκπαιδευτικών δύο κατάλογοι βιβλίων. Ο πρώτος περιλαμβάνει 68 τίτλους Παιδικών και Εφηβικών βιβλίων που αναφέρονται άμεσα ή έμμεσα στην αναπηρία (οι 63 τίτλοι θα τυπωθούν από το Φάρο Τυφλών σε γραφή Braille). Ο δεύτερος περιλαμβάνει βιβλία, CD ή CDRom, ως βοηθήματα για τους εκπαιδευτικούς. Μπορείτε επί του παρόντος να τους βρείτε στην ιστοσελίδα του Υπ. Παιδείας (http://dipe-a-athin.att.sch.gr/0212_Hmera_anapirias.doc) και στην ψηφιακή βιβλιοθήκη του www.disabled.gr (στην κατηγορία «Βιβλία», στο αριστερό μενού).

Εσείς ξέρετε καλύτερα απ’ τον καθένα πως τα παιδιά ό,τι μαθαίνουν μέσα απ’ την ευχαρίστηση δεν το ξεχνούν ποτέ. Γι’ αυτό θα προσπαθήσουμε να τα εξοικειώσουμε με την εικόνα και την ιδέα της αναπηρίας με απλό και ευχάριστο τρόπο. Μπορούμε να το κάνουμε.»

Λίλα Πατρόκλου
Συγγραφέας Παιδικών βιβλίων

email: lilapa1000@gmail.com

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Πανελλαδικές 2014: Δικαιολογητικά για προφορική ή γραπτή εξέταση μαθητών/αποφοίτων με αναπηρία

Δημοσιεύθηκε από το Υπουργείο Παιδείας η εγκύκλιος με θέμα: «Υποβολή δικαιολογητικών για προφορική ή γραπτή εξέταση μαθητών και αποφοίτων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές …

Σ.Κ.Ε.Π…Σου Διαφορετικά

Σ.Κ.Ε.Π...Σου διαφορετικά στη Διαδραστική Τελετή Λήξης του Φεστιβάλ «Αποτυπώματα» 2012 – 2013,  του Σ.Κ.Ε.Π. – Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους. Μικροί και μεγάλοι προσκεκλημένοι, …

Δικαιολογητικά για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις

Αρμόδια Υπηρεσία: Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΠΑ) / Διεύθυνση Οργάνωσης & Διεξαγωγής Εξετάσεων Η διαδικασία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των υποψηφίων με …

Πιστοποίηση Αναπηρίας από ΚΕΠΑ για την εισαγωγή ΑμεΑ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το 2013-2014

Εκδόθηκε στις 17-01-2013 εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή των ΑμεΑ χωρίς εξετάσεις στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Διαβάστε την εγκύκλιο που έχει ως θέμα «Σχετικά με την …

Επιδοτούμενη κατάρτιση σε δεξιότητες τεχνολογίας

Την κατάρτιση ανέργων σε εξειδικευμένες δεξιότητες χρήσης Τεχνολογίας Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) αφορά το νέο πρόγραμμα που θα προκηρυχθεί στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανάπτυξης …

ERASMUS για Φοιτητές/Καθηγητές/Προσωπικό με σοβαρές αναπηρίες για το εαρινό εξάμηνο 2012-2013

Το ΙΚΥ ως Εθνική Μονάδα διαχείρισης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου Μάθηση/ERASMUS προχώρησε σε επαναπροκήρυξη για την υποβολή αιτήσεων φοιτητών και προσωπικού ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης με …

Μηχανογραφικό Δελτίο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψήφιων με σοβαρές παθήσεις για το έτος 2012

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού στην προσπάθεια βελτίωσης της διαδικασίας «εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποψήφιων με σοβαρές παθήσεις για το 5% επιπλέον των …

Παιδιά & ενήλικοι με αναπηρία εξακολουθούν να υφίστανται άδικη μεταχείριση στην εκπαίδευση

Παρά τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει τα κράτη μέλη όσον αφορά την προαγωγή της εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς, τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και οι ενήλικοι με αναπηρίες εξακολουθούν να …

ΙΚΥ: Erasmus για φοιτητές/καθηγητές/προσωπικό ανώτατης εκπαίδευσης με σοβαρές αναπηρίες 2012-2013

Το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ), ως Εθνική Μονάδα διαχείρισης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου/Μάθηση - ERASMUS, προσφέρει επιπλέον χρηματοδότηση σε άτομα με αναπηρία (φοιτητές, καθηγητές και …