Σημαντικό βήμα αναγνώρισης των θεμελιωδών δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία αποτελεί η πρωτοβουλία της Ανεξάρτητης Αρχής του Συνήγορου του Καταναλωτή να αφιερώσει τον εορτασμό της 15ης Μαρτίου “Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή” στους καταναλωτές με αναπηρία όπως ανέφερε σε κοινή συνεντευξη τύπου της Αρχής και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, ο πρόεδρός της κ. Βαρδακαστάνης.
“Η ενέργεια αυτή” όπως σχολιάστηκε από τους παρεβρισκόμενους “ανοίγει το δρόμο για τη σύναψη διευρυμένων κοινωνικών συμμαχιών, οι οποίες στοχεύουν στη δημιουργία μιας ενημερωμένης και ευαισθητοποιημένης κοινωνίας, που θα είναι σε θέση να κατανοήσει τα δικαιώματα και τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία”, ενώ επισημάνθηκε με έμφαση ότι η συμβολική αυτή κίνηση του Συνηγόρου του Καταναλωτή προωθεί νέα προσέγγιση για την αναπηρία, “που θέλει το άτομο με αναπηρία υποκείμενο δικαιωμάτων και όχι αντικείμενο οίκτου και ελέους και με βάση αυτή την προσέγγιση, το άτομο με αναπηρία συμμετέχει ενεργά στην κοινωνία, δρα ως ενεργός πολίτης και ως καταναλωτής αγαθών και υπηρεσιών”.
Επισημάνθηκε ότι η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία έχει θέσει επανειλημμένα στις πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης το αίτημά της για θεσμική εκπροσώπησή της στο Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτών, με στόχο τη χάραξη μιας ενιαίας πολιτικής για την προάσπιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία ως καταναλωτών.
Ο σχεδιασμός μέτρων και δράσεων για την προστασία του καταναλωτή με αναπηρία επισημάθηκε ότι πρέπει να λαμβάνει υπόψη του ότι:
– Τα άτομα με αναπηρία είναι καταρχήν καταναλωτές όχι μόνο ιατρικών και τεχνικών βοηθημάτων και υπηρεσιών αλλά του συνόλου των αγαθών και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρονικών υπηρεσιών (ηλεκτρονικό εμπόριο).
– Τα άτομα με αναπηρία, ως ευπαθής κοινωνική και οικονομική ομάδα του πληθυσμού, είναι μια καταναλωτική ομάδα ιδιαίτερα ευπρόσβλητη που χρειάζεται πρόσθετα και εξειδικευμένα μέτρα προστασίας.
– Οι ανάγκες των ατόμων με αναπηρία ποικίλλουν ανάλογα με την κατηγορία αναπηρίας τους – αισθητηριακή, κινητική, νοητική, ψυχική – και κατά συνέπεια και τα μέτρα προστασίας για τους καταναλωτές με αναπηρία πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους αυτή την ποικιλομορφία. Παραδείγματος χάρη, οι ετικέτες των προϊόντων να είναι και στη γραφή Braille για τα τυφλά άτομα ή τα εμπορικά καταστήματα να είναι προσβάσιμα (ράμπες, ανελκυστήρες ) για τα άτομα με κινητική αναπηρία κλπ.
www.emea.gr 13/3/2008