Το βιβλίο «Αυτισμός – Το βιβλίο της οικογένειας: Τετράδιο ασκήσεων» γράφτηκε από την Κατερίνα Μανουσάκη, μητέρα ενός παιδιού με αυτισμό και εμπεριέχει τη γνώση που απέκτησε μεγαλώνοντας ένα παιδί με αυτισμό. Διαβάζοντας και παρακολουθώντας σεμινάρια, η συγγραφέας δοκίμασε τρόπους να αντιμετωπίσει τα βασικότερα ελλείμματα στην επικοινωνία, την αντίληψη του εαυτού και τη συναναστροφή, που συχνά αντιμετωπίζουν τα παιδιά με αυτισμό.
«Αυτισμός – Το βιβλίο της οικογένειας: Τετράδιο ασκήσεων»
της Κατερίνας Μανουσάκη
Εκδότης: ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ, 4/2012
Πρόκειται για έναν «οδηγό» για γονείς, γεμάτο δραστηριότητες και ιδέες, που θα πλαισιώσουν τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση του παιδιού στο σπίτι. Είναι όμως κι ένα «εργαλείο» για επαγγελματίες, ώστε να εμπλουτίσουν το έργο τους με εκπαιδευτικές ενότητες, που βοηθούν τα παιδιά να μάθουν δημιουργικά, μέσω ασκήσεων και παιχνιδιών.
Την έκδοση αυτή επιμελήθηκε το NOESI.gr, με την προσδοκία ότι θα βοηθήσει τους γονείς να συνδράμουν ουσιαστικά στο θεραπευτικό έργο, που πλαισιώνει τα παιδιά τους, ενώ, παράλληλα, θα ενδυναμώσει τον δεσμό μεταξύ εκπαιδευτή/θεραπευτή και γονιού στην παρέμβαση στον αυτισμό.
Λίγα Λόγια για τη συγγραφέα και το βιβλίο
Η Κατερίνα Μανουσάκη γεννήθηκε το 1975 στην Αθήνα, πτυχιούχος σε θέματα λειτουργικών συστημάτων υπολογιστών, εργάστηκε σε πολύ γνωστές τεχνικές-κατασκευαστικές εταιρίες ως διοικητική γραμματέας, ενώ για 4 χρόνια απασχολήθηκε ως εισηγήτρια σεμιναρίων πληροφορικής. Ο γιος της διαγνώστηκε σε ηλικία 18 μηνών με αυτισμό και έκτοτε εγκατέλειψε την εργασία της και ασχολείται με τον μικρό της και με την έρευνα και τη μελέτη του αυτισμού. Ολοκληρώντας την αναζήτησή της σπούδασε, μεταξύ άλλων, Μουσικοθεραπεία και παρακολούθησε πολλά σεμινάρια που έκρινε ότι είχαν να προσφέρουν κάτι στις γνώσεις της, όπως Θέατρο για παιδιά με επικοινωνιακές δυσκολίες, Μουσικοκινητική αγωγή, Προγεννητική ψυχολογία, Θεραπεία μέσω τέχνης, Χοροκινητική θεραπεία, κ.ά.
Μετά από πολύ διάβασμα, στόχος της παραμένει ο εξής ένας: να βοηθήσει τον γιο της να ανακάμψει όσο περισσότερο γίνεται. Η ίδια λέει:
«Δεν ξέρω αν θα πήγαινε τόσο καλά και χωρίς τη δική μου παρέμβαση. Και κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα “ναι” ή “όχι”. Σε κάποια αμερικανική ιστοσελίδα, σχετική με τον αυτισμό, διάβασα ότι ακόμα και στις πιο ήπιες μορφές αυτισμού χρειάζεται παρέμβαση 40 ωρών την εβδομάδα. Αυτό με έβαλε στην διαδικασία να το κάνω πράξη.»
Στην πορεία αυτή, γνώρισε γονείς αγχωμένους, ζαλισμένους, μπερδεμένους, αδιάφορους, χαμένους μέσα στα δυνατά συναισθήματα, που τους προξένησε η διάγνωση του παιδιού τους και ανήμπορους να του προσφέρουν αυτό που πραγματικά χρειάζεται. Γι’ αυτούς αποφάσισε να γράψει αυτό το εγχειρίδιο:
«Θα πρέπει να έχετε πλήρη επίγνωση της κατάστασης και των δυνατοτήτων του παιδιού σας. Το επόμενο βήμα που έχετε να κάνετε, είναι να οργανωθείτε. Χρειάζεστε ένα ημερολόγιο εβδομαδιαίου και ωριαίου προγραμματισμού, όπου θα αποφασίσετε ποια ή ποιες δραστηριότητες θα κάνετε. Θα σας συμβούλευα να καταπιάνεστε με μία κάθε φορά και να βάζετε μικρούς στόχους. Ο χρόνος κάθε δραστηριότητας είναι αυτός που απαιτείται για να επιτύχετε το στόχο. Ξεκινήστε από αυτές στις οποίες το παιδί θα μπορεί να ανταποκριθεί, με βάση τις ικανότητές του, τις γνώσεις του και τη βαρύτητα της κατάστασής του.»