Αυτό είναι το μέλλον των ηλεκτροκίνητων αναπηρικών αμαξιδίων!

Δύο μέλη του φημισμένου Ινστιτούτου Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Mηχανικών (IEEE – theinstitute.ieee.org) κάνουν έρευνες πάνω σε τεχνολογίες που θα μπορούσαν να παρέχουν σε χρήστες αμαξιδίου μεγαλύτερη ανεξαρτησία και καλύτερη ποιότητα ζωής. Ο Hung Nguyen κατασκεύασε ένα κάθισμα που μπορεί να το χειριστεί κανείς μόνο με εγκεφαλικά κύματα, για την υποστήριξη χρηστών με σοβαρές κακώσεις νωτιαίου μυελού. Αντίστοιχα, ο Mahesh Krishnamurthy σχεδίασε ένα σύστημα που επιτρέπει στο ηλεκτροκίνητο κάθισμα να έχει επίγνωση του περιβάλλοντα χώρου, και απευθύνεται σε χρήστες με παραπληγία.

Φτιάχνοντας πιο έξυπνα αμαξίδιαΟ Nguyen (καθηγητής στον τομέα Εφαρμοσμένης Μηχανικής & Τεχνολογιών Επικοινωνίας του University of Technology στο Σύδνεϋ), και η ομάδα του στο Κέντρο Τεχνολογιών Υγείας, κατασκεύασαν το “The Aviator“, ένα αμαξίδιο που δεν χρειάζεται ούτε χέρια, αλλά ούτε άλλο μέλος του σώματος για να κινηθεί.

Ο χρήστης απλά σκέφτεται προς τα πού θέλει να πάει και το Aviator κατευθύνεται προς τα εκεί! Το σύστημα στηρίζεται σε επικοινωνία εγκεφάλου-υπολογιστή έχοντας ως βάση το εγκεφαλογράφημα. Δηλαδή μεταφράζει τα εγκεφαλικά σήματα σε εντολές, οι οποίες καθοδηγούν το κάθισμα. Δύο ηλεκτρόδια χρησιμεύουν ως αισθητήρες σκέψης. Τοποθετούνται στο κεφάλι, κοντά στον οπτικό και βρεγματικό φλοιό, και συνδέονται με έναν ευαίσθητο ενισχυτή εγκεφαλογραφήματος. Τα ηλεκτρόδια στερεώνονται με μια ταινία και τα ενισχυμένα σήματα στέλνονται ασύρματα σε έναν φορητό υπολογιστή, τον οποίο στο μέλλον σκοπεύουν να αντικαταστήσουν με έναν μικροϋπολογιστή που θα βρίσκεται σε ένα κουτί στο πλάι του καθίσματος. Ένα σύστημα καθοδήγησης που βασίζεται σε κάμερες επιτρέπει στο κάθισμα να αποφεύγει τα εμπόδια και να κινείται ανάμεσα στον κόσμο.

Οι χρήστες κατευθύνουν το αμαξίδιο με 4 ξεχωριστές εντολές σκέψης – ο έλεγχος γίνεται κι εξ αποστάσεως:
Για να κινηθούν μπροστά, πρέπει να απεικονίσουν στην φαντασία τους έναν κύβο του Rubik ή ένα ζάρι που κυλάει προς τα μπροστά.
Για να στρίψουν αριστερά, γράφουν νοητά ένα γράμμα.
Για δεξιά στροφή εκτελούν ένα απλό αριθμητικό πρόβλημα, πχ. πολλαπλασιασμός.
Για να σταματήσει να κινείται το αμαξίδιο, κλείνουν τα μάτια τους.

Ο Krishnamurthy, καθηγητής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών στο Illinois Institute of Technology στο Σικάγο, κλήθηκε να δημιουργήσει ένα χαμηλού κόστους υποβοηθούμενο χειροκίνητο αμαξίδιο, εύκολο στη χρήση, το οποίο θα μπορούσε να «αισθανθεί» το περιβάλλον του και να λειτουργήσει μέσα σε αυτό.
Ο Krishnamurthy ξεκίνησε με ένα χειροκίνητο αμαξίδιο ευρείας χρήσης και πρόσθεσε έναν ηλεκτρικό προωθητή. Μετά συνδύασε μια κλασική μέθοδο ελέγχου κίνησης με μια νέα προσέγγιση που επιτρέπει στο αναπηρικό κάθισμα να προσαρμόζεται στις συνθήκες οδήγησης. Χρησιμοποιεί ανιχνευτή κίνησης που στηρίζεται σε ένα ζευγάρι υπέρυθρων αισθητήρων που αναγνωρίζουν τις κινήσεις των χεριών και ένα γυροσκόπιο τριών αξόνων που έχει συνδυαστεί με ένα επιταχυνσιόμετρο.
Η ισχύς σε κάθε κινητήρα εξαρτάται από τις εντολές που λαμβάνονται από τον χρήστη σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που συλλέγονται από τους αισθητήρες. Η μονάδα περιλαμβάνει έναν κινητήρα και έναν αισθητήρα σε κάθε τροχό. Ο αισθητήρας παίρνει πληροφορίες σχετικά με την ταχύτητα του κινητήρα, εντοπίζει τις ανηφόρες, τις κατηφόρες και τις κλίσεις ώστε να ρυθμίζει τη ροπή στον αριστερό ή στο δεξί κινητήρα αντίστοιχα. Όλα αυτά λειτουργούν μέσω μπαταρίας λιθίου 36 volt, 10 ampere.

Το κάθισμα του Krishnamurthy συνδυάζει αισθητήρα κίνησης και γυροσκόπιο μαζί με δύο μοτέρ. Χρησιμοποιώντας ένα σύστημα προσαρμογής στο περιβάλλον ελέγχει τους δύο κινητήρες με τα δεδομένα από τον αισθητήρα σχετικά με την κλίση του οδοστρώματος. Η ροπή αυξάνεται αυτόματα όσο το κάθισμα ανηφορίζει. Σε ένα κεκλιμένο πεζοδρόμιο, το σύστημα κατανέμει αυτόματα την ροπή μεταξύ των τροχών.

«Όποιες και αν είναι οι συνθήκες (ανηφόρα, κατηφόρα, κλίση), δεν θέλουμε να αλλάξει τίποτα απ’ τη μεριά του χρήστη. Θα πρέπει να μπορεί να σπρώχνει το ίδιο και τις δύο ρόδες ώστε να μην επιβαρύνεται το ένα χέρι περισσότερο από το άλλο», λέει ο Krishnamurthy.

Η ταχύτητα των δύο κινητήρων ελέγχεται με αισθητήρες υπέρυθρων. Αυτά είναι βασικά εξαρτήματα, τα οποία είναι υπεύθυνα για την ανίχνευση των προθέσεων του χρήστη και ρυθμίζουν την ταχύτητα του κινητήρα. Αυτό το σύστημα είναι φθηνότερο από αισθητήρες ροπής και κίνησης, γιατί ανιχνεύει την κίνηση των χεριών του χρήστη όταν σπρώχνει τις ρόδες, ενεργοποιώντας τους κινητήρες. Όταν η κίνηση στα χέρια σταματάει, κλείνει και το σύστημα.
Επιπλέον δεδομένα συλλέγονται από το γυροσκόπιο, το οποίο αντιδρά στις περιβαλλοντικές συνθήκες. Το σύστημα μπορεί να διακρίνει μία ανηφόρα από ένα «σαμαράκι», επιτρέποντας στον χρήστη να εφαρμόζει πάντα την ίδια ώθηση στους τροχούς ανεξαρτήτως συνθηκών.

Επιμέλεια: Θάλεια Κιούση
Περιοδικό Αυτονομία – www.disabled.gr

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Η Παραολυμπιακή γιορτή του Σότσι

Για πρώτη φορά στην ιστορία των Χειμερινών Παραολυμπιακών, στο Σότσι, Ρώσοι αθλητές θα μετάσχουν σε όλα τα αγωνίσματα. Απαντες τονίζουν ότι οι επιτυχίες αυτών των αθλητών, είναι δυνατές μόνο όταν η …

Η Μέρκελ… καθιστή

Η εμφάνιση της ΄Αγκελα Μέρκελ στη συνεδρίαση για το πρόγραμμα της νέας κυβέρνησης είχε μια ιδιαιτερότητα. Για πρώτη φορά στην ιστορία θα γίνει η ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων με την καγκελάριο …

Σάο Πάολο: Η πρώτη πάσα, από παράλυτο έφηβο

Κάπως έτσι θα δοθεί το εναρκτήριο λάκτισμα στο Μουντιάλ της Βραζιλίας. Το βέβαιο όμως είναι ότι η κορυφαία στιγμή του Παγκοσμίου δεν θα γραφτεί από τον Ρονάλντο ή τον Ρούνεϊ, αλλά από έναν παράλυτο …

Η Μέρκελ απτόητη από τον τραυματισμό

Οι πατερίτσες δεν εμπόδισαν την Αγκελα Μέρκελ να υποδεχθεί χθες στην καγκελαρία παιδιά από όλη τη Γερμανία που της έψαλαν τα κάλαντα, ενώ ο τραυματισμός της δεν θα σταθεί εμπόδιο ούτε στην παρουσία …

Κλινήρης αλλά παρούσα στα σημαντικά μίτινγκ

Η είδηση του τραυματισμού της καγκελαρίου κατά τις χειμερινές διακοπές της αποτελεί ακόμη πρώτο θέμα. Το ερώτημα που θέτουν αναλυτές είναι σε ποιο βαθμό αυτό επηρεάζει τις κυβερνητικές της …

Ισότης μέχρι ισοπεδώσεως

Είναι δυνατόν να μην μας έχει απασχολήσει ποτέ το γεγονός πως τα άτομα με αναπηρίες «δικαιούνται» ακριβώς τις ίδιες παροχές είτε εργάζονται είτε δεν εργάζονται είτε είναι ισοβίως άνεργοι; Εάν κάτι …

Πνιγήκαμε σε μια κουταλιά ΚΕΠΑ

Οι καθυστερήσεις στα ΚΕΠΑ είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που όλοι μας το αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Όμως εάν αντιληφθούμε συνολικά το πρόβλημα της πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας ως προς το μέγεθος …

Ελλάς Ελλήνων Υπνωτισμένων

Έχουμε χάσει την επαφή με την πραγματικότητα. Κάτι περίεργο μας ψέκαψαν και έχουμε χάσει κάθε επαφή με την κοινή λογική και ακόμη περισσότερο με τον δυτικό ορθολογισμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως …

Εκκωφαντική βουβαμάρα από τους φορείς των ΑμεΑ

Δικαιολογημένες απορίες συνδικαλιστών για την αδιαφορία των συνδικαλιστών. Ούτε ένας συνδικαλιστικός σύλλογος αναπήρων δεν ενδιαφέρεται για όλα αυτά που συμβαίνουν στο ΕΟΠΥΥ και στο ΕΣΥ; Σάλος από …

Prosthetic Limbs Offer a Sense of Touch

The sense of touch allows us to process data about our everyday world. Without it, we might have to visually calculate how wide to stretch our fingers each time we reached for the phone or how much …