Παρέμβαση Ι. Κουκιάδη στην Ολομέλεια του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου σχετικά με την καθολική υπηρεσία και τα δικαιώματα των χρηστών όσων αφορά δίκτυα και υπηρεσίες ηλεκτρονικών υπηρεσιών.
Στρασβούργο, 15 Δεκεμβρίου 2001
Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες αποτελούν σε μια κοινωνία της σύγχρονης γνώσης δημόσιο αγαθό και συνεπώς οι υπηρεσίες καλής ποιότητας και οικονομικά προσιτές ανεξάρτητα από τη γεωγραφική θέση και τις προσωπικές ιδιαιτερότητες των χρηστών πρέπει να συγκεραστούν με τις απαιτήσεις του ανταγωνισμού με βασικό στόχο να εξασφαλίζεται η καθολική πρόσβαση. Ορθά λοιπόν δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη διευκόλυνση πρόσβασης των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Η διαβούλευση με τους χρήστες αποτελεί μια αναγκαία προϋπόθεση προκειμένου να εξασφαλιστούν οι βέλτιστες ρυθμίσεις από κοινωνική άποψη. Ιδιαίτερα θα πρέπει να χαιρετίσουμε την τροπολογία σύμφωνα με την οποία τα κράτη μέλη οφείλουν να προβαίνουν σε δημόσια διαβούλευση για τον ορισμό των χρηστών με ειδικές ανάγκες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ξεκινήσει ένας ευρύς διάλογος με τους επιμέρους εκπροσώπους των ατόμων με ειδικές ανάγκες ανάλογα με την ιδιαιτερότητα τους.
Πρέπει λοιπόν να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στα μέτρα για μειονεκτούντες χρήστες, όπως η παροχή δημόσιων τηλεφώνων κειμενικής τηλεφωνίας ή αναλόγων μέτρων για κουφούς ή για άτομα με προβλήματα ομιλίας. Η δωρεάν παροχή υπηρεσιών όπως οι υπηρεσίες πληροφοριών καταλόγου και η παροχή λογαριασμών εναλλακτικής μορφής με ανάλογα μέτρα για τυφλούς ή για άτομα με μειωμένη όραση καθώς επίσης και οι δυνατότητες αυτών να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης στον αριθμό 112 αποτελούν μερικές από τις δυνατές διευκολύνσεις. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι νέες τεχνολογίες προσφέρουν πολλές δυνατότητες για τη διευκόλυνση των ατόμων με ειδικές ανάγκες τις οποίες οφείλουμε να αξιοποιήσουμε.
Ακόμη, από τη στιγμή που γίνεται δεκτή η παράμετρος αυτή θα πρέπει παράλληλα με τα πρότυπα γενικής απόδοσης να αναπτυχθούν και πρότυπα απόδοσης των υπηρεσιών για μειονεκτούντα πρόσωπα γιατί μόνο έτσι θα έχουμε δυνατότητα παρακολούθησης του βαθμού πρόσβασης των ατόμων αυτών στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες.
Του καθηγητή Ι. Κουκιάδη