Εγκύκλιο για τη δημιουργία δικτύου προσβασιμότητας των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΑμεΑ) στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υπέγραψε ο Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Θανάσης Νάκος.
Το Υπουργείο Εσωτερικών, αποδεχόμενο πλήθος παραπόνων αναφορικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες στην πρόσβασή τους σε κοινόχρηστους χώρους, προχώρησε στην έκδοση της εγκυκλίου προκειμένου οι ΟΤΑ να αφαιρέσουν τυχόν εμπόδια που υφίστανται σε πάρκα, πλατείες, πεζοδρόμια, πεζοδρόμους και στα δημόσια κτήρια.
Το “κλειδί” για την εξάλειψη των διακρίσεων, όπως επισημαίνεται και στην εγκύκλιο, είναι “κάθε άτομο να μπορεί αυτόνομα, με ασφάλεια και άνεση να προσεγγίζει και να χρησιμοποιεί υποδομές, υπηρεσίες και αγαθά αλλά και να επικοινωνεί και να πληροφορείται”.
Το Υπουργείο, δείχνοντας ιδιαίτερη ευαισθησία στα θέματα προσβασιμότητας, διαπιστώνει ότι σε πολλούς δήμους, ο υφιστάμενος σχεδιασμός των υποδομών, υπηρεσιών και αγαθών είναι αμφίβολο αν καλύπτει τις ανάγκες ακόμα και του μέσου χρήστη, συμβάλλοντας στη δημιουργία διακρίσεων σε βάρος των ΑμεΑ και γενικότερα των εμποδιζόμενων ατόμων.
Σε καθημερινή βάση, δε, παρατηρείται η παρακώλυση της ελεύθερης χρήσης και προσπέλασης των πεζοδρομίων ως ένα σύνηθες φαινόμενο λόγω των υφιστάμενων κακοτεχνιών, της αυθαίρετης κατάληψής τους από μόνιμα εμπόδια ή εγκαταστάσεις ή παράνομα σταθμευμένα οχήματα, ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων πέραν της αδειοδοτημένης επιφάνειας και σε βάρος της ελεύθερης όδευσης πεζών, μη ορθολογική τοποθέτηση στύλων ΔΕΗ , ΟΤΕ, στύλων διαφημιστικών πινακίδων και απεριποίητου αστικού πρασίνου.
Στο πλαίσιο αυτό ο Υφυπουργός Εσωτερικών, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα δίκτυο προσβασιμότητας, συνιστά στους ΟΤΑ να :
-Επιλέξουν περιοχές υψηλής επισκεψιμότητας, όπως το εμπορικό, διοικητικό, εκπαιδευτικό, αθλητικό, αρχαιολογικό, ψυχαγωγικό κέντρο, όπου θα δημιουργηθεί αλυσίδα ανεμπόδιστης πρόσβασης.
-Αποτυπώσουν την υφιστάμενη κατάσταση πρόσβασης με τη συμμετοχή εκπροσώπων του τοπικού φορέα ΑμεΑ, στα κτήρια και τις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούνται από το κοινό, ώστε να προσδιοριστούν τα σημεία που εμποδίζουν ή δυσχεραίνουν την κίνηση των ΑμεΑ και των εμποδιζόμενων ατόμων στις επιλεγμένες εγκαταστάσεις και περιοχές.
-Ομαδοποιήσουν τα εμπόδια, σε κατηγορίες φυσικών, τεχνητών, αρχιτεκτονικών, διοικητικών και σε εκείνα που προκύπτουν λόγω συμπεριφοράς των πολιτών.
Στη συνέχεια οι ΟΤΑ οφείλουν να προβούν στα κάτωθι:
-Αφαίρεση των κλαδιών των δένδρων και θάμνων που εμποδίζουν την ζώνη όδευσης και θέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς και ιδιαίτερα τους έχοντες προβλήματα όρασης. Επίσης τα παρτέρια ,οι ζαρντινιέρες και τα κράσπεδα στις ρίζες των φυτών να μην καταλαμβάνουν ή να εμποδίζουν τη ζώνη όδευσης.
-Αφαίρεση των διαφημιστικών πινακίδων ή του αστικού που εμποδίζουν την ελεύθερη ζώνη όδευσης, με προσοχή να μην μένουν προεξοχές στο δάπεδο.
-Συντήρηση των πλακών πεζοδρομίου ώστε να είναι στέρεα τοποθετημένες με ισόπεδη επιφάνεια.
-Τήρηση της ανεμπόδιστης ζώνης όδευσης πεζών ακόμα και σε ήδη αδειοδοτημένες επιφάνειες χρήσης πεζοδρομίου ή πεζοδρόμου για τραπεζοκαθίσματα, περίπτερα κλπ.
-Τήρηση της ζώνης τυφλών παντελώς ελεύθερης εμποδίων.
-Τήρηση των διατάξεων του ΚΟΚ για τα σταθμευμένα αυτοκίνητα πάνω στα πεζοδρόμια, στις ράμπες ΑμεΑ και τους χώρους στάθμευσης οχημάτων ΑμεΑ μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών.
-Αδειοδότηση της εποχιακής πλανόδιας ή στάσιμης εμπορικής δραστηριότητας εκτός ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών.
Επίσης οι ΟΤΑ οφείλουν να προβούν στην εκπόνηση μελετών διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων για τις επιλεγμένες περιοχές.
ΑΘΗΝΑΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ 8/2/2008