Οι στατιστικές δείχνουν πως η κοινότητα των ανθρώπων με αναπηρίες αποτελεί μια σημαντική καταναλωτική δύναμη. Σύμφωνα με την Demographics Inc. στην Αμερική η κοινότητα των ανθρώπων με αναπηρίες ευθύνεται για κατανάλωση 770δις δολαρίων τον χρόνο.
Στην Ελλάδα εάν κάνουμε τις απαραίτητες διαιρέσεις θα δούμε πως η κοινότητα των ελλήνων με αναπηρίες ευθύνεται για ένα εξίσου, όχι ευκαταφρόνητο ποσό, κατανάλωσης αρκετών δισεκατομμυρίων δραχμών.
Η κοινότητα των ελλήνων με αναπηρίες αποτελεί μια τεράστια καταναλωτική δύναμη, που όσοι την προσεγγίζουν με σεβασμό μπορούν να αποκομίσουν μεγάλα οικονομικά οφέλη που προκύπτουν από την αποδοχή των καταναλωτών.
Τα λάθη των επιχειρηματιών
Ευτυχώς στην Ελλάδα οι διαφημίσεις των προϊόντων αποκατάστασης έρχονται απευθείας από το εξωτερικό και για αυτό γίνονται πολύ λιγότερα λάθη από αυτά που θα έκανε η αχαλίνωτη δημιουργικότητα των νεοελλήνων. Όταν όμως οι νεοέλληνες προσπαθήσουν να δημιουργήσουν εξ αρχής κάποιο πρόγραμμα μάρκετινγκ τότε όλα μπορούν να συμβούν.
Οι έλληνες επιχειρηματίες πέφτουν σε σωρεία λαθών, με αποτέλεσμα αντί να προσελκύουν καταναλωτές με αναπηρίες, να τους απωθούν. Τα βασικά σφάλματα είναι:
– Μη ρεαλιστική απεικόνιση της αναπηρίας: οι ελληνικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν εικόνες αναπηρίας που έχουν ξεπεραστεί από το χρόνο, την τεχνολογία και τον πολιτισμό. Δίνουν την εντύπωση πως απευθύνονται σε ανθρώπους της τρίτης ηλικίας και όχι σε καταναλωτές με αναπηρίες.
– Αρνητική απεικόνιση της αναπηρίας: χρησιμοποιούν εικόνες που παραπέμπουν σε ένα τρόπο ζωής που ο ανάπηρος είναι εξαρτημένος από τα ασφαλιστικά ταμεία και κηδεμονευόμενος από ικανούς σωματικά συγγενείς.
– Ακατάλληλες εικόνες αναπηρίας: προβάλουν εικόνες αναπηρίας που είναι ασυνήθιστες, ακατάλληλες, ανάρμοστες και ακαλαίσθητες, τόσο που δύσκολα συναντώνται αυτές οι εικόνες στον πραγματικό κόσμο.
– Μη δημοφιλείς εικόνες αναπηρίας: προτιμούν μη δημοφιλείς συνεργάτες και το μόνο τους κριτήριο στην επιλογή συνεργατών είναι οι συνεργάτες τους να κάθονται σε αναπηρικό κάθισμα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Christopher Reeve, τον οποίο επέλεξαν οι διαφημιστές επειδή είναι διάσημος, αλλά όπως δείχνουν οι μετρήσεις δεν βρήκε αντίστοιχη ανταπόκριση στην συνείδηση των καταναλωτών με αναπηρίες.
– Άρνηση της αναπηρίας: αυτό είναι το σφάλμα που πέφτουν όλοι οι ελληνικοί φορείς που ασχολούνται με τα άτομα με τις λεγόμενες ειδικές ανάγκες. Στο ίδιο σφάλμα πέφτουν και οι σκηνοθέτες στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο. Συνέπεια αυτού του σφάλματος είναι η κατακόρυφη μείωση των πωλήσεων.
– Ανάρμοστη και ανάγωγη συμπεριφορά: αυτό είναι το σφάλμα που πέφτουν όλες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαιτέρως οι επιχειρήσεις προϊόντων και υπηρεσιών αποκατάστασης λ.χ. θεραπευτήρια, ιατρεία, καταστήματα κ.ο.κ. Το πρόβλημα με αυτή τη προκρούστρια συμπεριφορά δεν είναι τόσο το ότι δεν προσελκύει πελάτες, όσο το ότι απομακρύνει τους πελάτες με συνέπεια την ολοκληρωτική συρρίκνωση της κατανάλωσης της κοινότητας των αναπήρων. Οι έλληνες με αναπηρίες δν θέλουν να καταναλώσουν, επειδή όταν καταναλώνουν “μπαίνουν σε μπελάδες”. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ελάχιστη απορρόφηση κονδυλίων από τα ασφαλιστικά ταμεία για φυσικοθεραπείες και εργοθεραπείες. Ένα ακόμη παράδειγμα είναι ότι οι άνθρωποι με κακώσεις νωτιαίου μυελού δεν καταναλώνουν υπηρεσίες φυσικοθεραπείας και εργοθεραπείας, μολονότι καλύπτονται από τα ασφαλιστικά ταμεία.
Πως μπορούμε να αποφύγουμε τα δαπανηρά λάθη
Όλα τα λάθη είναι πολύ δαπανηρά. Για την ακρίβεια κοστίζουν πολλά χρήματα. Το πιο σοβαρό όμως είναι πως, αντί να προσελκύσουν καταναλωτές με αναπηρίες, τους απομακρύνουν.
Για να αποφευχθούν τα λάθη χρειάζεται οι επιχειρήσεις να αντιληφθούν τις ιδιαίτερες αξίες της κοινότητας των ανθρώπων με αναπηρίες. Επιπλέον, πρέπει να κάνουν προσεκτική επιλογή συνεργατών.
Το περιοδικό ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ δεν ισχυρίζεται πως πρέπει να αντικατασταθούν οι συνεργάτες. Προτείνει όμως ανεπιφύλακτα την αλλαγή της στάσης των επιχειρήσεων και την αναζήτηση εξωτερικών συνεργατών που να γνωρίζουν από αναπηρία, αποκατάσταση και ειδική εκπαίδευση και να δημιουργούν νέα προγράμματα προσέγγισης καταναλωτών με αναπηρίες.
Η οικονομική δύναμη της Αναπηρίας
Η κοινότητα των ελλήνων με αναπηρίες έχει μια τεράστια οικονομική δύναμη, που αν την διαχειριστεί με σύνεση, θα αποτελέσει ένα πανίσχυρο όπλο κοινωνικής αλλαγής και απονομής δικαιοσύνης.
Η κατανάλωση των ελλήνων με αναπηρίες είναι ο καλύτερος μηχανισμός πίεσης όλων των επιχειρήσεων, τόσο των ιδιωτικών, όσο και των δημοσίων. Χρειάζεται επιδεξιότητα για το χειρισμό αυτής της δύναμης και τότε πολλές ελληνικές επιχειρήσεις θα εξαναγκαστούν να κάνουν αλλαγές προς όφελος των καταναλωτών με αναπηρίες.
Αυτό που χρειάζεται είναι μια “Μαύρη Λίστα” με τα πλήρη στοιχεία των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών που δεν σέβονται την προσωπικότητα των ανθρώπων με αναπηρίες. Ίσως φαίνεται σκληρό, αλλά είναι σίγουρα πιο σκληρή η συμπεριφορά των ελληνικών επιχειρήσεων και των ελλήνων επαγγελματιών στην αποκατάσταση. Υπό τις παρούσες συνθήκες και για όσο καιρό η κατανάλωση των ελλήνων με αναπηρίες κατευθύνεται από τα ασφαλιστικά ταμεία, ο μόνος τρόπος αντίστασης στην αλαζονεία των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών, είναι το μποϋκοτάζ.
Ταυτόχρονα με το μποϋκοτάζ, χρειάζεται να παρθούν διορθωτικά μέτρα επαναπροσανατολισμού της καταναλωτικής δύναμης της κοινότητας των ελλήνων με αναπηρίες: όλοι οι ενεργοί καταναλωτές με αναπηρίες είναι σημαντικό να περιορίσουν την κατανάλωσή τους μόνο σε αγαθά και υπηρεσίες που παρέχονται από επιχειρήσεις που σέβονται την προσωπικότητα και την κανονικότητά τους.