Ανεξάρτητη διαβίωση και μαζικές μεταφορές

Η ανεξάρτητη διαβίωση είναι μια ιδέα, ένα κίνημα, ένας τρόπος ζωής. Παντού σε όλα τα κράτη απ’ όπου ξεκίνησε και υπήρξε το κίνημα για την ανεξάρτητη διαβίωση η πρώτη διεκδίκηση ήταν η προσπελασιμότητα των μαζικών μεταφορών.

Ο λόγος είναι απλός : Δεν μπορούν να υπάρξουν πολιτικές για την εξίσωση των ευκαιριών εάν πριν δεν αποκατασταθεί η κινητικότητα του δυναμικού των ανθρώπων που ζουν κάτω από συνθήκες αναπηρίας. Δεν είναι δυνατόν να υπάρξει καμία δράση υπέρ των ανθρώπων με αναπηρίες εάν πριν δεν αποκατασταθεί η προσπελασιμότητα των μαζικών μεταφορών. Είναι αδύνατον να υπάρξουν ουσιαστικές δράσεις υπέρ της κοινότητας των ανθρώπων με αναπηρίες όταν ζει αυτή η κοινότητα εν κρυπτώ και εάν αγκυλώσει.

Άνθρωποι με ανικανότητες και αναπηρίες : Η μεγάλη αγορά!

Από το 1985 έχουν υπάρξει πολλές μελέτες και πολλές στατιστικές έρευνες που δείχνουν πως το 75% και πάνω του πληθυσμού πολλών ευρωπαϊκών πόλεων αντιμετωπίζει ειδικές μεταφορικές ανάγκες. Αυτές οι ειδικές μεταφορικές ανάγκες προκύπτουν λόγω συνθηκών ζωής λ.χ. γηρατειά, ατυχήματα, εγκυμοσύνη κ.ο.κ.
Σύμφωνα με αυτές τις μελέτες και τις στατιστικές αυτές 85% του πληθυσμού αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στη μετακίνησή του. Πολλές πόλεις προχώρησαν σε δραστική ανασυγκρότηση των συστημάτων μεταφορών. Βέβαια από τη θέση του ανθρώπου που ζει πάνω σε αναπηρικό κάθισμα μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα πως δεν υπάρχει ακόμη η πόλη με τις απολύτως προσπελάσιμες μεταφορές.
Όταν άρχισαν να διευρύνονται τα δίκτυα προσπελάσιμων μεταφορικών μέσων τότε διαπιστώθηκε μεγάλη αύξηση των εσόδων των εταιρειών που διαχειρίζονται τις μαζικές μεταφορές στις πόλεις που έχουν προσπελάσιμες μεταφορές.
Το μέγεθος του προβλήματος
Στην Ελλάδα ο πληθυσμός που ζει κάτω από συνθήκες αναπηρίας είναι ολοκληρωτικά ακινητοποιημένος. Τα υπάρχοντα μέσα μαζικών μεταφορών είναι απολύτως απροσπέλαστα. Τα δρομολόγια δεν εκτελούνται με συνέπεια με αποτέλεσμα ο κόσμος να μην μπορεί να επενδύσει στις μαζικές μεταφορές.
Σε ό,τι αφορά τους ανθρώπους με κινητικές αναπηρίες γι αυτούς τα μέσα μαζικών μεταφορών είναι σχεδόν ανύπαρκτα. Πρακτικά δεν υπάρχει ούτε 1 όχημα το οποίο να είναι προσπελάσιμο.

Η προσπέλαση είναι πολιτικό δικαίωμα

Οι εταιρείες των μαζικών μεταφορών χρηματοδοτούνται για να απολαμβάνουν το προνόμιο μονοπωλίου. Τόσο οι αστικές όσο και οι υπεραστικές μεταφορές είναι μονοπώλιο. Το ίδιο περίπου συμβαίνει και με τα ταξί.
Κανείς πολίτης και καμία ομάδα πολιτών δεν μπορεί να υποκαταστήσει ούτε τις μαζικές μεταφορές ούτε τα ταξί.
Από τη σύσταση του ελληνικού κράτους υπήρξε μόνο μια εξαίρεση: Τα τελευταία χρόνια δόθηκαν κάποιες άδειες κυκλοφορίας για ταξί σε μερικούς συλλόγους που είναι μέλη της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες. Για την πόλη των Αθηνών δόθηκαν εφτά άδειες ταξί και κυκλοφορούν μόνο δύο προσπελάσιμα ταξί. Για την πόλη της Θεσσαλονίκης δόθηκαν τρεις άδειες ταξί αλλά κυκλοφορεί μόνο ένα προσπελάσιμο ταξί.
Ιδιοκτήτης αυτών των αδειών ταξί είναι ο Πανελλήνιος Σύλλογος Παραπληγικών. Είναι αυτονόητο πως τα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων δεν είναι επιχειρηματίες και γι αυτό ακόμη δεν έχουν βρει τρόπους για να χρηματοδοτήσουν την αγορά περισσότερων προσπελάσιμων ταξί. Η αλήθεια είναι πως οι σύλλογοι παραπληγικών δυσκολεύονται ακόμη και να συντηρήσουν τα ταξί. Είναι αντικειμενικά δύσκολο για τους συλλόγους να λειτουργήσουν ως ταξιτζήδες.

Η πρόταση του ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ

Ναι μπορεί να αποκατασταθεί η προσπελασιμότητα των μέσων μαζικών μεταφορών. Χρειάζεται ωστόσο να υπάρξουν σοβαρές αποφάσεις από το Υπουργείο Μεταφορών και την κυβέρνηση γενικότερα.
Σε ό,τι αφορά τα ταξί η λύση είναι απλή : Όλα τα νέα ταξί που αντικαθίστανται θα πρέπει να αντικαθίστανται με προσπελάσιμα ταξί. Το κόστος για την αγορά ενός προσπελάσιμου ταξί δεν είναι ιδιαίτερα ακριβό. Επιπλέον επειδή τα προσπελάσιμα ταξί είναι πιο ευρύχωρα δίνουν τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη του ταξί να μεταφέρει περισσότερους επιβάτες και άρα να κερδίζει περισσότερα χρήματα. Ο χρόνος που απαιτείται για την επιβίβαση και αποβίβαση του επιβάτη με αναπηρία δεν είναι ιδιαίτερα μεγαλύτερος από το χρόνο που απαιτείται για τον ικανό σωματικά επιβάτη.
Σε ό,τι αφορά τα λεωφορεία η λύση είναι εξίσου απλή: Εάν οι εταιρείες που διαχειρίζονται τις μαζικές μεταφορές δεν είναι σε θέση να αγοράσουν προσπελάσιμα λεωφορεία τότε ας αγοράσουν λεωφορεία που να έχουν χαμηλό δάπεδο. Οι ριψοκίνδυνοι χειριστές αναπηρικών καθισμάτων μπορούν να κουβαλούν μαζί με το αναπηρικό τους κάθισμα και μια φορητή ράμπα και να χρησιμοποιούν αυτά τα λεωφορεία.

Διέξοδος στην αυτοδιαχείριση

Η αυτοδιαχείριση ίσως είναι η μόνη φερέγγυα λύση. Θα πρέπει να πάρουμε στα σοβαρά τη ζωή μας. Θα πρέπει να δημιουργήσουμε εμείς οι ίδιοι τους όρους και τις συνθήκες υποστήριξης και μεταφοράς μας. Είναι αναγκαιότητα να δημιουργηθούν οι πρώτοι συνεταιρισμοί χρηστών. Όλοι οι κλάδοι έχουν δημιουργήσει συνεταιρισμούς, είναι καιρός να δημιουργήσουν και οι μειονότητες.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Οι διαπραγματεύσεις της καθημερινής ζωής

Η ζωή κάτω από συνθήκες μιας σοβαρής τετραπληγίας ή ενδεχομένως και μιας υψηλής παραπληγίας είναι άθροισμα και διαδοχή μικρών ή μεγαλύτερων διαπραγματεύσεων. Συχνά ακόμη και ο αέρας που αναπνέουμε …

ΚΕΠΑ: Τα μνημονιακά ΚΤΕΟ ανθρώπων

Για να γράψω αυτό το κείμενο πληκτρολογώ με το αριστερό μου χέρι μόνο, όπως έχω μάθει να κάνω εδώ και 5 χρόνια, όταν το δεξί σταμάτησε εντελώς να λειτουργεί εξ αιτίας της σκλήρυνσης κατά πλάκας με την …

Μετρώντας ολημερίς κεραμίδια

Έχουμε ένα άθλιο σύστημα υγείας, που καταδικάζει ολικά ανάπηρους ανθρώπους να είναι ολημερίς καθηλωμένοι σ’ ένα κρεβάτι χωρίς δυνατότητα επικοινωνίας. …

Oικογένειες φιλοξενίας ατόμων με άνοια

Φροντίδα ασθενών με άνοια στο σπίτι ακόμη κι αν δεν πρόκειται για συγγενείς; Για κάποιους είναι αδιανόητο. Άλλοι πάλι πρόθυμα δέχονται να τους φροντίσουν. Ο Κλάους Νιλ εργάζεται στη Διακονία της …

Οι ΑμεΑ οικότροφοι της βελγικής πόλης Geel

Για πολλούς αιώνες μια μικρή, ήσυχη πόλη του Βελγίου χρησιμοποιεί μερικές πολύ ιδιαίτερες μεθόδους για τη θεραπεία των ψυχικά αρρώστων. Οι κάτοικοι της βελγικής αυτής πόλης φιλοξενούν εδώ και …

Επαναπροσδιορισμός όρων και ταυτότητας

Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή της οικονομίας, της κοινωνίας και της ιστορίας, που επαναπροσδιορίζονται τα πάντα: Ανθρώπινοι ρόλοι, συστήματα (ασφαλιστικά, εκπαιδευτικά, υγείας), κοινωνικές …

Ρομποτικοί βοηθοί της Google

Λίγες μέρες μετά την υπόσχεση της Amazon ότι θα προσφέρει στο μέλλον υπηρεσία παράδοσης προϊόντων με drone, οι New York Times αποκαλύπτουν ότι η Google αναπτύσσει ρομποτικούς εργάτες και κούριερ θα …

Άρειος Πάγος: Δεν ισχύουν οι υπερωρίες και οι προσαυξήσεις για οικόσιτους βοηθούς

Οικόσιτοι Οικιακοί μισθωτοί. Η εργασιακή τους σχέση δεν διέπεται από τις ειδικές διατάξεις για το χρόνο εργασίας των μισθωτών, για εργασία κατά τις Κυριακές, αργίες, ημέρες αναπαύσεως, υπερεργασία και …

Αυτοδιαχειριζόμενες μονάδες συγκατοίκησης Reloaded!

Όταν το 1985 βρέθηκα ως νέος τετραπληγικός από την πρώτη στιγμή αντιμετώπισα και το πρόβλημα της προσπελάσιμης στέγης και της υποστήριξης από επαγγελματίες βοηθούς. Τότε ως νέος καταλάβαινα πως λύση …

Πώς να κάνετε προσβάσιμη την κουζίνα σας [video]

Μας αρέσει το μαγείρεμα, μας αρέσουν οι στυλάτες κουζίνες, αλλά χρειαζόμαστε και λειτουργικότητα στο χώρο όταν κάνουμε τα πάντα από το ύψος του αναπηρικού μας καθίσματος. Βρήκαμε λοιπόν τον τρόπο! …