Αν η υπόλοιπη Ευρώπη διανύει την «Αναγέννηση» των νέων τεχνολογιών, στην Ελλάδα, βρισκόμαστε μάλλον στον Μεσαίωνα. Τα αποτελέσματα πανελλαδικής έρευνας της VPRC για λογαριασμό του Εθνικού Δικτύου Ερευνας και Τεχνολογίας, δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Από τα 2.741 άτομα του δείγματος, μόνο τα 749 χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή κι από αυτά μόνο τα 535 το διαδίκτυο.
*Για γέλια ή για… κλάματα είναι αρκετά από τα ευρήματα της έρευνας. Οπως φαίνεται, οι περισσότεροι και να τους τον χάριζαν, δεν θα τον έπαιρναν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή! Μάλιστα δεν βρίσκουν κανέναν σημαντικό λόγο να χρησιμοποιήσουν Η/Υ, ούτε κι αν τους δοθούν δωρεάν μαθήματα ούτε αν επιδοτηθεί η αγορά του. Και δυστυχώς, μ’ αυτό τον τρόπο απαντούν νέοι άνθρωποι: 42,5% έφηβοι 15-17 ετών, 39,5% άτομα 18 έως 24 ετών.
Τι κι αν οι κρατούντες κόπτονται ότι οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών θα αποτελέσουν τη βασική στρατηγική κατεύθυνση της χώρας μας, όταν το 52% της πλέον παραγωγικής ηλικιακής ομάδας της χώρας (35-44) δίνει την ίδια απάντηση…
*Τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν επίσης ότι η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών όχι μόνο είναι terra incognita για τους περισσότερους πολίτες αυτής της χώρας, αλλά βρίσκονται και πολύ μακριά από την καθημερινή πρακτική και την κουλτούρα τους: Στην ερώτηση «Γιατί δεν χρησιμοποιείτε ηλεκτρονικό υπολογιστή;» το 42,9% των Ελλήνων μεταξύ 35 και 44 ετών δηλώνει ότι δεν τον χρειάζεται, όπως επίσης και το 34,3% στις ηλικίες 25 με 34.
Επιπλέον, το 30,7% των νέων (18-24 ετών) λέει ότι δεν ενδιαφέρεται, ενώ το 52,4% των εφήβων δεν έχει ασχοληθεί ποτέ με ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
*Κατά τα άλλα, το 63,4 % επί του συνόλου των 749 που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς υπολογιστές είναι ανώτατης εκπαίδευσης, το 31,7% μέσης και το 2% κατώτερης.
*Αναμενόμενη είναι και η χρήση των Η/Υ σε σχέση με με τον τόπο κατοικίας: Το 32,9% των χρηστών βρίσκονται στα αστικά κέντρα, το 22,5% στα ημιαστικά και το 18,3% στα αγροτικά.
*Το 71,4% των ατόμων που κάνουν χρήση Η/Υ, ταυτόχρονα σερφάρουν και στο διαδίκτυο. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο είναι ένας από τους βασικούς λόγους που οι περισσότεροι από τους ερωτώμενους δικτυώνονται (21,4% 18-24ετών και 23,5% 25-34 ετών). Ωστόσο, για το 42,5% (ποσοστό στο οποίο οι ερευνητές σημειώνουν ότι περιλαμβάνει περισσότερες γυναίκες), το e-mail δεν έχει αντικαταστήσει την παραδοσιακή αλληλογραφία (κάρτες, γράμματα).
*Για τα πιο νεαρά άτομα, Ιντερνετ σημαίνει ψυχαγωγία και παιχνίδια (23,3%). Ενώ για τους μεγαλύτερους, 35-44 και 45-64 ετών, προέχει η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα-υπηρεσίες και η ενημέρωση. Στην πλειονότητά τους είναι κι αυτοί ανώτερης εκπαίδευσης (52,6%), οι οποίοι εμφανίζονται επιφυλακτικοί στις αγορές τους από το διαδίκτυο, αφού κατά 80% δεν έχουν αγοράσει ποτέ κάποιο προϊόν, ενώ μόνο το 25% έχει χρησιμοποιήσει το Ιντερνετ για να εξυπηρετηθεί από τις δημόσιες υπηρεσίες.
Της ΝΤΙΝΑΣ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ – 29/01/2006