Απόφαση 60292/2158/2008 Ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας

Σύστημα διαχείρισης, Αξιολόγησης, Παρακολούθησης και Ελέγχου − Διαδικασία Εφαρμογής των Πράξεων: α) «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων» και β) «Ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας», στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς για την Προγραμματική Περίοδο 2007−2013».
(Δημοσιεύεται στο ΦΕΚ B’ αρ. 1724/27 Αυγούστου 2008)

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ
Αριθμ. oικ. 60292/2158
Σύστημα Διαχείρισης, Αξιολόγησης, Παρακολούθησης και Ελέγχου − Διαδικασία Εφαρμογής των Πράξεων: α) «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων» και β) «Ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας», στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς για την Προγραμματική Περίοδο 2007−2013».
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΣBΤΕΡΙΚBΝ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚBΝ – ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝBΝΙΚΗΣ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ – ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝBΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ Έχοντας υπόψη:
1. Το άρθρο 90 του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98 Α΄), «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα
Κυβερνητικά Όργανα», όπως ισχύει.
2. Το ν. 3614/2007 (ΦΕΚ 267 Α΄) «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007−2013», όπως ισχύει και ιδίως το άρθρο 10 παράγραφος 5 αυτού.
3. Το ν. 2646/1998 (ΦΕΚ 236 Α΄) «Ανάπτυξη Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.
4. Το π.δ. 373/1995 (ΦΕΚ 201 Α΄)«Συγχώνευση των Υπουργείων Προεδρίας της Κυβέρνησης και Εσωτερικών στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους», όπως ισχύει.
5. Το π.δ. 178/2000 (ΦΕΚ 165 Α΄) «Οργανισμός του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας», όπως ισχύει.
6. Το π.δ. 81/2002 (ΦΕΚ 57 Α΄) «Συγχώνευση των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών», όπως ισχύει.
7. Το π.δ. 368/1989 (ΦΕΚ 163 Α΄) «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας», όπως ισχύει.
8. Το π.δ. 95/2000 (ΦΕΚ 76 Α΄) «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας», όπως ισχύει.
9. Το π.δ. 475/1993 (ΦΕΚ 205 Α΄) «Σύσταση Γενικής Γραμματείας απασχόλησης και διαχείρισης κοινοτικών
πόρων στο Υπουργείο Εργασίας» η οποία μετονομάσθηκε με το άρθρο 18 του ν. 2224/1994 (ΦΕΚ 112 Α΄) σε Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Κοινοτικών και Άλλων Πόρων.
10. Το άρθρο 18 του ν. 2503/1997 «Διοίκηση, οργάνωση, Στελέχωση για την Περιφέρεια, ρύθμιση θεμάτων για την τοπική αυτοδιοίκηση και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.
11. Το ν.δ. 356/1974 (ΦΕΚ 90 Α΄) «Περί Κωδικός Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων», όπως ισχύει.
12. Το π.δ. 186/1992 (ΦΕΚ 84 Α΄) «Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων», όπως ισχύει.
13. Το ν. 2362/1995 (ΦΕΚ 247 Α΄) «Περί Δημοσίου Λογιστικού, ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.
14. Τον Κανονισμό (ΕΚ) 1081/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουλίου 2006 «για το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1784/1999».
15. Τον Κανονισμό (ΕΚ) 1083/2006 του Συμβουλίου της 11ης Ιουλίου 2006 περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ταμείο Συνοχής και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1260/1999.
16. Τον Κανονισμό (ΕΚ) 1828/2006 της Επιτροπής της 8ης Δεκεμβρίου 2006 για τη θέσπιση κανόνων σχετικά με την Εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1083/2006 του Συμβουλίου περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το ΕΤΠΑ, το ΕΚΤ και το Ταμείο Συνοχής και του Κανονισμού (ΕΚ) 1080/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
17. Την υπ’ αριθμ. 7725/28.3.2007 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί έγκρισης του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (Κωδικός CCI 2007GR16UNS001).
18. Την υπ’ αριθμ. C/2007/5534/12.11.2007 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την έγκριση του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού 2007−2013» του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας (Κωδικός CCI 2007GR05UPO001).
19. Την υπ’ αριθμ. C(2007) 5443/5.11.2007 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί έγκρισης του ΠΕΠ Αττική
20. Την υπ’ αριθμ. C(2007) 5441/5.11.2007 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί έγκρισης του ΠΕΠ Δυτική Ελλάδα − Πελοπόννησος − Ιόνιοι Νήσοι (Κωδικός CCI 2007GR161PO007).
21. Την υπ’ αριθμ. C(2007) 5337/26.10.2007 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί έγκρισης του ΠΕΠ Μακεδονία − Θράκη (Κωδικός CCI 2007GR161PO008).
22. Την υπ’ αριθμ. C(2007) 5332/26.10.2007 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί έγκρισης του ΠΕΠ
Θεσσαλία − Στερεά Ελλάδα −Ήπειρος (Κωδικός CCI
2007GR16UPO001).
23. Την υπ’ αριθμ. C(2007) 5439/5.11.2007 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί έγκρισης του ΠΕΠ Κρήτη και Νήσοι Αιγαίου (Κωδικός CCI 2007GR16UPO002).
24. Την υπ’ αριθμ. 42362/Υ252/28.9.2007 (ΦΕΚ 1948/ Β΄/3.10.2007) κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών «Καθορισμός αρμοδιοτήτων των Υφυπουργών Οικονομίας και Οικονομικών».
25. Την υπ’ αριθμ. _Ι_Κ/Φ.1/2/22875/31.10.2001 (ΦΕΚ 1480/Β΄/31.10.2001) κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας διοίκησης και Αποκέντρωσης στους Υφυπουργούς Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης», όπως ισχύει.
26. Την υπ’ αριθμ. 36952/1275/2008 (ΦΕΚ 986/Β΄) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας για την Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 107900/16.03.2001 όμοιας απόφασης, ως ίσχυε, περί Σύστασης και Λειτουργίας Ειδικών Υπηρεσιών «Συντονισμού και Παρακολούθησης δράσεων Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου» και «Εφαρμογής Συγχρηματοδοτούμενων Ενεργειών από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο», με σκοπό την
αναδιάρθρωση τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του v 3614/2007.
27. Την υπ’ αριθμ. 25253/2235/2008 (ΦΕΚ 603 Β΄) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας για την Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 118267/14.12.2000 όμοιας απόφασης, ως ίσχυε, περί Σύστασης και Λειτουργίας Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ», με σκοπό την αναδιάρθρωση της, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3614/2007 η οποία μετονομάζεται
σε Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης (Διαχειριστική Αρχή) του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου _υναμικού».
28. Την υπ’ αριθμ. 3850/ΕΥΣ 523/2008 (ΦΕΚ 333 Β΄) των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών για την Τροποποίηση (αναδιάρθρωση) της απόφασης σύστασης της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού της Εφαρμογής Επιχειρησιακών Προγραμμάτων σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 3614/2007.
29. Τις υπ’ αριθμ.: α) 9765/ΕΥΣ1119/2008 (ΦΕΚ 460 Β΄),
β) 9766/ΕΥΣ1120/2008 (ΦΕΚ 473 Β΄), γ)
9767/ΕΥΣ1121/2008 (ΦΕΚ 474 Β΄), δ) 9768/ΕΥΣ1122/2008 (ΦΕΚ 461), ε)
9769/
ΕΥΣ1123/2008 (ΦΕΚ 468 Β΄) στ) 9770/ΕΥΣ1124/2008
(ΦΕΚ 469 Β΄), ζ) 9771/ΕΥΣ1125/2008 (ΦΕΚ 470 Β΄), η) 9772/
ΕΥΣ1126/2008 (ΦΕΚ 471 Β΄), θ) 9774/ΕΥΣ1128/2008
(ΦΕΚ 457 Β΄), ι) 9776/ΕΥΣ1129/2008 (ΦΕΚ 448 Β΄), ια) 9775/
ΕΥΣ1130/2008 (ΦΕΚ 458 Β΄), ιβ) 97657/ΕΥΣ1119/2008
(ΦΕΚ 459 Β΄), ιγ) 9773/ΕΥΣ1127/2008 (ΦΕΚ 472 Β΄) κοινές
Αποφάσεις των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών με τις οποίες αναδιαρθώθηκαν οι Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης των 13 ΠΕΠ σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 3614/2007.
30. Την υπ’ αριθμ. 14053/ΕΥΣ 1749 (ΦΕΚ 540/Β΄/27.3.2008) υπουργική απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και οικονομικών με θέμα «Υπουργική απόφαση συστήματος διαχείρισης».
31. Την υπ’ αριθμ. 1258/ΕΥΣ 281/2008 (ΦΕΚ 55 Β΄) απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών μεθέμα «Ρυθμίσεις για τη διαδικασία επιβεβαίωσης της διαχειριστικής επάρκειας των δικαιούχων της περιόδου 2007 − 2013, μέχρι την έκδοση του ελληνικού προτύπου
διοίκησης και διαχείρισης έργων (μεταβατική περίοδος)».
32. Την υπ’ αριθμ. Π1γ/ΑΓΠ/οικ. 14963/9.10.2001 (ΦΕΚ 1397 Β΄) απόφαση του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας «Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ) από Δημοτικές Επιχειρήσεις του άρθρου 277 και επόμενα του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (_.Κ.Κ.), Διαδημοτικές Επιχειρήσεις, Ενώσεις Δημοτικών Επιχειρήσεων και φορείς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα», όπως ισχύει.
33. Το Εγχειρίδιο Διαδικασιών Διαχείρισης και Ελέγχου των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.
34. Το ισχύον θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο, εθνικό και κοινοτικό, που αναφέρεται στην υλοποίηση και
διαχείριση προγραμμάτων.
35. Την ισχύουσα φορολογική νομοθεσία και ιδίως το νομότυπο των φορολογικών στοιχείων και παραστατικών σύμφωνα με τον ΚΒΣ.
36. Την ανάγκη καθορισμού των όρων και των προϋποθέσεων για την επιλογή, παρακολούθηση, εκτέλεση,
έλεγχο και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την υλοποίηση των πράξεων α) «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων» και β) «Ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας», στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς για την Προγραμματική Περίοδο 2007−2013».
37. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Πλαίσιο ένταξης − δικαιούχοι των πράξεων
1. Η πράξη «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων» εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» 2007−2013 του Υπουργείου
Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας και, συγκεκριμένα, στον Θεματικό Άξονα Προτεραιότητας 4: «Πλήρης ενσωμάτωση του συνόλου του ανθρώπινου δυναμικού σε μια κοινωνία ίσων ευκαιριών», στην κατηγορία Παρεμβάσεων 3: «Ενέργειες στήριξης ατόμων που χρήζουν
βοήθειας».
2. Οι πράξεις «Ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας», εντάσσονται στους Άξονες Προτεραιότητας «Αειφόρος Ανάπτυξη και Ποιότητα Ζωής» στα αντίστοιχα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, μέσω χρήσης ρήτρας ευελιξίας 10% των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
3. Υπεύθυνη Αρχή για τη διαχείριση και παρακολούθηση της υλοποίησης της πράξης που αναφέρεται στην παρ. 1 ανωτέρω, είναι η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου δυναμικού» 2007−2013 (Ε.Υ._. του Ε.Π. ΑΝΑ_) του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Υπεύθυνες Αρχές για τη διαχείριση και παρακολούθηση των πράξεων που αναφέρονται στην παρ. 2 ανωτέρω, είναι οι Ενδιάμεσες διαχειριστικές αρχές Περιφερειών σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 6 και 4 του ν. 3614/07(ΦΕΚ 267 Α΄).
4. «Δικαιούχοι» των ανωτέρω πράξεων, ορίζονται οι κατά τόπον αρμόδιες διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης (_ΙΣΑ) των Περιφερειών, οι οποίες είναι αρμόδιες, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 3614/2007 (ΦΕΚ 267 Α΄), για την έναρξη και υλοποίηση των πράξεων που αναφέρονται στην παρούσα και για τους οποίους διασφαλίζεται ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις, που ορίζονται στη με αριθμό 1258/ΕΥΣ 281/2008 (ΦΕΚ 55 Β΄) απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, πριν από την έκδοση απόφασης ένταξης.

Άρθρο 2
Στόχος των πράξεων
Η παρέμβαση στοχεύει:
• Στην ενίσχυση της απασχολησιμότητας και της ισότιμης συμμετοχής των έμμεσα ωφελουμένων ατόμων στην εργασία μέσω της ενίσχυσης τους, με την παροχή φροντίδας σε ηλικιωμένα άτομα μη δυνάμενα
να αυτοεξυπηρετηθούν απόλυτα. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η ουσιαστική διευκόλυνση των έμμεσα
ωφελούμενων ατόμων ως προς την ενσωμάτωση τους στο ενεργό εργασιακά ανθρώπινο δυναμικό, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της οικονομίας σε μια κοινωνία ίσων ευκαιριών.
• Στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής με την ισότιμη πρόσβαση όλων στην αγορά εργασίας και την
πρόληψη φαινομένων περιθωριοποίησης και κοινωνικού αποκλεισμού.
• Στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ηλικιωμένων ανδρών και γυναικών καθώς και μη ηλικιωμένων (ΑΜΕΑ, κ.λπ.) που χρήζουν υποοτηρικτικών υπηρεσιών αλλά και ιατρικών ή και νοσηλευτικών υπηρεσιών ή και κατ’ οίκον βοήθειας, με στόχο την παραμονή τους στο οικείο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, τη διατήρηση της συνοχής της οικογένειας τους, την αποφυγή χρήσης ιδρυματικής φροντίδας και καταστάσεων κοινωνικού αποκλεισμού, καθώς και την εξασφάλιση αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης.

Άρθρο 3
Αντικείμενο
1. Αντικείμενο της πράξης «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων» αποτελεί η παροχή υπηρεσιών ημερήσιας φροντίδας σε ηλικιωμένα άτομα μη δυνάμενα να αυτοεξυπηρετηθούν απόλυτα (κινητικές δυσκολίες, άνοια, κ.λπ.), μέσω των Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων
(ΚΗΦΗ).
2. Αντικείμενο των πράξεων «Ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας», αποτελεί η παροχή υπηρεσιών φροντίδας κατ’ οίκον σε ηλικιωμένα άτομα (άνδρες και γυναίκες) που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας αλλά και σε μη ηλικιωμένα άτομα (ΑΜΕΑ, κ.λπ.), μέσω των «Μονάδων Βοήθειας στο Σπίτι», και των «Μονάδων Κοινωνικής Μέριμνας», με σκοπό την εξασφάλιση αξιοπρεπούς διαβίωσης με συνέπεια τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους.

Άρθρο 4
Οφελούμενοι/ες − Κριτήρια επιλογής
1. Bφελούμενοι της πράξης «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων
ατόμων» (ΚΗΦΗ) είναι άτομα τα οποία έχουν εξαρτώμενα μέλη Ηλικιωμένους/ες, όπως περιγράφονται στο
Άρθρο 3.1 της παρούσας.
Τα κριτήρια επιλογής, συνδυαστικά, είναι τα εξής:
1.1. Κριτήρια επιλογής των έμμεσα ωφελούμενων ατόμων αποτελούν:
− το οικογενειακό εισόδημα
− η οικογενειακή κατάσταση − η εργασιακή κατάσταση
1.2. Κριτήρια επιλογής των εξαρτώμενων μελών
αποτελούν:
− η κατάσταση υγείας
− το εισόδημα και
− η οικογενειακή κατάσταση
2. Οφελούμενοι των πράξεων «Ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας», είναι οι ηλικιωμένοι άνδρες και γυναίκες καθώς και οι μη ηλικιωμένοι (ΑμεΑ, κ.λπ.) που χρήζουν υποστηρικτικών υπηρεσιών αλλά και ιατρικών ή και νοσηλευτικών υπηρεσιών ή και κατ’ οίκον βοήθειας, με σκοπό την παραμονή τους στο οικείο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, τη διατήρηση της συνοχής της οικογένειας των ηλικιωμένων, την αποφυγή χρήσης ιδρυματικής φροντίδας και καταστάσεων κοινωνικού αποκλεισμού, καθώς και στην εξασφάλιση αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης με συνέπεια στη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους.
2.1 Κριτήρια επιλογής των ωφελουμένων, στο πλαίσιο
της από σημείο 2 πράξεων, αποτελούν:
− το εισόδημα
− η οικογενειακή κατάσταση και
− η κατάσταση της υγείας τους.
3. Τα προαναφερθέντα κριτήρια και για τις δύο κατηγορίες πράξεων εξειδικεύονται στις προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος των δικαιούχων προς τους δυνητικούς αναδόχους.

Άρθρο 5
Ανάδοχοι
1. Ανάδοχοι παροχής υπηρεσιών «Στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση
της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων», δύνανται να είναι ή να ανήκουν σε:
α) επιχειρήσεις του όρθρου 277 και επ. του π.δ. 410/1995 (ΦΕΚ 231 Α΄) μέχρι την μετατροπή τους σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 269 παρ. 1 του ν 3463/2006, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
β) Δημοτικές και Κοινοτικές Κοινωφελείς Επιχειρήσεις του άρθρου 254 του ν. 3463/2006.
γ) Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που νομίμως έχουν αδειοδοτηθεί και έχουν τη δυνατότητα παροχής αυτών των υπηρεσιών. Οι ανωτέρω δυνητικοί ανάδοχοι παροχής υπηρεσιών
πρέπει να πληρούν τους όρους, προϋποθέσεις και προδιαγραφές, που ορίζονται στην υπ’ αριθμ. Π1γ/ΑΓΠ/οικ. 14963/9.10.2001 απόφαση (ΦΕΚ 1397 Β΄) του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας, όπως ισχύει «Προϋποθέσεις Ίδρυσης και Λειτουργίας Κέντρων Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (Κ.Η.Φ.Η)».
2. Ανάδοχοι παροχής υπηρεσιών που αποσκοπούν στην «Ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και βελτίωση της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας», («Μονάδες Βοήθεια στο Σπίτι», «Μονάδες Κοινωνικής Μέριμνας») δύνανται να είναι ή
να ανήκουν σε:
α) επιχειρήσεις του άρθρου 277 και επ. του π.δ. 410/1995 (ΦΕΚ 231/ Α΄) μέχρι την μετατροπή τους σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 269 παρ. 1 του ν 3463/2006, όπως
έχει τροποποιηθεί και ισχύε.
β) δημοτικές και Κοινοτικές Κοινωφελείς Επιχειρήσεις του άρθρου 254 του ν. 3463/2006.
γ) Νομικά Πρόσωπα δημοσίου δικαίου.
δ) Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού δικαίου κερδοσκοπικού ή μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και
ε) αμιγώς ιδιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν στο σκοπό τους την κοινωνική ανάπτυξη ή πρόνοια ή συναφή προς τα ανωτέρω σκοπό κατά το οικείο καταστατικό.

Οι ανωτέρω (από σημείο 2) φορείς, υποχρεωτικά πρέπει να πληρούν κατ’ ελάχιστον τις παρακάτω
προϋποθέσεις, κατά την υποβολή της αίτησης:

2.1. Να απασχολούν υποχρεωτικά ανάδομή, κατ’ ελάχιστον τρία άτομα προσωπικό, τουλάχιστον ένα άτομο ανά ειδικότητα, όπως αυτές περιγράφονται κατωτέρω:
• Κοινωνικό/ή λειτουργό (πτυχιούχο ΑΕΙ/ΤΕΙ, με άδεια άσκησης επαγγέλματος) ή Ψυχολόγο ΑΕΙ ή πτυχιούχο ΑΕΙ Κοινωνιολογίας ή Κοινωνικής Πολιτικής ή Κοινωνικής διοίκησης.
• Νοσηλευτή/τρια (με άδεια άσκησης επαγγέλματος και οποιοδήποτε πτυχίο ή δίπλωμα ΙΕΚ [πιστοποιημένο
από τον ΟΕΕΚ] ή Σχολών δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή άλλου ισότιμου τίτλου Σχολών της ημεδαπής ή
της αλλοδαπής με άδεια άσκησης επαγγέλματος) ή Επισκέπτη Υγείας (ΤΕΙ).
• Βοηθητικό προσωπικό. Εξαιρούνται οι δομές οι οποίες λειτουργούσαν βάσει της υπ’ αριθμ. 111135/1233/4.5.2007 κοινής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 772/Β/15.5.2007) στις οποίες:
α. προσωπικό των προαναφερθεισών ειδικοτήτων έχει διακόψει την εργασία του και οι οποίες αποδεδειγμένα κατά τη στιγμή της αίτησης έχουν προβεί σε ενέργειες
αντικατάστασης.
β. οι συμβάσεις του προσωπικού δεν έχουν ακόμα ανανεωθεί και οι δομές έχουν ήδη προβεί σε ενέργειες
ανανέωσης κατά τη στιγμή της αίτησης.

2.2. Να διαθέτουν υποχρεωτικά κατ’ ελάχιστον την κατωτέρω υλικοτεχνική υποδομή στα γραφεία τους:
• Γραφεία και καρέκλες
• Έναν Ηλεκτρονικό Υπολογιστή
• Εκτυπωτή
• Τηλέφωνο
• Ψυγείο
• Φαρμακείο
Πέραν του παραπάνω προσωπικού, οι δομές μπορούν να απασχολούν προαιρετικά και τις ακόλουθες ειδικότητες οι οποίες θα πρέπει να συνάδουν με τις παρεχόμενες υπηρεσίες:
• Ιατρό
• Επισκέπτες Υγείας
• Εργοθεραπευτές
• Φυσιοθεραπευτές
• Επιμελητές Πρόνοιας ή Κοινωνικούς Φροντιστές
• Λογιστή
• Αρμόδιο διοικητικών ενεργειών
• Οδηγό/ούς οχημάτων
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Το προσωπικό που απασχολείται στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα του Γ΄ ΚΠΣ σε επιχειρήσεις
των ΟΤΑ είναι σκόπιμο να συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες του με την ίδια σχέση εργασίας στα προγράμματα του ΕΣΠΑ μέχρι την λήξη τους, με τήρηση της διαδικασίας της παρ. 3 του άρθρου 21 του ν.
2190/1994.

Άρθρο 6
Διαδικασία επιλογής αναδόχων – Ανάθεση
Η επιλογή των αναδόχων παροχής υπηρεσιών και για τις δύο κατηγορίες πράξεων της παρούσας θα πραγματοποιηθεί μετά από πρόσκληση/προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος των δικαιούχων (_ΙΣΑ).
Η εν λόγω διαδικασία θα διεξαχθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας οικείας Εθνικής και Κοινοτικής
νομοθεσίας. Στην πρόσκληση, η οποία θα συνοδεύεται από «Αίτηση», θα εξειδικεύονται τα ακόλουθα: οι όροι συμμετοχής και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τα συστατικά στοιχεία (το ακριβές αντικείμενο) των προς ανάθεση υπηρεσιών, η διάρκεια τους, το ανώτατο κόστος αυτών με δυνατότητα προσαύξησης για απομακρυσμένες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές, τα κριτήρια επιλογής και ανάθεσης των συμβάσεων, οι υποχρεώσεις των Αναδόχων, ο τρόπος χρηματοδότησης, οι απαιτούμενες εγγυήσεις
και ό,τι άλλο κριθεί αναγκαίο. Οι Ανάδοχοι, που επιλέγονται κατόπιν αξιολόγησης σύμφωνα με τα κριτήρια της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος καλούνται για υπογραφή σχετικής σύμβασης, με την οποία ανατίθενται οι υπηρεσίες.

Στη σύμβαση περιλαμβάνονται τουλάχιστον τα εξής:
• ο τόπος και ο χρόνος υπογραφής της σύμβασης
• τα συμβαλλόμενα μέρη
• το είδος των παρεχόμενων υπηρεσιών εκφρασμένο σε ανθρωπομήνες παροχής υπηρεσιών στους ωφελούμενους
• η τιμή των παρεχόμενων υπηρεσιών
• ο τόπος, τρόπος και χρόνος παροχής των υπηρεσιών
• οι προβλεπόμενες εγγυήσεις
• οι προβλεπόμενες ρήτρες
• ο τρόπος επίλυσης των τυχόν διαφορών,
και οι ειδικότερες υποχρεώσεις των Αναδόχων σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης και ιδίως η αποδοχή των προβλεπόμενων ελέγχων και επιτόπιων επαληθεύσεων από τα αρμόδια εθνικά και ευρωπαϊκά
όργανα, η τήρηση των κανόνων δημοσιότητας, η τήρηση και παροχή των απαραίτητων στοιχείων για την παρακολούθηση της πράξης σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του δικαιούχου, των αρμόδιων Ειδικών Υπηρεσιών και άλλων αρμοδίων αρχών.

Άρθρο 7
Διαδικασία επιλογής ωφελούμενων
Η επιλογή των ωφελούμενων θα διεξάγεται από τον Ανάδοχο, σύμφωνα με τις διαδικασίες, τους όρους και
τις προϋποθέσεις, που θα εξειδικεύονται στις εκάστοτε Προσκλήσεις των Δικαιούχων, μετά από δημοσιοποίηση των ενεργειών παροχής υπηρεσιών με κάθε πρόσφορο και ενδεικνυόμενο μέσο.
Ο Ανάδοχος θα πρέπει να διασφαλίζει ότι οι ωφελούμενοι (άμεσα και έμμεσα) δεν λαμβάνουν υπηρεσίες
από άλλη δομή. Για το σκοπό αυτό όλοι οι ωφελούμενοι
υπογράφουν Υπεύθυνη Δήλωση.

Άρθρο 8
Σύσταση – Συγκρότηση Επιτροπών
Οι Επιτροπές διενέργειας διαγωνισμού, καθώς και οιπαδήποτε άλλη Επιτροπή κριθεί αναγκαία στο πλαίσιο
της παρούσης, θα συσταθεί/συγκροτηθεί με απόφαση του/των καθ’ύλην αρμόδιου/ων οργάνου/ων.
Οι ανωτέρω Επιτροπές αποτελούνται από υπαλλήλους του δικαιούχου ή/και από στελέχη της οικείας
Περιφέρειας ή/ και από εμπειρογνώμονες.
Το έργο των Επιτροπών αυτών, θα καθορίζεται στις Αποφάσεις σύστασης/συγκρότησης τους και τυχόν στις
εκάστοτε προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Άρθρο 9
Διακοπή της παρεχόμενης Υπηρεσίας
Σε περιπτώσεις διακοπής παροχής υπηρεσιών, ο Ανάδοχος ενεργεί σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στις
εκάστοτε Προσκλήσεις των δικαιούχων.

Άρθρο 10
Επιλέξιμες δαπάνες – δικαιολογητικά δαπανών
1. ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
Bς επιλέξιμες δαπάνες, για συγχρηματοδότηση των δράσεων στις οποίες αναφέρεται η παρούσα απόφαση,
ορίζονται οι δαπάνες που καταβάλλουν οι δικαιούχοι προς τους Αναδόχους, δικαιολογούνται από εξοφλημένα τιμολόγια ή λογιστικά έγγραφα ισοδύναμης αποδεικτικής αξίας και οι οποίες αντιστοιχούν στις υπηρεσίες που παρέχουν στους ωφελούμενους. Ειδικότεροι όροι επιλεξιμότητας των δαπανών όσον αφορά το είδος και τον χρόνο πραγματοποίησης τους θα προσδιοριστούν στην πρόσκληση της οικείας αρχής διαχείρισης προς τους δικαιούχους.
2. ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΔΑΠΑΝΩΝ
Για την αποδοχή της επιλεξιμότητας των δαπανών απαιτούνται νόμιμα παραστατικά, τα οποία εκδίδουν
οι Ανάδοχοι και οι Δικαιούχοι, όπως προβλέπεται από τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και τις οδηγίες
των αρμοδίων Ειδικών Υπηρεσιών. Όσον αφορά τους Δικαιούχους, οφείλουν να τηρούν
ειδικό φάκελο με όλα τα δικαιολογητικά έγγραφα και παραστατικά σχετικά με τις πληρωμές για έκαστη δομή κάθε Αναδόχου. Οι ανωτέρω πληρωμές πρέπει να καταχωρούνται σε ξεχωριστή λογιστική μερίδα για κάθε σύμβαση.
Οι δικαιούχοι, υποχρεούνται να τηρούν τους εν λόγω φακέλους για το διάστημα που ορίζουν οι σχετικοί
Κανονισμοί μετά την τελευταία πληρωμή, δηλαδή κατ’ ελάχιστον μέχρι το τέλος του 2020.
Σε κάθε παραστατικό που αφορά πληρωμές της πράξης, θα αναγράφεται ο τίτλος της πράξης, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα και ο αριθμός ΟΠΣ.

Άρθρο 11
Χρηματοδότηση της πράξης και πληρωμές αναδόχων
1. Η χρηματοδότηση της πράξης «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας για
την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων» (Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας
Ηλικιωμένων − ΚΗΦΗ) και των συμβάσεων που συνάπτονται στο πλαίσιο αυτής αποτελεί εξ ολοκλήρου δημόσια δαπάνη και προέρχεται από Κοινοτικούς και Εθνικούς πόρους.
Η συγχρηματοδότηση από το Ε.Κ.Τ. ανέρχεται στο ποσοστό συγχρηματοδότησης που ορίζεται στον Θεματικό Άξονα Προτεραιότητας 4 «Πλήρης ενσωμάτωση του συνόλου του ανθρώπινου δυναμικού σε μια κοινωνία ίσων ευκαιριών», του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» 2007−2013, από τον οποίο χρηματοδοτείται η εν λόγω δράση.
2. Η χρηματοδότηση της πράξης «Ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και βελτίωσης της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας», («Μονάδες Βοήθεια στο Σπίτι», «Μονάδες Κοινωνικής Μέριμνας») και των συμβάσεων που συνάπτονται στο πλαίσιο αυτής αποτελεί εξ ολοκλήρου Δημόσια Δαπάνη και προέρχεται από Κοινοτικούς και Εθνικούς πόρους.
Η συγχρηματοδότηση από το Ε.Τ.Π.Α. ανέρχεται στο ποσοστό συγχρηματοδότησης που ορίζεται στον
αντίστοιχο Θεματικό Άξονα Προτεραιότητας «Αειφόρος Ανάπτυξη και Ποιότητα Ζωής», μέσω χρήσης ρήτρας
ευελιξίας 10% των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, από τους οποίους χρηματοδοτείται η εν λόγω δράση.
3. Η αναλογούσα Εθνική Συμμετοχή, καθώς και η αντίστοιχη κοινοτική συνδρομή των δύο πράξεων, θα
καλυφθεί από το Πρόγραμμα δημοσίων Επενδύσεων. Οι σχετικές εισροές των πόρων του Ε.Κ.Τ. και του ΕΤΠΑ θα αποτελέσουν έσοδα του Προγράμματος δημοσίων Επενδύσεων και θα εκταμιεύονται σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Η υλοποίηση των πράξεων καθώς και όλα τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τα εγκριτικά έγγραφα δεν μεταβιβάζονται, ούτε εκχωρούνται σε οποιονδήποτε τρίτο.
Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να τηρούν ξεχωριστούς τραπεζικούς λογαριασμούς ή διακριτή λογιστική κωδικοποίηση για κάθε σύμβαση, αποκλειστικά για τις συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις, από τον οποίο θα αποδεικνύονται οι εισροές και εκροές της κάθε πράξης.
4. Οι πληρωμές προς τους Αναδόχους θα πραγματοποιούνται σε τρεις δόσεις ως εξής:
α) Η πρώτη δόση ύψους 40% (σαράντα) επί του συνολικού προϋπολογισμού της σύμβασης καταβάλλεται, μετά την υπογραφή της σύμβασης και με την προϋπόθεση της επιλογής των ωφελουμένων, η οποία αποδεικνύεται με την προσκόμιση αναλυτικής κατάστασης ωφελουμένων της κάθε δομής.
β) Η δεύτερη δόση ύψους 40% (σαράντα) επί του συνολικού προϋπολογισμού της σύμβασης καταβάλλεται
μετά την πιστοποίηση του 40% του φυσικού αντικειμένου.
γ) Η τρίτη δόση ύψους έως και 20% (είκοσι) επί του συνολικού προϋπολογισμού της σύμβασης καταβάλλεται μετά τη λήξη και την πιστοποίηση του συνόλου του υλοποιηθέντος φυσικού αντικειμένου σύμφωνα με το περιεχόμενο της οικείας σύμβασης.
5. Η πιστοποίηση του φυσικού αντικειμένου από τους δικαιούχους γίνεται με επιτόπιο έλεγχο ή/και με διοικητικό έλεγχο με βάση τα δικαιολογητικά υλοποίησης που υποβάλλουν οι Ανάδοχοι ή/και από συμπληρωματικά στοιχεία τα οποία μπορεί να ζητήσουν οι δικαιούχοι εφόσον κρίνουν τούτο σκόπιμο και τα οποία οι Ανάδοχοι υποχρεούνται να προσκομίσουν. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και Υπηρεσίες, θα πρέπει
να διασφαλίζουν ότι οι ωφελούμενοι (άμεσα και έμμεσα) δεν λαμβάνουν υπηρεσίες από άλλη δομή.

Άρθρο 12
Έλεγχος και παρακολούθηση
1. Προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα και η ορθή εφαρμογή των ενεργειών της παρούσας, τα αρμόδια όργανα, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που διέπει το ΕΣΠΑ, λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα με
σκοπό:
• Την τήρηση των εθνικών και κοινοτικών διατάξεων.
• Την εφαρμογή των διαδικασιών που διασφαλίζουν την ορθότητα και κανονικότητα των δαπανών που δηλώνονται.
• Την επιλεξιμότητα των δαπανών και την αιτιολόγηση τους.
• Την πρόληψη ή τη διαπίστωση τυχόν παραβάσεων και την επιβολή κυρώσεων.
• Την ανάκτηση τυχόν αχρεωοτήτως καταβληθέντων ποσών μετά τη διαπίστωση σχετικής παράβασης.
• Την εξασφάλιση επαρκούς διαδρομής ελέγχου.
2. Επίπεδο − είδος ελέγχου και αρμόδια όργανα
Τα είδη και τα επίπεδα του ελέγχου είναι τα εξής:
Α) Προς τους Αναδόχους
• Διοικητικός και επιτόπιος έλεγχος ο οποίος διενεργείται στους Αναδόχους από τον δικαιούχο και αφορά στην ορθή εκτέλεση των όρων της μεταξύ τους Σύμβασης. Ο επιτόπιος έλεγχος διενεργείται σε κάθε
Ανάδοχο χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση τουλάχιστον μία φορά ετησίως.
• Ειδικά για τους Αναδόχους που λειτουργούν με τη νομική μορφή του ΝΠΔΔ, ο δικαιούχος θα εκτελεί περιοδικούς ελέγχους της καλής εκτέλεσης του Προϋπολογισμού τους καθώς και ετήσιο απολογιστικό έλεγχο των οικονομικών τους καταστάσεων. Στην απολογιστική έκθεση θα τεκμηριώνεται ότι το κόστος λειτουργίας ισοσκελίζεται με το άθροισμα των εσόδων που προέρχονται από κρατική χρηματοδότηση. Σε περίπτωση μη ισοσκέλισης του κόστους λειτουργίας και των ανωτέρω εσόδων, οι υπερβάλλουσες δαπάνες δεν θα θεωρούνται επιλέξιμες.
• Έλεγχοι και επιτόπιων επαληθεύσεις από τα αρμόδια
εθνικά και ευρωπαϊκά όργανα.
Β) Προς το δικαιούχο
• Επιτόπιες επαληθεύσεις, οι οποίες διενεργούνται από τις αρμόδιες Ειδικές Υπηρεσίες.
• Επιθεωρήσεις που διενεργούνται από την Αρχή Πιστοποίησης.
• Έλεγχοι, οι οποίοι διενεργούνται από την Αρχή Ελέγχου (Ε_ΕΛ), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 3614/2007, όπως αυτός ισχύει και με το ευρύτερο θεσμικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
• Έλεγχοι, οι οποίοι διενεργούνται από τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε.
Οι επιτόπιες επαληθεύσεις, καθώς και οι έλεγχοι, συνίστανται στην επαλήθευση της παράδοσης των συγχρηματοδοτούμενων υπηρεσιών και της πραγματοποίησης των δαπανών που δηλώνουν οι δικαιούχοι, σύμφωνα με τους όρους της απόφασης ένταξης, του συμφώνου αποδοχής όρων της απόφασης ένταξης και της υπογραφείσας σύμβασης, καθώς και της συμμόρφωσης του με τους εθνικούς και κοινοτικούς κανόνες καθ’ όλη την περίοδο υλοποίησης και βασίζονται:
• Στην υπουργική απόφαση του Συστήματος Διαχείρισης των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
• Στις προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος και στις υπογραφείσες συμβάσεις μεταξύ των Δικαιούχων
και των Αναδόχων.
• Στην καλή δημοσιονομική διαχείριση, η οποία μεταξύ
άλλων περιλαμβάνει τη αιτιολόγηση, τη λογιστική καταγραφή των δαπανών και την τήρηση των φορολογικών νόμων, σύμφωνα με τις αρχές της οικονομίας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.
4. Διαδρομή του Ελέγχου
Για κάθε συγχρηματοδοτούμενη πράξη απαιτείται ο καθορισμός διαδικασιών για τη διασφάλιση της
τήρησης όλων των εγγράφων σχετικά με τις δαπάνες και τους λογιστικούς ελέγχους που απαιτούνται για τη
διασφάλιση επαρκούς διαδρομής ελέγχου. Η διαδρομή ελέγχου θεωρείται επαρκής εφόσον πληρούνται τα
ακόλουθα κριτήρια:
α) Η συμφωνία μεταξύ των συνολικών ποσών που πιστοποιούνται στην Επιτροπή και των αναλυτικών λογιστικών εγγράφων και δικαιολογητικών που τηρούνται από την αρχή πιστοποίησης, των αρμόδιων Ειδικών Υπηρεσιών, τους ενδιάμεσους φορείς και τους δικαιούχους. Οι λογιστικές καταχωρήσεις πρέπει να παρέχουν αναλυτικές πληροφορίες για τις δαπάνες που πραγματοποίησαν οι δικαιούχοι. Προς τούτο, πρέπει να περιλαμβάνουν την ημερομηνία καταχώρησης, το ποσό κάθε κονδυλίου της δαπάνης, τον προσδιορισμό των δικαιολογητικών εγγράφων, την ημερομηνία και μέθοδο της πληρωμής και να αποδεικνύονται από τα αναγκαία παραστατικά (π.χ. τιμολόγια), τα οποία θα επισυνάπτονται.
β) Η επαλήθευση της καταβολής της δημόσιας συνεισφοράς στους δικαιούχους.
γ) Η επαλήθευση της εφαρμογής των κριτηρίων επιλογής που καθορίζονται από την Επιτροπή Παρακολούθησης.
δ) Η ύπαρξη, για κάθε πράξη, κατά περίπτωση, των τεχνικών προδιαγραφών και του σχεδίου
χρηματοδότησης, εγγράφων, σχετικά με την έγκριση επιχορήγησης, εγγράφων για τις διαδικασίες δημοσίων
συμβάσεων, εκθέσεων προόδου και εκθέσεων σχετικά με τις επαληθεύσεις και τους ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν.
5. Υποχρεώσεις Δικαιούχων
Οι δικαιούχοι υποχρεούνται στην τήρηση των απαιτήσεων που προσδιορίζονται στο Σύμφωνο
Αποδοχής όρων της απόφασης ένταξης και στο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου των Επιχειρησιακών
Προγραμμάτων.

Άρθρο 13
Τήρηση κανόνων Πληροφόρησης και Δημοσιότητας
Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς της πράξης θα πρέπει να τηρούν τους κανόνες πληροφόρησης και δημοσιότητας των ενεργειών τους όπως αυτοί καθορίζονται από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1828/2006 της Επιτροπής της 8ης Δεκεμβρίου 2006 και τις διατάξεις εφαρμογής του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» 2007−2013 και των ΠΕΠ.
Σε κάθε περίπτωση δημοιοποίησης/δημοσίευσης της πράξης, εκ μέρους των Δικαιούχων και των Αναδόχων,
γίνεται μνεία για την συμμετοχή στη χρηματοδότηση: α. για την πράξη της παρ.1 του άρθρου 1 της παρούσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ειδικότερα του Ευρωπαϊκού
Κοινωνικού Ταμείου και του Ελληνικού Δημοσίου και ειδικότερα του Υπουργείου Απασχόλησης και
Κοινωνικής Προστασίας στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού»
2007−2013 και β. για την πράξη της παρ.2 του άρθρου 1 της παρούσης του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και της οικείας Γενικής Γραμματείας Περιφέρειας στο πλαίσιο του αντίστοιχου Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς της πράξης αποτελούν
ουσιαστικούς συντελεστές διάχυσης της πληροφορίας στους ωφελούμενους και, υπό την έννοια αυτή,
χρησιμοποιούν, ορθολογικά, κάθε πρόσφορο μέσο που θα συμβάλλει στη διαφάνεια και στην απόκτηση
χρηστικής πληροφορίας από τον πληθυσμό στόχο. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς είναι υποχρεωμένοι
να τηρούν και να καταθέτουν στοιχεία φυσικού αντικειμένου βάσει του Παραρτήματος XXIII σύμφωνα με τα αναγραφόμενα στον Κανονισμό (ΕΚ) 1828/2006 της Επιτροπής της 8ης _εκεμβρίου 2006, βάσει των
οδηγιών των Ειδικών Υπηρεσιών και τις απαιτήσεις των πράξεων. Τα εν λόγω στοιχεία αφορούν:
• Στο καθεστώς απασχόλησης στην αγορά εργασίας των ωφελουμένων.
• Σε ηλικιακά δεδομένα των ωφελουμένων.
• Σε δεδομένα για ευάλωτες ομάδες ωφελουμένων.
• Στο μορφωτικό επίπεδο ωφελουμένων.

Άρθρο 14
Μεταβατική Διάταξη
α. Τα προγράμματα «Βοήθεια στο Σπίτι», «Κοινωνική Μέριμνα» και «Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων», τα οποία υποκαθίστανται, κατ’ εφαρμογή του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (προγραμματική περίοδος 2007−2013) από τα νέα προγράμματα «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοήθειας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελούμενων ατόμων» και «ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής κα! βελτίωσης της ποιότητας ζωής ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ’ οίκον βοήθειας», εξακολουθούν να εκτελούνται μέχρι την ενεργοποίηση των ανωτέρω νέων προγραμμάτων.
β. Η συνέχιση εκτέλεσης τούτων μέχρι την ενεργοποίηση των νέων προγραμμάτων διέπεται από τις ρυθμίσεις της υπ’ αριθμ. οικ. 111135/1233 (ΦΕΚ 772/15.5.2007 τ.Β΄) κοινής υπουργικής απόφασης, η
ισχύς της οποίας παρατείνεται μέχρι την έναρξη εφαρμογής των νέων προγραμμάτων.
γ. Το προσωπικό που ήδη απασχολείται, εξακολουθεί να παρέχει τις υπηρεσίες του, με την ίδια σχέση εργασίας και σύμφωνα με τις ρυθμίσεις της προαναφερθείσας κοινής υπουργικής απόφασης, μέχρι την ενεργοποίηση των νέων προγραμμάτων.
δ. Η έναρξη εφαρμογής των νέων προγραμμάτων διαπιστώνεται με πράξη του οικείου Γενικού Γραμματέα
της Περιφέρειας.

Άρθρο 15
Τελικές Διατάξεις
Στις προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος και στις προκηρύξεις που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις
της παρούσας, δύναται να εξειδικεύεται ή/και να ορίζεται οτιδήποτε δεν αναφέρεται στους όρους της παρούσης, στη βάση της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας. Η παρούσα κοινή υπουργική απόφαση ισχύει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 27 Αυγούστου 2008
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗΣ
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΦΑΝΗ ΠΑΛΛΗ−ΠΕΤΡΑΛΙΑ
ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΣ

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Απόδοση ποσοστού αναπηρίας σε παιδιά, μετά την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη

Ο Συνήγορος του Πολίτη διαμεσολάβησε επιτυχώς σε δύο περιπτώσεις μη απόδοσης ποσοστού αναπηρίας σε παιδιά με συνέπεια την απώλεια επιδόματος αναπηρίας. Στη μία περίπτωση, χορηγήθηκε αναδρομικά επίδομα …

Επέκταση των παθήσεων για τις οποίες η διάρκεια αναπηρίας των ασφαλισμένων καθορίζεται επ' αόριστον

Αυτή είναι η υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β' 2906/18-11-2013) που καθορίζει τις παθήσεις για τις οποίες η διάρκεια της αναπηρίας των ασφαλισμένων καθορίζεται επ' αόριστον και οι ασφαλισμένοι δεν χρειάζεται …

Άρειος Πάγος: Δεν ισχύουν οι υπερωρίες και οι προσαυξήσεις για οικόσιτους βοηθούς

Οικόσιτοι Οικιακοί μισθωτοί. Η εργασιακή τους σχέση δεν διέπεται από τις ειδικές διατάξεις για το χρόνο εργασίας των μισθωτών, για εργασία κατά τις Κυριακές, αργίες, ημέρες αναπαύσεως, υπερεργασία και …

Εξαιρέσεις από το καθεστώς της διαθεσιμότητας

Εγκύκλιος τού υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αναφέρει τις εξαιρέσεις από το καθεστώς της διαθεσιμότητας. Διαβάστε τί ισχύει για τους υπαλλήλους με αναπηρία και …

Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και Προαιρετικό Πρωτόκολλο – Νόμος 4074/2012

Ο σκοπός της παρούσας Σύμβασης είναι η προαγωγή, προστασία και διασφάλιση της πλήρους και ισότιμης απόλαυσης όλων των δικαιωμάτων του ανθρώπου και των θεμελιωδών ελευθεριών από όλα τα ΑμεΑ και η …

Ν. 4144/2013: Παράταση αναπηρικής σύνταξης σε καθυστερήσεις ΚΕ.Π.Α. – Στο 25% οι ασφαλιστικές εισφορές εργοσήμου

Με τον συγκεκριμένο νόμο (ΦΕΚ Α' 88/18-04-2013) παρατείνεται η καταβολή των συντάξεων κατά 6 μήνες, όταν ο ασφαλισμένος βρίσκεται στη λίστα αναμονής των ΚΕΠΑ (άρθρο 66), ενώ αυξάνονται οι ασφαλιστικές …

Διευκόλυνση Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες

Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, προκειμένου να εξασφαλίζονται από τη Δημόσια Διοίκηση σε όλους τους πολίτες ίδιες δυνατότητες άσκησης των δικαιωμάτων τους, …

Οι δυσάρεστες εκπλήξεις της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για τους ΑμεΑ πάνω στο Ν.4093/2012

Επείγει να διαβάσετε τη νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με θέμα «Ρυθμίσεις κατεπειγόντων θεμάτων του ν.4046/2012 και του ν.4093/2012» (ΦΕΚ Α' 229/19-11-2012) που έφερε δυσάρεστες αλλαγές για τους …

Κινητικότητα δημοσίων υπαλλήλων – Διαθεσιμότητα – Κατάργηση θέσεων ΙΔΑΧ – Εξαιρέσεις αναπήρων

Διαβάστε τις νέες ρυθμίσεις της παραγράφου Ζ του άρθρου πρώτου του ν.4093/2012 «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016. Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν.4046/2012 και του …