ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Επιτρέπεται να ταξιδεύουν αεροπορικώς χωρίς συνοδό
ΤΑ ΑΤΟΜΑ με αναπηρία μπορούν να ταξιδεύουν με αεροπλάνο χωρίς συνοδό, εφόσον δηλώνουν ότι έχουν τη δυνατότητα να αυτοεξυπηρετηθούν, και χωρίς να απαιτείται σχετική ιατρική γνωμάτευση.

Αυτό επισημαίνει σε πόρισμα του ο Συνήγορος του Πολίτη, με αφορμή αναφορά την οποία κατέθεσε στην ανεξάρτητη αρχή άτομο με μειωμένη κινητικότητα στο οποίο η Ολυμπιακή Αεροπορία αρνήθηκε να εκδώσει εισιτήριο επειδή δήλωσε ότι θα ταξιδέψει ασυνόδευτο.
Εξετάζοντας το περιστατικό, ο Συνήγορος του Πολίτη διαπίστωσε ότι ο κανονισμός της Διεθνούς Ενώσεως Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), στον οποίο παρέπεμψαν οι αρμόδιοι της Ολυμπιακής, δεν δίνει στίς αεροπορικές εταιρείες- μέλη της το δικαίωμα να αρνηθούν την έκδοση εισιτηρίου σε ασυνόδευτο άτομο με αναπηρία. Απλώς προβλέπει «ως εξαιρετικό μέτρο» τη δυνατότητα να απαγορευθεί η επιβίβαση στο αεροσκάφος χωρίς συνοδό.
Από την πλευρά της η Ολυμπιακή Αεροπορία, απαντώντας στην ανεξάρτητη αρχή, υποστήριξε ότι η μεταφορά επιβάτη που έχει ανάγκη αναπηρικού αμαξιδίου «επιτρέπεται μόνο με συνοδό, όπως ορίζει ο κανονισμοί της ΙΑΤΆ» και επεσήμανε ότι οι επιβάτες μπορούν να ταξιδέψουν ασυνόδευτοι εφόσον έχουν συμπληρώσει ειδικό έντυπο με σχετική ιατρική γνωμάτευση. Μάλιστα ανέφερε ότι η διαδικασία που ακολουθεί η Ολυμπιακή είναι κοινή πρακτική και άλλων ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών.
Ωστόσο από την έρευνα που πραγματοποίησε ο Συνήγορος του Πολίτη σε μεγάλες ξένες αεροπορικές εταιρείες προέκυψε ότι αυτές όχι μόνο δεν επιβάλλουν την παρουσία συνοδού, αλλά και αρκούνται στην προφορική δήλωση του επιβάτη ότι μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί. Άλλωστε, όπως επισημαίνεται στο πόρισμα της ανεξάρτητης αρχής, η πρακτική αυτή είναι σύμφωνη με όσα προβλέπει η «Δέσμευση αερομεταφορέων για την εξυπηρέτηση επιβατών».
Με τα δεδομένα αυτά και έχοντας υπόψη τις διατάξείς του Συντάγματος και του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, η ανεξάρτητη αρχή έκρινε ότι στη συγκεκριμένη υπόθεση η Ολυμπιακή Αεροπορία παραβίασε το συνταγματικό δικαίωμα αυτονομίας και ισότιμης συμμετοχής των ατόμων με αναπηρία στην κοινωνική και οικονομική Ζωή. Γι’ αυτό και στο πόρισμα της ζητεί από το υπουργείο Μεταφορών να διασφαλιστεί ότι η νέα εταιρεία Ολυμπιακές Αερογραμμές εφαρμόζει το ισχύον πλαίσιο για τη μετακίνηση των ατόμων με αναπηρία.

Τα προβλήματα με τις αεροπορικές εταιρείες είναι πολύ περισσότερα από αυτά που έχει αντιληφθεί ο συνήγορος του πολίτη. Πολλές φορές έχει συμβεί να καταστραφούν αναπηρικά καθίσματα μέσα στα αεροπλάνα επειδή οι αρμόδιοι υπάλληλοι τα τοποθετούν σε λανθασμένη θέση στους αποθηκευτικούς χώρους. Πολλές φορές υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις όταν οι επιβάτες χρησιμοποιούν ηλεκτροκίνητα αναπηρικά καθίσματα έστω κι αν αυτά χρησιμοποιούν οι μπαταρίες ξηρού τύπου. Μολονότι οι μπαταρίες ξηρού Τύπου πληρούν τις προδιαγραφές για να μπορούν να μεταφερθούν με αεροπλάνο πολλές φορές το προσωπικό των αεροπλάνων αρνείται να μεταφέρει τις μπαταρίες. Επιπλέον υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στον εξοπλισμού αλλά και στο προσωπικό που απασχολείται για να διευκολύνει τους ανθρώπους με αναπηρίες να μπούν και να βγούν από το αεροσκάφος. Πολλές φορές ο εξοπλισμός αυτός είναι τεχνολογικά απαράδεκτος και δημιουργεί πολλά προβλήματα ασφάλειας των επιβατών με αναπηρίες. Το προσωπικό που απασχολείται είναι συνήθως ανεκπαίδευτο ή απολύτως ακατάλληλο.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Διευκρινιστική Εγκύκλιος για τη χορήγηση Δελτίων Μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013

Διαβάστε ποιοι είναι οι δικαιούχοι των δελτίων μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013. Μάθετε τα δικαιολογητικά και τον τρόπο χορήγησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της σχετικής …

Λευκά 9θέσια ταξί χωρίς ταξίμετρα για ΑμεΑ

Λευκό θα είναι το χρώμα των ταξί ειδικής μίσθωσης που θα κυκλοφορήσουν χωρίς ταξίμετρο και βάσει τιμοκαταλόγου, σε τουριστικές πιάτσες και ξενοδοχεία. Στην Περιφέρεια της Αττικής πρόκειται να …

Οι κίνδυνοι όταν ταξιδεύεις αεροπορικώς με το αναπηρικό σου κάθισμα [Video]

Όταν είσαι ανταποκριτής του BBC αναγκάζεσαι να ταξιδεύεις συχνά με αεροπλάνο – το να πετάς, όμως, με αναπηρικό κάθισμα είναι μερικές φορές πιο δύσκολο απ’ όσο πρέπει. Όταν είσαι υποχρεωμένος να πετάς …

Γίνε Blogger Οδικής ασφάλειας & λάβε μέρος στον διαγωνισμό της Ευρωπαϊκής Χάρτας Οδικής Ασφάλειας

Τα τροχαία ατυχήματα είναι η κύρια αιτία θανάτου σε παγκόσμιο επίπεδο μεταξύ των νέων ηλικίας 15-19 ετών. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η αντίληψη ότι τα τροχαία ατυχήματα είναι …

Όταν ο οδηγός του λεωφορείου έχει τη μέση του…

«Είμαι κινητικά ανάπηρος, παραπληγικός, από το 1993 και (δια, μετά)κινούμαι με το ελαφρύ καροτσάκι μου. Τα πρώτα χρόνια της αναπηρίας μου είχα δυνάμεις και όρεξη διεκδικήσεως μιας ζωής όσο το δυνατόν …