Αποκλείονται φοιτητές με αναπηρία από την 3βάθμια εκπαίδευση

Με αφορμή την κατάθεση των μηχανογραφικών δελτίων στο τέλος Νοεμβρίου 2010, έντονες διαμαρτυρίες προκλήθηκαν από την πλευρά των υποψηφίων με αναπηρία για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με ποσοστό 5% (καθ’ υπέρβαση των εισαγομένων), καθώς η ελληνική νομοθεσία αυτή τη στιγμή επιτρέπει στα διάφορα τμήματα/σχολές να αποκλείουν ορισμένους υποψήφιους βάσει της πάθησης ή της αναπηρίας τους.

Μέχρι σήμερα, με βάση τον Ν.3794/09 (ΦΕΚ 156-Α’/04.09.09), οι υποψήφιοι με σοβαρές παθήσεις ή αναπηρίες που επιθυμούν την εισαγωγή τους στην 3βάθμια εκπαίδευση κάνοντας χρήση της δυνατότητας εισαγωγής τους με το ποσοστό 5% επιπλέον των θέσεων εισακτέων, αναγκάζονταν να επιλέγουν συγκεκριμένα μόνο τμήματα/σχολές, καθώς στο μηχανογραφικό, δίπλα από κάθε σχολή, αναγράφονταν οι αποκλειόμενες παθήσεις, δηλαδή οι υποψήφιοι που δεν γίνονταν αποδεκτοί για φοίτηση στη συγκεκριμένες σχολές.

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 35 οι πάσχοντες από τις αναφερόμενες παθήσεις δεν εισάγονται σε Τμήματα στα οποία λόγω της φύσης της επιστήμης είναι δυσχερής γι’αυτούς η παρακολούθηση σύμφωνα με αιτιολογημένη απόφαση του τμήματος, που εγκρίνεται από τη σύγκλητο και ανακοινώνεται πριν από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους για το οποίο γίνεται η επιλογή.

Με μια πρώτη ματιά στο μηχανογραφικό θα μπορούσε ο οποιοσδήποτε να αντιληφθεί πως δεν υπάρχει καμία λογική στον αποκλεισμό των υποψήφιων φοιτητών και πως ακόμα και μεταξύ των ίδιων τμημάτων διαφορετικών σχολών υπάρχουν εντυπωσιακές διαφοροποιήσεις (π.χ. στο Πολιτικών Μηχανικών Αριστοτέλειου Παν/µιου Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει καµία αποκλειόµενη πάθηση, ενώ στο Πολιτικών Μηχανικών Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου υπάρχουν 5 αποκλειόµενες παθήσεις). Την ίδια στιγµή, άλλα Ιδρύµατα δεν αποκλείουν καµία πάθηση (π.χ. Πάντειο Πανεπιστήµιο, Πανεπιστήµια Πειραιά, Θεσσαλίας, Πελοποννήσου, κ.ά.). Τέλος, υπάρχουν μεμονωμένα τµήµατα που δεν αποκλείουν κανέναν (π.χ. Νοµική στο Δηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο Θράκης) και τµήµατα στο ίδιο ίδρυµα με 35(!) αποκλειόµενες παθήσεις (Ιστορία και Εθνολογία).

Με διορθωτική επείγουσα εγκύκλιο (αρ. πρωτ.: Φ.252/148866/Β6) και σχετικό δελτίο Τύπου στις 24/11/2010, το υπουργείο Παιδείας κάλεσε τελικά τους υποψήφιους να δηλώσουν προτίμηση εισαγωγής σε Τμήμα ή Σχολή τα οποία εμφανίζονται ως αποκλειόμενα στο μηχανογραφικό δελτίο λόγω της πάθησής τους, καταθέτοντας υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86, προκειμένου να εξεταστεί από την αρμόδια επιτροπή έλεγχου των δικαιολογητικών.

Ωστόσο, η λύση που έδωσε το υπουργείο ήταν μάλλον πρόχειρη, καθώς η επιπρόσθετη δήλωση δημιούργησε μεγαλύτερη γραφειοκρατεία για τους υποψήφιους με αναπηρία, εντείνοντας το άγχος τους.

Σχόλιο του ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ:
Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Παιδείας οφείλει να δώσει οριστική λύση για τις επόμενες χρονιές, καθώς οι σχολές που φέρονται να αποκλείουν συγκεκριμένες παθήσεις, αποκλείουν στην πραγματικότητα ανθρώπινο δυναμικό από τους αντίστοιχους κλάδους, χωρίς να έχει συνυπολογιστεί η προστιθέμενη αξία που μπορεί να δώσει ο κάθε φοιτητής με αναπηρία στο αντικείμενο σπουδών που επιλέγει να ακολουθήσει.
Ο πανεπιστημιακός και ακαδημαϊκός κόσμος στην Ελλάδα θα πρέπει κάποια στιγμή να θεραπευτεί από τις αγκυλώσεις του και να διαπιστώσει πως η εμπειρία της γνώσης είναι – εκτός από προφανές ανθρώπινο δικαίωμα – κάτι περισσότερο από το ασφυκτικό πλέγμα που της έχουν χρεώσει.

Στο παρελθόν έχουν συμβεί τρομακτικές διακρίσεις εις βάρος ακόμα και εν ενεργεία φοιτητών που αποκτούν την αναπηρία κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, όπως συνέβη χαρακτηριστικά σε φοιτητή της Οδοντιατρικής Σχολής Αθηνών που δεν του επετράπη να πάρει πτυχίο όταν απέκτησε τετραπληγία μετά από ατύχημα και αναγκάστηκε να διαγραφεί από τη Σχολή.
Ας πάψει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα να αποκλείει τους νέους ανθρώπους με αναπηρία, και ας δημιουργηθεί ένα νομοθετικό πλαίσιο που να διασφαλίζει την ανεμπόδιστη εκπαιδευτική πορεία τους στην Ελλάδα, γιατί είναι βέβαιο πως το παρόν σύστημα αποκλείει μεταξύ άλλων μελλοντικούς επιστήμονες, τεχνήτες και επιχειρηματίες με ταλέντο και καινοτόμες ιδέες.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Πανελλαδικές 2014: Δικαιολογητικά για προφορική ή γραπτή εξέταση μαθητών/αποφοίτων με αναπηρία

Δημοσιεύθηκε από το Υπουργείο Παιδείας η εγκύκλιος με θέμα: «Υποβολή δικαιολογητικών για προφορική ή γραπτή εξέταση μαθητών και αποφοίτων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές …

Σ.Κ.Ε.Π…Σου Διαφορετικά

Σ.Κ.Ε.Π...Σου διαφορετικά στη Διαδραστική Τελετή Λήξης του Φεστιβάλ «Αποτυπώματα» 2012 – 2013,  του Σ.Κ.Ε.Π. – Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους. Μικροί και μεγάλοι προσκεκλημένοι, …

Δικαιολογητικά για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις

Αρμόδια Υπηρεσία: Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΠΑ) / Διεύθυνση Οργάνωσης & Διεξαγωγής Εξετάσεων Η διαδικασία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των υποψηφίων με …

Πιστοποίηση Αναπηρίας από ΚΕΠΑ για την εισαγωγή ΑμεΑ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το 2013-2014

Εκδόθηκε στις 17-01-2013 εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή των ΑμεΑ χωρίς εξετάσεις στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Διαβάστε την εγκύκλιο που έχει ως θέμα «Σχετικά με την …

Επιδοτούμενη κατάρτιση σε δεξιότητες τεχνολογίας

Την κατάρτιση ανέργων σε εξειδικευμένες δεξιότητες χρήσης Τεχνολογίας Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) αφορά το νέο πρόγραμμα που θα προκηρυχθεί στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανάπτυξης …

ERASMUS για Φοιτητές/Καθηγητές/Προσωπικό με σοβαρές αναπηρίες για το εαρινό εξάμηνο 2012-2013

Το ΙΚΥ ως Εθνική Μονάδα διαχείρισης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου Μάθηση/ERASMUS προχώρησε σε επαναπροκήρυξη για την υποβολή αιτήσεων φοιτητών και προσωπικού ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης με …

Μηχανογραφικό Δελτίο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση υποψήφιων με σοβαρές παθήσεις για το έτος 2012

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού στην προσπάθεια βελτίωσης της διαδικασίας «εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υποψήφιων με σοβαρές παθήσεις για το 5% επιπλέον των …

Παιδιά & ενήλικοι με αναπηρία εξακολουθούν να υφίστανται άδικη μεταχείριση στην εκπαίδευση

Παρά τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει τα κράτη μέλη όσον αφορά την προαγωγή της εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς, τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και οι ενήλικοι με αναπηρίες εξακολουθούν να …

ΙΚΥ: Erasmus για φοιτητές/καθηγητές/προσωπικό ανώτατης εκπαίδευσης με σοβαρές αναπηρίες 2012-2013

Το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ), ως Εθνική Μονάδα διαχείρισης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Δια Βίου/Μάθηση - ERASMUS, προσφέρει επιπλέον χρηματοδότηση σε άτομα με αναπηρία (φοιτητές, καθηγητές και …