Μια σημαντική κοινή υπουργική απόφαση δημοσιεύθηκε στις 14 Φεβρουαρίου σχετικά με τις υποχρεώσεις και τα μέτρα που διασφαλίζουν την ασφαλή διέλευση των πεζών κατά την εκτέλεση εργασιών σε κοινόχρηστους χώρους πόλεων και οικισμών που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών, ατόμων με αναπηρίες, χειριστών αναπηρικών καθισμάτων, παραπληγικών, τετραπληγικών και ημιπληγικών.
Μέχρι σήμερα είμαστε συνηθισμένοι να διακόπτεται η κυκλοφορία στους δρόμους και στα πεζοδρόμια που γίνονται έργα και να εμποδίζεται η κυκλοφορία των πολιτών με αναπηρίες και των χειριστών αναπηρικών αμαξιδίων. Η κοινή υπουργική απόφαση που υπέγραψαν η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής και ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, φιλοδοξεί να βάλει ένα τέλος σε αυτά τα προβλήματα.
Πιο συγκεκριμένα, στην εγκύκλιο αναφέρεται – μεταξύ άλλων – πως κατά την εγκατάσταση εργοταξίου, οιασδήποτε διάρκειας, σε πεζοδρόμια και λοιπούς κοινόχρηστους χώρους οικισμών που προορίζονται για την κυκλοφορία πεζών (όπου στην παρούσα απόφαση αναφέρεται ο όρος «πεζοί» συμπεριλαμβάνει και τα άτομα με αναπηρία), προβλέπονται ασφαλείς διάδρομοι κίνησης πεζών (πχ. πλάτος επαρκές για τη διέλευση αναπηρικού αμαξιδίου & την εκτέλεση ελιγμών από τον χρήστη του αμαξιδίου, προσωρινές ράμπες πλάτους 90-150 cm & μέγιστης κλίσης 5% για τη μετάβαση ατόμων σε αμαξίδιο από το πεζοδρόμιο επί του οποίου γίνονται οι εργασίες στο οδόστρωμα και αντίστροφα, σταθερό & αντιολισθηρό δάπεδο για τις προσωρινές ράμπες).
Μάλιστα, προσδιορίζεται με μεγάλη λεπτομέρεια ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να γίνει η συναρμογή παλαιού και νέου πεζοδρομίου ώστε να μην δημιουργούνται αρμοί και υψομετρικές διαφορές μεγαλύτερες του 1 cm. Συγκεκριμένα, υπογραμμίζεται πως δεν πρέπει να δημιουργείται σκαλοπάτι, αλλά η υψομετρική διαφορά θα καλύπτεται με φαλτσογωνιά ή ράμπα κλίσης 5%-8% σε όλο το μήκος επαφής.
Επίσης, μετά το πέρας των εργασιών αφαίρεσης της σήμανσης εκτελούμενων οδικών έργων, είναι υποχρεωτική η επαναφορά του κοινόχρηστου χώρου που προορίζεται για την κυκλοφορία πεζών στην αρχική του μορφή (πχ. αποκατάσταση εδάφους & προϋπάρχοντος οδηγού τυφλών με χρήση πλακών με την ίδια ακριβώς υφή και χρώμα με τις προϋπάρχουσες, αποκατάσταση κρασπέδων και ραμπών στα σημεία διαβάσεων).
Τέλος, στο άρθρο 5 της εγκυκλίου που αφορά στους παραβάτες, τονίζεται πως σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η κατάληψη τμήματος ή όλου πεζοδρομίου ή/και λοιπών κοινόχρηστων χώρων κυκλοφορίας πεζών για την εκτέλεση έργων, εάν προηγουμένως δεν έχει διασφαλιστεί και διαμορφωθεί κατάλληλος διάδρομος για την κίνηση των πεζών σύμφωνα με τα άρθρα της εγκυκλίου.