ATLEC (Assistive Technology Learning Through A Unified Curriculum)

The EC funded ATLEC (Assistive Technology Learning Through A Unified Curriculum – 518229-LLP-1-2011-1-UK-LEONARDO-LMP) project organises its kick-off meeting on 16-17/01/2012 in Nottingham, UK.
Studies throughout Europe under ACCESSIBLE and AEGIS (FP7 projects), and KA3 project ImPaCT highlighted in their pan-European surveys with over 1000 end-users and AT (Assistive Technologies) specialists that training is the core barrier towards using AT by end-users.

ATLEC project logo

ATLEC project logo

This lack of training is subsequently also recognised as main barrier to assume a daily job in a regular working environment.
Although there are European initiatives such as EASTIN (www.eastin.info), which already gather (partial) ISO structured databases on AT, the actual Information & Communication Technologies (ICT) AT training is lacking, or not meeting the needs of the end-users. Although there are a number of initiatives on AT across the EU such as ATVET (UK), Blind people in Qualification (Austria), IMPACT, Keeping Pace with Assistive Technology (IT), they mainly address training of the trainers and professionals working with PwDs, and not the actual beneficiaries (people with disabilities) which remain largely unaware of the ICT AT that is there for them. ATLEC is to fill this gap and will focus on training the learners in specific skills particularly tailored according to their individual and employability needs, while also creating the job profile of ICT AT trainer.

The innovation of this project lies with the user centred design approach as well as the individual tailoring of the ATLEC curriculum and training materials to the learners’ needs, combined with the implementation of mobile learning objects to support the training, as well as applying mentoring as an additional supportive aspect of the ATLEC training services. The focus is on the person with disability (his/her needs and abilities as a learner), as well as the trainer.

ATLEC project website homepage

ATLEC project website homepage

Also the pedagogical methodologies will be innovative, using blended learning (F2F, online and mobile), resulting in accessible WCAG2.0 compliant learning/training objects, which are thus exchangeable with other learning initiatives. All ATLEC learning objects, training material and mobile applications will also be offered through the platform the ViPi project (KA3-ICT, 511792-LLP-1-2010-1-GR-KA3-KA3NW) aims to launch in 2012, and which is coordinated by PhoenixKM.

Training the end-users in appropriate usage of ICT-based AT means also teaching them new skills, digital competencies, learning to learn skills (key competencies), empowering them with a greater confidence, adaptability and a more positive attitude towards risk taking and access to an otherwise still to a large degree inaccessible physical, technological and attitudinal employment environment.

Apart from providing them the knowledge about AT ICT usage, and what is most appropriate for their specific disability, a mentoring scheme will be set up and ran in workplaces in Belgium and Greece, directly linking the knowledge and skills acquired with the practice, while also facing the reality in the working environment.

Last but not least the job profile of ICT AT trainer and the workplace mentoring scheme qualifying people with disabilities from unemployed, unqualified into qualified trainers will greatly increase their self-esteem, confidence and provide them with easier access to the regular labour market, as well as create new employment opportunities for the People with Disabilities communities. In the long term, this will lessen the social and economic burden.

accessforall.eu, 14/1/2012

[wpsr_socialbts]

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Η Παραολυμπιακή γιορτή του Σότσι

Για πρώτη φορά στην ιστορία των Χειμερινών Παραολυμπιακών, στο Σότσι, Ρώσοι αθλητές θα μετάσχουν σε όλα τα αγωνίσματα. Απαντες τονίζουν ότι οι επιτυχίες αυτών των αθλητών, είναι δυνατές μόνο όταν η …

Η Μέρκελ… καθιστή

Η εμφάνιση της ΄Αγκελα Μέρκελ στη συνεδρίαση για το πρόγραμμα της νέας κυβέρνησης είχε μια ιδιαιτερότητα. Για πρώτη φορά στην ιστορία θα γίνει η ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων με την καγκελάριο …

Σάο Πάολο: Η πρώτη πάσα, από παράλυτο έφηβο

Κάπως έτσι θα δοθεί το εναρκτήριο λάκτισμα στο Μουντιάλ της Βραζιλίας. Το βέβαιο όμως είναι ότι η κορυφαία στιγμή του Παγκοσμίου δεν θα γραφτεί από τον Ρονάλντο ή τον Ρούνεϊ, αλλά από έναν παράλυτο …

Η Μέρκελ απτόητη από τον τραυματισμό

Οι πατερίτσες δεν εμπόδισαν την Αγκελα Μέρκελ να υποδεχθεί χθες στην καγκελαρία παιδιά από όλη τη Γερμανία που της έψαλαν τα κάλαντα, ενώ ο τραυματισμός της δεν θα σταθεί εμπόδιο ούτε στην παρουσία …

Κλινήρης αλλά παρούσα στα σημαντικά μίτινγκ

Η είδηση του τραυματισμού της καγκελαρίου κατά τις χειμερινές διακοπές της αποτελεί ακόμη πρώτο θέμα. Το ερώτημα που θέτουν αναλυτές είναι σε ποιο βαθμό αυτό επηρεάζει τις κυβερνητικές της …

Ισότης μέχρι ισοπεδώσεως

Είναι δυνατόν να μην μας έχει απασχολήσει ποτέ το γεγονός πως τα άτομα με αναπηρίες «δικαιούνται» ακριβώς τις ίδιες παροχές είτε εργάζονται είτε δεν εργάζονται είτε είναι ισοβίως άνεργοι; Εάν κάτι …

Πνιγήκαμε σε μια κουταλιά ΚΕΠΑ

Οι καθυστερήσεις στα ΚΕΠΑ είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που όλοι μας το αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Όμως εάν αντιληφθούμε συνολικά το πρόβλημα της πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας ως προς το μέγεθος …

Ελλάς Ελλήνων Υπνωτισμένων

Έχουμε χάσει την επαφή με την πραγματικότητα. Κάτι περίεργο μας ψέκαψαν και έχουμε χάσει κάθε επαφή με την κοινή λογική και ακόμη περισσότερο με τον δυτικό ορθολογισμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως …

Εκκωφαντική βουβαμάρα από τους φορείς των ΑμεΑ

Δικαιολογημένες απορίες συνδικαλιστών για την αδιαφορία των συνδικαλιστών. Ούτε ένας συνδικαλιστικός σύλλογος αναπήρων δεν ενδιαφέρεται για όλα αυτά που συμβαίνουν στο ΕΟΠΥΥ και στο ΕΣΥ; Σάλος από …

Prosthetic Limbs Offer a Sense of Touch

The sense of touch allows us to process data about our everyday world. Without it, we might have to visually calculate how wide to stretch our fingers each time we reached for the phone or how much …