Λίγα χρόνια μετά την δημιουργία των κέντρων εξυπηρέτησης πολιτών η κυβέρνηση επιδιώκει να δημιουργήσει κέντρα εξυπηρέτησης αναπήρων. Είναι δυνατόν όμως να επιτύχουν αυτά τα κέντρα εξυπηρέτησης αναπήρων;
Είναι μάλλον δύσκολη η επιτυχία των κέντρων εξυπηρέτησης αναπήρων επειδή ήδη τα κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών έχουν συναντήσει πολλά προβλήματα στη συνεργασία τους με την κρατική μηχανή. Εκ κατασκευής τα κέντρα εξυπηρέτησης αποτελούν ένα μηχανισμό διαμεσολάβησης μεταξύ των πολιτών και του κρατικού μηχανισμού. Στην ουσία οι υπάλληλοι του Κέντρου διαμεσολαβούν μεταξύ των πολιτών και του κρατικού μηχανισμού ώστε να υλοποιηθεί συντόμως το αίτημα των πολιτών. Τα αιτήματα των πολιτών είναι περίπου καθορισμένα.
Όταν όμως πρόκειται για πολίτες με αναπηρίες τότε υπάρχει μια σειρά από τυποποιημένα ερωτήματα και από τυποποιημένες ανάγκες των πολιτών με αναπηρίες για τις οποίες ωστόσο δεν μπορούν με ευκολία να διαμεσολαβήσουν επαγγελματίες που δεν έχουν υψηλό βαθμό εξοικείωσης και εξειδίκευσης. Υπάρχουν λίγα προβλήματα τα οποία πρόκειται να διαμεσολαβήσουν οι υπάλληλοι των ενδεχόμενων κέντρων εξυπηρέτησης αναπήρων. Όμως υπάρχουν πολλές ενδεχόμενες λύσεις για τις οποίες ισχύουν διαφορετικοί όροι αξιοποίησης της ίδιας νομοθεσίας ανάλογα με την αναπηρία αλλά και ανάλογα με πολύ μικρές διαφορές της ίδιας της αναπηρίας.
Είναι πλέον βέβαιο ότι δεν πρόκειται να συναντήσουν οι υπάλληλοι των κέντρων εξυπηρέτησης αναπήρων πρόβλημα με την νομοθεσία και με την κρατική μηχανή όσο θα συναντήσουν προβλήματα στην κατανόηση της κάθε μιας αναπηρίας ξεχωριστά και τις δυνατότητες άσκησης των δικαιωμάτων που προκύπτουν για την κάθε αναπηρία. Οι αναπηρίες είναι αντικειμενικά δύσκολες και αυτά που ισχύουν για την καθεμιά αναπηρία συχνά δεν ισχύουν για κάποια άλλη.
Από την άλλη έχουν διαπιστωθεί πολλά προβλήματα που εμποδίζουν τη λειτουργία ακόμη και των συμβατικών κέντρων εξυπηρέτησης πολιτών. Τα κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών εμποδίζονται να λειτουργήσουν επειδή η κρατική μηχανή δεν λειτουργεί και οι υπάλληλοι αρνούνται να εξυπηρετήσουν ακόμη και τους υπαλλήλους των κέντρων εξυπηρέτησης πολιτών. Όταν συναντούν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας τα συμβατικά κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών τότε μπορεί να φανταστεί ο καθένας πόσα προβλήματα θα συναντήσουν τα κέντρα εξυπηρέτησης αναπήρων.
Το πρόβλημα με την κακή εξυπηρέτηση των πολιτών με αναπηρίες δεν είναι μόνο η κακογραμμένη και η κακοσχεδιασμένη νομοθεσία όσο στην πραγματικότητα είναι η κακή διαπραγματευτική ικανότητα των ίδιων των πολιτών που ζουν κάτω από συνθήκες αναπηρίας. Με αυτή την έννοια δεν χρειάζεται μόνο να δημιουργηθούν κέντρα εξυπηρέτησης αναπήρων όσο χρειάζεται να δημιουργηθούν κέντρα για την ανεξάρτητη διαβίωση των ανθρώπων με αναπηρίες όπου οι άνθρωποι που θα υποστηρίζουν και θα ενημερώνουν τους ανθρώπους με αναπηρίες θα έχουν και οι ίδιοι την εμπειρία της αναπηρίας. Μόνο όταν οι σύμβουλοι είναι ομότιμοι και έχουν ταυτοχρόνως και την εμπειρία της αναπηρίας μόνο τότε θα μπορέσουν να διευκολύνουν τους πολίτες με αναπηρίες αλλά και να διαμεσολαβήσουν αποτελεσματικά στην αναποτελεσματική η κρατική μηχανή.
Εάν δεν υπάρξει σοβαρός σχεδιασμός στη δημιουργία των κέντρων εξυπηρέτησης πολιτών με αναπηρίες τότε πραγματικά τα κέντρα εξυπηρέτησης αναπήρων θα μπορούν να εξυπηρετήσουν μόνο ανάπηρους μαϊμού.
Από την άλλη είναι πολύ πιθανόν εάν δημιουργηθούν με λανθασμένα πρότυπα τέτοια κέντρα εξυπηρέτησης αναπήρων να είναι στην ουσία οι πωλητές ιδιωτικών επιχειρήσεων που πωλούν υπηρεσίες θεραπείας ή αποκατάστασης ή άλλα αναπηρικά προϊόντα. Αυτός είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος που θα μπορούσε να συμβεί εάν δημιουργηθούν λανθασμένα πρότυπα κέντρα εξυπηρέτησης αναπήρων.
Βέβαια το κράτος δεν έχει ακόμη αντιληφθεί το μέγεθος αυτού του προβλήματος. Εάν το είχε αντιληφθεί δε θα επέτρεπε τα παραρτήματα των ασφαλιστικών ταμείων να λειτουργούν ως μαγαζάκια.
Ο χώρος των ανθρώπων με αναπηρίες είναι υπερβολικά ευαίσθητος και καλό θα ήταν να αποφευχθούν νέα λάθη. Στο παρελθόν έχουν γίνει πολλά λάθη. Οι Ελλήνες με αναπηρίες είναι περικυκλωμένοι από μικρές και μεγάλες ομάδες επαγγελματιών που κερδίζουν πολλά χρήματα από τους κατά τα άλλα αναξιοπθώντες ανάπηρους. Δεν αρκεί να παρέχουμε εξυπηρέτηση στούς ανθρώπους με αναπηρίες χρειάζεται να διευκολύνουμε την εξυγίανση του κυκλώματος που παρέχει εξυπηρέτηση και υποστήριξη στούς πολίτες που ζουν κάτω από συνθήκες αναπηρίας.