Ι.Κ.Α. αρ. πρωτ.: Π51/15/17.4.2014
Α) Επισημάνσεις για τη διενέργεια των συνεδριάσεων των Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α.,
Β) Διευκρινίσεις για την παραλαβή ή μη αιτημάτων πολιτών για νέα υγειονομική κρίση πριν από τη λήξη ισχύος οριστικής γνωμάτευσης Υγειονομικής Επιτροπής ΚΕ.Π.Α. κ.ά. – Διάκριση περιπτώσεων
ΓΕΝΙΚΟ ΕΓΓΡΑΦΟ
ΘΕΜΑ: «Α) Επισημάνσεις για τη διενέργεια των συνεδριάσεων των Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α., Β) Διευκρινίσεις για την παραλαβή ή μη αιτημάτων πολιτών για νέα υγειονομική κρίση πριν από τη λήξη ισχύος οριστικής γνωμάτευσης Υγειονομικής Επιτροπής ΚΕ.Π.Α. κ.ά. – Διάκριση περιπτώσεων».
Α] Επισημάνσεις για τη διενέργεια των συνεδριάσεων των Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α.
Αρ.πρωτ. Π51/15
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ
ΕΝΙΑΙΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΜΙΣΘΩΤΩΝ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΓΕΝ.Δ/ΝΣΗ ΑΣΦ/ΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
Ταχ.Δ/νση : Αγ.Κων/νου 8
(102 41) Αθήνα
Πληροφορίες: Χ. Θεοδωράκη
Αριθ.Τηλέφ. : 210 5215361
Αριθμ. FAX : 210 5229066
e-mail : diefanap@ika.gr
Σε συνέχεια των με αρ. πρωτ. Π51/7/10.3.2014 και Π51/11/21.3.2014 Γενικών Εγγράφων της υπηρεσίας μας, που αφορούν στην αμιγώς πρακτική πλευρά της εύρυθμης λειτουργίας των Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α. μετά την ισχύ των διατάξεων του ν.4238/2014 (ΦΕΚ 38/τ.Α΄/17-2-2014) «Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), αλλαγή σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και λοιπές διατάξεις», κρίνουμε σκόπιμο να επιστήσουμε περαιτέρω την προσοχή σας στην τήρηση απαρέγκλιτα των θεμελιωδών αρχών πάνω στις οποίες βασίζονται οι θεσμικές λειτουργίες του ΚΕ.Π.Α. και αυτές είναι η αξιοπιστία, η διαφάνεια και η ενιαία εφαρμογή του ανανεούμενου διαρκώς με τα πλέον σύγχρονα δεδομένα της ιατρικής επιστήμης Πίνακα Πιστοποίησης Ποσοστού Αναπηρίας.
Η κατ’αρχήν αποδοχή και απαρέγκλιτη τήρηση των αρχών αυτών από το σύνολο των συμμετεχόντων στις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕ.Π.Α. ιατρών του Ειδικού Σώματος και του υπηρετούντος στα ΚΕ.Π.Α. διοικητικού προσωπικού του Ιδρύματος, διαφοροποιεί επί της ουσίας το παραγόμενο από τα ΚΕ.Π.Α. έργο από κάθε άλλο εφαρμοσμένο στο παρελθόν σύστημα πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας, στοχεύοντας και αξιώνοντας το αδιάβλητο της καθορισμένης από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο διαδικασίας για τη διενέργεια των συνεδριάσεων των Υγειονομικών Επιτροπών, πριν, κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά τη λήξη αυτών, ώστε να προκύπτει αδιαμφισβήτητα ένα αξιόπιστο αποτέλεσμα.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται, με ευθύνη των Διοικητικών Διευθυντών η διασφάλιση σε καθημερινή βάση της εχεμύθειας έναντι τρίτων, μη εχόντων έννομο συμφέρον, σχετικά με τα εξεταζόμενα ανά επιτροπή περιστατικά, καθώς και η απαγόρευση προσέλευσης και παραμονής εντός του χώρου συνεδριάσεων των υγειονομικών επιτροπών τρίτων προσώπων, πλην των συνοδών εκείνων των περιστατικών που κρίνεται αναγκαία η παρουσία τους από την επιτροπή για τη διευκόλυνση της διαδικασίας εξέτασης των ασθενών.
Εξυπακούεται ότι η εν λόγω απαγόρευση ισχύει και για τους ιατρούς ή το λοιπό προσωπικό του Υγειονομικού Σχηματισμού, Κέντρου ή Μονάδας Υγείας, σε αίθουσα του οποίου διεξάγεται η συνεδρίαση της υγειονομικής επιτροπής ΚΕ.Π.Α., εξαιρουμένων των περιπτώσεων όπου, για λόγους αποφυγής αναπομπής περιστατικού σε επιτροπή άλλης ειδικότητας, ζητείται από τον Πρόεδρο της επιτροπής η συνδρομή ιατρού του Ειδικού Σώματος της ειδικότητας αυτής, που ενδέχεται να συμμετέχει την ίδια ημέρα σε έτερη επιτροπή εντός του κτιρίου.
Β] Διευκρινίσεις για την παραλαβή ή μη αιτημάτων πολιτών για νέα υγειονομική κρίση, πριν από τη λήξη ισχύος οριστικής γνωμάτευσης Υγειονομικής Επιτροπής ΚΕ.Π.Α. κ.ά. – Διάκριση περιπτώσεων
Επειδή σε πλείστες περιπτώσεις διαπιστώνεται η εκ μέρους των πολιτών κατάχρηση του δικαιώματος υποβολής νέας αίτησης για την εκ νέου κρίση πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας τους, ενώ δεν έχει λήξει η ισχύς της προηγούμενης γνωμάτευσης Υγειονομικής Επιτροπής ΚΕ.Π.Α. η οποία έχει καταστεί οριστική μετά την παρέλευση απράκτου της προθεσμίας για την άσκηση προσφυγής κατά αυτής, επικαλούμενοι είτε επιδείνωση της πάθησής τους, είτε λόγους σχετικά με παροχές που ενδεχομένως δικαιούνται και δεν είχαν αναφέρει στο αρχικό αίτημά τους, διευκρινίζουμε τα εξής:
1. Γενικά: Αρμοδιότητα Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α.
Όπως γνωρίζετε, αρμοδιότητα των Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α. είναι η έκδοση γνωματεύσεων σύμφωνα με τη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία τους και αφορά στην ενιαία υγειονομική κρίση για τον καθορισμό του βαθμού αναπηρίας των ασφαλισμένων όλων των φορέων, συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου, καθώς και των ανασφάλιστων πολιτών, για τους οποίους απαιτείται η πιστοποίηση της αναπηρίας (άρθρο 6 ν.3863/2010), η οποία εξασφαλίζεται και τεκμηριώνεται επιστημονικά με βάση ενιαίους κανόνες εκτίμησης του βαθμού αναπηρίας που θεσμοθετεί κωδικοποιημένα σε τακτά χρονικά διαστήματα η ίδια η επιστημονική κοινότητα, με ανεξάρτητα όργανά της [Ενιαίος Πίνακας Προσδιορισμού Ποσοστών Αναπηρίας (Ε.Π.Π.Π.Α.)].
Συνεπώς, η γνωστοποίηση του αποτελέσματος της πιστοποίησης ποσοστού αναπηρίας από Υγειονομική Επιτροπή ΚΕ.Π.Α., αφορά αμιγώς στην υγειονομική κρίση για το είδος της πάθησης και το βαθμό αναπηρίας που αυτή επιφέρει στον πάσχοντα βάσει του Ενιαίου Πίνακα Πιστοποίησης Ποσοστού Αναπηρίας και ανεξάρτητα από το λόγο που αυτή έχει ζητηθεί, εκδίδεται για κάθε νόμιμη χρήση, δηλαδή για το σύνολο των παροχών αναπηρίας που χορηγούνται από την πολιτεία στα άτομα με αναπηρία, ενώ οι υπηρεσίες που χορηγούν τις εν λόγω παροχές αναπηρίας οφείλουν και υποχρεούνται να κάνουν δεκτές τις γνωματεύσεις των υγειονομικών επιτροπών ΚΕ.Π.Α. και να αποφαίνονται αναλόγως, είτε εγκριτικά είτε απορριπτικά, εκδίδοντας σχετικές εκτελεστές διοικητικές πράξεις.
2. Πότε γεννάται υποχρέωση των Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α. να αποφαίνονται επί θεμάτων πέραν της ανωτέρω αμιγώς υγειονομικής κρίσης
(α) στις περιπτώσεις έκδοσης παραπεμπτικού εγγράφου από τον κατά περίπτωση αρμόδιο Φορέα ή Υπηρεσία του Δημοσίου, στο οποίο διατυπώνονται με σαφήνεια και πληρότητα τα σχετικά με τις επιμέρους διατάξεις της νομοθεσίας τους ερωτήματα προς την υγειονομική επιτροπή.
Όπως είναι γνωστό, μέχρι σήμερα παραπεμπτικά προς τις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕ.Π.Α. εκδίδουν υποχρεωτικά, σύμφωνα με τη νομοθεσία τους, μόνο οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης προκειμένου να χορηγήσουν τις προβλεπόμενες από αυτήν συνταξιοδοτικές παροχές ή επιδόματα αναπηρίας.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, επειδή συχνά παρατηρείται το φαινόμενο ασφαλισμένοι του Ιδρύματος να αιτούνται σύνταξη ή λοιπές παροχές αναπηρίας προσκομίζοντας οριστική γνωμάτευση υγειονομικής επιτροπής ΚΕ.Π.Α. σε ισχύ, που έχει εκδοθεί για άλλη αιτία σε προγενέστερο χρόνο, η διαχείριση των περιπτώσεων αυτών από τις αρμόδιες υπηρεσίες απονομής συντάξεων θα γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες του με αρ. πρωτ. Υ70/7/3.4.2013 Γενικού Εγγράφου, που εκδόθηκε από τη Δ/νση Παροχών από κοινού με την υπηρεσία μας.
(β) στις περιπτώσεις ισχύος ειδικών διατάξεων, από τις οποίες ορίζεται ρητά η πρόσθετη υγειονομική κρίση των Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α., όπως π.χ. στις περιπτώσεις υποβολής αιτημάτων για την απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης και τέλη κυκλοφορίας επιβατικών αυτοκινήτων [σχετική εγκύκλιο 69/13]
3. Πληρότητα γνωματεύσεων Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α.
Σε κάθε περίπτωση οι γνωματεύσεις των Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α. θα πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένες και αναλυτικές όσον αφορά στα επιμέρους πληροφοριακά στοιχεία για την κατάσταση του ασθενούς, π.χ. στο ποσοστό αναπηρίας ανά πάθηση, στο ποσοστό της κινητικής αναπηρίας, στην ανικανότητα αυτοεξυπηρέτησης κ.λπ., ανεξάρτητα εάν έχει υποβληθεί συγκεκριμένο αίτημα/ερώτημα επί αυτών από τον αιτούντα ή τον αρμόδιο για την παροχή αναπηρίας φορέα, έτσι ώστε να αποφεύγονται οι επανεισαγωγές των ιατρικών φακέλων ή των ίδιων περιστατικών στις Υγειονομικές Επιτροπές για συμπλήρωση των ήδη εκδοθέντων γνωματεύσεων.
4. Διαχείριση αιτημάτων πολιτών χωρίς παραπεμπτικό από τον εκάστοτε αρμόδιο φορέα ή υπηρεσία του δημοσίου
Όπως είναι γνωστό, οι υπηρεσίες του Δημοσίου στο σύνολό τους, αφενός, δεν έχουν προβεί μέχρι σήμερα σε εναρμόνιση, όπως οφείλουν, της σχετικής νομοθεσίας τους με τις κατισχύουσες και καθολικά εφαρμοζόμενες από 1/9/2011 διατάξεις του Ενιαίου Πίνακα Πιστοποίησης Ποσοστού Αναπηρίας βάσει των οποίων κρίνονται από τις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕ.Π.Α. τα εξεταζόμενα περιστατικά, αφετέρου, δεν εκδίδουν παραπεμπτικά (πλην των Φ.Κ.Α.) με τις επιμέρους διατάξεις της νομοθεσίας τους.
Κατά συνέπεια, στις συγκεκριμένες περιπτώσεις ο πολίτης που με δική του πρωτοβουλία προσέρχεται στα ΚΕ.Π.Α. για την πιστοποίηση του βαθμού αναπηρίας του φέρει ακέραια την ευθύνη για τη ρητή αναφορά στην αίτησή του του είδους της παροχής, ή των παροχών αναπηρίας στις οποίες αποσκοπεί, ώστε να είναι δυνατή η πρόσθετη υγειονομική κρίση εκ μέρους της Υγειονομικής Επιτροπής ΚΕ.Π.Α. σύμφωνα με τα σχετικά Υποδείγματα που σας έχουν κοινοποιηθεί στο με αρ.πρωτ.Π51/14/22.5.2013 Γενικό μας Έγγραφο και αφορούν στις ειδικότερες ανά παροχή και ανά φορέα διατάξεις χορήγησής της.
Σε αντίθετη περίπτωση και εφόσον έχει εκδοθεί οριστική γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής ΚΕ.Π.Α. σε ισχύ, ουδεμία νέα αίτηση εκ μέρους του δεν θα γίνεται δεκτή για επανάκριση της περίπτωσής του με βάση επιμέρους διατάξεις για τη χορήγηση άλλης παροχής. Τυχόν συμπλήρωση ή διευκρίνιση επί της υγειονομικής κρίσης της εν ισχύ γνωμάτευσης, εφόσον απαιτείται, θα γίνεται μόνο κατόπιν εγγράφου της αρμόδιας Υπηρεσίας από την οποία αιτείται ο ενδιαφερόμενος τη νέα παροχή.
5. Διαχείριση αιτημάτων επιδείνωσης της υγείας των πολιτών μετά την παρέλευση εξαμήνου από την έκδοση οριστικής γνωμάτευσης σε ισχύ Υγειονομικής Επιτροπής ΚΕ.Π.Α.
Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, η παραλαβή και καταχώρηση στο σύστημα ΟΠΣ/ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για νέα υγειονομική κρίση των σχετικών αιτημάτων θα γίνεται μόνο εφόσον η επιδείνωση (είτε της προϋπάρχουσας πάθησης, είτε της νέας πάθησης) αναφέρεται ρητά από τον θεράποντα ιατρό του αιτούντος στον Εισηγητικό Φάκελο Παροχών Αναπηρίας και συνοδεύεται αυτός από τα κατά περίπτωση αποδεικτικά της επιδείνωσης ιατρικά στοιχεία.
6. Προσφυγή κατά των γνωματεύσεων των Α΄θμιων Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α.
Επισημαίνεται ότι το δικαίωμα της προσφυγής κατά των γνωματεύσεων των Α΄θμιων Υγειονομικών Επιτροπών ασκείται αυστηρά εντός των προθεσμιών που ορίζονται κατά περίπτωση (πολίτες, φορείς/υπηρεσίες) από τις ισχύουσες κανονιστικές διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία των Υγειονομικών Επιτροπών ΚΕ.Π.Α..
Προσφυγές που υποβάλλονται στο πλαίσιο της νομοθεσίας των εξυπηρετούμενων από τα ΚΕ.Π.Α. Φορέων ή Υπηρεσιών, καταστρατηγώντας το θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των Υγειονομικών Επιτροπών, λόγω του απαραδέκτου και μη σύννομου της υποβολής δεν θα γίνονται δεκτές από τις Γραμματείες ΚΕ.Π.Α.
Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι η προσφυγή εκ μέρους των ασφαλιστικών οργάνων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης πρέπει να ασκείται με φειδώ και μόνο σε εκείνες τις περιπτώσεις που οι γνωματεύσεις εμφανίζουν μεγάλη απόκλιση στο ποσοστό αναπηρίας, συγκριτικά με τα πορίσματα των προηγούμενων υγειονομικών κρίσεων που τηρούνται στο συνταξιοδοτικό φάκελο των ασφαλισμένων, χωρίς παράλληλα να αναγράφεται στο σώμα της απόφασης η αιτιολογία από ιατρικής πλευράς για την απόκλιση αυτή, ή σε κραυγαλέες περιπτώσεις παραλείψεων εκ μέρους των Α΄θμιων υγειονομικών επιτροπών να αποφαίνονται επί του συνόλου των αιτημάτων που τους έχουν τεθεί.
Με γνώμονα την σπουδαιότητα των ανωτέρω επισημάνσεων και διευκρινίσεων για την ορθή άσκηση των καθηκόντων σας, παρακαλούμε για την εκ μέρους σας ενιαία και πιστή εφαρμογή τους.
Ο ΥΠΟΔΙΟΙΚΗΤΗΣ
Διονύσης Πατσούρης