Κοινή συνέντευξη τύπου του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη, του Γενικού Γραμματέα Νέας Γενιάς κ. Παντελή Σκλιά και του Ειδικού Γραμματέα της Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» κ. Γεώργιου Πανδρεμένου, στις Βρυξέλλες
Ε. Στυλιανίδης: Θα ήθελα κατ’ αρχήν να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας εδώ. Να σας πω ότι η σημερινή συνεδρίαση είχε ενδιαφέρον, διότι έθεσε ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί και την ελληνική μεταρρυθμιστική προσπάθεια στο χώρο της εκπαίδευσης, δηλαδή την καινοτομία σε σχέση με την έρευνα και την εκπαίδευση.
Η δική μας τοποθέτηση ήταν σαφής και ουσιαστικά αποτύπωσε και τα χαρακτηριστικά της μεταρρύθμισης που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ελλάδα. θεωρούμε ότι οι τρεις έννοιες είναι απολύτως συνδεδεμένες και η εκπαίδευση και η έρευνα και η καινοτομία.
Στην Ελλάδα τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο συνδιαμορφώνουν μαζί με το Υπουργείο Ανάπτυξης, την εθνική στρατηγική για την έρευνα, οπότε έχουν κάθε λόγο τα προϊόντα καινοτομίας που προκύπτουν από αυτή να τα εφαρμόζουν και μέσα στο ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα κι έτσι να γίνεται μια κυκλική λειτουργία, που δεν θα τροφοδοτεί μόνο την ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά με νέες ιδέες, αλλά θα δίνει και στο ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα τη δυνατότητα εσωτερικής ανανέωσης.
Ανέφερα και ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα και μου δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσω τα τρία βασικά κεφάλαια της εθνικής στρατηγικής για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που συνδέονται με την καινοτομία, όπως είναι το «Έξυπνο Σχολείο», το σύγχρονο πανεπιστήμιο και η πλατφόρμα καινοτομιών στην οποία δώσαμε τον τίτλο «Έλληνας πολίτης της Ευρώπης – Έλληνας πολίτης του κόσμου».
Όσον αφορά το «Έξυπνο Σχολείο» προσδιόρισα ότι προϊόντα καινοτομίας και εφαρμοσμένης εκσυγχρονιστικής προσπάθειας είναι τα σύγχρονα βιοκλιματικά οικολογικά κτίρια, τα οποία ενσωματώνουν τις γνώσεις που προέκυψαν από πανεπιστημιακές έρευνες σε 5 Πανεπιστήμια της χώρας και στο ΚΑΠΕ και που δίνουν στο παιδί τη δυνατότητα να βλέπει στο άμεσο περιβάλλον του διδακτικές εφαρμογές σεβασμού προς το περιβάλλον.
Επίσης, «Έξυπνο Σχολείο» είναι τα σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα, που δίνουν βάση στην κρίση και στην ανάπτυξη γενικώς της κριτικής αντίληψης του μαθητή και όχι απλά στην αποστήθιση, οι εφαρμογές που ξεκινούμε τώρα για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, όχι μόνο πάνω σε νέες τεχνολογίες, αλλά και σε νέες μεθόδους διδακτικής και παιδαγωγικής και βεβαίως τα καινούργια εποπτικά μέσα, τα οποία είναι η εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στο εκπαιδευτικό σύστημα, όπως είναι τα συστήματα τηλεκπαίδευσης που πιλοτικά έχουμε αρχίσει ήδη να εφαρμόζουμε στην Ελλάδα, η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και η διδασκαλία μέσω αυτού, κ.ά.
Όσον αφορά το σύγχρονο πανεπιστήμιο ανέφερα ορισμένα χαρακτηριστικά της μεταρρύθμισης που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ένα παράδειγμα σύμπραξης του ελληνικού δημοσίου Πανεπιστημίου με την αγορά, είναι το ερευνητικό πρόγραμμα που εκπονήθηκε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μαζί με τη Microsoft, το οποίο παρήγαγε πατέντες για τα άτομα με αναπηρία.
Συγκεκριμένα, ένα προϊόν φωνητικού GPS που δίνει τη δυνατότητα στα τυφλά παιδιά να κυκλοφορούν μόνα τους, ένα άλλο προϊόν το οποίο αποκωδικοποιεί τη γλώσσα επικοινωνίας των κωφαλάλων, κι ένα τρίτο προϊόν το «NOESIS», που δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον εκπαίδευσης για τα παιδιά με αυτισμό.
Αυτά ήταν καινοτομίες που προέκυψαν από ερευνητικά προγράμματα χρηματοδοτούμενα από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους και σε συνεργασία με εταιρείες της αγοράς και τώρα βεβαίως διατίθενται προς εφαρμογή στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και στο πλαίσιο του νέου νόμου που καταθέτουμε το επόμενο διάστημα, για τα άτομα με αναπηρία.
Σε ότι αφορά στην πλατφόρμα καινοτομιών αναφέρθηκα στους 5 πυλώνες που προσδιορίζουν αυτή την εκσυγχρονιστική πολιτική μέσα στην εκπαίδευση, δηλαδή στην ανθρωποκεντρική εκπαίδευση, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, την ψηφιακή σύγκλιση, την πολυγλωσσία και τη σύνδεση της παιδείας με τον πολιτισμό και τον αθλητισμό.
Στο κομμάτι της ανθρωποκεντρικής εκπαίδευσης υπογραμμίσαμε την πρωτοβουλία μας για τα άτομα με αναπηρία, η οποία θα παρουσιαστεί συνολικότερα το επόμενο διάστημα, καθώς και το ενδιαφέρον μας για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τις μειονότητες, τους Ρομά, τους πρόσφυγες κ.λπ.
Αντίστοιχες αναφορές έγιναν στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και στην ψηφιακή σύγκλιση με κεντρικό στόχο να μπορέσει ο κάθε Έλληνας μαθητής να αποκτήσει ένα δικό του υπολογιστή, που θα χρησιμοποιείται όχι μόνο κατά τη διάρκεια του ωρολόγιου καθημερινού προγράμματος στο σχολείο αλλά και στο σπίτι και βεβαίως θα χρησιμοποιεί και τις δομές που ήδη στήθηκαν και λειτουργούν στο Υπουργείο Παιδείας για το ασφαλές Διαδίκτυο που προστατεύει από εξαρτήσεις ή από παραπληροφορήσεις πάνω σε διάφορα ζητήματα.
Στο θέμα της πολυγλωσσίας ενημέρωσα τους συναδέλφους μου και τον αρμόδιο Επίτροπο ότι εμείς ολοκληρώνουμε μια πρόταση που θα την καταθέσουμε στη σύσκεψη του Όσλο για την πολυγλωσσία, η οποία προβλέπει κοινές δράσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την προστασία των διαφορετικών ευρωπαϊκών γλωσσών, αλλά και για τη δυνατότητα η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση να δίνει την ευκαιρία σε μικρότερα ή μεσαία κράτη μέσα από τα Ευρωπαϊκά Σπίτια Πολιτισμού να προβάλλουν τη γλώσσα και τον πολιτισμό τους σε τρίτες χώρες.
Η σύνδεση της παιδείας με τον πολιτισμό είναι αυτονόητη και είναι μια από τις προτεραιότητές μας, καθώς και η σύνδεση της με τον αθλητισμό. Με τη διαφορά ότι με την έννοια παιδεία – αθλητισμός, εμείς δεν εννοούμε μόνο την αναμόρφωση της διδασκαλίας του μαθήματος Φυσικής αγωγής, αλλά και τη σύνδεση με τις ολυμπιακές αξίες, οι οποίες αποκτούν επίκαιρο χαρακτήρα στις μέρες μας.
Με αυτά ολοκληρώθηκε η παρέμβασή μου η οποία χαιρέτισε την πρωτοβουλία της Προεδρίας και του Επιτρόπου και επιφυλάχτηκα μέχρι το Όσλο να έχουμε καταθέσει στον Επίτροπο και στους συναδέλφους Υπουργούς, την πρότασή μας για τα Ευρωπαϊκά Σπίτια Πολιτισμού σε τρίτες χώρες, που είναι ένα project που προωθεί την πολυγλωσσία.
Αντίστοιχα αύριο ο Γενικός Γραμματέας Νέας Γενιάς ο κ. Σκλιάς θα έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει μια σειρά από ελληνικές πρωτοβουλίες στο χώρο της νεολαίας, τις οποίες θα σας περιγράψει.
Π. Σκλιάς: Θα ενημερώσουμε το Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας και Νεολαίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τις πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει, για την ενθάρρυνση της συμμετοχής στην κοινωνία των νέων με λιγότερες ευκαιρίες, καθώς και την κοινωνική τους ένταξη, σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.
Πιο συγκεκριμένα, ενισχύουμε τη συμμετοχή των νέων ανθρώπων στα κοινά, μέσα από τη σύσταση και λειτουργία 870 Τοπικών Συμβουλίων Νέων, για τα οποία οι πρώτες εκλογές πραγματοποιήθηκαν στο τέλος του μηνός Μαρτίου και ήδη 91.000 νέοι άνθρωποι συμμετέχουν σε αυτό το νέο θεσμό.
Ενισχύουμε το δίκτυο ενημέρωσης, πληροφόρησης και κινητικότητας των νέων μέσα από τη διοργάνωση των ανοιχτών διημέρων της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς σε όλη την Ελλάδα καθώς και τη χρήση της Κάρτας νέων κάτω των 30 ετών.
Ενισχύουμε τη νεανική επιχειρηματικότητα δημιουργώντας 75 Θυρίδες Νεανικής Επιχειρηματικότητας με έμφαση σε περιοχές που έχουν κοινωνικές, γεωγραφικές ή οικονομικές ιδιαιτερότητες. Δημιουργούμε, επίσης, 15 κόμβους του Παρατηρητηρίου Νεανικής Επιχειρηματικότητας σε 15 Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας μας και τέλος ενισχύουμε την επιχειρηματικότητα των ΑΜΕΑ μέσα από συνεργασίες με αντιπροσωπευτικούς φορείς.
Ενισχύουμε την κινητικότητα των νέων ανθρώπων μέσα από τη χρήση της Κάρτας νέων κάτω των 30 ετών, της κάρτας δηλαδή που παρέχει εκπτωτικές ευκαιρίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και μέσα από το πρόγραμμα «Οι νέοι γνωρίζουν την Ευρώπη», που υλοποιείται σε ετήσια βάση και που δίνει τη δυνατότητα σε περίπου 450 νέους της χώρας μας να έρθουν σε επαφή με τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Διευρύνουμε και αναπτύσσουμε τις δράσεις του Παρατηρητηρίου για τα δικαιώματα του παιδιού, σε συνεργασία με φορείς της κοινωνίας των πολιτών, δημόσιους φορείς και άλλους.
Σχεδιάζουμε κοινωνικές και πολιτιστικές παρεμβάσεις σε φυλακές ανηλίκων, καθώς και σε φορείς κοινωνικής επανένταξης των νέων ανθρώπων. Δημιουργήσαμε δίκτυο παροχής δωρεάν νομικής βοήθειας και συμβουλευτικής σε ανήλικους και έφηβους με τη συνεργασία δικηγορικών Συλλόγων σε όλη τη χώρα.
Ενισχύσουμε δράσεις διαπολιτισμικού διαλόγου των νέων ανθρώπων, θεσμοθετούμε το πρόγραμμα «Progress» της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Ας σπάσουμε το τείχος των διακρίσεων» που με τόση επιτυχία υλοποιήσαμε φέτος.
Δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για τη δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των νέων μας και την ενίσχυση του εθελοντισμού. Πιο συγκεκριμένα, ενισχύουμε κοινωνικές, πολιτιστικές και άλλες πρωτοβουλίες που σχεδιάζονται και υλοποιούνται από νέους ανθρώπους.
Σχετική προκήρυξη υπάρχει στο δικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, ενώ παράλληλα αξιοποιούμε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα που διαχειρίζεται η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς το «Νεολαία σε Δράση».
Ενισχύουμε την εθελοντική προσφορά των νέων μας σε συνδυασμό με την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας. Διευρύνουμε αυτή τη δράση και φέτος εκτός από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία συνεργαζόμαστε και με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού.
Ενισχύουμε, σε συνεργασία επίσης με τον ΕΟΤ, τον εθελοντισμό στις πυρόπληκτες περιοχές. Αυξήσαμε κατά 50% τη συμμετοχή των νέων μας στα ιστιοπλοϊκά τριήμερα, αναπτύσσουμε το πρόγραμμα «Καλοκαίρι για τους νέους» με την ενίσχυση νεανικών δράσεων και πρωτοβουλιών σε όλη την Ελλάδα. Τέλος, συνεχίζουμε τα χειμερινά τριήμερα σε συνεργασία με τον ΕΟΤ.
Γ. Πανδρεμένος: Από τη θέση του Ειδικού Γραμματέα της Διαχειριστικής Αρχής για το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», θα ήθελα να σας πω ότι αυτοί οι άξονες που προανέφερε ο κ. Υπουργός, ταυτίζονται με το περιεχόμενο του νέου επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2007-2013» με προϋπολογισμό 2,21 δις ευρώ και είναι όλοι επιλέξιμοι για χρηματοδότηση από το συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα.
Επίσης, θα ήθελα να αναφέρω στον τομέα των υποδομών για το «Έξυπνο Σχολείο», ότι από το Ε.Τ.Π.Α. έχει δεσμευτεί στα ΠΕΠ προϋπολογισμός ύψους 1,16 δις ευρώ, που σημαίνει ότι το συνολικό πρόγραμμα που θα διατεθεί στον τομέα της εκπαίδευσης για την περίοδο 2007 – 2013, ανέρχεται στα 3,37 δις που αντιστοιχεί περίπου στο 14% του ΕΣΠΑ.
Αν σε αυτούς τους τρεις άξονες περιλάβουμε και τον τομέα της αρχικής με τη συνεχιζόμενη κατάρτιση, τότε έχουμε την ολοκληρωμένη εικόνα μέσα στην οποία θα κινηθεί όλο το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας και αυτό ακριβώς θα πρέπει να εξειδικευτεί σε συγκεκριμένα έργα και δράσεις, με βάση τη στρατηγική που ανέπτυξε ο κ. Υπουργός και είναι ακριβώς αυτός ο στόχος του νέου επιχειρησιακού προγράμματος.
ΑΘΗΝΑΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ ΕΙΔΗΣΕΩΝ 22/5/2008