Οι Ευρωπαίοι με αναπηρίες καλούνται να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα τόσο στο πλαίσιο της πατρίδας τους όσο και στο επίπεδο το ευρωπαϊκό και το διεθνικό.
Είμαστε τυχεροί επειδή στην παρούσα κατάσταση συνηγορεί υπέρ της εξομοίωσης των ανθρώπων με αναπηρίες με τους ικανούς σωματικά και η τεχνολογία. Για πρώτη φορά στην ιστορία όλοι οι άνθρωποι με ή χωρίς αναπηρίες έχουν στην υπηρεσία τους ένα τέλειο εργαλείο στο πλαίσιο του οποίου εξομοιώνονται και σε μεγάλο βαθμό εξαφανίζονται πολλές αναπηρίες ή ανικανότητες.
Η θέση των Ελλήνων με αναπηρίες:
Η επιχειρηματική δραστηριοποίηση υπονομεύεται: Η πραγματικότητα είναι σκληρή. Η πλειοψηφία των Ελλήνων με αναπηρίες είναι ανεκπαίδευτη, εξαντλημένη οικονομικά, το κτιστό περιβάλλον και οι μαζικές μεταφορές είναι απροσπέλαστες, οι εφορίες και οι άλλες δημόσιες υπηρεσίες είναι απροσπέλαστες, ενώ οι τράπεζες θεωρούν πως οι επενδύσεις που γίνονται από ανθρώπους με αναπηρίες δεν είναι βιώσιμες επειδή διέπονται από αρχαίες αντιλήψεις που θέλουν τους ανθρώπους με αναπηρίες να έχουν μειωμένο προσδόκιμο ζωής.
Ποιοι είναι οι άνθρωποι με αναπηρίες;
Οι άνθρωποι με αναπηρίες και με ανικανότητες δεν είναι μόνο αυτοί που συγκροτούν ως μέλη τα σωματεία παραπληγικών, κωφών, τυφλών κ.ο.κ. Είναι πολύ περισσότεροι που δεν εκπροσωπούνται και που δεν έχουν γραφτεί ως μέλη σε αυτά τα σωματεία.
Είναι ακόμη και οι πρώην επιχειρηματίες που αμέσως μετά την απόκτηση μίας αναπηρίας ή μίας ανικανότητας ή μίας χρόνιας νόσου εγκαταλείπουν την ενεργό επιχειρηματική δραστηριότητα. Αλήθεια ακόμη και όταν πρόκειται για έμπειρους και επιτυχημένους επιχειρηματίες είναι δύσκολη η συνέχιση της επιχειρηματικής δραστηριότητας ύστερα από την απόκτηση μίας αναπηρίας ή μίας ανικανότητας ή μίας χρονιάς νόσου. Γι αυτό δεν φταίει ούτε η αναπηρία ούτε η χρόνια νόσος. Φταίει το περιβάλλον εντός του οποίου πραγματώνονται αυτά. Ας αλλάξουμε το περιβάλλον αφού δεν μπορούμε να αλλάξουμε τις αναπηρίες και τις ανικανότητες.
Οι νέες πολιτικές είναι απαραίτητο να σχεδιαστούν με σκοπό τον υπαρκτό Έλληνα που ζει κάτω από συνθήκες αναπηρίας και ανικανότητας και όχι αυτόν που έχουμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια να ονομάζουμε ως ΑμΕΑ.
Είναι ζήτημα ορισμού: οι νέες πολιτικές πρέπει να είναι πολιτικές για disabilities. Πολιτικές για ανθρώπους με ανικανότητες. Πολιτικές που δεν θα σακατεύουν τις διαφορές και δεν θα εξαναγκάζουν τις διαφορές να εκπίπτουν σε ανικανότητες. Πολιτικές που δεν θα εμποδίζουν λ.χ. τους παχύσαρκους, τους ψηλούς, τους κοντούς, τους αριστερόχειρες κ.ο.κ. και δε θα τους οδηγούν σε ολοκληρωτικό οικονομικό ακρωτηριασμό.
Οι Έλληνες με αναπηρίες ως οικονομική δύναμη:
Σύμφωνα με τις στατιστικές του Census ο πληθυσμός που ζει κάτω από συνθήκες αναπηρίας συγκροτεί την μεγαλύτερη μειοψηφία καταναλωτών που αντιστοιχεί σε αξιοσημείωτα μεγάλη αγοραστική δύναμη. Σύμφωνα με την Demographics INC στην Αμερική η κοινότητα των ανθρώπων με αναπηρίες ευθύνεται για την κατανάλωση 770 δις. δολαρίων το χρόνο.
Η κοινότητα των Ελλήνων με αναπηρίες έχει μία τεράστια οικονομική δύναμη που αν την διαχειριστεί με σύνεση θα αποτελέσει ένα πανίσχυρο όπλο κοινωνικής αλλαγής και απονομής δικαιοσύνης.
Η κατανάλωση των Ελλήνων και των Ελληνίδων με αναπηρίες είναι ο καλύτερος μηχανισμός πίεσης όλων των επιχειρήσεων τόσο των ιδιωτικών όσο και των δημοσίων.
Η αναπηρία ως εργαλείο marketing:
Σύμφωνα με τις πιο νέες αντιλήψεις η αναπηρία, η προσπελασιμότητα και ο οικουμενικός σχεδιασμός αναδεικνύονται σε ισχυρό εργαλείο marketing. Απόδειξη είναι πως οι κοινωνικά υπεύθυνες εταιρίες σε όλα τα μέρη του κόσμου έχουν πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι των άλλων εταιριών.
Στην πατρίδα μας και γενικότερα στην Ευρώπη δεν έχει ακόμη επεκταθεί η έκφραση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και στην κοινότητα των ανθρώπων που συγκροτούν τις κοινωνικές μειονότητες γενικά.
Στόχος και κρυφή ευχή των νέων πολιτικών Disability Marketing είναι ο επαναπροσανατολισμός της καταναλωτικής δύναμης αυτής της μειονότητας και ο μετασχηματισμός αυτής της δύναμης σε εργαλείο απονομής δημοκρατίας και ισοτιμίας.
Επιχειρηματικότητα για όλους:
Το ζήτημα δεν είναι απλώς η βελτίωση της κοινωνικής και οικονομικής θέσης των ανθρώπων με αναπηρίες και η ενίσχυσή τους ώστε να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα. Το ζήτημα είναι η δημιουργία του θεσμικού περιβάλλοντος, της θέσπισης πιστωτικών πολιτικών και η δημιουργία ισχυρών πληροφοριακών εργαλείων με τη βοήθεια των οποίων η επιχειρηματικότητα θα προκύπτει ανεμπόδιστα επειδή δεν θα υπονομεύεται η δημιουργικότητα και δεν θα κατευθύνονται οι Έλληνες και οι Ελληνίδες στην υιοθέτηση μαζικών κοινωνικών συμπεριφορών και πεποιθήσεων και ρόλων.
Το περιβάλλον εντός του οποίου θα μπορούν να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα και οι άνθρωποι με αναπηρίες και ανικανότητες είναι περιβάλλον που δεν εμποδίζει κανέναν και συνεπώς αφορά όλους τους Έλληνες με ή χωρίς αναπηρίες.
Οι αξιόπιστες πολιτικές ενθάρρυνσης της επιχειρηματικότητας αφορούν όλους τους Έλληνες και τις Ελληνίδες και εκ κατασκευής δεν εμποδίζουν τους ανθρώπους με ανικανότητες, με αναπηρίες και τους εξωτερικούς ασθενείς. Άλλωστε η αναπηρία είναι μία οικουμενική και διαταξική εμπειρία και το ζήτημα είναι ο οικουμενικός σχεδιασμός και ο προγραμματισμός της κοινωνίας μας ώστε η υποδοχή της αναπηρίας και της ανικανότητας να γίνεται φυσιολογικά χωρίς ενοχές και προκαταλήψεις.
Τελικό προϊόν μίας ορθολογικά οργανωμένης κοινωνίας είναι η αποενοχοποίηση της αναπηρίας και η ανέλιξη της αναπηρίας και της ανικανότητας σε αυτό που αντικειμενικά είναι: ανθρώπινη εμπειρία.
Οι νέες πολιτικές ενθάρρυνσης της επιχειρηματικότητας:
Η δημιουργία ενός επιχειρηματικού περιβάλλοντος και ενός πολιτισμού Αναπηρίας στο πλαίσιο του οποίου θα μπορούν να προκύπτουν μικρότερης κλίμακας επιχειρηματικά σχέδια και δράσεις δεν έχει μία διάσταση και δεν αφορά μόνο μία πολιτική.
Αφορά τη συγκρότηση ενός επιχειρηματικού πλαισίου το οποίο συγκροτείται από επιμέρους πολιτικές. Το τελικό του προϊόν είναι η επιχειρηματικότητα για όλους.
Ιεραρχικά χρειάζονται συγκεκριμένες και διαρ8ρωμένες δράσεις:
– Ίση Μεταχείριση: Όλες οι νέες πολιτικές πρέπει να είναι προσαρμοσμένες στην αρχή της ίσης μεταχείρισης. Οι λεγόμενες πολιτικές των ίσων ευκαιριών είναι ανεπαρκείς για την ανάπτυξη μιας σοβαρής επιχειρηματικότητας και μιας ανταγωνιστικής αγοράς στο πλαίσιο της οποίας οι άνθρωποι με αναπηρίες θα είναι ενσωματώσιμοι σε κάθε βαθμίδα της Ιεραρχίας της παραγωγής και της κατανάλωσης.
– Ενθάρρυνση της καινοτομίας: Η αναπηρία και η ανικανότητα είναι οι μητέρες κάθε καινοτομίας και κάθε εφεύρεσης. Ας χρησιμοποιήσουμε αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα της αναπηρίας και ας δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις όπου ο πληθυσμός που ζει κάτω από συνθήκες αναπηρίας και ανικανότητας να είναι κινητικός.
– Κινητικότητα: Άρση όλων των εμποδίων και αποκατάσταση της κινητικότητας του πληθυσμού που ζει κάτω από συνθήκες αναπηρίας. Αποκατάσταση της προσπελασιμότητας όλων των μέσων μαζικών Μεταφορών, όλων των κοινόχρηστων κτιρίων και όλων των καταστημάτων. Αλήθεια δεν είναι δυνατόν να ευχόμαστε την επαγγελματική αποκατάσταση πόσο μάλλον την επιχειρηματική σταδιοδρομία των ανθρώπων με αναπηρίες όταν όλα τα καταστήματα είναι απροσπέλαστα.
– Search engine για prospect research: Χρειάζονται ισχυρά εργαλεία για την εξεύρεση εξειδικευμένων συνεργατών αλλά και πελατών. Η αναπηρία αυτή καθ εαυτή ως τρόπο ζωής και ως διαφορά συνθηκών και όρων ζωής απαιτεί εξειδίκευση. Το ίδιο εξειδικευμένοι πρέπει να είναι και οι λογιστές, οι φοροτεχνικοί αλλά και οι νομικοί που υποστηρίζουν εταιρείες των οποίων ιδιοκτήτες είναι άνθρωποι με αναπηρίες. Το ίδιο δύσκολη είναι και η εξεύρεση των πελατών. Πελάτες μπορούν να γίνουν μόνο αυτοί που μπορούν να τους επισκεφθεί ο επιχειρηματίας με αναπηρία. Όταν η έδρα του πελάτη είναι απροσπέλαστη τότε ο μόνος τρόπος επικοινωνίας και συνεργασίας είναι το email, το φαξ και το τηλέφωνο.
– Ανάπτυξη εργαλείων email marketing και web marketing: Αυτά τα εργαλεία πρέπει να είναι απολύτως ελληνικά και να μπορούν να δέχονται ελληνική κωδικοποίηση. Τα υπάρχοντα εργαλεία που έχουν αναπτυχθεί στο εξωτερικό είναι ακατάλληλα γιατί τις περισσότερες φορές δεν δέχονται ελληνική κωδικοσελίδα.
– Non-profit marketing: Οι νέες εταιρείες υποστήριξης επιχειρηματιών και επαγγελματικών στελεχών είναι αναπόφευκτο να δημιουργηθούν στο πλαίσιο μη κερδοσκοπικών υποστηρικτικών εταιρειών. Είναι αυτονόητο πως οι κοινωνικοί επιχειρηματίες θα προκύψουν μέσα στον ίδιο χώρο των ανθρώπων με αναπηρίες. Η κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι ένα από τα επόμενα μέτωπα που θα αντιμετωπίσει ο κοινωνικός χώρος των αναπήρων. Το μη κερδοσκοπικό μάρκετινγκ θα είναι το εργαλείο ανάπτυξης και κερδοφορίας αυτών των υποστηρικτικών υπηρεσιών.
– Disability marketing: Αυτό είναι το σημαντικότερο κοινωνικό και πολιτικό εργαλείο. Είναι το εργαλείο που θα συμβάλει στην ανασυγκρότηση και την αναστήλωση της αναπηρίας. Χρειάζεται να ενθαρρυνθούν οι διαφημιστικές εταιρείες για να αποκτήσουν εξειδίκευση στούς τομείς που συνδέονται με τις αναπηρίες και με τις ανικανότητες. Χρειάζεται να δημιουργηθούν πρακτορεία μοντέλων που ζουν κάτω από συνθήκες αναπηρίας. Χρειάζεται να βρεθεί ο πελάτης με αναπηρία και να ταυτοποιηθεί η καταναλωτική του συμπεριφορά και να ενθαρρυνθεί η καταναλωτική του διάθεση.
– Εναλλακτική πιστωτική πολιτική: Κάθε αναπηρία συνεπάγεται οικονομική καταστροφή. Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους ανθρώπους με αναπηρίες να ανασυγκροτήσουν τη ζωή τους και την επαγγελματική του σταδιοδρομία αμέσως μετά την απόκτηση της αναπηρίας τους. Πρέπει να αποενοχοποιηθούν οι αναπηρίες. Η αναπηρία και η ανικανότητα δεν είναι συνώνυμη του μειωμένου προσδόκιμου ζωής. Οι εταιρείες που δημιουργούνται από επιχειρηματίες με αναπηρίες δεν είναι λιγότερο βιώσιμες από τις αντίστοιχες που δημιουργούνται από ικανούς σωματικά.
– Δημιουργία συνεταιρισμών: με στόχο ανταγωνιστικές τιμές στις κρατικές προμήθειες, στο εθνικό σύστημα υγείας και στα ασφαλιστικά ταμεία.
– Δημιουργία εθνικής υπηρεσίας πληροφοριών αναπηρίας και ανταγωνισμού: η αναπηρία, η αποκατάσταση και η ανεξάρτητη διαβίωση είναι αντικείμενα συσσώρευσης και αξιοποίησης κεφαλαίου. Πρέπει να δημιουργήσουμε εργαλεία για την έγκαιρη γνωστοποίηση των νέων αγορών. Πρέπει να μπορούμε να αντιληφθούμε τις νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες εγκαίρως. Πρέπει να μπορούμε να ανακαλύπτουμε τα επιχειρηματικά ταλέντα εγκαίρως.
Πρέπει να δημιουργήσουμε δομές για την έγκαιρη αξιοποίηση των νέων αγορών, την παραγωγή πρωτοκόλλων ανάπτυξης ευφυούς και επιδέξιας επιχειρηματικής δραστηριότητας, την παραγωγή, οργάνωση και διαχείριση σταθερών μηχανισμών συλλογικής κατανάλωσης στο πλαίσιο κοινωνικών επιχειρήσεων.
– Συμβουλευτική και προπονητική ομοτίμων: Η συμβουλευτική ομότιμων είναι το σοβαρότερο εργαλείο που θα οδηγήσει την κοινωνική μειονότητα τον άνθρωπο με αναπηρίες σε ανάπτυξη. Έχει ελάχιστο κόστος παραγωγής και τεράστια χρηστική αξία. Τα περιθώρια λάθους είναι ιδιαίτερα περιορισμένα. Είναι το μόνο εργαλείο που μπορεί να οδηγήσει στη νίκη επειδή οι ομότιμοι γνωρίζουν τόσο από αναπηρία όσο και από επιχειρηματικότητα. Και το κυριότερο οι ομότιμοι γνωρίζουν του πονά η αναπηρία και που πονά η επιχειρηματικότητα.
– Δημιουργία εξειδικευμένου portal: για την καταγραφή των επιχειρήσεων που διευθύνουν επιχειρηματίες με αναπηρίες με στόχο την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της αναπηρίας ως εργαλείου marketing.
– Κοινωνικές υποστηρικτικές επιχειρήσεις: Η αναπηρία δεν είναι αυτή που γνωρίζουμε. Η αναπηρία βρίσκεται αλλού. Για να ανελιχθεί και για να κατακτήσει η αναπηρία στη βαθμίδα του Δημοσίου λόγου πρέπει να δημιουργήσουμε εκείνα τα εργαλεία που θα υποστηρίξουν την πορεία της προς τη νίκη. Οι κοινωνικές υποστηρικτικές επιχειρήσεις θα δημιουργήσουν ευέλικτους μηχανισμούς συλλογικής κατανάλωσης. Η συλλογική κατανάλωση θα συνεπάγεται μείωση του κόστους ζωής και αύξηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και κατά συνέπεια των δυνατοτήτων που έχουν οι άνθρωποι με αναπηρίες. Η υποστήριξη των καθημερινών υλικών αναγκών των ανθρώπων με αναπηρίες βελτιώνεται γίνεται αξιόπιστη και σταθερή. Το κυριότερο εντάσσεται στο κόστος παραγωγής της ίδιας της επιχείρησης.
– Ενθάρρυνση της καινοτομίας και της εφευρετικότητας: Αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ελληνική αποκατάσταση και η ελληνική ανεξάρτητη διαβίωση για Έλληνες πολίτες με αναπηρίες και για εξωτερικούς ασθενείς που ζούν στην Ελλάδα τότε πρέπει να δημιουργήσουμε τα προϊόντα εκείνα που θα υποστηρίξουν και θα ενισχύσουν αυτούς ανθρώπους την επιβίωσή τους. Χρειαζόμαστε να δημιουργήσουμε αναπηρικά καθίσματα και όλα τα άλλα βοηθήματα που θα ενισχύσουν τους Έλληνες με αναπηρίες και να κυκλοφορήσουν στους ελληνικούς δρόμους σε ελληνικές υψηλές ή χαμηλές θερμοκρασίες. Χρειαζόμαστε βοηθήματα για τα ελληνικά σπίτια, για τα ελληνικά καταστήματα και για τα ελληνικά γραφεία.
Χρειαζόμαστε τους Έλληνες εφευρέτες. Αλήθεια όταν δεν υπάρχει η λύση τότε πρέπει να την εφεύρουμε.
– Web εργαλεία: Το σύνολο της λογιστικής διαχείρισης, της αποθήκης αλλά και του μάρκετινγκ και του πελατολογίου μπορεί να οργανωθεί πάνω από Web πλατφόρμα. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται κατά πολύ το κόστος αγοράς των υπολογιστών αλλά το κυριότερο μειώνονται κατά πολύ τα ατυχήματα με τους υπολογιστές όπως είναι τα virus και οι βλάβες ή η λήψη αντιγράφων ασφαλείας (backup).
– Το internet ως εργαλείο: Ενθάρρυνση των επιχειρηματιών με αναπηρίες για σοβαρή αξιόπιστη και αναπτυξιακή παρουσία στο Internet και ενσωμάτωση της τεχνολογίας του Internet στο σύνολο της παραγωγικής διαδικασίας της επιχείρησης.
– Ανάπτυξη οργανωτικών προτύπων για ανάπτυξη επιχειρηματικότητας μέσα από το σπίτι.
– Δημιουργία κοινωνικών franchise επιχειρήσεων: Υποστήριξη επιβίωση και ανάπτυξη σημαίνει πάνω απ όλα τυποποίηση. Σήμερα στην Ελλάδα ο χώρος νοσεί από έλλειψη τυποποίησης. Όμως όλα όσα συνδέονται με τις αναπηρίες και με τις ανικανότητες είναι αυστηρά τυποποιημένα και προδιαγεγραμμένα. Η υποστήριξη συγκροτείται από θεραπευτικά πρωτόκολλα και από πρωτόκολλα υποστήριξης. Χρειάζεται ολοκληρωμένη τυποποίηση των πάντων, των κέντρων για την ανεξάρτητη διαβίωση, των υπηρεσιών βοηθών στο σπίτι, των εταιριών παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών νοσηλευτικής αποκατάστασης και νοσηλευτικής αναπηρίας για την υποστήριξη των επιχειρηματιών που για κάποιο διάστημα ζουν ως εξωτερικοί ασθενείς.
– Επαγγελματική κατάρτιση σε νέους κλάδους: που θα ενισχύσουν τις συνθήκες και τους όρους αναπαραγωγής της αναπηρίας σαν τέτοιας δηλαδή στη συμβουλευτική επιχειρήσεων, στο project management ευρωπαϊκών και εθνικών προγραμμάτων, στο εξειδικευμένο marketing προϊόντων και υπηρεσιών αποκατάστασης και ειδικής εκπαίδευσης, στο σχεδιασμό και στην διαχείριση προγραμμάτων αποκατάστασης, στην παραγωγή επαγγελματικών στελεχών για τον Μη Κερδοσκοπικό τομέα και στην κοινωνική επιχειρηματικότητα.
– Ενσωμάτωση του κόστους της υποστήριξης στο κόστος παραγωγής της επιχείρησης: Επί πλέον οικονομικό κόστος που έχει ζωή κάτω από συνθήκες αναπηρίας καθιστά τους επιχειρηματίες με αναπηρίες λιγότερο ανταγωνιστικούς ως προς τους ικανούς σωματικά. Είναι κρίσιμοι ανάγκη η ενσωμάτωση του οικονομικού κόστους που έχει η παραγωγή της υποστήριξης των καθημερινών αναγκών των ανθρώπων με αναπηρίες στο κόστος παραγωγής της επιχείρησης. Αυτό μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους. Ο πιο αξιόπιστος είναι η δημιουργία κοινωνικών επιχειρήσεων υποστήριξης των καθημερινών αναγκών των ανθρώπων αναπηρίες την εργασία και στο σπίτι. Ο λιγότερο αξιόπιστος αλλά περισσότερο ποιοτικός είναι η θέσπιση του επαγγέλματος του προσωπικού βοηθού.