Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε για το διάστημα από το καλοκαίρι του 2008 έως σήμερα, η Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), οι Έλληνες φοιτητές εμφανίζονται διατεθειμένοι να βοηθήσουν ακόμη και αφιλοκερδώς στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία που σπουδάζουν στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Συγκεκριμένα, οι Έλληνες φοιτητές εμφανίζονται σε ποσοστό 58% έτοιμοι να βοηθήσουν στην εκπαίδευση των συμφοιτητών τους με αναπηρία μέσα στο πανεπιστήμιο, και κυρίως στην παρακολούθηση των μαθημάτων και ιδιαίτερα των υποχρεωτικών εργαστηρίων .
Ωστόσο, 67 στους εκατό φοιτητές δεν γνωρίζουν τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να βοηθήσουν τους συμφοιτητές τους με αναπηρία.
Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκε η δειγματοληπτική μέθοδος από το σύνολο των ελληνικών πανεπιστημίων και είχε ως στόχο την αποτύπωση του τρόπου με τον οποίο οι φοιτητές αντιμετωπίζουν τους συμφοιτητές τους ΑμεΑ, καθώς και τις πρακτικές όψεις της εκπαίδευσης φοιτητών με προβλήματα ακοής στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Συγκεκριμένα, στην περίπτωση των φοιτητών με κώφωση, τα στοιχεία της έρευνας φανερώνουν πως τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν διαθέτουν διερμηνείς νοηματικής γλώσσας, αλλά ούτε τα απαραίτητα εποπτικά μέσα.
Ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας είναι το ότι 56% των καθηγητών χρησιμοποιούν το παραδοσιακό μέσο της διάλεξης και μόνον 21% χρησιμοποιούν (όχι συστηματικά) κάποιο πρόσθετο εποπτικό υλικό.
Όσον αφορά στο κόστος της φοίτησης με καθαρά οικονομικούς όρους, σε ένα ελληνικό πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα στο ΑΠΘ, όπου φοιτούν 10-12 άτομα με προβλήματα ακοής, οι δαπάνες για διερμηνεία στα μαθήματα υπολογίζονται σε 27.000 ευρώ ετησίως – σημειώνεται πως για την παρακολούθηση μόνο των υποχρεωτικών τους μαθημάτων, οι φοιτητές αυτοί θα πρέπει να διαθέσουν για την τετραετή φοίτησή τους, κατά μέσο όρο 195 ώρες.
Τέλος, διαπιστώθηκε ότι το 55% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι το σημαντικότερο πρόβλημα στα σημερινά ΑΕΙ είναι οι κτηριακές εγκαταστάσεις, 28% τα συγγράμματα, 12% η μέθοδος διδασκαλίας (δασκαλοκεντρική) και ποσοστό 4,6% η έλλειψη ενημέρωσης για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των φοιτητών.
6-3-2009