Διαγραφές χρεών και κυρώσεων για οφειλέτες, αλλά και καινούργια μέτρα υπέρ των πολυτέκνων
Υπό το ασφαλές κάλυμμα του νέου τελωνειακού κώδικα, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προχωράει σε σημαντικές ρυθμίσεις που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως παροχές.
Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο που δημοσιοποιήθηκε χθες από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφη και τον αρμόδιο υφυπουργό Αντ. Μπέζα, προβλέπονται διαγραφές και ρυθμίσεις χρεών ύψους 1,5 δισ. ευρώ από τελωνειακά χρέη, ενώ ταυτόχρονα αίρονται οι κυρώσεις που είχαν επιβληθεί σε 5.000 αγρότες, για παράνομη χρήση πετρελαίου θέρμανσης.
Παράλληλα, στον νέο κώδικα, περιλαμβάνονται ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους πολύτεκνους, τα άτομα με ειδικές ανάγκες καθώς και για τους ιδιοκτήτες ταξί.
Με τον νέο νόμο οι 40.000 πολύτεκνοι θα μπορούν να αγοράζουν ατελώς για δεύτερη φορά αυτοκίνητο. Οι πολύτεκνοι με βάση τις ισχύουσες διατάξεις μπορούν να παραλαμβάνουν αυτοκίνητο με απαλλαγή από τέλος ταξινόμησης, το οποίο μπορούν να μεταβιβάσουν μετά την παρέλευση τριετίας. Με την προτεινόμενη στο νομοσχέδιο διάταξη δίνεται η δυνατότητα στους πολύτεκνους, εάν μεταβιβάσουν ελεύθερα το αυτοκίνητό τους μετά την τριετία, να μπορούν να παραλαμβάνουν ατελώς και για δεύτερη φορά αυτοκίνητο, εφόσον έχουν περάσει πέντε χρόνια από την αγορά του πρώτου και η οικογένεια έχει τουλάχιστον τέσσερα ανήλικα τέκνα.
Οσον αφορά στα άτομα με αναπηρία, άνω του 80% μπορούν σύμφωνα με το σχέδιο νόμου να παραλαμβάνουν ατελώς αυτοκίνητο έως 2.650 κ.ε. (μέχρι σήμερα δίνεται η δυνατότητα σε άτομα με 100% αναπηρία να παραλαμβάνουν ατελώς αυτοκίνητο έως 2.000 κ.ε). Παράλληλα, μειώνεται το χρονικό διάστημα για τον αποχαρακτηρισμό των αναπηρικών αυτοκινήτων από δεκαετία σε επταετία, πράγμα το οποίο σημαίνει πρακτικά ότι μετά την επταετία ανάπηροι με 80% αναπηρία και άνω μπορούν να μεταβιβάσουν ελεύθερα τα αυτοκίνητά τους.
Ουσιαστικές είναι οι ρυθμίσεις για τους αγρότες οι οποίοι είχαν υποπέσει σε παραβάσεις λόγω της παράνομης χρήσης πετρελαίου θέρμανσης. Με τις προτεινόμενες διατάξεις αίρονται οι κυρώσεις, ωστόσο υποχρεούνται να καταβάλουν τη διαφορά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης μεταξύ πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης.
Συγκεκριμένα, παραχωρείται η δυνατότητα χρήσης αγροτικού πετρελαίου και από τα αυτοκίνητα που είχαν χαρακτηριστεί έως το 1992 και κυκλοφορούν έως σήμερα ως Αγροτικά Μηχανήματα Πολλαπλής Χρήσης (ΑΜΠΧ). Για τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα αίρονται οι ποινικές κυρώσεις και τα πρόστιμα για παράνομη χρήση αγροτικού πετρελαίου, οι οποίες έχουν διαπραχθεί μετά την 16.10.2003 (ημερομηνία κατά την οποία επετράπη η χρήση πετρελαίου θέρμανσης από τους αγρότες), εάν καταβληθεί η διαφορά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης. Αίρονται δηλαδή κυρώσεις και πρόστιμα (που είχαν φθάσει σε υψηλό συνολικό ποσό) και θα καταβάλλεται μόνο η φορολογική επιβάρυνση (μικρής σχετικά αξίας) που βεβαιώθηκε κατά τον χρόνο διαπίστωσης της πράξης.
Στο ίδιο πλαίσιο, αίρονται οι κυρώσεις για παράνομη χρήση πετρελαίου θέρμανσης από αγρότες, όσον αφορά τις παραβάσεις που έχουν διαπραχτεί πριν από τις 16.10.2003, εάν καταβληθεί η διαφορά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης.
Μειώνεται το διάστημα αποχαρακτηρισμού των αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως από τα δέκα στα πέντε χρόνια. Με το μέτρο αυτό, θα ανανεώνεται νωρίτερα ο στόλος των αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (ταξί) με άμεση συνέπεια την προστασία του περιβάλλοντος.
Για τη μετοικεσία προβλέπονται μια σειρά από μέτρα που οδηγούν σε ευνοϊκότερο φορολογικό περιβάλλον για τους απόδημους Ελληνες. Συγκεκριμένα, επεκτείνεται το χρονικό διάστημα εντός του οποίου μπορούν οι μετοικούντες να κάνουν χρήση του πιστοποιητικού μετοικεσίας από διετία σε τριετία, εφόσον έχουν ενταχθεί σε προγράμματα πρόωρης συνταξιοδότησης.
Αλλες διατάξεις του νέου κώδικα
1. Απαλλάσσονται από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης ορισμένα ενεργειακά προϊόντα (φωτιστικό πετρέλαιο, ελαφρύ πετρέλαιο, ελαφρά λάδια) όταν χρησιμοποιούνται ως πρώτες ύλες, με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εγχώριας βιομηχανίας και βιοτεχνίας και την προώθηση των εξαγωγών.
2. Ρυθμίζεται το θέμα του τέλους ταξινόμησης των διπλοκάμπινων αυτοκινήτων με θέσπιση νέων κριτηρίων κατάταξης (το μήκος της εξέδρας φόρτωσης σε σχέση με την απόσταση των δύο αξόνων και το ωφέλιμο φορτίο).
3. Επεκτείνεται το δικαίωμα των αναπήρων με 80% και άνω κινητική αναπηρία να παραλαμβάνουν ατελώς αυτοκίνητο έως 2.650 cc.
4. Μειώνεται το διάστημα για τον αποχαρακτηρισμό των αναπηρικών αυτοκινήτων από δεκαετία σε επταετία.
5. Χορηγείται στους πολύτεκνους το δικαίωμα παραλαβής και 2ου αυτοκινήτου μετά την πενταετία, με την προϋπόθεση ότι έχουν ακόμη τέσσερα ανήλικα τέκνα.
Του Προκοπη Χατζηνικολαου
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 23-5-2007