Την παροχή άτοκων εκπαιδευτικών δανείων και υποστηρικτικών υπηρεσιών προς τους φοιτητές με αναπηρία ζήτα η Βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ. Ελευθερία Μπερνιδάκη με τροπολογία της επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας για τη δομή και λειτουργία των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
Η κυρία Μπερνιδάκη επισημαίνει, με την τροπολογία της, την ανάγκη θεσμοθέτησης συγκεκριμένων μέτρων με στόχο την ισότιμη πρόσβαση των φοιτητών με αναπηρία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
«Η χορήγηση άτοκων εκπαιδευτικών δανείων στους φοιτητές με αναπηρία και η ίδρυση ειδικής υπηρεσίας επίλυσης των προβλημάτων τους σε κάθε πανεπιστήμιο είναι μέτρα που μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην ακαδημαϊκή πρόοδο αυτής της ευπαθούς κοινωνικής ομάδας. Σήμερα δυστυχώς στα περισσότερα πανεπιστήμια δεν υπάρχουν συγγράμματα σε μορφή Braille για τους τυφλούς φοιτητές, δεν υπάρχουν διερμηνείς στη νοηματική γλώσσα για τους κωφούς, ενώ οι φοιτητές με κινητικά προβλήματα δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τις παραδόσεις των μαθημάτων, αφού οι υποδομές προσβασιμότητας στην πλειοψηφία των κτηρίων είναι απαράδεκτες. Η θεσμοθέτηση ανώτατου ορίου φοίτησης στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά ιδρύματα είναι επιβεβλημένη και πολύ σωστή. Για να μπορέσουν όμως οι φοιτητές με αναπηρία να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μέσα στο ανώτατο όριο φοίτησης πρέπει τα πανεπιστήμια να τους παρέχουν τα ανάλογα υποστηρικτικά μέσα που έχουν ανάγκη» ανέφερε χαρακτηριστικά.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ:
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Σχέδιο Νόμου «ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ»
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
1. Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ειδική μέριμνα των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, με τη δημιουργία ειδικής υπηρεσίας, για τη συμβουλευτική και ουσιαστική υποστήριξη των φοιτητών με αναπηρία. Η εξειδικευμένη υποστήριξη των φοιτητών με αναπηρία κρίνεται απαραίτητη, κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής τους πορείας, ενόψει των σημαντικών ελλείψεων που παρουσιάζουν τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα σε υποδομές προσβασιμότητας, υλικοτεχνική υποδομή και διδακτικά μέσα ειδικά για τους φοιτητές με αναπηρία. Χωρίς την ουσιαστική υποστήριξη τους, δεν είναι εφικτή η επιτυχής ολοκλήρωση των σπουδών τους εντός του ανώτατου χρονικού ορίου διάρκειας των σπουδών, που θεσπίζεται με το άρθρο 14 του σχεδίου νόμου.
2. Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα παροχής οικονομικής ενίσχυσης για τους φοιτητές και σπουδαστές με αναπηρία με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής. Η δυνατότητα οικονομικής ενίσχυσης τους κρίνεται απαραίτητη εξαιτίας των ειδικών υποστηρικτικών μέσων που απαιτούνται στην προσπάθεια επιτυχούς ολοκλήρωσης των σπουδών τους. (π.χ. οι κωφοί χρειάζονται διερμηνείς νοηματικής γλώσσας, οι τυφλοί χρειάζονται συγγράμματα και σημειώσεις σε γραφή Braille, οι φοιτητές με κινητική αναπηρία χρειάζονται συνοδούς για τις μετακινήσεις τους).
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
1. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 12 μετά τη φράση «την υποστήριξη φοιτητών και σπουδαστών» προστίθεται η φράση «με αναπηρία ή φοιτητών και σπουδαστών» και η παράγραφος τροποποιείται και συμπληρώνεται ως ακολούθως:
«Σε κάθε Τμήμα προβλέπεται από τον Εσωτερικό Κανονισμό λειτουργίας του οικείου Α.Ε.Ι. η σύσταση και λειτουργία υπηρεσίας υποστήριξης φοιτητών και σπουδαστών με σκοπό την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών προς αυτούς για την ομαλή μετάβαση από τη δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την υποστήριξη φοιτητών και σπουδαστών με αναπηρία ή φοιτητών και σπουδαστών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες και την επιτυχή περάτωση των σπουδών τους».
2. Μετά το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 13 προστίθεται η φράση:
«Φοιτητές ή σπουδαστές με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν άτοκα εκπαιδευτικά δάνεια, εφόσον δεν έχουν υπερβεί τον ανώτατο χρόνο σπουδών».
Η Προτείνουσα Βουλευτής
Ελευθερία Μπερνιδάκη