Η Ελλάδα αλλάζει
Το Σύνταγμα της Ελλάδας άλλαξε και μαζί με αυτό θα αλλάξει και η Ελλάδα.
Ο γνωστός όρος «άτομα με ειδικές ανάγκες» καταργήθηκε. Αντικαταστάθηκε από τον ορθότερο όρο «άτομα με αναπηρίες».
Επιτέλους, δόθηκε ένα τέλος στη θλιβερή παραφιλολογία της μεταφιλανθρωπίας του συνδικαλισμού και της γλωσσοκοινωνικής μετάλλαξης.
Αυτό που δεν μπόρεσε να κάνει το οργανωμένο «κίνημα» το έκανε ο συνταγματικός νομοθέτης. Ας ελπίσουμε πως οι ελληνικές οργανώσεις δε θα χάσουν και αυτή την ευκαιρία. Ας ελπίσουμε πως σε αυτή την ύστατη στιγμή θα επιτρέψουν την μεταρρύθμισή τους, έστω και αν χάσουν κάποια προνόμια.
…για ίση μεταχείριση…
Το επόμενο μέτωπο, ύστερα από την αλλαγή του Συντάγματος, είναι η αλλαγή της νομοθεσίας.
Το δόγμα των «Ίσων Ευκαιριών» το μόνο που παρήγαγε είναι ομοιομορφία, ασχήμια και ανισότητες. Το μέλλον βρίσκεται στην αντίληψη της «Ίσης Μεταχείρισης» επειδή μόνον έτσι η αναπηρία και η ανικανότητα θα τεθούν υπό διαπραγμάτευση και οι άνθρωποι με αναπηρίες θα μπορέσουν να εξισωθούν με τους ικανούς σωματικά.
Το μόνο πρόβλημα που υπάρχει είναι πως η εφαρμογή της αρχής της «ίσης μεταχείρισης» ενδεχομένως να αμφισβητήσει την εγκυρότητα κάποιων προνομίων.
Ανεξάρτητη Διαβίωση
Το ζητούμενο είναι η ανεξάρτητη διαβίωση: Η υποστήριξη των ανεξάρτητων τρόπων ζωής και η ενίσχυση των ελλήνων και των ελληνίδων με αναπηρίες για να κάνουν ενημερωμένες επιλογές.
Το ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ έχει εργαστεί φιλότιμα προς αυτή την κατεύθυνση. Έχει ήδη δημιουργήσει το πρώτο ηλεκτρονικό Κέντρο για την Ανεξάρτητη Διαβίωση στο internet στη διεύθυνση http://www.disabled.gr/lavda
Βοηθοί
Το πιο κρίσιμο ζήτημα είναι οι βοηθοί και η διαθεσιμότητα εκπαιδευμένων βοηθών. Στην νέα Ελλάδα που ανατέλλει χρειάζονται σταθερές και αξιόπιστες δομές. Η διαθεσιμότητα εκπαιδευμένων βοηθών είναι όρος επιβίωσης και ευημερίας.
Το Ινστιτούτο Αριστοτέλης, σε συνεργασία με το ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ στο πλαίσιο του 11ου Διαπανεπιστημιακού Συμποσίου Ογκολογίας διοργανώνουν σεμινάριο με θέμα ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ. Το σεμινάριο θα γίνει στις 31 Αυγούστου.
Με την ευκαιρία του σεμιναρίου θα γίνει και η ετήσια συνάντηση των συνεργατών του ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο http://www.disabled.gr/institutearistotelis ή στα επόμενα τεύχη του περιοδικού.
Εάν σας ενδιαφέρει να συμμετέχετε επικοινωνήστε τηλεφωνικώς στο (031) XXXXXX ή με email στο info@disabled.gr ή με fax στο (031) 968178.
Σκλήρυνση Κατά Πλάκας
Δύο βιβλία για την Σκλήρυνση Κατά Πλάκας έχει εκδώσει ο Λευτέρης Φίλιππας-Καμπούνης, το πρώτο με τίτλο «Γροθιά στο άπειρο-Κραυγή στο χάος, Πυγολαμπίδα στη νύχτα» και το δεύτερο με τίτλο «Λίγο πριν-Λίγο μετά το 2001, ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ!». Ετοιμάζετε μάλιστα να εκδώσει και το τρίτο βιβλίο του το οποίο ασχολείται κυρίως με τον Ιανό Θεό-Άνθρωπο. Το τηλέφωνό του είναι (01) 5811018 και το Fax (01) 5322838.
Δικηγόρος για ΑμΕΑ
Ο Δημήτρης Γεωργιόπουλος, δικηγόρος παρ’ εφέταις, Γενικός Γραμματέας του Πανελλαδικού Συνδέσμου Παραπληγικών και Κινητικά Αναπήρων και Πρόεδρος της Εξελεγκτικής Επιτροπής της Εθνικής Ομοσπονδίας Κινητικά Αναπήρων (Ε.Ο.Κ.Α), ασκεί το επάγγελμα του για περισσότερο από 10 χρόνια, ως μαχόμενος δικηγόρος έχοντας δικό του γραφείο στο κέντρο της πόλης των Αθηνών.
Είναι άριστος γνώστης στα θέματα της Ελληνικής και Κοινοτικής νομοθεσίας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Ειδικότερα γνωρίζει όλες τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για την χορήγηση επιδομάτων αναπηρίας όλων των μορφών από όλα τα ασφαλιστικά ταμεία και στεγαστικών δανείων από τράπεζες και όλους τους πιστωτικούς οργανισμούς στα άτομα με ειδικές ανάγκες, καθώς και τα θέματα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, εκπαίδευσης και επαγγελματικής αποκατάστασης των ανθρώπων με αναπηρίες.
Προσφέρει εντελώς δωρεάν νομικές συμβουλές και κατευθύνσεις στα άτομα με ειδικές ανάγκες σχετικά με τα δικαιώματά τους που απορρέουν από τις ισχύουσες νομοθεσίες.
Μπορείτε να επικοινωνείτε Εμμ. Μπενάκη 1, Αθήνα 10564, Τηλ/Fax: (01) 3231596, 0945 788928, Email dgeorgio4@hotmail.com
Πανελλήνια Έκθεση Αισθήσεις
Η έκθεση Αισθήσεις προσδοκεί να αποτελέσει μία ομαδική θεματική έκθεση τέχνης με θέμα όχι μόνο τις πέντε αισθήσεις, αφή, όραση, όσφρηση, ακοή, γεύση, αλλά και τον τρόπο που αντιλαμβάνεται ο κάθε καλλιτέχνης όλες τις συναισθηματικές εμπειρίες.
Σκοπός μιας τέτοιας έκθεσης είναι, από τη μία μεριά να συγκεντρώσει έργα που αναφέρονται σε προσωπικές εμπειρίες διαφορετικών συναισθημάτων αλλά και σωματικών καταστάσεων και από την άλλη να προσπαθήσει να περάσει στο κοινό την απερίγραπτη διαφορετικότητα που υπάρχει στην ατομική αλλά και κοινωνική ζωή και να βοηθήσει στην ουσιαστική αποδοχή της.
Καλούμε καλλιτέχνες με και χωρίς ειδικές ανάγκες να στείλουν φωτογραφίες ή διαφάνειες από έτοιμα έργα τους ή να κάνουν προτάσεις για καινούργια έργα πάντα σε σχέση με το θέμα «Αισθήσεις».
Ο τρόπος έκφρασης είναι εντελώς ελεύθερος και τα μέσα μπορούν να είναι ζωγραφική, κολάζ, βίντεο, φωτογραφία και γλυπτική.
Τα έργα θα συζητηθούν από επιτροπή καταξιωμένων καλλιτεχνών και κριτικών της τέχνης και όσα κριθούν κατάλληλα θα εκτεθούν για το κοινό στην Τεχνόπολη στο Γκάζι τον Νοέμβριο του 2002.
Η έκθεση Αισθήσεις οργανώνεται από την Very Special Arts Hellas Ελληνική Εταιρεία Καλλιτεχνών Προγραμμάτων Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (μη κερδοσκοπική εταιρεία) που στοχεύει στην ισότιμη συμμετοχή των ανθρώπων με ειδικές ανάγκες στην καλλιτεχνική δημιουργία και την πολιτιστική ζωή του τόπου. Η Very Special Arts Hellas έχει ήδη στο ενεργητικό της την Πανελλήνια Έκθεση Καλλιτεχνών με ειδικές ανάγκες «Η Διαφορά στην Καλλιτεχνική Έκφραση» (Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη-Νοέμβριος 1998) και πολλά άλλα πρωτοποριακά καλλιτεχνικά προγράμματα.
Αν βρίσκετε την ιδέα ενδιαφέρουσα και θεωρείτε πιθανή τη συμμετοχή σας στην έκθεση, σας παρακαλούμε να μας ενημερώσετε ΑΜΕΣΩΣ για να σας δώσουμε περισσότερες πληροφορίες και να είμαστε σε επαφή.
Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνείστε στο τηλ. (01) 7710847-7487905 ή Fax (01) 7487905.
Νέο site στο Internet
Μία νέα βάση ενημέρωσης με την επωνυμία ameanet.gr ανοίγει στο Internet η οποία έχει σαν στόχο να ενημερώνει για θέματα από όλους τους χώρους των ατόμων με ειδικές ανάγκες. Τα θέματα που θα περιέχει θα είναι: Παλιές και καινούργιες νομοθεσίες, Νέα από Υπουργεία και Δήμους, Προσβάσιμοι χώροι, Προγράμματα, σεμινάρια, εκδηλώσεις που αφορούν τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Επίσης θα υπάρχουν online συνδέσεις με Φορείς και Οργανισμούς από Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία.
Για περισσότερες πληροφορίες, Μέλητος 5-Νέα Ελβετία, Τηλ. (01) 7646144, Email: xromofan@otenet.gr
Αναγνώριση χρόνου ασφάλισης
NEA δυνατότητα δίνεται σε όλους τους εργαζόμενους για αναγνώριση xρόνου ασφάλισης, έστω κι αν δεν ασφαλίζονται πια αλλά δεν έxουν ακόμα συνταξιοδοτηθεί.
Στον τελευταίο εργασιακό νόμο που τέθηκε πρόσφατα σε ισxύ, δίνεται νέα προθεσμία για αναγνώριση xρόνων προϋπηρεσίας ή για αναγνώριση πλασματικών xρόνων, ανάλογα με το καταστατικό του κάθε ασφαλιστικού ταμείου, μέxρι το τέλος του ερxομένου Aπριλίου. Eξαιρούνται από τους xρόνους ασφάλισης προς αναγνώριση οι xρόνοι στρατιωτικής θητείας, τακτικής ανεργίας, γονικής άδειας και εκπαιδευτικής άδειας.
Tο δικαίωμα που δημιουργείται είναι θεμελιωτικό, μπορεί λοιπόν ο xρόνος που θα αναγνωριστεί να προσμετρηθεί, προκειμένου ο ενδιαφερόμενος να συμπληρώσει τα xρόνια που του υπολείπονται για τη συνταξιοδότησή του.
Στο δικαίωμα αυτό υπάγονται όσοι μπορούσαν να αναγνωρίσουν μέxρι τις 31.12.93 τους xρόνους αυτούς, δεν άσκησαν όμως εμπρόθεσμα το δικαίωμά τους για κάποιο λόγο. Eπίσης στο δικαίωμα της αναγνώρισης xρόνου υπάγονται και όσοι είxαν υποβάλει αιτήματα για αναγνώριση xρόνου μετά τις 31 Mαΐου 1998 και έτσι, οι αιτήσεις τους απορρίφθηκαν ως εκπρόθεσμες. Eτσι, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να απευθυνθούν στα Tαμεία τους για την υποβολή αιτήσεων.
Απασχόληση
H AΠAΣXOΛHΣH σε σxέση με τη γήρανση του πληθυσμού, η ενιαία xρηματοοικονομική αγορά στην Eυρωένωση και ο φορολογικός ανταγωνισμός μεταξύ των κρατών μελών για την προσέλκυση επενδυτών, που παρουσιάζουν τεράστιο ενδιαφέρον για τη xώρα μας εν όψει και της αναθεώρησης του ασφαλιστικού συστήματος, είναι τα θέματα αιxμής τα οποία θα προωθήσει η σουηδική προεδρία.
Tα θέματα αυτά, δηλαδή η απασxόληση σε σxέση με τα συνταξιοδοτικά συστήματα, η ενιαία xρηματοοικονομική αγορά και ο φορολογικός ανταγωνισμός, θα συζητηθούν στα Συμβούλια Kορυφής που θα πραγματοποιηθούν επί σουηδικής προεδρίας και θα ληφθούν οι σxετικές αποφάσεις στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Στο ECOFIN συζητούνται ακόμη θέματα που σxετίζονται με την εισαγωγή του ευρώ, τα προγράμματα σταθερότητας και ανάπτυξης, η αξιολόγηση της συμβολής των δημοσίων δαπανών στην ανάπτυξη και την απασxόληση κ.λπ.
Oμάδα υψηλού επιπέδου της Eπιτροπής που μελετά πάντως, το θέμα, επισημαίνει μεταξύ των άλλων ότι στόxος είναι να καταστούν τα συνταξιοδοτικά συστήματα ικανά να εξασφαλίσουν με αλληλεγγύη και ισότητα επαρκή εισοδήματα στους συνταξιούxους, xωρίς να αποσταθεροποιούνται τα δημόσια οικονομικά ή να επιβάλλεται υπερβολικό βάρος στις μελλοντικές γενεές
Αγωγές για φάρμακα
Απέσυραν τις αγωγές που είχαν καταθέσει εναντίον της κυβέρνησης της Νότιας Αφρικής, για την πρόθεση της να εισάγει φθηνά φαρμακευτικά κοκτέιλ για την αντιμετώπιση του AIDS, οι 39 φαρμακοβιομηχανίες.
Οι φαρμακοβιομηχανίες είχαν κατηγορηθεί ότι τοποθετούν το κέρδος τους ψηλότερα από τις ζωές των 25 εκατομμυρίων αφρικανών ασθενών του AIDS, προκαλώντας και πολιτικές αντιδράσεις. Ο πρώην πρόεδρος της Αφρικής Νέλσον Μαντέλα τάχθηκε εναντίον αυτής της εκμετάλλευσης και σχολίασε ότι είναι λανθασμένη η χρήση ένδικων μέσων από τις εταιρείες για την προστασία των κερδών τους. Η τριπλή θεραπεία κατά του AIDS, όταν γίνεται με φάρμακα που παρασκευάζονται στην Ινδία κοστίζει 350 δολάρια το χρόνο για κάθε ασθενή. Το κόστος αυτό εκτοξεύεται στα 1.300 δολάρια όταν χρησιμοποπιούνται φάρμακα των μεγάλων δυτικών εταιρειών.
Ο υπουργός Υγείας της Νότιας Αφρικής, Μάντι Μσιμάγκ, δήλωσε ότι πρόκειται για νίκη όχι μόνο της χώρας του αλλά και ολόκληρου του αναπτυσσόμενου κόσμου. Εξω από το δικαστήριο της Πρετόριας πραγματοποιήθηκαν διαδηλώσεις, ενώ η αίθουσα ήταν κατάμεστη με φορείς της νόσου οι οποίοι ξέσπασαν σε χειροκροτήματα μετά την ανακοίνωση της απόφασης των φαρμακοβιομηχανιών..
Μήνυση κατά McDonalds από χορτοφάγο
Ένας χορτοφάγος αμερικανός δικηγόρος έκανε μήνυση κατά των εστιατορίων McDonalds, αφού έμαθε από ένα ηλεκτρονικό μήνυμα προς όλα τα εστιατόρια της αλυσίδας ότι για τις τηγανητές πατάτες χρησιμοποιούνταν ένα ελάχιστο ποσό βοδινού λίπους. Το γεγονός αυτό, όπως υποστηρίζει ο δικηγόρος, αντιφάσκει με όσα λέει το εστιατόριο για τις τηγανητές πατάτες, ότι δηλαδή τηγανίζονται σε 100% φυτικό λάδι. Από την πλευρά τους, οι υπεύθυνοι των εστιατορίων, δηλώνουν ότι ποτέ δεν υποστήριξαν ότι οι πατάτες είναι πιάτο για χορτοφάγους και πάντα δίνονται ακριβείς πληροφορίες για τα συστατικά των φαγητών τους από τους υπεύθυνους κάθε καταστήματος, όταν αυτές ζητηθούν.
Αποζημίωση σε παθητική καπνίστρια
Ιστορικής σημασίας χαρακτηρίζουν νομικοί κύκλοι της Αυστραλίας την απόφαση δικαστηρίου της Γούλογογκ που επεδίκασε αποζημίωση ύψους 466 χιλιάδων δολαρίων στην Μαρλίν Σαρπ, η οποία εργαζόμενη επί έντεκα χρόνια σε μπαρ του Πορτ Κέμπλα, τελικά προσεβλήθη από καρκίνο στο λάρυγγα. Σύμφωνα με τους νομικούς κύκλους αυτή είναι η πρώτη φορά στην Αυστραλία -και πιθανότατα και στον κόσμο- που αποζημιώνεται και μάλιστα με ένα εντυπωσιακό ποσόν- παθητική καπνίστρια και ενδέχεται να ακολουθήσουν και άλλες νομικές διεκδικήσεις αποζημιώσεων.
Πρόωρη συνταξιοδότηση μητέρων
Μια πρόταση που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, αλλά αξίζει να προσεχθεί, είναι η αντικατάσταση της πρόωρης συνταξιοδότησης των εργαζομένων μητέρων με την αναγνώριση δύο συντάξιμων ετών για κάθε παιδί που γέννησαν. Τί νόημα έχει να βγαίνει μια γυναίκα στη σύνταξη στα 50 της, επιβαρύνοντας το κοινωνικό σύνολο, όταν τα παιδιά της έχουν πια μεγαλώσει, βρίσκονται πολλές ώρες στο σχολείο και δεν χρειάζονται πια τη συνεχή της παρουσία, όπως την είχαν ανάγκη στα πρώτα τους χρόνια; Δεν είναι πολύ προτιμότερο να διευκολυνθεί, με την αναγνώριση συντάξιμου χρόνου χωρίς εισφορές, να διακόπτει την εργασία της για να φροντίσει κάθε παιδί της όταν είναι μικρό;
Διαμαρτυρίες των καταναλωτών για τις νέες αυξήσεις του ΟΤΕ
Σε σημαντική επιβάρυνση των οικογενειακών προϋπολογισμών και του κόστους ζωής οδηγούν οι αυξήσεις των τιμολογίων του ΟΤΕ, επισημαίνει το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), αναφέροντας ότι οι διαμαρτυρίες που καταγράφηκαν τις τελευταίες μέρες εξαιτίας της αύξησης κατά 16,7% ήταν έντονες και πολλές.
Οπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή του το ΙΝΚΑ, θα φέρει το θέμα των ανατιμήσεων στην προσεχή συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτών (ΕΣΚ), ενώ παράλληλα επισημαίνει και ανησυχίες πολιτών για ασφάλεια των τροφίμων, διαμαρτυρίες για τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων, για την πολιτική των τραπεζών στον τομέα της καταναλωτικής πίστης και για τις εκπτώσεις.
Πιο συγκεκριμένα, το ΙΝΚΑ τονίζει ότι είναι έντονες οι ανησυχίες για την ασφάλεια των τροφίμων που προέρχονται από Βαλκανικές χώρες, εξαιτίας του “συνδρόμου των Βαλκανίων” και ζητά από τα αρμόδια υπουργεία Γεωργίας και Ανάπτυξης να δοθούν οι αναγκαίες εξηγήσεις και διευκρινίσεις και να ληφθούν μέτρα για τις λαθραίες εισαγωγές. Επιπλέον, ζητά από το υπουργείο Ανάπτυξης να ληφθούν μέτρα ανάσχεσης της επιθετικής πολιτικής των τραπεζών στον τομέα της καταναλωτικής πίστης και να επανέλθουν μέτρα περιορισμού των δανείων, “τα οποία κινούνται με τριτοκοσμικούς ρυθμούς αύξησης, με αποτέλεσμα την υπερχρέωση των κοικοκυριών”.
Σχετικά με τις εκπτώσεις αναφέρεται ότι για πρώτη φορά η φετινή περίοδος των εκπτώσεων, μετά από αρκετά χρόνια, δείχνει να προσελκύει το ενδιαφέρον και συνακόλουθα τις καταγγελίες των καταναλωτών, ενώ εφιστά την προσοχή του εμπορικού κόσμου για την αποφυγή των γενικεύσεων περί εκπτώσεων 50%.
Προσιτά σε όλους τα έγγραφα της ΕΕ
Διευκολύνεται από εδώ και στο εξής η πρόσβαση του κοινού στα έγγραφα των κοινοτικών θεσμικών οργάνων, μεγάλο μέρος των οποίων θα διατίθενται στους ενδιαφερομένους μέσω διαδικτύου, μετά την έγκριση του νέου σχετικού Κανονισμού, που θεωρείται “βήμα προς τη διαφάνεια, τον εκδημοκρατισμό και την προσέγγιση του ευρωπαίου πολίτη”. Εξαίρεση αποτελούν μεμονωμένες περιπτώσεις, κατά τις οποίες η δημοσιοποίηση μπορεί να βλάψει σοβαρά δημόσια ή ιδιωτικά συμφέροντα.
Για να αποφευχθεί η αυθαιρεσία, ο νέος Κανονισμός, που εγκρίθηκε προχθές το βράδυ από εκπροσώπους του Ευρωκοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Επιτροπής, περιέχει κατάλογο εξαιρέσεων του γενικού κανόνα, οπότε οι αρμόδιοι νομιμοποιούνται να αρνηθούν την παραχώρηση του εγγράφου, δικαιολογώντας στην περίπτωση αυτή την άρνηση, ενώ ο αιτών δικαιούται να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Ο Κανονισμός δίνει τη δυνατότητα πρόσθετης προστασίας (διαβάθμισης) σε “ευαίσθητα” έγγραφα, ιδιαίτερα αυτά που αφορούν θέματα ασφάλειας και άμυνας, χωρίς όμως να αναγνωρίζει “στεγανούς” τομείς, ενώ καθιστά σαφές ότι και η διαβάθμιση θα πρέπει να συνδέεται με συγκεκριμένους λόγους.
Το κείμενο του νέου Κανονισμού -αποτέλεσμα 14μηνων εντατικών διαβουλεύσεων μεταξύ των κρατών μελών και μεταξύ συμβουλίου, Επιτροπής και Ευρωκοινοβουλίου- ικανοποιεί την Ελλάδα, η οποία εκπροσωπήθηκε στην αρμόδια ομάδα του Συμβουλίου από το Γραφείο Τύπου της ελληνικής πρεσβείας στις Βρυξέλλες.
Η τελική διατύπωση στο επίμαχο άρθρο σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού στα κράτη μέλη, στηρίχθηκε μάλιστα κατά πολύ σε συμβιβαστική πρόταση της ελληνικής αντιπροσωπείας. Ο νέος Κανονισμός για τη διαφάνεια αναμένεται να εγκριθεί στις 4 Μαΐου από την ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου και στις 11 Ιουνίου από το Συμβούλιο των υπουργών Εξωτερικών.
Πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων
Αθήνα: Με ανακοίνωσή του, ο Τομέας Πρόληψης Ατυχημάτων του ΕΚΑΒ επισημαίνει βασικά σημεία και μέτρα που οφείλουν να λάβουν οι πολίτες προκειμένου να μη συμβούν ατυχήματα τόσο στο οδικό δίκτυο όσο και εντός του σπιτιού. Συγκεκριμένα, ο αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνος του Τομέα Πρόληψης Ατυχημάτων του ΕΚΑΒ Ι.Παπαδόπουλος συνιστά:
1. Υποχωρητικότητα και μικρές ταχύτητες από τους οδηγούς, που φέρουν και την κύρια ευθύνη (ιδίως, λεωφορείων και δικύκλων). Οι πεζοί κινδυνεύουν ιδιαίτερα αυτή την εποχή και κύριος παράγοντας είναι η βιασύνη οδηγών και πεζών.
2. Τα πεζοδρόμια είναι για τους πεζούς και δεν δικαιολογούνται σε καμία περίπτωση οι οδηγοί αυτοκινήτων και δικύκλων, εφόσον τα καταπατούν. Σε όλες τις χώρες της ΕΕ υπάρχει πρόβλημα στάθμευσης, αλλά το να παρκάρει κανείς όπου τον βολεύει, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του καθόλου τον άλλο, μόνο στην Ελλάδα συναντάται: Αυτοκίνητα κάθετα σε πεζοδρόμια, επάνω σε στροφές, μέσα σε διαβάσεις πεζών, μπροστά από σηματοδότες, μέσα σε ράμπες αναπήρων κ.λπ.
3. Αυτή την εποχή ιδιαίτερη προσοχή σε παιδιά (απρόβλεπτες οι κινήσεις τους) και ηλικιωμένους. Οι μεγαλύτερες απώλειες πεζών βρίσκονται σε αυτές τις ηλικίες και η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα σε θανάτους πεζών στην ΕΕ.
4. Κατά το δυνατόν, οι αγορές να πραγματοποιούνται χωρίς παιδιά και ηλικιωμένα άτομα.
5. Τα αλκοολούχα ποτά θα καταστούν και πάλι βασική αιτία που μετά το Πάσχα πολλές οικογένειες θα πενθούν. Δεν υπάρχει ακίνδυνη ποσότητα αλκοολούχων ποτών για τους οδηγούς, Ο οδηγός δεν ακουμπά αλκοολούχα ποτά.
6. Η κατανάλωση ικανής ποσότητας αλκοολούχων απαιτεί τουλάχιστον διάστημα δέκα ωρών για την επανάκτηση ικανότητας οδήγησης. Είναι μεγάλη πλάνη το ότι με 3-4 ώρες ύπνου τα πράγματα τακτοποιούνται…
7. Ας συγκεντρωθούμε σε πέντε απλά μέτρα πρόληψης: Όχι βιασύνη, όχι υπερφόρτωση αυτοκινήτου, όχι στα ανόητα προσπεράσματα γοήτρου, εφαρμογή ζώνης για όλους τους επιβάτες, κατάλληλη προστασία παιδιών (ζώνη, ειδικό κάθισμα). Για τους δικυκλιστές, φυσικά, κράνος και στολή προστασίας.
Ποιο ασφαλιστικό σε ποια οικονομία;
Από την μελέτη του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ σχετικά με την μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση του ελληνικού ασφαλιστικού συστήματος, προκύπτει ότι οι πηγές άντλησης νέων πόρων μπορεί να είναι τριών κατηγοριών. Τα θετικά αποτελέσματα της μείωσης της ανεργίας, η αύξηση των δυνατοτήτων της κρατικής χρηματοδότησης με την ανάπτυξη της οικονομίας και η άντληση ενός ειδικού πόρου που να εκφράζει άμεσα μια πολιτική αναδιανομής του εισοδήματος προς όφελος των συνταξιούχων. Σημαντικό ρόλο μπορεί επίσης να παίξει η μείωση της εισφοροδιαφυγής και η ενσωμάτωση των ανασφάλιστων ελλήνων και μεταναστών στο ασφαλιστικό σύστημα.
Η συζήτηση ενός ζητήματος όπως το συνταξιοδοτικό, με ορίζοντα μια 50ετία, δεν μπορεί και από τεχνική άποψη να διεξαχθεί με βάση ένα “κεντρικό σενάριο”, το οποίο στηρίζεται σε εκτιμήσεις προβλέψεων για βασικά μεγέθη της οικονομίας και του πληθυσμού, οι οποίες είναι όλο και πιο αυθαίρετες όσο απομακρυνόμαστε από το τρέχον έτος. Οι προβλέψεις είναι χρήσιμες από τη στιγμή που μπορούν να εκτιμήσουν τις επιπτώσεις σημαντικών πολιτικών αποφάσεων και στρατηγικών. Και οι σημαντικές πολιτικές αποφάσεις για το μέλλον της οικονομίας και της κοινωνίας, αφορούν προφανώς τους ρυθμούς της μεγέθυνσης του προϊόντος, την απασχόλησης και την ανεργία, το ρόλο του κράτους ως προς την υποστήριξη των κοινωνικών δικαιωμάτων και, τέλος, τον τρόπο με τον οποίο κατανέμεται το εθνικό προϊόν και το εισόδημα.
Η άποψη ότι η περαιτέρω επιβάρυνση της εργασίας, με την ταμειακή προσέγγιση της χρηματοδότησης του ασφαλιστικού συστήματος, θα έχει θετικές επιπτώσεις για την οικονομία και για τα οικονομικά του κράτους είναι διαδεδομένη αλλά είναι απατηλή. Αν κοιτάξει κανείς με την απαιτούμενη προσοχή την οικονομία και την αγορά εργασίας, θα διαπιστώσει ότι το μέλλον της οικονομίας από άποψη μεγέθυνσης, ανταγωνιστικότητας και απασχόλησης, βρίσκεται στην αναβαθμισμένη εργασία και όχι στην εργασία της οποίας ροκανίζονται τα ασφαλιστικά δικαιώματα και εξωθείται στα όρια της φτώχειας.
Οικογενειακό επίδομα
H EΠIMAXH υπόθεση του οικογενειακού επιδόματος, που ενδιαφέρει άμεσα χιλιάδες δημόσιους και ιδιωτικούς υπαλλήλους, συζητήθηκε χθες βράδυ στο Aνώτατο Eιδικό Δικαστήριο, που είναι αρμόδιο για την τελική κρίση, καθώς υπάρχουν αντίθετες αποφάσεις των άλλων ανωτάτων δικαστηρίων για το φλέγον αυτό θέμα. Tου Συμβουλίου της Eπικρατείας (2944/2000) και του Eλεγκτικού Συνεδρίου (805/1997), ενώ η υπόθεση εκκρεμεί στον Aρειο Πάγο (έχει συζητηθεί ενώπιον της Oλομέλειας, που έκανε εισήγηση ο εισαγγελέας κ. Παν. Δημόπουλος).
O εισηγητής της υπόθεσης Σύμβουλος Eπικρατείας, κ. N. Σκλίας, πρότεινε να κριθεί αντισυνταγματική η νομοθεσία που προβλέπει τη χορήγηση του οικογενειακού επιδόματος μόνο στον ένα σύζυγο, επισημαίνοντας, ειδικότερα, τα ακόλουθα:
“Θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι η καθιέρωση διακρίσεων μεταξύ υπαλλήλων που βρίσκονται στην ίδια οικογενειακή κατάσταση βάσει ειδικών προϋποθέσεων που συνδέονται με το καθεστώς εργασίας του συζύγου του υπαλλήλου στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα, είναι αντίθετη προς την αρχή της ισότητας. Eπίσης, οι διακρίσεις αυτές αντιστρατεύονται παράλληλα τους στόχους του άρθρου 21 παρ. 1 του Συντάγματος για την προστασία της οικογένειας”.
O εισηγητής συνετάχθη με την επί του θέματος τοποθέτηση του Συμβουλίου της Eπικρατείας, σύμφωνα με την οποία το επίδομα συνιστά προσαύξηση του μισθού του δημοσίου υπαλλήλου. Kαι πρόσθεσε:
– Tο Σύνταγμα (άρθρο 21 παρ. 2) υποδεικνύει στη νομοθετική εξουσία μέτρα προστατευτικά του γάμου και της οικογένειας. Tαυτόχρονα, δε, απαγορεύει τη δυσμενέστερη μεταχείριση των εγγάμων έναντι των αγάμων ή των εγγάμων που απασχολούνται στο δημόσιο τομέα έναντι των εγγάμων που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα ή ένας από αυτούς στο δημόσιο και ο άλλος στον ιδιωτικό τομέα. Hδη έχουν αμβλυνθεί οι διαφορές ανάμεσα στους δύο χώρους και η καθιέρωση διακρίσεων υπαλλήλων ίδιας οικογενειακής κατάστασης, οι οποίες συνδέονται με το καθεστώς εργασίας του συζύγου, αντίκεινται στα άρθρα 4 και 21 του Συντάγματος.
Aκολούθως, ο εισηγητής υποστήριξε τα εξής σχετικά με τα εφαρμοζόμενα στο χώρο του ιδιωτικού δικαίου:
– Στο χώρο αυτό, τα οικογενειακά επιδόματα αντιμετωπίζονται ως μέρος του μισθού, έχοντας απολέσει τον επιδοματικό τους χαρακτήρα, υπό την επίδραση της αρχής της ισότητας των φύλων που καθιερώνει το ελληνικό και ευρωπαϊκό δίκαιο και της αρχής του άρθρου 22 παρ. 1 του Συντάγματος (ίση αμοιβή για ίσης αξίας εργασία). Aντίθετα, στο χώρο του δημοσίου δικαίου (με εξαίρεση την παραπεμπτική απόφαση του ΣτE) το επίδομα αυτό θεωρείται ακόμη γνήσιο οικογενειακό επίδομα και δεν επηρεάζεται από το άρθρο 22 του Συντάγματος που αφορά όσους απασχολούνται με σχέσεις ιδιωτικού δικαίου.
O εκπρόσωπος του Δημοσίου υποστήριξε ότι η απόφαση του Eλεγκτικού Συνεδρίου είναι η σωστή, αντίθετα με τις αποφάσεις των Oλομελειών του Aρείου Πάγου και του ΣτE που καταλύουν τη λογική του “ενός εργοδότη, ενός επιδόματος σε μία οικογένεια, για ένα σκοπό”. Oπως είπε χαρακτηριστικά, “όπως ο εργοδότης (Δημόσιο) είναι ένας, έτσι και το επίδομα πρέπει να είναι ένα”. Kαι πρόσθεσε:
“Kαι στο παρελθόν, ΣτE και Aρειος Πάγος έχουν κρίνει ότι είναι συνταγματικός ο νόμος 1505/84 και σύμφωνος με τη Σύμβαση της Pώμης. Aλλωστε, για την προστασία της οικογένειας ο κοινός νομοθέτης έχει ήδη φροντίσει με τις φοροαπαλλαγές, τη χορήγηση γονικών αδειών, με την απαγόρευση μετάθεσης πολυτέκνων, κ.λπ. Eπιπλέον, το ζήτημα είναι και δημοσιονομικό, αφού οι οικονομικές επιπτώσεις, εάν γίνει τελικά δεκτή η εισήγηση του κ. Σκλία, θα είναι τεράστιες για τον κρατικό προϋπολογισμό”.
– Eντός τριών ημερών θα πρέπει οι δύο πλευρές να καταθέσουν τις προτάσεις τους.
MEΣA σε μια πενταετία, δηλαδή έως τον Iανουάριο του 2006, περί τα 166 εκατομμύρια xρηστών του Διαδικτύου παγκοσμίως θα xρησιμοποιούν για να τηλεφωνήσουν αντί για τις κλασικές πλέον συσκευές κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας, τους υπολογιστές τους.
Aυτό δείxνει η τελευταία διεθνής έρευνα της εταιρείας Ovum, η οποία είναι μια διεθνής εταιρεία αναλυτών και παροxής συμβουλευτικών υπηρεσιών προς επιxειρήσεις.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ο αριθμός αυτός των xρηστών αποτελεί περί το ένα τέταρτο (23%) του διαδικτυακού πληθυσμού του πλανήτη. Σημειώνεται ότι σήμερα μόνο το 5% των xρηστών του Διαδικτύου xρησιμοποιεί το PC για τηλεφωνικές συνδιαλέξεις.
Aφού λοιπόν βρισκόμαστε αισίως στο 2001, το έτος της Oδύσσειας του Διαστήματος κατά Aρθουρ Kλαρκ και όλα πλέον τείνουν να γίνουν e-, δηλαδή ηλεκτρονικά, θα ήταν xρήσιμο να κάναμε μια μικρή αναφορά και στο e-calling ή “ηλεκτρονικό τηλεφωνείν”.
Tο e-calling ή για τους φανατικούς του Διαδικτύου το voice-over-IP άρxισε να διαδίδεται ευρέως περί τα τέλη του 1999. Σε αυτό συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό και οι υπηρεσίες δωρεάν τηλεφωνημάτων που υιοθέτησαν πολλοί πάροxοι υπηρεσιών Διαδικτύου. Aυτές οι υπηρεσίες ουσιαστικά επιτρέπουν στον xρήστη να τηλεφωνήσει από τον υπολογιστή του σε όποιο μέρος του κόσμου και αν βρίσκεται σε οποιοδήποτε σταθερό ή κινητό τηλέφωνο με μοναδική xρέωση τα τέλη σύνδεσης Διαδικτύου, τα οποία για την Eλλάδα π.x. δεν υπερβαίνουν τις 120 δρx. την ώρα. Aυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν κάποιος θέλει να τηλεφωνήσει στην Aμερική και να μιλήσει με κάποιο συγγενικό ή φιλικό του πρόσωπο για δύο ώρες θα xρεωθεί με 240 δρx. έναντι 1.200 δρx., περίπου που θα xρεωνόταν αν xρησιμοποιούσε τον κλασικό τρόπο.
Tο ηλεκτρονικό τηλεφώνημα εξαφανίζει, συνεπώς, τα γεωγραφικά όρια αλλά και τις τοπικές τηλεπικοινωνιακές νομοθεσίες.
Σύμφωνα με την Ovum, στη μελλοντική ανάπτυξη του e-calling θα συμβάλουν σε μεγάλο βαθμό τα διεθνή portals όπως το Yahoo και το MSN που ήδη έxουν μπει στη συγκεκριμένη αγορά από την προηγούμενη xρονιά. Aκόμη, άλλα μεγάλα ή μικρότερα διεθνή portals αναμένεται να επεκτείνουν τις υπηρεσίες πέρα από τηλεφωνία μεταξύ υπολογιστών ή μεταξύ υπολογιστή-τηλεφώνου και να παρέxουν μια πλήρη σειρά τηλεφωνικών υπηρεσιών προς τους καταναλωτές.
Oι εκτιμήσεις της εταιρείας δείxνουν ότι σε παγκόσμια βάση τα έσοδα από υπηρεσίες τηλεφωνίας μεταξύ υπολογιστή-τηλεφώνου θα φθάσουν τα 6,2 δισ. δολάρια έως το 2005. Bέβαια, ένας λόγος για τον οποίο το e-calling αναμένεται να γίνει δημοφιλές είναι όxι τόσο το μηδαμινό ή μηδενικό σε ορισμένες περιπτώσεις κόστος του, αλλά το ότι θα συμπεριλάβει και άλλες υπηρεσίες όπως φωνητικό ταxυδρομείο και ενοποιημένο σύστημα αποστολής και λήψης μηνυμάτων.
Με το Ν.2643/1998 με τον οποίο αντικαταστάθηκε ο Ν.1648/1986, προβλέπεται η υποχρεωτική τοποθέτηση σε θέσεις εργασίας, πολυτέκνων, ατόμων με ειδικές ανάγκες, τέκνων αντιστασιακών, τέκνων πολεμιστών και συγγενών ατόμων με ειδικές ανάγκες. Υπόχρεοι φορείς να δεχτούν υποχρεωτικές τοποθετήσεις με το Ν.2643/1998 είναι οι Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμοί και οι επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις ελληνικές ή ξένες που λειτουργούν στην Ελλάδα με οποιαδήποτε μορφή, εφόσον απασχολούν προσωπικό πάνω από 50 άτομα.
Στους φορείς του στενού δημόσιου τομέα (Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α.), κάθε φορά που έχουμε προκήρυξη του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού για την κάλυψη θέσεων των φορέων αυτών, 5% των θέσεων που προκηρύσσονται κάθε φορά καλύπτονται από προστατευόμενους του Ν.2643/1998.
Τα προστατευόμενα από το Ν.2643/1998 πρόσωπα, προκειμένου να τοποθετηθούν ή διατεθούν σε θέσεις εργασίας, θα πρέπει να είναι ηλικίας από 21-45 ετών.
Οι τοποθετήσεις των παραπάνω κατηγοριών ατόμων σε θέσεις εργασίας των υπόχρεων φορέων, γίνονται με μόρια, υπολογιζόμενα με βάση την ηλικία του προστατευομένου, την οικογενειακή του κατάσταση, την οικονομική κατάσταση,τα τυπικά του προσόντα και το ποσοστό αναπηρίας, εφόσον πρόκειται για άτομα με ειδικές ανάγκες.
Οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των ενδιαφερομένων, υποβάλλονται στις Επιτροπές του άρθρου 9 του Ν.2643/1998 που λειτουργούν σε Υπηρεσίες του Ο.Α.Ε.Δ.,το μήνα Απρίλιο κάθε έτους.
Τον προηγούμενο μήνα Μάρτιο κάθε έτους γίνεται η προκήρυξη των θέσεων για κάθε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και τοιχοκολλάται στο Κατάστημα στο οποίο έχει την έδρα της η Επιτροπή του άρθρου 9.
Δικαιολογητικά – Διαδικασία
Πολεμιστές ανάπηροι και θύματα πολέμου, ανάπηροι ειρηνικής περιόδου.
α) Βεβαίωση της Επιτροπής του ΓΕΕΘΑ/ ΔΕΠΑΘΑ, από την οποία να προκύπτει ότι οι ενδιαφερόμενοι ανήκουν σε μία από τις κατηγορίες της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 1648/86.
β) Απόσπασμα ποινικού μητρώου.
γ) Πιστοποιητικό σπουδών και λοιπά πιστοποιητικά από τα οποία να προκύπτει η τυχόν ειδικότητά τους και προϋπηρεσία.
δ) Βεβαίωση για το ύψος της σύνταξης, που παίρνουν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ή τον αρμόδιο ασφαλιστικό φορέα κατά περίπτωση ή αν δεν παίρνουν σύνταξη υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/86.
ε) Βεβαίωση του αρμόδιου για την κατά το ν. 1487/50 όπως σήμερα ισχύει, αποκατάσταση των αναπήρων ή θυμάτων πολέμου, από την οποία να προκύπτει ότι ο ανάπηρος, το τέκνο αναπήρου πολέμου ή το θύμα πολέμου δεν έχει αποκατασταθεί ούτε ο ίδιος, ούτε άλλο μέλος της οικογένειάς του με τις διατάξεις του νόμου αυτού. Από την υποχρέωση αυτή απαλλάσσεται μόνο ένα μέλος της οικογένειας, εφόσον το ίδιο δεν έχει αποκατασταθεί.
στ) Επικυρωμένη φωτοτυπία της ταυτότητας.
Τα παραπάνω δικαιολογητικά (β), (γ), (δ) και (στ) και επί πλέον Κάρτα του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού, από την οποία να προκύπτει ότι είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων αναπήρων του Ο.Α.Ε.Δ.
Για την εγγραφή στα μητρώα ανέργων αναπήρων του ΟΑΕΔ απαιτείται:
Βεβαίωση από δημόσιο νοσοκομείο, στην οποία περιγράφεται η κατάσταση του αναπήρου.
Βεβαίωση της υγειονομικής επιτροπής της νομαρχίας, στην οποία να φαίνεται το πρόβλημα του αναπήρου, το ποσοστό αναπηρίας, καθώς και οι εργασίες στις οποίες μπορεί ο ανάπηρος να απασχοληθεί. Για τα άτομα που πάσχουν από ψυχικό ή πνευματικό νόσημα ή βλάβη, απαιτείται βεβαίωση διευθυντή κλινικής ανάλογης ειδικότητας πανεπιστημιακού νοσοκομείου στην οποία να φαίνεται η καταλληλότητα διορισμού ή πρόσληψης σε συγκεκριμένη θέση (άρθρο 13 του Ν. 2026/92).
Γονείς ή Τέκνα αναπήρων με αναπηρία πάνω από 67%.
Τα δικαιολογητικά (β), (γ), (δ) και (στ) και επι πλέον βεβαίωση της υγειονομικής επιτροπής στην οποία θα φαίνεται η αναπηρία του προστατευόμενου ατόμου.
Πολύτεκνοι με πέντε παιδιά και άνω. (Την προστασία δικαιούται ο πατέρας ή η μητέρα ή ένα από τα παιδιά).
Τα δικαιολογητικά (β), (γ), (δ) και (στ) και επί πλέον Πιστοποιητικό της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (Αθηνών).
Οι αιτήσεις μαζί με τα κατά περίπτωση αναγκαία δικαιολογητικά υποβάλλονται στις επιτροπές του Υπουργείου Εργασίας που λειτουργούν στις επιθεωρήσεις εργασίας όλων των νομαρχιών.
Οι επιτροπές αυτές εξετάζουν τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων και εκδίδουν αποφάσεις με τις οποίες τους τοποθετούν στους υπόχρεους φορείς. Για τον καθορισμό της σειράς τοποθέτησης λαμβάνεται υπόψη εκτός άλλων και ο χρόνος υποβολής της αίτησης.
Αποκλειστική νυχτερινή αδελφή σε κρατικό Θεραπευτήριο ή Θεραπευτήριο του ΙΚΑ
Αποδίδεται η δαπάνη για τη χρησιμοποίηση αποκλειστικής αδελφής μόνο κατά τη διάρκεια της νύχτας και εφόσον ο ασθενής δεν νοσηλεύεται για τετραπληγία – παραπληγία και νευροψυχιατρική πάθηση.
Το ποσό που αποδίδεται είναι ίσο με το ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη, προσαυξημένο κατά 25% για νυκτερινή απασχόληση και 75% για εργασία τις Κυριακές και επίσημες αργίες.
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι:
– Αίτηση του ενδιαφερομένου.
– Βεβαίωση του Δ/ντή της κλινικής, ότι είναι εξαιρετικά βαρύ περιστατικό και επιβαλόταν συνεχής παρουσία αποκλειστικής αδελφής θεωρημένη από τον ελεγκτή γιατρό ΟΓΑ εντός της προθεσμίας που προβλέπεται από τον κανονισμό.
– Βεβαίωση νοσοκομείου για την αδυναμία κάλυψης της ανάγκης από το προσωπικό.
– Απόδειξη αποκλειστικής, θεωρημένη από διευθύνουσα αδελφή, για το διάστημα απασχόλησης και το γνήσιο της υπογραφής.
– Βιβλιάριο υγείας ΟΓΑ ή βεβαίωση ανταποκριτή ΟΓΑ στην οποία να φαίνεται ο αριθμός του βιβλιαρίου υγείας, η κοινότητα και η διάρκεια ισχύος του βιβλιαρίου.
Οι παραπάνω βεβαιώσεις υπάρχουν σε ειδικό έντυπο του ΟΓΑ το οποίο με αναλυτικές οδηγίες έχει σταλεί σε όλα τα νοσοκομεία. Συνιστάται ο ασθενής ή κάποιος συγγενής να ζητάει το σχετικό έντυπο από το γραφείο της δ/νουσας αδελφής της κλινικής πριν από την χρησιμοποίηση αποκλειστικής αδελφής.
Σημείωση:Κατά της γνωμάτευσης του ελεγκτή γιατρού, που δεν εγκρίνει αποκλειστική αδελφή, επιτρέπεται προσφυγή στον Προιστάμενο Υγειονομικής Περίθαλψης ΟΓΑ. Επίσης επιτρέπεται στους παραπληγικούς ή τετραπληγικούς ασφαλισμένους και συνταξιούχους του ΟΓΑ, που νοσηλεύονται για άλλη πάθηση σε θεραπευτήρια, να επιλέγουν νυχτερινή ή ημερήσια αποκλειστική αδελφή.
Εισαγωγή επιβατικού αυτοκινήτου από ανάπηρους αγωνιστές Εθνικής Αντίστασης και Δημοκρατικού Στρατού.
Γενικά
Στην κατηγορία αυτή υπάγονται οι αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης οι οποίοι έγιναν ανάπηροι από τραύμα που προξενήθηκε σ’ αυτούς κατά την εκτέλεση υπηρεσίας και ένεκα αυτής ή στις φυλακές και στρατόπεδα του κατακτητή ή εξαιτίας νόσου αποτόκου των κακουχιών του ένοπλου αγώνα κατά του κατακτητή ή της διαβιώσεως τους σε φυλακές και στρατόπεδα.
Η παρεχόμενη ατέλεια δεν καλύπτει τον τυχόν οφειλόμενο εισαγωγικό δασμό καθώς και τον αναλογούντα στο αυτοκίνητο ΦΠΑ, οι οποίοι καταβάλλονται εξ ολοκλήρου.
Διαδικασία – Δικαιολογητικά
Για την ατελή εισαγωγή επιβατικού αυτοκινήτου ο ενδιαφερόμενος αγωνιστής Εθνικής Αντίστασης υποβάλλει στην αρμόδια τελωνειακή αρχή τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
– αίτηση στην οποία αναγράφονται πλήρη στοιχεία της ταυτότητας του ενδιαφερόμενου, ο τόπος της μόνιμης κατοικίας του καθώς και τα στοιχεία του αυτοκινήτου που εισάγει,
– πιστοποιητικό της αρμόδιας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ή της ΔΕΠΑΘΑ/ΓΕΕΘΑ κατά περίπτωση, με το οποίο πιστοποιείται ότι ο ενδιαφερόμενος αναγνωρίστηκε σαν αγωνιστής μέλος οργάνωσης της Εθνικής Αντίστασης 1941-1944,
– αντίγραφο πράξης κανονισμού πολεμικής σύνταξης με την οποία απονεμήθηκε στον ενδιαφερόμενο ως ανάπηρο αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης μηνιαία σύνταξη με βάση τις διατάξεις του Ν. 1543/85,
– γνωμάτευση της Ανωτάτης του Στρατού Υγειονομικής Επιτροπής (ΑΣΥΕ), στην οποία παραπέμπεται από τη ΔΕΠΑΘΑ/ ΓΕΕΘΑ για εξέταση ο ενδιαφερόμενος, με την οποία και ύστερα από αυτοπρόσωπη εξέτασή του, βεβαιώνεται ότι έχει ανάγκη επιβατικού αυτοκινήτου για την εξυπηρέτηση των προσωπικών του αναγκών, λόγω της φύσης της αναπηρίας του, η οποία πρέπει να εμποδίζει τη βάδιση,
– υπεύθυνη δήλωση με την οποία ο ενδιαφερόμενος δηλώνει ότι δεν έχει στην κατοχή του άλλο επιβατικό αυτοκίνητο, το οποίο έχει παραλάβει ατελώς με τις διατάξεις περί αναπήρων.
Ατελής εισαγωγή επιβατικού αυτοκινήτου από πολύτεκνους γονείς.
Δικαιούχοι – Έκταση ατέλειας
Κυλινδρισμός αυτοκινήτου
Οι πολύτεκνοι γονείς που έχουν τέσσερα (4) τουλάχιστον ανήλικα παιδιά (κάτω των 18 ετών) δικαιούνται να εισάγουν επιβατικό αυτοκίνητο μέχρι 2.000 κ.ε. με απαλλαγή από το 50% του προβλεπόμενου τέλους ταξινόμησης.
Ο Φ.Π.Α. καθώς και ο εισαγωγικός δασμός (σε περίπτωση εισαγωγής του αυτοκινήτου από χώρα εκτός Ε.Ε.) καταβάλλονται κανονικά.
Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Χορήγηση ατέλειας
Η απαλλαγή παρέχεται για μία μόνο φορά και ένα μόνο αυτοκίνητο κατά οικογένεια και χορηγείται απΥ ευθείας από την αρμόδια τελωνειακή αρχή με την προσκόμιση:
α) Πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης από τον Δήμο ή την Κοινότητα.
β) Βεβαίωσης του οικείου συλλόγου Πολυτέκνων.
γ) Υπεύθυνη δήλωσης ότι δεν έχουν παραλάβει άλλο αυτοκίνητο με τις ίδιες διατάξεις και
δ) Σε περίπτωση διαζυγίου, οριστικής δικαστικής απόφασης από την οποία θα προκύπτει ότι ο ενδιαφερόμενος έχει τη γονική μέριμνα και επιμέλεια των παιδιών που προέρχονται από τον προηγούμενο γάμο.
Οδήγηση – χρήση αυτοκινήτου
Το αυτοκίνητο πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο για προσωπική και οικογενειακή χρήση των πολυτέκνων και απαγορεύεται πριν περάσουν τρία (3) χρόνια, η καθοιονδήποτε τρόπο μεταβίβαση ή παραχώρησή του, χωρίς την άδεια της αρμόδιας τελωνειακής αρχής και προτού καταβληθούν οι οφειλόμενοι φόροι.
Σε αντίθετη περίπτωση εισπράττεται η διαφορά του ισχύοντος τέλους ταξινόμησης αυτού που έτυχε απαλλαγής καθώς και πρόστιμο που αντιστοιχεί στο 50% της διαφοράς αυτής.
Μπορεί να οδηγείται μόνο από τους δύο πολύτεκνους γονείς και τα άγαμα παιδιά τους χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση της τελωνειακής αρχής.
Ατελής εισαγωγή επιβατικού αυτοκινήτου από αναπήρους Έλληνες πολίτες.
Δικαιούχοι
Μπορούν να εισάγουν ατελώς επιβατικό αυτοκίνητο οι ανάπηροι Έλληνες πολίτες ηλικίας από τεσσάρων (4) μέχρι (70) ετών, οι οποίοι:
έχουν πλήρη παράλυση των κάτω ή άνω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών.
εμφανίζουν κινητική αναπηρία του ενός ή και των δύο κάτω άκρων με ποσοστό αναπηρίας συνολικά 67%.
εμφανίζουν κινητική αναπηρία του ενός ή και των δύο κάτω άκρων με συμμετοχή του ενός ή και των δύο άνω άκρων με ποσοστό αναπηρίας συνολικά 67% από τα οποία το 40% τουλάχιστον στο ένα κάτω άκρο.
έχουν ολική τύφλωση και στα δύο μάτια με ποσοστό αναπηρίας 100%.
είναι νοητικά καθυστερημένοι με δείκτη νοημοσύνης κάτω του 40%.
πάσχουν από αυτισμό που συνοδεύεται από επιληπτικές κρίσεις ή πνευματική καθυστέρηση ή οργανικό ψυχοσύνδρομο με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω και είναι ανίκανοι για εργασία.
πάσχουν από μεσογειακή αναιμία ή συγγενή αιμορραγική διάθεση (αιμορροφιλία)
πάσχουν από νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου.
Στους ανήλικους ανάπηρους των παραπάνω κατηγοριών από 4-18 ετών το δικαίωμα ατελείας παραχωρείται σε αυτόν που ασκεί τη γονική μέριμνα ή έχει την επιτροπεία και στους ενήλικους νοητικά καθυστερημένους ασκείται από το πρόσωπο που με οριστική δικαστική απόφαση έχει ορισθεί επίτροπος ή (δικαστικός αντιλήπτορας) αυτού.
Προσδιορισμός αναπηρίας – εξέταση
Η διαπίστωση της φύσης και των ποσοστών της αναπηρίας γίνεται ύστερα από αυτοπρόσωπη εξέταση του ενδιαφερομένου, από την Πρωτοβάθμια Υγειονομική Επιτροπή της Νομαρχίας του τόπου κατοικίας του, στην οποία πρέπει να υποβάλει σχετική αίτηση.
Κυλινδρισμός – Τύπος αυτοκινήτου
Το παραλαμβανόμενο αυτοκίνητο πρέπει να έχει κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι 1650 κ.εκ.
Κατ’ εξαίρεση οι άνω των 18 ετών ανάπηροι που έχουν πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών με ποσοστό αναπηρίας 100% δικαιούνται μέχρι 2000 κ.εκ. Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι καινούργιο αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, για να χορηγηθεί ατέλεια.
Υπάρχει δυνατότητα παραλαβής επιβατικού αυτοκινήτου μεγαλύτερου κυβισμού, με την καταβολή ποσοστού του αναλογούντος στα αυτοκίνητα αυτά τέλους ταξινόμησης (30% για τα πάνω από 1650 κ.εκ. και μέχρι 2000 κ.εκ. και 58% για τα πάνω από 2000 κ.εκ.).
Εκταση ατέλειας
Η ατέλεια που παρέχεται καλύπτει το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας.
Ο Φ.Π.Α. κατά την εισαγωγή καθώς και ο εισαγωγικός δασμός (σε περίπτωση εισαγωγής του αυτοκινήτου από χώρα εκτός Ε.Ε.) καταβάλλονται κανονικά.
Οδήγηση – Χρήση του αυτοκινήτου
Το παραλαμβανόμενο αυτοκίνητο μπορεί, για καλύτερη εξυπηρέτηση του ανάπηρου, να οδηγείται και από άλλα πρόσωπα (ένα ή δύο) με την υποχρέωση να επιβαίνει ο ανάπηρος, ύστερα από άδεια της Τελωνειακής αρχής, η οποία χορηγείται κατόπιν αιτήσεώς του, στην οποία θα δηλώνει τα πρόσωπα που επιθυμεί να το οδηγούν και τα οποία δεν πρέπει να διαμένουν μακριά από την κατοικία του.
Η διάθεση του αυτοκινήτου σε άλλες χρήσεις εκτός από την εξυπηρέτηση των αναγκών του ανάπηρου συνεπάγεται την επιβολή κυρώσεων (πρόστιμο, άρση ατέλειας, λαθρεμπορία κ.λπ.).
Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο πάψει για οποιονδήποτε λόγο να χρησιμοποιείται για τις ανάγκες του ανάπηρου πρέπει μέσα σε έξι (6) μήνες να καταβάλλονται οι οφειλόμενοι φόροι.
Αντί της καταβολής των φόρων μπορεί να μεταβιβαστεί σε άλλο πρόσωπο που έχει δικαίωμα ατελείας ή να εγκαταλειφθεί υπέρ του Δημοσίου.
Το αυτοκίνητο είναι ελεύθερο και μπορεί να μεταβιβαστεί χωρίς την καταβολή φόρων μετά την πάροδο πέντε (5) χρόνων από το τέλος του χρόνου μέσα στον οποίο το παρέλαβε ο ανάπηρος, ύστερα από έγκριση της Δ/νσης Τελωνείων Αττικής, (οδός Ψαρομηλίγκου 1 Αθήνα).
Στην περίπτωση όμως αυτή ο ανάπηρος δεν μπορεί να εισάγει άλλο αυτοκίνητο ατελώς.
Αντίθετα, εάν η μεταβίβαση ή η αλλαγή χρήσης του αυτοκινήτου γίνεται μετά από την πάροδο δέκα (10) ετών από την ατελή παραλαβή του, ο ανάπηρος έχει το δικαίωμα, εφόσον φυσικά πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις, να παραλάβει και άλλο αυτοκίνητο ατελώς με τις ίδιες διατάξεις.
Χορήγηση ατέλειας
Η ατέλεια χορηγείται από την τελωνειακή αρχή εισαγωγής του αυτ/του με την προσκόμιση θετικής γνωμάτευσης της πιο πάνω αναφερόμενης επιτροπής και με την τήρηση των απαιτουμένων τελωνειακών διατυπώσεων (κατάθεση διασάφησης, υπεύθυνης δήλωσης, αίτησης κ.λ.π.).
Ατελής εισαγωγή από ανάπηρο Έλληνα μετανάστη
Ανάπηροι Έλληνες μετανάστες και εργάτες του εξωτερικού μπορούν να παραλαμβάνουν ατελώς το κομιζόμενο και για τις ανάγκες τους προοριζόμενο επιβατικό αυτοκίνητο όταν επιστρέφουν στη χώρα για μόνιμη εγκατάσταση, μετά από διετή τουλάχιστον παραμονή και εργασία στο εξωτερικό, εφόσον από τη φύση της αναπηρίας τους παρακωλύεται η βάδιση.
Προσδιορισμός αναπηρίας – Εξέταση
Η διαπίστωση της φύσης της αναπηρίας γίνεται ύστερα από αυτοπρόσωπη εξέταση του ενδιαφερομένου, από την Πρωτοβάθμια Υγειονομική Επιτροπή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης του τόπου μονίμου κατοικίας του στην Ελλάδα.
Έκταση ατέλειας
Η ατέλεια που παρέχεται καλύπτει το τέλος ταξινόμησης.
Ο Φ.Π.Α. κατά την εισαγωγή και ο τυχόν οφειλόμενος εισαγωγικός δασμός καταβάλλονται κανονικά. Επίσης τα τέλη κυκλοφορίας καταβάλλονται κανονικά.
Ως προς την οδήγηση και τη χρήση του αυτοκινήτου αυτού ισχύουν οι ίδιοι περιορισμοί και υποχρεώσεις που ισχύουν για τους άλλους δικαιούχους ανάπηρους πολίτες που αναφέρονται πιο πάνω.
Υπηρεσίες συμβούλων
Θόρυβος έχει δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα για τη λειτουργία γραφείων «ενοικίασης» εργαζομένων. Πόσο νόμιμη είναι η λειτουργία τους και πώς μπορούν να συμβάλουν στη μείωση της ανεργίας;
Η λειτουργία των Ιδιωτικών Γραφείων Συμβούλων Εργασίας θεωρείται απαραίτητη σ’ αυτή τη φάση, όπου οι απαιτήσεις της αγοράς εργασίας αυξάνονται και εξειδικεύονται, και η τόνωση της προσφοράς εργασίας δεν εξυπηρετείται επαρκώς από τις δημόσιες υπηρεσίες απασχόλησης.
Στη χώρα μας έχει νομιμοποιηθεί η λειτουργία αυτών των γραφείων, ήδη από τον Μάρτιο του 1999, με περιορισμένες όμως αρμοδιότητες.
Η παροχή «προσωρινής απασχόλησης εργαζομένων», που κακώς ονομάζεται «ενοικίαση», εντάσσεται στις υπηρεσίες που μπορούν να προσφέρουν τα εν λόγω ιδιωτικά γραφεία.
Το συγκεκριμένο είδος εργασίας, αν και δεν προβλέπεται από ειδικές διατάξεις, είναι καθ’ όλα νόμιμο διότι στηρίζεται στις γενικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα.
Παράλληλα, η νέα αυτή μορφή εργασίας αποτελεί την τρέχουσα περίοδο αντικείμενο διαλόγου και διαπραγματεύσεων των κοινωνικών εταίρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τον καθορισμό ενός πλαισίου που να την ρυθμίζει με στόχο την εξασφάλιση της ευελιξίας στις επιχειρήσεις και της ασφάλειας των εργαζομένων.