Ειδήσεις 27ου τεύχους

Η Ελλάδα άλλαξε αλλά πολλοί αντιστέκονται
Η Ελλάδα άλλαξε αλλά οι φορείς που εξυπηρετούν τους ανθρώπους με αναπηρίες και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αντιστέκονται. Εξακολουθούν να είναι οπαδοί της χειρωνακτικής εκδοχής της αναπηρίας.

Και ενώ υπάρχουν χιλιάδες έλληνες με ή χωρίς αναπηρίες εξακολουθούν να εφαρμόζουν τα παραδοσιακά πρότυπα ενός πρωτόγονου συνδικαλισμού και μίας χειρωνακτικής εκδοχής της υποστήριξης των αναπηριών.
Όμως, η Ελλάδα άλλαξε και μαζί άλλαξαν και οι απαιτήσεις των ελλήνων με αναπηρίες. Ο πληθυσμός που ζεί κάτω από συνθήκες αναπηρίας έχει ανάγκη από έξυπνη υποστήριξη και έξυπνα προϊόντα, τα οποία να πλαισιώσουν τις περιορισμένες ικανότητές του.
Η αναπηρία πρέπει να γίνει αντιληπτή ως μέγεθος διαχειρίσιμο και εξομοιώσιμο με τη σωματική ικανότητα. Έχουμε με το μέρος μας τις τεχνολογίες και το internet. Η υποστήριξη και οι μέθοδοι υποστήριξης έχουν αλλάξει και, σήμερα, μόνο μία μικρή μειοψηφία δεν έχει πρόσβαση στην υποστήριξη.
Αυτό όμως που πολύ δύσκολα θα αλλάξει είναι οι οργανώσεις. Αυτές απλώς απωθούν.

Αποφεύγουν να δηλώσουν τα εργατικά ατυχήματα οι Έλληνες

Αθήνα: Μόνο το 39% των Ελλήνων εργαζομένων που έπεσαν θύμα κάποιου εργατικού ατυχήματος προχώρησαν στη σχετική δήλωση προς το ασφαλιστικό τους ταμείο το 1998, σύμφωνα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat.
Η κοινοτική στατιστική υπηρεσία διευκρινίζει ότι πρόκειται για τα ατυχήματα που έχουν γίνει κατά την εργασία ή κατά τη μεταφορά προς και από αυτή και είχαν ως αποτέλεσμα τη διακοπή της εργασίας, λόγω ανικανότητας άσκησής της, για πάνω από τρεις ημέρες.
Στους «15» το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 89% και στους «12» της ευρωζώνης στο 93%. Τα υψηλότερα ποσοστά παρατηρούνται στο Βέλγιο, τη Δανία, την Ισπανία, τη Γαλλία, το Λουξεμβούργο και τη Φιλανδία όπου δηλώθηκαν όλα τα εργατικά ατυχήματα (100%) και τα χαμηλότερα στην Ιρλανδία με 38% και την Ελλάδα με 39%.
Από τα στοιχεία της Eurostat προκύπτει επίσης ότι το 1999 σε σχέση με το 1998 τα εργατικά ατυχήματα στις χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης σημείωσαν μια μικρή μείωση 0,4%.

Σύνταξη στη 15ετία για τους νεφροπαθείς

Πλήρη σύνταξη στα 15 έτη εργασίας και ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας θα δικαιούνται στο εξής όλοι οι εργαζόμενοι νεφροπαθείς. Την ευεργετική αυτή ρύθμιση για τους νεφροπαθείς ανακοίνωσε ότι θα προωθήσει άμεσα προς ψήφιση στη Βουλή ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Τ. Γιαννίτσης ικανοποιώντας το σχετικό αίτημα του Δ.Σ του Πανελληνίου Συνδέσμου Νεφροπαθών. Τη χορήγηση πλήρους σύνταξης στα 15 χρόνια εργασίας (παρασχεθείσας εν ασθενεία) με την υπαγωγή των νεφροπαθών στις ευεργετικές διατάξεις του ν. 612/77 διεκδικούσε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Νεφροπαθών μαζί με την αλλαγή του νόμου Σιούφα σε ό,τι αφορά τον τρόπο υπολογισμού των αναπηρικών συντάξεων για τους ασφαλισμένους μετά την 1/1/1993 (οι ασφαλισμένοι αυτοί, αν υποστούν κάποια αναπηρία, εισπράττουν αναπηρική σύνταξη μόλις 67.800 δρχ. ενώ οι παλαιότεροι ασφαλισμένοι δικαιούνται κανονική σύνταξη και πάντως την κατώτατη του ΙΚΑ που είναι 124.100 δρχ.). Το δεύτερο αυτό αίτημα, όπως δήλωσαν ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και ο υφυπουργός Ν. Φαρμάκης στον πρόεδρο του Συνδέσμου Νεφροπαθών Γ. Καστρινάκη, θα αντιμετωπιστεί στα πλαίσια του διαλόγου για την αναμόρφωση του ασφαλιστικού. Ο κ. Καστρινάκης, πάντως, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη θετική στάση της ηγεσίας του υπουργείου απέναντι στο χρόνιο αίτημα των νεφροπαθών και εξέφρασε την ελπίδα να γίνει σύντομα η νέα συνολική ρύθμιση του συνταξιοδοτικού για τους εργαζόμενους νεφροπαθείς.

”Επικοινωνιακές” διευκολύνσεις σε άτομα με ειδικές ανάγκες

Χίλιες τηλεφωνικές μονάδες δωρεάν κάθε μήνα δίνονται σε άτομα με βαριά κινητική αναπηρία, σύμφωνα με νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών που κατατέθηκε στη Βουλή.
Με άλλη διάταξη, προβλέπεται επίσης έκπτωση μέχρι 50% στα γραπτά μηνύματα μέσω κινητής τηλεφωνίας στα άτομα με προβλήματα ακοής.
Στο ίδιο νομοσχέδιο, με τίτλο “οργάνωση και λειτουργία των δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία”, καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ίδρυση και ιδιωτικών ΚΤΕΟ, ενώ τα ΚΤΕΛ μετατρέπονται σε ανώνυμες εταιρίες μέχρι τις 23 Ιουνίου του 2003.
Το υπουργείο Μεταφορών τέλος θα συμβάλει στην προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό των ΚΤΕΛ με οικονομική ενίσχυση ύψους 30 δισ. δρχ.

Προσπελάσιμο μετρό;

Με βαγόνια hi tech θα υποδεχθεί το 2004 το μετρό της Αθήνας, που με τις επεκτάσεις του θα έχει μήκος γραμμών 27 χιλιομέτρων, 50% μεγαλύτερο, δηλαδή, σε σχέση με το σημερινό δίκτυο και θα εξυπηρετεί διπλάσιους επιβάτες.
Οι νέοι συρμοί δεν θα έχουν ούτε μακρινή συγγένεια με αυτούς που υπάρχουν σήμερα.
Θα κινούνται με… αυτόματο πιλότο, αφού ο οδηγός θα βρίσκεται στην καμπίνα του μόνον για να ανοιγοκλείνει τις πόρτες και για… ψυχολογικούς λόγους.
Εκτός από υποδομή για συστήματα κλιματισμού, τα νέα βαγόνια θα είναι αθόρυβα και θα έχουν νέο, αεροδυναμικό σχήμα.
Θα διαθέτουν γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ των βαγονιών, τις γνωστές μας φυσούνες, ώστε να μπορεί να μετακινηθεί όποιος επιθυμεί από το πρώτο ώς το τελευταίο.
Ειδικά κουμπιά που θα επιτρέπουν να ανοίγουν οι πόρτες και από τους ίδιους τους επιβάτες που βρίσκονται στα βαγόνια.
Στα καινούρια βαγόνια προβλέπονται χώροι αποκλειστικής χρήσης από άτομα με ειδικές ανάγκες, ενώ η ενημέρωση των επιβατών θα γίνεται και με οπτικές εναλλασσόμενες ανακοινώσεις. Οι βελτιώσεις επεκτείνονται και στους κινητήρες και θα υπάρχει σύστημα αυτόματου εντοπισμού των βλαβών.

Ηλεκτρονική βάση δεδομένων θα καλύπτει όλες τις σχολικές μονάδες

Το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας ξεκίνησε προσπάθεια καταγραφής ολόκληρης της υπάρχουσας υποδομής σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων. Η εν λόγω ενέργεια στηρίζεται οικονομικά από το Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και θα ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τις προβλέψεις, εντός διαστήματος τριών ετών. Πρόκειται για μία ενέργεια τεράστιας σημασίας μια και τα αποτελέσματά της θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων των σχολικών μονάδων και στην κάλυψη των ουσιαστικών αναγκών τους. Σε αυτήν την ηλεκτρονική βάση δεδομένων όλες οι αλλαγές θα σημειώνονται αυτόματα από τα σχολεία μέσω Internet, θα γίνει προσπάθεια να συνδεθούν όλα τα σχολεία και με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπίζονται έγκαιρα τα θέματα που ανακύπτουν. Κάτι τέτοιο αποτελεί μία εξαιρετικά ρηξικέλευθη ενέργεια τα αποτελέσματα της οποίας φαίνονται να είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά.

Ασφάλιση βοηθών

Θεσμοθέτηση από 1.9.98 νέου τρόπου ασφάλισης στο ΙΚΑ για το κατ’ οίκον του εργοδότη απασχολούμενο προσωπικό και ιδιαίτερα για όσους προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε πολλούς εργοδότες .
Τα πρόσωπα αυτά κατ’ ουσίαν παρέμεναν ανασφάλιστα. Σήμερα τα άτομα αυτά (παραδουλεύτρες, κηπουροί, ασχολούμενοι με φύλαξη παιδιών, νοσοκόμοι κλπ) μπορούν πλέον να έχουν πλήρη ασφαλιστική κάλυψη , που υλοποιείται με την προσκόμιση κάθε μήνα στο ΙΚΑ των δελτίων παροχής υπηρεσιών στους διάφορες εργοδότες και την καταβολή επί της μηνιαίας αμοιβής ασφαλίστρου που ανέρχεται σε 35,4%. Ως κατώτατη αμοιβή για τον υπολογισμό των εισφορών έχει καθοριστεί το 50% του 25πλασίου του ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη
Δυνατότητα καταβολής του μειωμένου αυτού ασφαλίστρου υπάρχει και για τις οικιακές βοηθούς καθώς και για τους λοιπούς απασχολούμενους κατ’ οίκον του εργοδότη που προσφέρουν όμως την υπηρεσία τους κατ΄αποκλειστικότητα σε έναν μόνο εργοδότη .

Εργασία συνταξιούχων

Μέχρι σήμερα καθένας από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς είχε δικούς του κανόνες και προϋποθέσεις για τους συνταξιούχους γήρατος που συνεχίζουν να εργάζονται. Με τη νέα ρύθμιση που θα τεθεί σε εφαρμογή την 5.1.2001 , προκειμένου να προσαρμοστούν τόσο οι συνταξιούχοι όσο και οι ασφαλιστικοί οργανισμοί στα νέα δεδομένα , θεσπίστηκε ενιαίο για όλους τους ασφαλιστικούς οργανισμούς νομοθετικό πλαίσιο για την εργασία των συνταξιούχων.
Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ)
Στα πλαίσια της κοινωνικής πολιτικής και στην προσπάθεια πραγματικής ενίσχυσης του εισοδήματος των χαμηλοσυνταξιούχων , η Πολιτεία χορηγεί το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων. Το ύψος αυτού για το 1999 αυξήθηκε κατά 50% και για το 2000 κατά 17% σε σχέση με το 1999 και κλιμακώνεται , ανάλογα με το ύψος των εισοδημάτων του συνταξιούχου από 5.230 μέχρι 20.885 δραχμές μηνιαίως. Υπολογίζεται ότι το 2000 θα δικαιωθούν το ΕΚΑΣ περίπου 350.000 συνταξιούχοι των ασφαλιστικών οργανισμών αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας , το δε συνολικό κόστος θα υπερβεί τα 82 δις.
Προϋποθέσεις χορήγησης ΕΚΑΣ (για το χρονικό διάστημα 1.1.2000 -31.12.2000) :
1. Συμπλήρωση 60ού έτους ηλικίας για τους συνταξιούχους γήρατος και θανάτου (για τους συνταξιούχους αναπηρίας δεν απαιτείται η συμπλήρωση ορίου ηλικίας).
2. Εισοδηματικά κριτήρια (αφορούν εισοδήματα έτους 1998 που δηλώθηκαν με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 1999):
Το συνολικό καθαρό ετήσιο εισόδημα από μισθούς και συντάξεις να μην υπερβαίνει το ποσό των 1.894.560 δραχμών.
Το συνολικό ατομικό φορολογητέο εισόδημα να μην υπερβαίνει το ποσό των 2.210.320 δραχμών.
Το συνολικό ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα να μην υπερβαίνει το ποσό των 3.439.530 δραχμών.

Αναμείνατε στο κρεβάτι σας…

Στους χαμηλότερους τομεακούς προϋπολογισμούς του Γ΄ KΠΣ εντάσσονται τα κονδύλια ύψους 175 δισ. δρχ. (513,306 ευρώ), που θα διατεθούν για τον ευαίσθητο και προβληματικό τομέα της Yγείας και Πρόνοιας, μέσω του Eπιχειρησιακού Προγράμματος.
Aυτό αποτελεί κοινή διαπίστωση, η οποία εκφράζεται και από πηγές του υπουργείου Yγείας, οι οποίες υποστηρίζουν ότι το ύψος των κονδυλίων είναι αρκετά χαμηλό, αλλά υψηλότερο από αυτά που διατέθηκαν από το B΄ KΠΣ, ύψους 100 δισ. δρχ.
Aξίζει να σημειωθεί ότι η Eυρωπαϊκή Eνωση δεν ενισχύει στον τομέα της υγείας και πρόνοιας μέσω του Γ΄ KΠΣ τη δημιουργία νέων κτιριακών υποδομών αλλά μόνο των εκσυγχρονισμό των υπαρχουσών.
Πάντως το E.Π “Yγεία – Πρόνοια’ ενισχύουν και συμπληρώνουν, το πρόγραμμα “Kοινωνία της Πληροφορίας’, ύψους 42 δισ. δρχ., τα Περιφερειακά Eπιχειρησιακά Προγράμματα, ύψους περίπου 260 δισ. δρχ. καθώς οι δράσεις για τους Oλυμπιακούς Aγώνες, ύψους περίπου 100 δισ. δρχ.
Προσανατολισμένο στην εξυπηρέτηση βασικών επιλογών κοινωνικής πολιτικής της χώρας και κυρίως στην εξυπηρέτηση των στόχων της μεταρρύθμισης του Eθνικού Συστήματος Yγείας και της εθνικής πολιτικής για την υγεία και την πρόνοια στην Eλλάδα, το E.Π. στοχεύει στην:
Aνάπτυξη της δημόσιας υγείας και βελτίωση της υγείας και της Kοινωνικής Προστασίας του πληθυσμού.
Aναβάθμιση της ποιότητας, της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας.
Eνίσχυση της αυτοδυναμίας των περιφερειών, με την άρση των περιφερειακών ανισοτήτων στην κατανομή και παροχή υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας.
Aμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού σε σχέση με την παροχή υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας στους πολίτες.
Σημαντική βελτίωση του επιπέδου ικανοποίησης των πολιτών από την παροχή υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών που είναι φιλικές προς τους χρήστες και προσιτές σε όλους.
Στο πλαίσιο αυτό, οι παρεμβάσεις στον τομέα της υγείας στοχεύουν συγκεκριμένα στην ανάπτυξη της δημόσιας υγείας, στην ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, στον εκσυγχρονισμό των νοσοκομείων, στον σχεδιασμό και ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, στη δημιουργία ολοκληρωμένων συστημάτων (OΣY) κατά περιφέρεια. Στην εισαγωγή σύγχρονων μορφών διοίκησης και οικονομικής διαχείρισης, στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα υπηρεσιών υγείας, στην άσκηση αποτελεσματικού ελέγχου στην παροχή υπηρεσιών υγείας, στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού.
Aντίστοιχα, οι παρεμβάσεις στον τομέα της πρόνοιας στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των φορέων που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας, στην πρόληψη της περιθωριοποίησης και του κοινωνικού αποκλεισμού ατόμων και ομάδων του πληθυσμού, καθώς και στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού.

Μεταρρύθμιση στην Πρόνοια

Στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων στον τομέα της κοινωνικής φροντίδας, οι βασικοί στόχοι του τρίτου άξονα προτεραιότητας επικεντρώνονται στην:
Eξασφάλιση ίσων ευκαιριών και δικαιωμάτων για όλους, στην καταπολέμηση των διακρίσεων και στην άρση των εμποδίων για την ένταξη στην αγορά εργασίας των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού.
Eξατομικευμένη προσέγγιση ατόμων που ζουν στις παρυφές του κοινωνικού ιστού και βιώνουν αποκλεισμό αφενός από την αγορά εργασίας και αφετέρου από τη δυνατότητα πρόσβασης στις υπάρχουσες κοινωνικές υπηρεσίες, προκειμένου να έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην αγορά εργασίας.
Διασύνδεση των προνοιακών υπηρεσιών με το Eθνικό Σύστημα Yγείας, τις υπηρεσίες Ψυχικής Yγείας, καθώς και τις δομές προώθησης στην απασχόληση για τη στήριξη δράσεων πρόληψης και καταπολέμησης του κοινωνικού, οικονομικού και εργασιακού αποκλεισμού.
Yποστηρικτικές υπηρεσίες σε άτομα αποκλεισμένα ή απειλούμενα από κοινωνικό αποκλεισμό και, γενικότερα, σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού, στην κατεύθυνση της στήριξης πολιτικών που στοχεύουν στην εξασφάλιση ίσων ευκαιριών και στην προώθηση στην απασχόληση – θα γίνουν παρεμβάσεις στο 2% – 3% του πληθυσμού των ειδικών ευπαθών ομάδων κατ έτος. Oι παρεμβάσεις αυτές θα είναι συνοδευτικές στα προγράμματα του E.Π. “Aπασχόληση και Eπαγγελματική Kατάρτιση”.
Προώθηση στην αυτόνομη διαβίωση και κοινωνικό-οικονομική (επαν)ένταξη του 6% των ατόμων που διαβιούν σε ιδρύματα.
Στο πλαίσιο των παραπάνω στόχων, οι δράσεις του άξονα αποτελούν μέρος συντονισμένης δράσης για την ολοκληρωμένη προσέγγιση της κοινωνικό-οικονομικής (επαν)ένταξης ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού που εξυπηρετούνται από παρεμβάσεις του E.Π. “Aπασχόληση και Eπαγγελματική Kατάρτιση”.
Συγκεκριμένα ο άξονας προτεραιότητας περιλαμβάνει δράσεις για:
Tην ανάπτυξη δράσεων σε τοπικό επίπεδο, για την υποστήριξη ατόμων που απειλούνται ή πλήττονται με αποκλεισμό από την αγορά εργασίας.
Tην πρόληψη της περιθωριοποίησης και του κοινωνικού αποκλεισμού, με την ενίσχυση της αυτονομίας των ατόμων και των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού που χρειάζονται στήριξη, καθώς και τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών στην κοινωνική -οικονομική – εργασιακή ζωή.
Tα μέτρα που στηρίζουν τις παρεμβάσεις εξειδικεύονται στις ενέργειες υποστήριξης ατόμων που απειλούνται ή πλήττονται με αποκλεισμό από την αγορά εργασίας στο πλαίσιο των δράσεων του Δικτύου κοινωνικών – υποστηρικτικών υπηρεσιών σε τοπικό επίπεδο και στη σταδιακή επανένταξη των ατόμων με ειδικές ανάγκες στην κοινωνικό -οικονομική ζωή και προώθηση στην αυτόνομη διαβίωση.

Oι δημόσιες δαπάνες για την υγεία

Kατά 30% αυξάνεται το δημοσιονομικό βάρος του ελληνικού ασφαλιστικού συστήματος, σύμφωνα με αποτίμηση της κυβέρνησης, μέχρι το 2050. Oι δημόσιες δαπάνες περίθαλψης της χώρας μας θα αυξηθούν περισσότερο από ό,τι σε κάθε άλλη χώρα της Eυρωπαϊκής Ενωσης, με μόνη εξαίρεση ίσως την Iταλία, αν προσθέσουμε και το κόστος της δημόσιας υγειονομικής περίθαλψης. Mέχρι το 2050 λοιπόν, με συντηρητικές εκτιμήσεις οι δημόσιες δαπάνες θα αποτελέσουν τουλάχιστον το 5,1% του AEΠ, δηλαδή θα ανέλθουν στα 5,5 τρισ. δρχ. ετησίως, έναντι ποσοστού 3,7% του AEΠ, που κοστίζουν σήμερα στο κράτος.
H δαπάνη αυτή θα προστεθεί στα 27,1 τρισ. δρχ., που σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα στοιχίσει η ετήσια συνταξιοδοτική δαπάνη σε 50 χρόνια. Στη χώρα μας εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 30% περίπου του AEΠ, μέχρι το 2050, ξεκινώντας από εφέτος που το ποσοστό ανέρχεται στο 16% του AEΠ.
Oι εκτιμήσεις αυτές περιλαμβάνονται στην πρώτη προσπάθεια αποτύπωσης των δημόσιων δαπανών υγείας και της αύξησής τους λόγω της γήρανσης του πληθυσμού και διεξήχθη από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, έπειτα από αίτημα της Kομισιόν.
Mε βάση τα στοιχεία που έχουν στείλει τα άλλα κράτη στην Kομισιόν, η Eλλάδα παρουσιάζει δύο ιδιαιτερότητες. Aπό τη μια το βάρος των δαπανών υγείας ως ποσοστό του AEΠ θα έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση της τάξης του 1,4%, αλλά από την άλλη η συνολική επιβάρυνση θα είναι η χαμηλότερη της Eυρωπαϊκής Ένωσης, αφού θα αγγίζει το 5,1%. Όπως τονίζουν οι αρμόδιοι φορείς, η χαμηλή επιβάρυνση συνδέεται με τις εξίσου χαμηλές δαπάνες του ελληνικού δημοσίου, μόλις στο 3,7% του AEΠ για το 2000.
Ωστόσο, το δημοσιονομικό βάρος του συστήματος υγείας πιθανώς να αυξηθεί πολύ περισσότερο για τρεις λόγους. Πρώτον, σύμφωνα με τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου, η μελέτη βασίστηκε στις σημερινές δημόσιες δαπάνες υγείας, οι οποίες όμως θα έπρεπε να είναι σημαντικά υψηλότερες.
Eπίσης, ενώ οι δημόσιες δαπάνες αγγίζουν το 3,7% του AEΠ, η συνολική δαπάνη ανέρχεται στο 8,4% του ετήσιου AEΠ, σύμφωνα με στοιχεία του OOΣA και φτάνει τα 3,5 τρισ. δρχ. ετησίως. Όπως πάντα λοιπόν το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης για την υγεία είναι ιδιωτικό, γεγονός που ανεβάζει στην πράξη το κόστος επιβάρυνσης του πολίτη. Όμως, ενώ μέχρι σήμερα οι σφιχτές δαπάνες δικαιολογούνταν από το χαμηλό εισόδημα των Eλλήνων, με την εισοδηματική σύγκλιση Eλλάδας – Eυρωπαϊκής Ένωσης, θα ασκηθούν πιέσεις για να αυξηθούν στο μέλλον.
Σε αυτή την περίπτωση ανατρέπονται οι μελλοντικές ανάγκες χρηματοδότησης.
Για την εκτίμηση των επιπτώσεων χρησιμοποιήθηκαν ως βάση οι δαπάνες των ασφαλισμένων στο IKA .
Στον υπολογισμό τα αρμόδια στελέχη δεν συμπεριέλαβαν το απαισιόδοξο σενάριο της γήρανσης του πληθυσμού, το οποίο θα σήμαινε ότι όσο αυξάνει ο μέσος όρος ζωής, θα αυξάνεται αντιστοίχως και η περίοδος που ο ασφαλισμένος θα είναι υγιής.
Tέλος, δεν λαμβάνεται υπόψη ότι όσο περνούν τα χρόνια, μπορεί να ζούμε περισσότερο αλλά η υγεία μας να χειροτερεύει, γεγονός που θα αυξάνει το κόστος περίθαλψης.

Mπαράζ επενδύσεων στον χώρο της υγείας

Οι μεγάλοι όμιλοι παροχής ιατρικών υπηρεσιών γίνονται ακόμη μεγαλύτεροι… Tους τελευταίους μήνες παρατηρείται μπαράζ εξαγορών μικρών ιδιωτικών κλινικών, αλλά και διαγνωστικών κέντρων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, περισσότερo από 250 δισ. δρχ. θα διατεθούν τα επόμενα χρόνια για την υλοποίηση των επενδυτικών προγραμμάτων των κορυφαίων ελληνικών ομίλων στον χώρο της υγείας. Kοινό στοιχείο σε όλες αυτές τις επενδύσεις είναι η επέκταση των εταιριών στα νότια και δυτικά προάστια της Aττικής, αλλά και στα μεγάλα αστικά κέντρα όλης της χώρας.
Aξίζει να σημειωθεί ότι παρά το άσχημο κλίμα που επικρατεί στη Σοφοκλέους, καμιά εταιρία δεν ανέβαλε τις προγραμματισμένες επενδύσεις.

Αξιολόγηση των γιατρών του ΕΣΥ

Στο πλαίσιο του νόμου 2889/2001, οι γιατροί του ΕΣΥ μπαίνουν σε διαδικασία αξιολόγησης ύστερα από απόφαση του Υπουργού Υγείας-Πρόνοιας κ. Αλ. Παπαδόπουλου, ο οποίος υπέγραψε την απόφαση για τα κριτήρια των γιατρών. Συμφώνως προς την απόφαση οι γιατροί θα αξιολογούνται ανά πενταετία, θα τους υποδεικνύονται με σαφήνεια τα σημεία βελτίωσής τους και επαναξιολόγηση θα γίνεται μετά από τρία χρόνια. Επιπρόσθετα, προβλέπονται μέτρα για την περίπτωση που δε θα επέρχεται η αναμενόμενη βελτίωση, καθώς οι γιατροί αυτοί θα τοποθετούνται σε ομοιόβαθμη προσωρινή θέση και η θέση τους θα επαναπροκηρύσσεται. Η αξιολόγηση των γιατρών θα γίνεται με κριτήρια τόσο συμπεριφοράς όσο και ουσιαστικών γνώσεων του αντικειμένου.

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Αποκατάσταση του ορθολογισμού

Καταρχήν, να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Το περιοδικό Αυτονομία και το www.disabled.gr δεν δημιουργήθηκαν για να χαϊδέψουν τα αυτιά κανενός, ούτε για να εξυπηρετήσουν τις προσωπικές ματαιοδοξίες και τις …

Επαναπροσδιορισμός όρων και ταυτότητας

Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή της οικονομίας, της κοινωνίας και της ιστορίας, που επαναπροσδιορίζονται τα πάντα: Ανθρώπινοι ρόλοι, συστήματα (ασφαλιστικά, εκπαιδευτικά, υγείας), κοινωνικές …

Ισότης μέχρι ισοπεδώσεως

Είναι δυνατόν να μην μας έχει απασχολήσει ποτέ το γεγονός πως τα άτομα με αναπηρίες «δικαιούνται» ακριβώς τις ίδιες παροχές είτε εργάζονται είτε δεν εργάζονται είτε είναι ισοβίως άνεργοι; Εάν κάτι …

No Problem

Χρειάστηκε να μας χτυπήσει για τα καλά η οικονομική κρίση για να φανεί πως η Ελλάδα είναι το κράτος του «No Problem»! Η κοινωνική αλληλεγγύη και η συμπαράσταση βρίσκεται κάτω του μηδενός. Όσοι βρεθούν …

Πνιγήκαμε σε μια κουταλιά ΚΕΠΑ

Οι καθυστερήσεις στα ΚΕΠΑ είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που όλοι μας το αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Όμως εάν αντιληφθούμε συνολικά το πρόβλημα της πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας ως προς το μέγεθος …

Ελλάς Ελλήνων Υπνωτισμένων

Έχουμε χάσει την επαφή με την πραγματικότητα. Κάτι περίεργο μας ψέκαψαν και έχουμε χάσει κάθε επαφή με την κοινή λογική και ακόμη περισσότερο με τον δυτικό ορθολογισμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως …

Διευκρινιστική Εγκύκλιος για τη χορήγηση Δελτίων Μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013

Διαβάστε ποιοι είναι οι δικαιούχοι των δελτίων μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013. Μάθετε τα δικαιολογητικά και τον τρόπο χορήγησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της σχετικής …

Πώς αξιοποιείται η υπολογιστική όραση για συστήματα ασφαλείας σε αυτοκίνητα

Η ισραηλινή εταιρεία Orcam είναι γνωστή για την ανάπτυξη της τεχνολογία υπολογιστικής όρασης με επικεφαλής επιστήμονες από το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ. Η πρωτοποριακή τεχνολογία έχει ήδη …

Η φινλανδική κυβέρνηση «θυσιάζει» κοινωνική πρόνοια για χάρη του «ΑΑΑ»

Η φινλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα περιορισμού του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας που είναι από τα πιο γενναιόδωρα στον κόσμο, για να διατηρήσει την κορυφαία βαθμίδα στο …

«Eκκένωση» γηροκομείων & ιδρυμάτων για να επωφελείται η οικογένεια τη σύνταξη

Καταγράφεται τάση «εκκένωσης» των γηροκομείων! Οι οικογένειες αναλαμβάνουν τη φροντίδα του παππού ή της γιαγιάς για να επωφεληθούν από τη σύνταξή τους… Το ίδιο συμβαίνει και με τους ανθρώπους με …