Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε επείγουσα εγκύκλιο στις 9 Φεβρουαρίου (αρ.πρωτ.Φ.251/16888 /B6) σχετικά με την υποβολή δικαιολογητικών για προφορική ή γραπτή εξέταση μαθητών και αποφοίτων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, βάσει του Ν.3699/2008, στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2011, για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Μεταξύ άλλων, στην εγκύκλιο διευκρινίζεται ο τρόπος εξέτασης των μαθητών και η διαδικασία χορήγησης και κατάθεσης γνωματεύσεων:
- Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες των μαθητών και αποφοίτων διερευνώνται και διαπιστώνονται από τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΔΥ) και από τα πιστοποιημένα από το Υπουργείο Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ).
- Τα ΚΕΔΔΥ γνωματεύουν τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσαριθμησία, δυσγραφία, δυσαναγνωσία και δυσορθογραφία) όσων επιθυμούν να εξετασθούν προφορικά, που δεν έχουν συμπληρώσει το 22ο έτος της ηλικίας τους, και οι οποίοι είναι: α) μαθητές, β)απόφοιτοι, των οποίων οι γνωματεύσεις που είχαν αποκτήσει από τα ΚΔΑΥ έχουν λήξει.
Τα ΚΕΔΔΥ γνωματεύουν και εισηγούνται επίσης τον τρόπο εξέτασης μαθητών και αποφοίτων με φάσμα αυτισμού, ο οποίος μπορεί να είναι προφορικός ή γραπτός. Εφόσον εισηγηθούν τον προφορικό τρόπο εξέτασης οι μαθητές και οι απόφοιτοι εξετάζονται μόνο προφορικά. - Τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα αξιολογούν: α) μαθητές και β) αποφοίτους άνω των 18 ετών (τμήματα ενηλίκων), οι οποίοι κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο Λύκειο δεν είχαν αξιολογηθεί. Τα ΙΠΔ των οποίων οι γνωματεύσεις εξακολουθούν να ισχύουν για το σχολικό έτος 2010-2011, περιλαμβάνονται στον επικαιροποιημένο πίνακα της αριθμ. 153506/Γ6/3-12-2010 εγκυκλίου της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής.
- Οι μαθητές και οι απόφοιτοι με τις παρακάτω αναπηρίες εξετάζονται προφορικά. Οι αναφερόμενες αναπηρίες πιστοποιούνται από τις οικείες υγειονομικές επιτροπές. Συγκεκριμένα, εξετάζονται προφορικά οι μαθητές και οι απόφοιτοι οι οποίοι αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση επειδή:
- είναι τυφλοί, σύμφωνα με το Ν. 958/79 (ΦΕΚ 191 τ. Α) ή έχουν ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67% ή είναι αμβλύωπες με ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67%.
- έχουν κινητική αναπηρία τουλάχιστον 67% μόνιμη ή προσωρινή, που συνδέεται με τα άνω άκρα,
- πάσχουν από σπαστικότητα των άνω άκρων,
- πάσχουν από κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη των άνω άκρων που καθιστά αδύνατη τη χρήση τους για γραφή.
- Οι μαθητές και οι απόφοιτοι που παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), σε ποσοστό 67% και πάνω και όσοι παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και ομιλίας (δυσαρθρία, τραυλισμό) καθώς και προβλήματα επιληψίας, εξετάζονται γραπτά. Τα προβλήματα αυτά πιστοποιούνται από τις οικείες Υγειονομικές Επιτροπές. Επίσης γραπτά εξετάζονται οι μαθητές και οι απόφοιτοι με φάσμα αυτισμού για τους οποίους τα ΚΕΔΔΥ ή τα ΙΠΔ έχουν γνωματεύσει και εισηγηθεί τον γραπτό τρόπο εξέτασης.
Προθεσμίες κατάθεσης γνωματεύσεων
Οι γνωματεύσεις που χορηγούνται κατά περίπτωση από τις υγειονομικές επιτροπές, καθώς και οι γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ ή των ΙΠΔ υποβάλλονται με σχετική αίτηση μέχρι 25 Φεβρουαρίου 2011. Ειδικά οι γνωματεύσεις που θα ισχύσουν μετά την απόφαση της δευτεροβάθμιας Ειδικής Διαγνωστικής Επιτροπής Αξιολόγησης (ΕΔΕΑ), μπορούν να υποβάλλονται στα οικεία Λύκεια μέχρι τις 31 Μαρτίου 2011.
Γενικές διευκρινίσεις
- Αιτήσεις και δικαιολογητικά που θα υποβληθούν μετά τις παραπάνω κατά περίπτωση προθεσμίες δεν θα γίνονται δεκτά, εκτός από απρόβλεπτες και έκτακτες περιπτώσεις.
- Όσοι μαθητές και απόφοιτοι με αναπηρία ή με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες θα εξετασθούν προφορικά, η εξέτασή τους θα γίνει μόνο στα Βαθμολογικά Κέντρα ή στα Ειδικά Εξεταστικά Κέντρα. Επίσης όσοι μαθητές και απόφοιτοι με αναπηρία ή με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (προβλήματα ακοής, λόγου και ομιλίας, επιληψίας κ.λ.π) επιθυμούν να εξετασθούν γραπτά, θα εξετασθούν στα εξεταστικά κέντρα που εξετάζονται και οι υπόλοιποι μαθητές του Λυκείου. Με τον ίδιο τρόπο θα εξετασθούν και οι μαθητές και οι απόφοιτοι με φάσμα αυτισμού για τους οποίους τα ΚΕΔΔΥ ή τα ΙΠΔ έχουν εισηγηθεί τον γραπτό τρόπο εξέτασης. Η εξέταση των μαθητών αυτών γίνεται σε ξεχωριστή αίθουσα και ο χρόνος εξέτασής τους μπορεί να παραταθεί με απόφαση της Λυκειακής Επιτροπής ή της Επιτροπής του Εξεταστικού Κέντρου.