Ο Συνήγορος του Πολίτη συνέταξε πόρισμα που απέστειλε στο υπουργείο Παιδείας σχετικά με τη διαπίστωση πάγιων και σοβαρών προβλημάτων στη διαδικασία υλοποίησης του μέτρου της παράλληλης στήριξης μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σύμφωνα με την ανεξάρτητη Αρχή, ο θεσμός της παράλληλης στήριξης αντιμετωπίζεται από το ΥΠΕΠΘ ως αντίστοιχος της φοίτησης ενός μαθητή σε τμήμα ένταξης, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι διαφορετικές ανάγκες που εξυπηρετεί ο καθένας από τους δύο θεσμούς αλλά και οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του κάθε μαθητή.
Ειδικότερα, για την εφαρμογή του μέτρου παράλληλης στήριξης μαθητών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος από πρόσωπο επιλογής της οικογένειας, ο Συνήγορος του Πολίτη υπογραμμίζει τον κίνδυνο μετακύλισης της ευθύνης για την παροχή της συγκεκριμένης υπηρεσίας από την πολιτεία στην οικογένεια.
Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας επικαλείται ανεπάρκεια κονδυλίων ή εκπαιδευτικών, για την αδυναμία υλοποίησης του μέτρου.
Η ανεξάρτητη Αρχή επισημαίνει ακόμη ότι το υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζει ως καταχρηστικές ή δεν λαμβάνει υπόψη του τις γνωματεύσεις των αρμόδιων διαγνωστικών κέντρων του (ΚΕΔΔΥ), υποβαθμίζοντας έτσι το επιστημονικό τους έργο.
Ο Συνήγορος του Πολίτη διατυπώνει -μεταξύ άλλων- τις ακόλουθες προτάσεις για την έμπρακτη εφαρμογή του θεσμού:
- Επανεξέταση της κατανομής πιστώσεων στην Ειδική Αγωγή, μέριμνα για την αύξηση του αριθμού εισακτέων στις αντίστοιχες σχολές, ώστε μακροπρόθεσμα να εξασφαλίσει επάρκεια επιστημονικού προσωπικού.
- Διασαφήνιση των συνθηκών κάτω από τις οποίες ένας μαθητής χρειάζεται παράλληλη στήριξη και δέσμευση του υπουργείου να του την παρέχει.
- Σαφής διαχωρισμός των όρων λειτουργίας ανάμεσα στον θεσμό της παράλληλης στήριξης (όπου το παιδί παρακολουθεί το πρόγραμμα του κλασικού τμήματος με τη συμμετοχή ειδικού εκπαιδευτικού) και στον θεσμό του τμήματος ένταξης (όπου το παιδί παρακολουθεί το πρόγραμμα του κλασικού τμήματος και του τμήματος ένταξης), ώστε να μη δημιουργείται σύγχυση.
21-7-2009