Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επειδή δεν έλαβε όλα τα αναγκαία μέτρα για την επιστροφή ενισχύσεων τουλάχιστον 170 εκατ. ευρώ, που είχαν χορηγηθεί στην Ολυμπιακή Αεροπορία και οι οποίες κρίθηκαν ασυμβίβαστες με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς, ανοίγει νέο κεφάλαιο στην αντιπαράθεση της χώρας μας με τις αρχές των Βρυξελλών και κυρίως με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αλλωστε η Κομισιόν δεν έχασε προχθές την ευκαιρία κι έσπευσε να εκφράσει την ικανοποίησή της για την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Ο εκπρόσωπος του αρμόδιου για τις μεταφορές Επιτρόπου, Ζακ Μπαρό, προσέθεσε δε ότι η Επιτροπή είναι ικανοποιημένη με τη δικαίωση της προσφυγής της, επισημαίνοντας παράλληλα ότι το εκτελεστικό όργανο της Κοινότητας αναμένει τώρα την άμεση συμμόρφωση της Ελλάδας με την απόφαση.
Οπως τόνισε, ο ίδιος κοινοτικός αξιωματούχος, η Επιτροπή αναμένει από την Ελλάδα να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να προχωρήσει στην ανάκτηση των παράνομων κρατικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν κατά το παρελθόν στην Ολυμπιακή Αεροπορία, οι οποίες, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής, φτάνουν τα 194 εκατ. ευρώ. Φυσικά το ποσό είναι υπερβολικό και οδηγεί σε πλήρη κατάρρευση τις προσπάθειες πώλησης της Ολυμπιακής σε ιδιώτες. Ο επείγον μάλιστα χαρακτήρας της όλης διαδικασίας, ελάχιστα ή και κανένα περιθώριο αφήνει στην κυβέρνηση να διαπραγματευθεί το θέμα προς κάθε κατεύθυνση.
Εξ αντικειμένου λοιπόν οι σχέσεις της Ελλάδας και της Ε.Ε. βρίσκονται στο ναδίρ. Ετσι, με δεδομένα τα αδιέξοδα σε αρκετά μέτωπα, στις Βρυξέλλες μιλούν τώρα πλέον για συνολικό «πολιτικό συμβιβασμό» της ελληνικής κυβέρνησης και της Κομισιόν.
Στο συμβιβασμό αυτό θα περιλαμβάνονται δε, όχι μόνο η Ολυμπιακή και τα διαχειριστικά προβλήματα του Γ’ ΚΠΣ, αλλά και ο… βασικός μας μέτοχος. Είναι δε πολύ πιθανό στο ίδιο «πακέτο» του συμβιβασμού, να ενταχθεί τελικά και το Δ’ ΚΠΣ, αφού σύντομα θα πρέπει να ληφθούν και εκεί αποφάσεις για το ύψος των κονδυλίων που «δικαιούται» η Ελλάδα.
Με δεδομένο όμως το σημερινό ασφυκτικό δημοσιονομικό περιβάλλον στην Κοινότητα, οι πιέσεις για μείωση των ελληνικών απαιτήσεων στο Δ’ ΚΠΣ θα είναι επίσης ασφυκτικές, ιδιαίτερα από τις «νέες» χώρες. Και έχουμε την εντύπωση ότι προς το τελευταίο αυτό ζήτημα, θα κριθούν όλα τα προηγούμενα.
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Σάββατο, 14 Μαϊου 2005 07:00