Όπως όλα τα πεντάχρονα, ο Νίκολας αγαπάει το παιχνίδι. Αλλά δεν είναι κάθε παιχνίδι διασκεδαστικό για τον Νίκολας, που είναι αυτιστικός.
“Είναι δύσκολο να βρεθεί κάτι ακριβώς γι’ αυτόν. Είναι αρκετά επίπονο να ψωνίζει κανείς παιχνίδια γι’ αυτόν, ορισμένες φορές” λέει η μητέρα του, Τζένιφερ Ναβάρρο. “μερικά παιχνίδια που απευθύνονται σε παιδιά της δικής του ηλικίας είναι πολύ περίπλοκα, ενώ άλλα είναι πολύ απλά”.
Δυο χρόνια πριν, η Ναβάρρο έλαβε λίγη βοήθεια στο να βρίσκει καλές επιλογές για τον Νίκολας συμβουλευόμενη ένα οδηγό που επινοήθηκε από ειδικούς στο μη κερδοσκοπικό Εθνικό Κέντρο Λέκοτεκ των Η.Π.Α. και διανεμήθηκε από μια εταιρεία λιανικής με έδρα το Νιου Τζέρσεϊ, την “Toys R Us Inc”.
Σκέφτηκα ότι ήταν υπέροχο. Δεν έχω ξαναδεί ποτέ τίποτα σαν αυτό εδώ”, λέει η 32χρονη Ναβάρρο
Η τελευταία έκδοση του δωρεάν οδηγού θα είναι διαθέσιμη στα καταστήματα της “Toys R Us” και στο διαδίκτυο.
Η οικογένεια, η οποία ζει στο Naplate του Ιλλινόις, δεν έχει σταθεί τυχερή με τα προϊόντα από τους καταλόγους που απευθύνονται στα παιδιά με ειδικές ανάγκες.
“Έχει ξεπεράσει τα περισσότερα από αυτά και δεν τραβούν το ενδιαφέρον του”, λέει η Ναβάρρο. Και ο Νίκολας επίσης ήθελε να παίζει με παιχνίδια σαν εκείνα που χρησιμοποιούσε ο τρίχρονος αδερφός του Πέιτον.
Η Ναβάρρο λέει ότι τα σωστά παιχνίδια βοηθούν την ανάπτυξη του Νίκολας, ενός δραστήριου παιδιού που λατρεύει να παίζει έξω, όπως επίσης και με παιχνίδια εκμάθησης υπολογιστών, στον φορητό, όπως το LeapPad.
“Αν του έδινα ένα σετ από τουβλάκια, αντί να φτιάξει ένα κτίριο ή ένα κάστρο, θα έφτιαχνε μια γραμμή από τη μια άκρη του δωματίου στην άλλη”, λέει η Ναβάρρο, προσθέτοντας ότι αυτό είναι τυπικό για πολλά αυτιστικά παιδιά. Ο Νίκολας επίσης βάζει σε μια γραμμή άλλα παιχνίδια, όπως αυτοκίνητα μινιατούρες.
“Δεν παίζει μαζί τους, όπως τα άλλα παιδιά”, λέει η Ναβάρρο, γι’ αυτό και έχει βρει παιχνίδια που τον βοηθούν να μάθει να διαβάζει και να μιλά, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που παίζουν τις ομοιοκατάληκτες ιστορίες του Dr. Seuss.
Τα 85 παιχνίδια που περιέχονται στον οδηγό πωλούνται ε όλη τη χώρα, με μόνο έξι διαθέσιμα αποκλειστικά στα καταστήματα “Toys R Us”, λέει η εκπρόσωπος της εταιρείας Κέλλυ Κάλλεν.
Η εταιρεία τυπώνει αυτή τη στιγμή 600.000 αντίτυπα του “Οδηγού Παιχνιδιών για Παιδιά με Διαφορετικές Ικανότητες”, περίπου 100.000 περισσότερα από την περσινή χρονιά και απορροφά όλο το κόστος, το οποίο ποτέ δε θα κοινολογηθεί, λέει η Κάλλεν. Η “Toys R Us” με βάση το Wayne ξεκίνησε τη διάθεση του οδηγού το 1994.
Ο οδηγός φτάνει την ώρα που η ανταγωνιστικότατη βιομηχανία παιχνιδιών προετοιμάζεται για την καταναλωτική περίοδο των διακοπών, όταν καταγράφονται οι περισσότερες πωλήσεις. Τα παιδιά στρέφονται όλο και πιο πολύ στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και σε άλλες ηλεκτρονικές μικροσυσκευές. Οι πωλήσεις των παραδοσιακών παιχνιδιών έπεσαν κατά 4%, στα 21,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2005, από 22,1 δισεκατομμύρια το 2004, σύμφωνα με την NPD Group Inc., μια εταιρεία έρευνας αγοράς στο Λιμένα Ουάσινγκτον της Νέας Υόρκης.
Κάθε παιχνίδι του 52σέλιδου οδηγού περιλαμβάνει μια λεπτομερή περιγραφή του πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί, μαζί με εικόνες που φανερώνουν αν το παιχνίδι μπορεί να ενεργοποιήσει την ανάπτυξη σε τομείς όπως η δημιουργικότητα, η αυτοεκτίμηση, η όραση ή η ακοή.
Ο οδηγός μπορεί να φανεί χρήσιμος σε ανθρώπους που αγοράζουν παιχνίδια για πολλά από τα 6 και πλέον εκατομμύρια παιδιά στις Ηνωμένες Πολιτείες που έχουν ειδικές ανάγκες, λέει η Ντιάνα Νήλαντερ, διευθύνουσα του Εθνικού Κέντρου Lekotek που εδρεύει στο Σικάγο.
Η οργάνωση, η οποία διατηρεί 38 θεραπευτικά κέντρα παιχνιδιού σε οχτώ
πολιτείες, αξιολόγησε γύρω στα 200 παιχνίδια τους περασμένους εννιά μήνες, για να διαλέξει εκείνα που περιλαμβάνονται στον οδηγό, λέει η Νήλαντερ.
Πιστοποιημένοι ειδικοί παιχνιδιών παρατηρούν οικογένειες και παιδιά με τα παιχνίδια αυτά και καθορίζουν ποιο θα είχε αποτέλεσμα για ένα τυφλό παιδί, για παράδειγμα, ή για ένα παιδί που δε μπορεί να κλείσει το χέρι του, λέει.
Πολλές φορές οι άνθρωποι βλέπουν το παιχνίδι σαν κάτι πολύ απλοϊκό.
Και είναι απλοϊκό, εκτός αν το παιδί σου έχει πρόβλημα με το παιχνίδι”, λέει η Νήλαντερ.
Η Lekotek επιλέγει μια ποικιλία παιχνιδιών, περιλαμβάνοντας και κάποια νέα “επειδή με εκείνα παίζουν οι φίλοι και οι γείτονές τους.και όλοι θέλουν να ταιριάζουν κοινωνικά”, λέει η Νήλαντερ. “Προσπαθούμε να πάρουμε όλα τα διασκεδαστικά που πρόκειται να βγουν στην τηλεόραση και θα είναι της μόδας για τις διακοπές”.
Τα κριτήρια περιλαμβάνουν παιχνίδια που είναι εύκολα στο χειρισμό ή τη διαχείριση και δεν έχουν “σωστό τρόπο” χρήσης.
“Αυτά είναι πράγματα ωφέλιμα για όλα τα παιδιά, αλλά ειδικότερα για τα παιδιά με προκλήσεις”, λέει η Νήλαντερ.
“Θέλουμε να βλέπουμε παιχνίδια που είναι σπουδαία για το μεγαλύτερο
ποσοστό των παιδιών. Και μερικές φορές το μικρότερο πράγμα μπορεί να κάνει
τη μεγαλύτερη διαφορά”, λέει, “όπως οι λαβές που επιτρέπουν το εύκολο
ανασήκωμα των κομματιών ενός παζλ από τη βάση του”.
Η Νήλαντερ επισημαίνει ότι ο οδηγός φιλοξενεί φωτογραφίες ειδικών παιδιών που παίζουν με τα συγκεκριμένα παιχνίδια, προσθέτοντας: “Μια μητέρα μου λέει ότι η κόρη της κοιμάται με αυτόν τον οδηγό επειδή είναι η πρώτη φορά που είδε παιδιά που της μοιάζουν”.
Από τον Τζέφρι Γκολντ, επιχειρηματικό συγγραφέα της Σαν, 24 Σεπτ. 6:55 το
απόγευμα, (ευρωπαϊκή ώρα).
(μετάφραση: Ζαφειρία Κωστοπούλου)