Η ισότιμη συμμετοχή των φοιτητών με ειδικές ανάγκες στην πανεπιστημιακή ζωή αποτελεί μια από τις προτεραιότητες της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης.
Με το σκεπτικό αυτό διοργανώθηκε πριν από λίγο καιρό συνάντηση μεταξύ των μελών της επιτροπής και εκπροσώπων των φοιτητών με ειδικές ανάγκες, οι οποίοι στο ΑΠΘ είναι περίπου 250. Τα προβλήματα που καταγράφηκαν πολλά. Η επίλυσή τους όμως φαίνεται ότι θα είναι δύσκολο έργο.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές επικεντρώνονται κυρίως στην προσπελασιμότητα των κτιρίων, αλλά και στη δυσκολία να παρακολουθούν τα μαθήματα και να συμμετέχουν στις εξετάσεις.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, οι φοιτητές αναφέρθηκαν στην έλλειψη βιβλίων- μέσων, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ατομικά στις βιβλιοθήκες του ΑΠΘ ή στο σπίτι από τυφλούς, κωφούς (π.χ. κείμενα σε γραφή Braille, σε κασέτες ή σε οπτική μορφή) και από άλλες κατηγορίες ατόμων με ειδικές ανάγκες (π.χ. συγγράμματα ή προγράμματα πληροφορικής για εξ αποστάσεως εκπαίδευση).
Δεν παρέλειψαν να κάνουν λόγο και για αδυναμία ανάπτυξης σχέσεων με άλλους φοιτητές, οι οποίοι, όπως είπαν, αποφεύγουν να συναναστρέφονται ή να βοηθούν τους φοιτητές με ειδικές ανάγκες και ζήτησαν τη θεσμοθέτηση επιτροπής στην οποία θα μπορούν να απευθύνονται για την επίλυση προβλημάτων σπουδών και νομικών θεμάτων, που τους απασχολούν.
Οι ανάγκες των σχολών
Η παλαιότητα των κτιρίων, τα περισσότερα των οποίων δεν επιδέχονται πρόσθετες παρεμβάσεις αλλά και το υψηλό οικονομικό κόστος, είναι οι λόγοι που καθιστούν την προσπάθεια της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής να βοηθήσουν τους φοιτητές με ειδικές ανάγκες πιο δύσκολη, σύμφωνα με την υπεύθυνη της Επιτροπής, Αναστασία Κωσταρίδου- Ευκλείδη.
«Μέχρι τώρα δεν είχαμε μεγάλο ποσοστό φοιτητών με ειδικές ανάγκες, για αυτό και δεν ήταν τόσο εμφανείς οι ελλείψεις και τα προβλήματα. Ελπίζουμε ότι με το Γ’ ΚΠΣ θα μας δοθούν περισσότερα χρήματα από τον προϋπολογισμό της Εταιρείας Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας του ΑΠΘ», τόνισε η κ. Ευκλείδη. Μέχρι σήμερα η επιτροπή φρόντισε ώστε να γίνουν κάποιες μικρές παρεμβάσεις. Στο νέο κτίριο της Φιλοσοφικής Σχολής έχει μπει ράμπα για άτομα με κινητικά προβλήματα, ενώ σύντομα θα μπει μια πλατφόρμα για ανελκυστήρα σκάλας στο παλαιό κτίριο. Στη Σχολή Θετικών Επιστημών έως τα τέλη της χρονιάς θα προχωρήσει το έργο για τη δημιουργία εξωτερικής πλατφόρμας. Όσον αφορά το τμήμα Θεάτρου, το κτίριο του οποίου έχει κατά καιρούς απασχολήσει τους αρμόδιους του ΑΠΘ, εξετάζεται η δυνατότητα να προστεθεί στη σκάλα ένα κάθισμα- αν και είναι πολύ στενή- για τους φοιτητές με κινητικά προβλήματα. Για το κτίριο της Ιατρικής έχει παραγγελθεί ένα ανυψωτικό μηχάνημα, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί σε οποιοδήποτε άλλο κτίριο χρειαστεί.
Το τμήμα των Νηπιαγωγών έχει εγκατασταθεί φωνητικός αναγνώστης, ενώ έχει εγκριθεί ακόμη ένας για την κεντρική βιβλιοθήκη, μένει μόνο να οριστεί ο χώρος που θα μπει.
Τέλος, συζητούνται οι δυνατότητες για μαθήματα εξ αποστάσεως μέσω Ίντερνετ, κάτι που είναι καθαρά θέμα διάθεσης των καθηγητών.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 25 Απριλίου 2000