Πού βαδίζουμε;

Αλήθεια πού; Πάντως όχι εκεί που θα έπρεπε.
Ακροβατούμε ανάμεσα στο ρείθρο και το δρόμο, ανάμεσα στα κολωνάκια και τις μπάλες, ανάμεσα στα αυτοκίνητα, τους πάγκους, τις καρέκλες και τα τραπέζια των παρακείμενων καταστημάτων, ανάμεσα στην αδιαφορία και τον κίνδυνο.

Τα πεζοδρόμια στην Ελλάδα των Ολυμπιακών, μας έχουν μεταβάλει σε εθελοντές κασκαντέρ (για να είμαστε μέσα στο κλίμα του νεότευκτου εθελοντισμού). Στις σπασμένες πλάκες και τα ασφυκτικά στενά πεζοδρόμια αντικατοπτρίζεται η απόλυτη βαναυσότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης και των συνυπεύθυνων υπουργείων. Βαναυσότητα η οποία μετατρέπεται σε έγκλημα αν λοξοκοιτάξουμε εκεί που αποφεύγουμε (για λόγους αισθητικής άραγε ή από επιδημική μισανθρωπία;) τα άτομα με ειδικές ανάγκες, ή γενικότερα τα άτομα με δυσκολία στη μετακίνηση (ένα αξιοσέβαστο 50% του συνολικού πληθυσμού σύμφωνα με τις στατιστικές της Ευρωπαικής Ένωσης). Μια χώρα ελάχιστα προσβάσιμη, ελάχιστα ανθρώπινη, ελάχιστα χώρα ως χώρος, ελάχιστα κράτος ως πρόνοια. Άνθρωποι, που η αρρώστια, κάποιο ατύχημα, μια άσχημη στιγμή, ή και το ίδιο το γήρας σε πολλές περιπτώσεις, μείωσε ή εκμηδένισε τη δυνατότητά τους να κινηθούν ελεύθερα και αβίαστα σε ένα χώρο που τυπικά-και μόνο- αποτελεί το χώρο ή τη χώρα τους.
Και δεν μιλούμε για απροσπέλαστα μαγαζιά ή σπίτια, ούτε για αστικές συγκοινωνίες που βγάζουν όλη τους τη βιασύνη και την προσήλωση στο χρονοδιάγραμμα (που έτσι κι αλλιώς ποτέ δεν τηρείται) όταν πρόκειται να παρεκκλίνουν μόλις ένα δίλεπτο από το δρομολόγιό τους για να μετατραπούν από απροσπέλαστα σε προσβάσιμα. Μιλάμε για τα ίδια τα πεζοδρόμια, την ύστατη δίοδο μετακίνησης. Πεζοδρόμια στενά, δύσβατα, δημιουργήματα υψηλής κακοτεχνίας, πεζοδρόμια που χρησιμεύουν ως χώρος στάθμευσης (για αυτούς που σχεδόν ποτέ δεν τους αφαιρεί τις πινακίδες η τροχαία) ή ως ασφαλής λωρίδα κυκλοφορίας για τα δίκυκλα (για αυτούς που παραμένουν σχεδόν πάντα ατιμώρητοι) όχι απλά δυσχεραίνουν αλλά κάνουν αδύνατη τη κυκλοφορία σε αυτά ατόμων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες- και ανυπόφορη τη ζωή όλων των άλλων. Ο νεόπλουτος αγοράζει οχήματα εκτός δρόμου για να τα σταθμέυει εκτός δρόμου προκλητικά. Η μοντέρνα, αδίστακτη νεαρή θα αρνηθεί από φιλαυτία ή καταναλωτική τύφλωση να περπατήσει κάποια μέτρα παραπάνω και έτσι θα παρκάρει το μοδάτο οχηματάκι της πάνω σε κάποιο άμοιρο πεζοδρόμιο.
Φτάνει πια!
Αν ο ιστορικός φασισμός πέθανε, όπως επικαλλούνται οι διανοούμενοι, τότε ο φασισμός του πεζοδρομίου είναι εδώ, με σάρκα και οστά, θράσσος και ανοχή. Όταν το κράτος, στη προσπάθειά του να διαφυλάξει την ελεύθερη διακίνηση αγαθών και πολιτών στο εσωτερικό του, αποφασίζει (και διατάζει ανάλογα με τα μέσα που διαθέτει) την απομάκρυνση π.χ. των αγροτών που κλείνουν την εθνική οδό με τα τρακτέρ τους ή των διαδηλωτών που αποκλείουν μια κεντρική αρτηρία στο κέντρο της πόλης, γιατί να μην κάνει το ίδιο όταν σχεδόν ο μισός πληθυσμός αδυνατεί να διαβεί πεζοδρόμια πολυσύχναστα και κεντρικά (ούτε λόγος για τα πεζοδρόμια στις πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές); Διακρίσεις ή απλό βόλεμα;

Μιχάλης Σ. Αρβανίτης

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Αποκατάσταση του ορθολογισμού

Καταρχήν, να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Το περιοδικό Αυτονομία και το www.disabled.gr δεν δημιουργήθηκαν για να χαϊδέψουν τα αυτιά κανενός, ούτε για να εξυπηρετήσουν τις προσωπικές ματαιοδοξίες και τις …

Επαναπροσδιορισμός όρων και ταυτότητας

Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή της οικονομίας, της κοινωνίας και της ιστορίας, που επαναπροσδιορίζονται τα πάντα: Ανθρώπινοι ρόλοι, συστήματα (ασφαλιστικά, εκπαιδευτικά, υγείας), κοινωνικές …

Ισότης μέχρι ισοπεδώσεως

Είναι δυνατόν να μην μας έχει απασχολήσει ποτέ το γεγονός πως τα άτομα με αναπηρίες «δικαιούνται» ακριβώς τις ίδιες παροχές είτε εργάζονται είτε δεν εργάζονται είτε είναι ισοβίως άνεργοι; Εάν κάτι …

No Problem

Χρειάστηκε να μας χτυπήσει για τα καλά η οικονομική κρίση για να φανεί πως η Ελλάδα είναι το κράτος του «No Problem»! Η κοινωνική αλληλεγγύη και η συμπαράσταση βρίσκεται κάτω του μηδενός. Όσοι βρεθούν …

Πνιγήκαμε σε μια κουταλιά ΚΕΠΑ

Οι καθυστερήσεις στα ΚΕΠΑ είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που όλοι μας το αντιμετωπίζουμε καθημερινά. Όμως εάν αντιληφθούμε συνολικά το πρόβλημα της πιστοποίησης του βαθμού αναπηρίας ως προς το μέγεθος …

Ελλάς Ελλήνων Υπνωτισμένων

Έχουμε χάσει την επαφή με την πραγματικότητα. Κάτι περίεργο μας ψέκαψαν και έχουμε χάσει κάθε επαφή με την κοινή λογική και ακόμη περισσότερο με τον δυτικό ορθολογισμό. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως …

Διευκρινιστική Εγκύκλιος για τη χορήγηση Δελτίων Μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013

Διαβάστε ποιοι είναι οι δικαιούχοι των δελτίων μετακίνησης ΑμεΑ για το έτος 2013. Μάθετε τα δικαιολογητικά και τον τρόπο χορήγησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της σχετικής …

Πώς αξιοποιείται η υπολογιστική όραση για συστήματα ασφαλείας σε αυτοκίνητα

Η ισραηλινή εταιρεία Orcam είναι γνωστή για την ανάπτυξη της τεχνολογία υπολογιστικής όρασης με επικεφαλής επιστήμονες από το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ. Η πρωτοποριακή τεχνολογία έχει ήδη …

Η φινλανδική κυβέρνηση «θυσιάζει» κοινωνική πρόνοια για χάρη του «ΑΑΑ»

Η φινλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα μακροπρόθεσμο πρόγραμμα περιορισμού του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας που είναι από τα πιο γενναιόδωρα στον κόσμο, για να διατηρήσει την κορυφαία βαθμίδα στο …

«Eκκένωση» γηροκομείων & ιδρυμάτων για να επωφελείται η οικογένεια τη σύνταξη

Καταγράφεται τάση «εκκένωσης» των γηροκομείων! Οι οικογένειες αναλαμβάνουν τη φροντίδα του παππού ή της γιαγιάς για να επωφεληθούν από τη σύνταξή τους… Το ίδιο συμβαίνει και με τους ανθρώπους με …