Τα θέματα εκπαίδευσης και κατάρτισης των ατόμων με αναπηρία, αποτελούν θέματα εγκάρσιας προτεραιότητας, είναι η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση της ευρωβουλευτού του ΠΑΣΟΚ Ευαγγελίας Τζαμπάζη για τις συνθήκες εκπαίδευσης της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα.
Με αφορμή τη διεξαγωγή έρευνας από τον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Ειδικής Αγωγής σχετικά με την ποιότητα της παρεχόμενης Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα,έρευνα που κατέδειξε ,πως μόνο το 28% των τμημάτων ένταξης στην Ελλάδα, στεγάζεται σε κατάλληλες αίθουσες, η κ. Τζαμπάζη, έθεσε ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Με την ερώτησή της, ζήτησε να προσδιοριστούν τα προβλεπόμενα από την Ευρωπαϊκή πολιτική πλαίσια ποιότητας στην εκπαίδευση, τα κριτήρια και οι προδιαγραφές που πρέπει να τηρούνται, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής, ποιοτική και αποδοτική εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και κύρια, αν διασφαλίζεται η απρόσκοπτη και ισότιμη πρόσβασή τους, όπως αναφέρεται στα επίσημα Ευρωπαϊκά κείμενα.
Στην απάντησή της για τις συνθήκες εκπαίδευσης της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα, τονίζει πως αν και το περιεχόμενο της διδασκαλίας, η οργάνωση των εκπαιδευτικών συστημάτων και η πολιτιστική και γλωσσική τους ποικιλότητα, αποτελεί αρμοδιότητα των κρατών μελών, τα θέματα εκπαίδευσης και κατάρτισης των ατόμων με αναπηρία αποτελούν θέματα εγκάρσιας προτεραιότητας .
Για τα θέματα αυτά, η Επιτροπή δεσμεύτηκε και ανέλαβε πρωτοβουλίες μέσα από το πολυετές Πρόγραμμα Δράσης “Αναπηρία”. Το πρόγραμμα, που καλύπτει στην πρώτη του έκδοση ,τα έτη 2004-2005,θα είναι σε εξέλιξη- για την υλοποίηση συγκεκριμένων ενεργειών, που προάγουν την παροχή ίσων ευκαιριών, για τα άτομα με αναπηρία – μέχρι το 2010.
Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση, “το γεγονός, ότι τα θέματα εκπαίδευσης και κατάρτισης αποτελούν εγκάρσια προτεραιότητα, σημαίνει ότι σε όλα, τα προγράμματα θα πρέπει να δίνεται ειδική προσοχή σε άτομα, που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση, ιδίως σε ότι αφορά τη διευκόλυνση της πρόσβασής τους στην εκπαίδευση και κατάρτιση.
Τρέχοντες τομείς προτεραιότητας και δράσης, είναι η δια βίου εκπαίδευση ,η αναβαθμισμένη εκπαίδευση και η επαγγελματική κατάρτιση, που πρέπει να συνδυάζονται με πλήρη και ισότιμη πρόσβαση σε διάφορες μορφές επίσημης και μη επίσημης μάθησης.
Ιδιαίτερη προσοχή συνεπώς, δίνεται σε σχέδια στα οποία συμμετέχουν άτομα με αναπηρία, όπως στα προγράμματα Socrates, Leonardo και Youth, που βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ οι ανάγκες των ατόμων με αναπηρία λαμβάνονται υπόψη για το σχεδιασμό της μελλοντικής γενιάς προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης”.
Αυτό – τονίζεται στην ανακοίνωση – ισχύει επίσης και στην εφαρμογή του προγράμματος δράσης e-Learning (2004-2006) ώστε να αναπτυχθεί η ηλεκτρονική μάθηση- για όλους τους πολίτες και να καταστεί δυνατή η πλήρης συμμετοχή τους στην βασιζόμενη στην κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας.