Τα εμπορικά καταστήματα στην πλειοψηφία τους είναι απροσπέλαστα κι επειδή εμποδίζονται, δε μπορούν να τα επισκεφτούν οι καταναλωτές με κινητικές αναπηρίες ή ανικανότητες και όσοι εμποδίζονται στις μετακινήσεις τους.
Πολλοί αναρωτιούνται για τον αριθμό των καταναλωτών που εμποδίζονται. Έχουν υπάρξει πολλές στατιστικές που παραπλανούν όταν αναφέρονται στο ποσοστό των καταναλωτών που εμποδίζονται. Πολλοί συνδέουν τους καταναλωτές με ειδικές καταναλωτικές ανάγκες με τα άτομα με τις λεγόμενες ειδικές ανάγκες ή με αναπηρίες.
Η πραγματικότητα είναι απλή: αυτό που σήμερα θεωρούμε ως άτομα με ειδικές ανάγκες ή ως άτομα με αναπηρίες είναι οι πολίτες εκείνοι που εξαιτίας κάποιας ανικανότητας έχουν ταξινομηθεί ως ανάπηροι προκειμένου να εισπράξουν κάποιο επίδομα ή να τύχουν κάποιας ευνοϊκής μεταχείρισης στο πλαίσιο της προστατευτικής νομοθεσίας. Όμως, δεν είναι μόνο αυτοί που έχουν ειδικές ανάγκες ή αναπηρίες ή ανικανότητες.
Το μέγεθος του προβλήματος
Οι άνθρωποι που εμποδίζονται συγκροτούν την πλειοψηφία του πληθυσμού σε κάθε κοινωνία. Αρκεί ένα απλό κάταγμα ή μία εγκυμοσύνη ή λίγο προχωρημένη ηλικία ή μία περιστασιακή νόσος για να υπονομεύσει την αποδοτικότητα του οποιουδήποτε ανθρώπου ανεξαρτήτως ηλικίας.
Με αυτήν την έννοια, στους άλλους πολιτισμούς όπου οι μετρήσεις είναι πιο αντικειμενικές και μετρούν τις αντικειμενικές ανάγκες του πληθυσμού τα ποσοστά των ανθρώπων που εμποδίζονται υπερβαίνουν το 40% του πληθυσμού. Για εμάς τους Έλληνες τέτοιες μετρήσεις παραπέμπουν σε γραφικούς Ευρωπαίους. Η πραγματικότητα όμως είναι άλλη: αρκεί ένας σύντομος περίπατος στην αγορά μιας οποιασδήποτε ελληνικής πόλης για να διαπιστώσουμε πως οι άνθρωποι που κυκλοφορούν στην αγορά είναι συνήθως νεαρής ηλικίας και εντυπωσιακά ευκίνητοι. Μολονότι το 60% του ελληνικού πληθυσμού είναι άνω των 50 ετών, αυτές οι ηλικίες δεν έχουν εντυπωσιακή παρουσία στην αγορά. Αυτό δεν οφείλεται στο ότι είναι απασχολημένοι ή δεν καταναλώνουν. Οφείλεται στο ότι εμποδίζονται να επισκεφτούν τα καταστήματα.
Σύμφωνα με μετρήσεις που έχουν γίνει σε άλλα κράτη, το 70% των ανθρώπων εμποδίζεται να χρησιμοποιήσει τα μέσα μαζικών μεταφορών. Το 19,8% των ανθρώπων εμποδίζεται να εργαστεί. Το 19,6% των ανθρώπων μπορεί να εργαστεί μόνο σε περιορισμένο αριθμό εργασιακών χώρων.
Εάν προβάλλουμε τους παραπάνω αριθμούς και στην ελληνική κοινωνία, τότε εύκολα μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως το 60% των καταναλωτών εμποδίζεται να καταναλώσει ή να χρησιμοποιήσει τις υποδομές της πόλης που ζει.
Η προσπελασιμότητα
Η προσπελασιμότητα δεν είναι κάποια ειδική επιστήμη. Είναι πολύ απλή. Είναι ζήτημα νοοτροπίας. Εάν προσπαθήσουμε να δώσουμε ένα λειτουργικό ορισμό της προσπελασιμότητας, τότε αυτός ο λειτουργικός ορισμός θα είναι προσπελασιμότητα = απουσία εμποδίων.
Η αγορά και οι σύγχρονες πόλεις είναι γεμάτες από ατάκτως εριγμένα εμπόδια που δεν εξυπηρετούν τίποτα απολύτως. Απλά έχουμε συνηθίσει κι έχουμε εντάξει στους κώδικες αισθητικής μας τη φύτευση εμποδίων. Γεμίζουμε τους χώρους με κάθε λογής άχρηστα και ακαλαίσθητα ογκώδη εμπόδια.
Η αποκατάσταση της προσπελασιμότητας στο μεγαλύτερό της βαθμό σημαίνει απομάκρυνση των εμποδίων.
Όταν απομακρυνθούν τα εμπόδια, τότε η αποκατάσταση της προσπελασιμότητας του οποιουδήποτε καταστήματος μπορεί να γίνει με πολύ απλούς και οικονομικούς τρόπους. Η τεχνολογία είναι ένας ισχυρός σύμμαχος για την αποκατάσταση της προσπελασιμότητας.
Υποστήριξη
Το ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ έχει συγκεντρώσει στο www.disabled.gr όλο το υποστηρικτικό υλικό που αφορά την αποκατάσταση της προσπελασιμότητας των κτιρίων, πληροφορίες για τις επιχειρήσεις που θέλουν να προσεγγίσουν τους πελάτες με ειδικές καταναλωτικές ανάγκες, όλα σχεδόν τα άρθρα που αναφέρονται στην εταιρική κοινωνική ευθύνη, αλλά και όλα σχεδόν τα πρότυπα μεταρρύθμισης των επιχειρήσεων ώστε να γίνουν προσπελάσιμες στους ανθρώπους με ειδικές καταναλωτικές ανάγκες.
Η ομάδα του ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΩΡΑ μεταφράζει συνεχώς αξιόλογα κείμενα που προέρχονται από τις αγορές των άλλων κρατών, ώστε οι Έλληνες επιχειρηματίες να είναι πάντα ενημερωμένοι με όλα αυτά που τους αφορούν.