Στη διαβούλευση που γίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη διαμόρφωση της Ευρωπαϊκής Χάρτας δικαιωμάτων των καταναλωτών, συμμετέχει και η ανεξάρτητη αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή», η οποία πρόσφατα κατέθεσε τις προτάσεις της.
Σύμφωνα με την ελληνική ανεξάρτητη αρχή, είναι αναγνωρισμένη η ανάγκη απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας. Τονίζει ωστόσο, ότι αυτή θα πρέπει να συμβαδίζει με τη δίκαιη εξισορρόπηση των υποχρεώσεων και των δικαιωμάτων προμηθευτών και πολιτών-καταναλωτών, καθώς και με την εκ θεμελίων διαμόρφωση θεμιτών συναλλακτικών σχέσεων ανάμεσά τους.
Βασικά σημεία
Με βάση το κείμενο που κατέθεσε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, ως ελληνικές θέσεις για τη διαμόρφωση της Χάρτας, τα κυριότερα σημεία των προτάσεων προβλέπουν τα εξής:
* Η υποχρέωση των παρόχων να συμμορφώνονται με υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά για την ασφαλή και αδιάκοπη, τηρουμένων των εκάστοτε συνθηκών, διανομή ενέργειας προς τους καταναλωτές
* Η άποψη ότι η αποσύνδεση από το δίκτυο διανομής πρέπει να θεωρείται η τελευταία λύση έναντι απλήρωτων λογαριασμών από πλευράς καταναλωτών, κυριότερα όσων ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού (άτομα με αναπηρία, χαμηλό εισόδημα ή κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών) και ιδίως τις περιόδους διακοπών και εορτών. Οι πάροχοι θα πρέπει να εφαρμόζουν την αρχή της αναλογικότητας, όπως και να λαμβάνουν υπόψη το ιστορικό πληρωμών κάθε καταναλωτή ξεχωριστά, προτού προβούν σε τέτοιας φύσης ενέργειες.
* Η αρχειοθέτηση όλων των προβλημάτων που έχουν έρθει σε γνώση των παρόχων μέσα από καταγγελίες καταναλωτών και η δημοσιοποίηση των λύσεων που δόθηκαν
* Η ταχεία αποζημίωση για βλάβες που υφίσταται ο οικιακός εξοπλισμός των καταναλωτών από τεκμηριωμένη υπαιτιότητα των παρόχων
* Η ακριβής και με εύληπτο για τους πολίτες τρόπο μέτρηση της κατανάλωσης ρεύματος, καθώς και η διαγραφή τυχόν χρεώσεων που προκύπτουν από αποδεδειγμένα λαθεμένες μετρήσεις που γίνονται με ευθύνη των παρόχων
* Η έγκαιρη ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με κάθε αλλαγή που πρόκειται να επέλθει στους όρους των συμβάσεων που έχουν υπογραφεί με παρόχους, ιδιαίτερα δε σε όσους όρους αφορούν στην τιμολόγηση της κατανάλωσης ενέργειας
* Η απαγόρευση της αυτόματης ανανέωσης των συμβάσεων μετά τη λήξη τους, αν πρώτα δεν έχει ληφθεί η ρητή συναίνεση των καταναλωτών, ύστερα και από την έγκαιρη ενημέρωσή τους από τους προμηθευτές για την επερχόμενη λήξη της σύμβασης
* Η άνευ κόστους (υπό τη μορφή επιβαλλόμενων «ποινών») και υποχρέωσης για ενημέρωση των παρόχων εφαρμογή του δικαιώματος των καταναλωτών να αλλάζουν προμηθευτή μετά την πάροδο μιας ευκρινώς προ-διατυπωμένης ελάχιστης διάρκειας ισχύος των αρχικών συμβάσεων
* Η προστασία των καταναλωτών από την προκαταβολή πληρωμών υπό τη μορφή «εγγύησης», το οικονομικό ύψος των οποίων ξεπερνά τη χρέωση της πραγματικής ή κατ’ εκτίμηση κατανάλωσης ενέργειας που αντιστοιχεί σε περίοδο τριών μηνών
* Η δωρεάν πρόσβαση των καταναλωτών σε αναλυτικές πληροφορίες από κάθε πάροχο όσον αφορά τη διαθεσιμότητα της παροχής ενέργειας στην περιοχή τους από το δίκτυό του, τυχόν ισχύοντα ειδικά προγράμματα παροχής, και οπωσδήποτε σε σχέση με ό,τι αφορά στην κοστολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών
* Η επίδειξη υψηλού αισθήματος περιβαλλοντικής ευθύνης εκ μέρους των παρόχων, με έμφαση στην υποχρέωσή τους να περιορίζουν στο ελάχιστο την παραγωγή ραδιενεργών αποβλήτων και εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα κατά την εκμετάλλευση-αξιοποίηση των ενεργειακών πηγών, κατ’ εφαρμογή πάντοτε των σχετικών με την προστασία του περιβάλλοντος κείμενων εθνικών και ευρωπαϊκών διατάξεων
* Η αποφυγή αναιτιολόγητων διακρίσεων ανάμεσα στους πολίτες-καταναλωτές όσον αφορά την αδιάκοπη και ασφαλή παροχή ενέργειας, παράλληλα με την επίδειξη ιδιαίτερης μέριμνας προς ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού και κυρίως προς άτομα με αναπηρία, χαμηλό εισόδημα ή κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών.
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Σάββατο, 29 Σεπτεμβρίου 2007