Το αυτοκίνητο και η οδήγηση για το σύγχρονο άνθρωπο έχει ταυτιστεί με την ανεξαρτησία. Με τη χρήση του αυτοκινήτου μπορείς να συναντήσεις φίλους, μέλη της οικογένειάς σου, να πας στη δουλειά σου, μια εκδρομή ή απλώς ένα περίπατο και εν τέλη να συνεχίσεις να αποτελείς μέρος του κοινωνικού συνόλου ακολουθώντας τους ρυθμούς του και παραμένοντας λειτουργικός ακόμη και με σοβαρές αναπηρίες.
Ιδιαίτερα στη χώρα μας που τα μέσα μαζικής μεταφοράς καθώς και αυτοί που ασχολούνται με την κατασκευή των πεζοδρομίων και δρόμων φαίνεται να αγνοούν την ύπαρξη ανθρώπων με σωματικά προβλήματα είναι σχεδόν επιβεβλημένο να μπορείς να οδηγείς ή να έχεις το δικό σου όχημα.
Υπάρχουν όμως συμπτώματα της ΣΚΠ όπως η «θολή» όραση, η εύκολη κόπωση, η δυσκαμψία, η περιορισμένη κινητικότητα, η νοητική επιβράδυνση κ.αλ. που μπορούν να κάνουν την οδήγηση ένα επικίνδυνο εγχείρημα τόσο για τους επιβαίνοντες στο αυτοκίνητο που οδηγεί ο ασθενής όσο και για τους γύρω του. Πόσο ασφαλής είναι λοιπόν η οδήγηση όταν ο οδηγός είναι σκληρυντικός ασθενής?
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να οδηγούν οι ασθενείς με ΣΚΠ?
Αυτή είναι μία ακόμη ερώτηση στην οποία ο θεραπευτής δεν μπορεί να απαντήσει με ένα απλό «ναι» ή «όχι». Η απάντηση που οι περισσότεροι δίνουμε είναι «μπορεί να συνεχίσει να οδηγεί ο ασθενής άλλα με κάποιους περιορισμούς». Μερικοί από τους περιορισμούς που καθιστούν την οδήγηση ασφαλέστερη είναι οι παρακάτω:
. είναι προτιμότερο να οδηγεί ο ασθενής μέρα και όχι νύχτα γιατί αφενός αντενδείκνυται στις περιπτώσεις που υπήρξε έστω και ένα επεισόδιο οπτικής νευρίτιδας και αφετέρου γιατί κουράζεται ευκολότερα αφού πρέπει να είναι συνεχώς σε κατάσταση επιφυλακής
. καλύτερα να αποφεύγει να οδηγεί πολλές ώρες και σε διαδρομές δύσκολες, ιδιαίτερα όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι υψηλή
. καλύτερα να αποφεύγει να οδηγεί σε μεγάλες λεωφόρους τις ώρες αιχμής ιδιαίτερα όταν πρόκειται για το κέντρο μεγάλων πόλεων όπως είναι η Αθήνα
. όταν υπάρχουν κινητικά προβλήματα πρέπει απαραίτητα να γίνουν οι αναγκαίες μηχανικές τροποποιήσεις στο αυτοκίνητο. Δεν είναι κάποιος «παληκάρι» αν παρά τα κινητικά προβλήματα που έχει στο αριστερό κάτω άκρο συνεχίζει να οδηγεί αυτοκίνητο με συμπλέκτη τη στιγμή που μπορεί δίνοντας λίγα παραπάνω χρήματα να έχει ένα αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο
. είναι σχεδόν απαραίτητο το κλιματιστικό στο αυτοκίνητο ιδιαίτερα στη χώρα μας που έχουμε υψηλές θερμοκρασίες και οι οποίες αυξάνονται ακόμη περισσότερο όταν οδηγούμε μέσα σε μία πόλη
Δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η ΣΚΠ φέρνει εύκολη σωματική και νοητική κόπωση και σαν συνέπεια αυτών μείωση των αντανακλαστικών στη διάρκεια της οδήγησης. Γι αυτό η οδήγηση πρέπει να γίνεται με χαμηλές ταχύτητες, χωρίς βιασύνη και παράλογες «κόντρες» πάνω στο οδόστρωμα. Οι κανόνες για ασφαλή οδήγηση που ισχύουν για όλους τους οδηγούς ισχύουν ακόμη περισσότερο για τους ασθενείς με ΣΚΠ με ή χωρίς κινητικά προβλήματα.
ΚΑΛΗ ΟΔΗΓΗΣΗ ΛΟΙΠΟΝ ΑΛΛΑ ΜΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΥΝΕΣΗ.
Ε. Κουτσουράκη, MD, PhD