ΟΙ «ΙΣΕΣ ευκαιρίες» δεν αποτελούν τη μόνη ικανή και αναγκαία συνθήκη για την αξιοποίηση των γυναικείων ταλέντων στις υψηλές διοικητικές θέσεις. Απαιτείται δομημένη προσέγγιση για την ανάπτυξη της γυναικείας σταδιοδρομίας στις επιχειρήσεις, πολιτική προσωπικού που διαχειρίζεται τη διαφορετικότητα των φύλων, φιλική στις απαιτήσεις της οικογένειας και εναρμονισμένη επιχειρηματική στρατηγική με την πολιτική προσλήψεων και αξιοποίησης προσωπικού.
Όπως τονίστηκε στο 1ο Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Women on Leadership», στον Πειραιά, το οποίο διοργανώθηκε από το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Γυναικών Μάνατζερ και Επιχειρηματιών (ΙΑΓΜΕ) της ΕΕΔΕ, ιδιαίτερα το mentoring διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη των γυναικών και οι επιχειρήσεις οφείλουν να υιοθετήσουν και να προάγουν την πρακτική αυτή μέσα από πολιτικές ανάπτυξης και υποστήριξης, τόσο του μέντορα όσο και της γυναίκας-δέκτη της συμβουλευτικής αυτής διαδικασίας. Τελικά, εκτιμάται ότι απαιτείται αλλαγή κουλτούρας, που θα αφήνει μεγαλύτερα περιθώρια δράσης στις ατομικές ικανότητες και ταλέντα και όχι μόνο για τον ανδρικό πληθυσμό.
Ορισμένα από τα κυριότερα συμπεράσματα του συνεδρίου είναι:
– Σήμερα, η απόφαση της γυναίκας να επενδύσει χρόνο και ενέργεια στην επαγγελματική της άνοδο και εξέλιξη αποτελεί συνειδητή επιλογή. Αυτό που δεν είναι εμφανές, όμως, είναι η ιδιαίτερα μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλει η γυναίκα προκειμένου να εξελιχθεί σε ένα -ως επί το πλείστον- ανδροκρατούμενο περιβάλλον, ειδικά σε θέσεις ηγεσίας, όπως δείχνουν και οι διεθνείς στατιστικές.
– Η άνοδος και η εξέλιξη υπό τέτοιες συνθήκες προϋποθέτει ικανότητες διοίκησης, υλοποίησης στόχων και επίλυσης προβλημάτων, αποφασιστικότητα, υψηλό βαθμό αυτοπεποίθησης, ενθουσιασμό και βέβαια υπομονή και επιμονή, χαρακτηριστικά που αναπτύσσουν οι γυναίκες και που τελικά αποτελούν προϋποθέσεις μιας προσωπικότητας ικανής να διοικήσει σε υψηλόβαθμες θέσεις.
Στην Ελλάδα οι νέες γυναίκες, σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας, φαίνονται αφοσιωμένες στην καριέρα με γρήγορο ρυθμό επαγγελματικής εξέλιξης σε καινοτόμες επιχειρήσεις, με αντίκτυπο όμως στην προσωπική τους ζωή (από την έρευνα φαίνεται ότι οι γυναίκες που κατέκτησαν υψηλές θέσεις στην ιεραρχία των επιχειρήσεων, είτε δεν έκαναν οικογένεια είτε έκαναν το πολύ ένα παιδί).
Όραμα
– Η ικανότητα οράματος και θέσπισης συγκεκριμένης στρατηγικής κατεύθυνσης, η αποτελεσματική επικοινωνία, η υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη και ωρίμανση, η αναπτυγμένη ικανότητα ταυτόχρονου χειρισμού πολλών θεμάτων και δράσεων (multi-tasking), καθώς και η ικανότητα κινητοποίησης ατόμων από διαφορετικές ομάδες για την επίτευξη κοινών στόχων, αποτελούν σήμερα ζητούμενα ποιοτικά χαρακτηριστικά ηγεσίας σε όλους τους τομείς του επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι άνδρες στερούνται των χαρακτηριστικών αυτών, οι γυναίκες τα καλλιεργούν ενδεχομένως σε μεγαλύτερο βαθμό, λόγω και του ότι ο κοινωνικός τους ρόλος -ως συζύγων και μητέρων- τις ωθεί από νωρίς στην κατεύθυνση ανάπτυξης αυτών των χαρακτηριστικών και στην ολοένα σταθερότερη οικονομική ανεξαρτησία. Παράλληλα, όταν βρίσκονται σε ηγετικές θέσεις αναπτύσσουν την ικανότητα να ασκήσουν τη δύναμη και την εξουσία που τους δίνεται, όχι διά της επιβολής με αυταρχικό τρόπο, αλλά με μεθόδους μεγαλύτερης συνεργατικότητας και ευελιξίας, διακρίνοντας ευκολότερα την ανάγκη για αλλαγή και αποτελώντας πηγή έμπνευσης για τη συλλογική προσπάθεια και επίτευξη στόχων.
Παρά ταύτα, αποτελεί κοινή διαπίστωση -που επιβεβαιώνεται και από τις διεθνείς στατιστικές- ότι ο αριθμός των γυναικών που βρίσκονται σε ηγετικές θέσεις είναι ακόμα μικρός, ακόμα και στις πλέον προηγμένες χώρες ή κοινωνίες και ότι συχνά οι γυναίκες αναγκάζονται να αναπτύσσουν «ανδρικές συμπεριφορές» για να επιβιώσουν και να πετύχουν τους στόχους τους.
– Οι επιχειρήσεις, ωστόσο, κατανοούν την ανάγκη αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού τους, ώστε να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Οι γυναίκες σήμερα αντιπροσωπεύουν το 50% του συνολικού εργατικού δυναμικού παγκοσμίως και οι επιχειρήσεις δεν έχουν περιθώρια να αφήσουν αυτό το ποσοστό ανεκμετάλλευτο.
Οι εταιρείες εκείνες που άλλαξαν τις πολιτικές επιλογής προσωπικού και τροποποίησαν το εργασιακό τους περιβάλλον, ώστε να δεχτούν και να εξελίξουν τις γυναίκες υπαλλήλους τους σε θέσεις ευθύνης στην ιεραρχία, κατάφεραν να αναδείξουν πολύτιμα στελέχη με ταλέντο στις επιχειρήσεις τους.
– Μέχρι σήμερα, οι επαγγελματικοί χώροι στους οποίους παραδοσιακά συναντά κανείς περισσότερες γυναίκες σε μεγάλες εταιρείες, περιλαμβάνουν κυρίως τις δημόσιες σχέσεις, το marketing, τη διαφήμιση και τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, όπου είναι ευκολότερο για τις γυναίκες να αναπτύξουν τις ιδιαίτερες δεξιότητές τους. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν πρέπει να δεχτούμε ότι υπάρχουν τομείς δραστηριότητας που ανήκουν αποκλειστικά στους άντρες ή από τους οποίους αποκλείονται οι γυναίκες ή ακόμη να δημιουργήσουμε στερεότυπα επαγγελμάτων.
– Οι διεθνείς στατιστικές οδηγούν σε μετρήσιμα αποτελέσματα και συμπεράσματα για την οικονομική απόδοση και κερδοφορία των εταιρειών που προωθούν γυναίκες σε θέσεις ηγεσίας. Αυτό συνδέεται άρρηκτα με την ανίχνευση και αξιοποίηση των ατομικών δεξιοτήτων στο χώρο εργασίας, τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες, σε ισότιμη βάση.
Οι μετρήσεις δείχνουν, επίσης, ότι η παραγωγικότητα είναι χαμηλότερη σε εταιρείες που δεν έχουν ίση κατανομή εργαζομένων στα δύο φύλα.
Αυτό δε σημαίνει ότι απαιτείται διάκριση υπέρ των γυναικών προκειμένου να έχουμε ίσες κατανομές. Αυτό από μόνο του θα έβαζε τις γυναίκες σε μια μορφή «γκέτο» ή περιθωριοποίησης. Αντιθέτως, ο συνδυασμός και η αξιοποίηση των δύο φύλων στο χώρο εργασίας δίνει προστιθέμενη αξία τόσο στη γυναίκα όσο και στην επιχείρηση, με βάση την ικανότητα και την απόδοση και όχι το φύλο.
– Βλέποντας το θέμα από μια άλλη σκοπιά, αυτή των καταναλωτών, το γεγονός ότι η γυναίκες επηρεάζουν τις αποφάσεις αγοράς καταναλωτικών αγαθών σε ποσοστό 80% και είναι σήμερα εκπαιδευμένες και ικανές να σχεδιάσουν σύγχρονα προϊόντα που απευθύνονται σε απαιτητικούς καταναλωτές, αναδεικνύει και τη σκοπιμότητα προώθησης των γυναικών σε υψηλότερες διοικητικές θέσεις με ενεργό συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων και στη διαμόρφωση της επιχειρηματικής στρατηγικής.
Την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου κήρυξε η υπουργός Παιδείας, Μαριέττα Γιαννάκου, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε η γενική γραμματέας Ισότητας, Ευγενία Τσουμάνη.
EXECUTIVE
Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2005 07:00