Στρατηγικό σχέδιο οδικής ασφάλειας, πενταετούς διάρκειας, καταρτίζει η κυβέρνηση με σκοπό τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Αυτό ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Μιχάλης Λιάπης. Στο Σχέδιο περιλαμβάνονται πολλά.
Σχετικά με τις κατευθύνσεις των στρατηγικών δράσεων της κυβέρνησης ανέφερε ότι θα εστιαστούν στον οδηγό (αναδιοργάνωση του συστήματος χορήγησης αδειών οδήγησης και ενημέρωση του κοινού), το όχημα (τεχνικός έλεγχος), την υποδομή (εντοπισμός επικίνδυνων θέσεων του οδικού δικτύου και συντήρησή του), τον έλεγχο του συστήματος (για την εφαρμογή του Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας και την εξασφάλιση των απαραίτητων οικονομικών μέσων) και στην αντιμετώπιση των συνεπειών των ατυχημάτων (μετακίνηση τραυματιών και βελτίωση του συστήματος στήριξης των παθόντων).
Το Σχέδιο είναι υπερβολικά μεγάλο για να χωρέσει ολόκληρο μέσα στο περιοδικό. Αναφέρουμε μόνο ορισμένα αποσπάσματα που αφορούν άμεσα τους ανθρώπους με αναπηρίες ύστερα από ένα τροχαίο ατύχημα. Σύμφωνα με το Σχέδιο που δόθηκε στην δημοσιότητα από τον υπουργό περιλαμβάνονται τα εξής:
Συντονισμός ενεργειών με στόχο την αύξηση της ασφάλειας των οχημάτων.
Ο συστηματικός και λεπτομερής τεχνικός έλεγχος των οχημάτων και ο εξοπλισμός τους με μέσα που αυξάνουν την ασφάλεια των επιβατών αποτελούν βασικές παραμέτρους για τη βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας. Κύριος στόχος θα πρέπει να είναι η πρόληψη εμφάνισης επικίνδυνων συνθηκών για το όχημα αλλά και η μεγιστοποίηση της ασφάλειας του επιβάτη σε αυτό.
Μείωση του χρόνου μετακίνησης των τραυματιών από τον τόπο του ατυχήματος στο νοσοκομείο
Ο χρόνος μετακίνησης των τραυματιών στο πλησιέστερο νοσοκομείο είναι ιδιαίτερα σημαντικός καθώς οι πρώτες στιγμές μετά το ατύχημα είναι οι πλέον κρίσιμες. Η ταχύτερη και καλύτερη διακομιδή των θυμάτων μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια και θα ελαχιστοποιήσει τις συνέπειες
Βελτίωση του συστήματος στήριξης όσων υφίστανται άμεσα ή έμμεσα τις επιπτώσεις από την ύπαρξη θυμάτων στα τροχαία ατυχήματα
Η αντιμετώπιση των συνεπειών ενός τροχαίου ατυχήματος δεν περιορίζεται στην αποκατάσταση των τραυμάτων των παθόντων. Οι ίδιοι οι τραυματίες, οι μετέχοντες σε ένα ατύχημα αλλά και οι οικείοι τους έχουν συχνά ανάγκη ψυχικής υποστήριξης για την αντιμετώπιση της τραυματικής εμπειρίας.
Όπως φαίνεται ο υπουργός αλλά και το υπουργείο Μεταφορών αγνοούν πολλά. Το πρόβλημα δεν βρίσκεται μόνο στους θανάτους και στις αναπηρίες που συμβαίνουν πάνω στην άσφαλτο. Το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο. Ο Έλληνας πολίτης ύστερα από ένα ατύχημα στερείται πολλών σημαντικών δικαιωμάτων όπως για παράδειγμα το δικαίωμα για επανέκδοση διπλώματος οδήγησης αλλά και την κυκλοφορία ενός πιστοποιημένου και προσπελάσιμου αυτοκινήτου. Θα χρειαστεί να τα πάρουμε ένα προς ένα για να γίνει κατανοητό.
Προβλήματα στην έκδοση διπλωμάτων οδήγησης σε οδηγούς με αναπηρίες: Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η άγνοια των γιατρών που γνωματεύουν. Επειδή δικαιολογημένα αγνοούν τα πάντα που αφορούν την οδήγηση κάτω από συνθήκες αναπηρίας δημιουργούν πολλά προβλήματα στους υποψήφιους επειδή αρνούνται να γνωματεύσουν. Θα χρειαστεί να γίνει κατανοητό πως η καταλληλότητα για οδήγηση ενός ανθρώπου είναι αντίστοιχη με τον μηχανισμό και την τεχνολογία οδήγησης που χρησιμοποιεί το κάθε αυτοκίνητο. Ο μόνος τρόπος για να οδηγήσεις αυτοκινήτο δεν είναι το συμβατικό τιμόνι και το συμβατικό κιβώτιο ταχυτήτων. Υπάρχουν πολλά νέα τεχνολογικά συστήματα που μπορεί να οδηγηθεί ένα αυτοκίνητο ακόμη και από ένα χειριστήριο.
Η οδήγηση διασκευασμένων αυτοκινήτων εν ολίγοις απαγορεύεται στην Ελλάδα: Τα ειδικά διασκευασμένα αυτοκίνητα απαγορεύεται να κυκλοφορούν στην Ελλάδα. Για παράδειγμα ενώ οι άνθρωποι με σοβαρές τετραπληγίες μπορούν να οδηγήσουν άριστα αυτοκίνητο με joystick το οποίο να οδηγούν από το αναπηρικό τους κάθισμα δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία τέτοιων οχημάτων. Επιπλέον δεν χορηγείται δίπλωμα οδήγησης σε οδηγούς με τόσο σοβαρές αναπηρίες. Ο μόνος τρόπος για να οδηγήσει κάποιος άνθρωπος με πολύ σοβαρή αναπηρία ειδικά διασκευασμένο αυτοκίνητο είναι να βγάλει δίπλωμα οδήγησης σε άλλο κράτος και να κυκλοφορεί αυτοκίνητο με ξένες πινακίδες.
Οι σχολές οδηγών δεν έχουν διασκευασμένα αυτοκίνητα για όλες τις αναπηρίες: Ο υποψήφιος οδηγός πρέπει να προαγοράσει το αυτοκίνητο που θα οδηγήσει στις εξετάσεις για το δίπλωμα οδήγησης. Εάν δεν περάσει τις εξετάσεις τότε θα του μείνει το αυτοκίνητο αφού έχει ξοδέψει πολλά χρήματα για να αγοράσει ένα αυτοκίνητο που δεν του επιτρέπουν να το οδηγήσει.
Έλλειψη εξειδικευμένων νοσοκομείων και κέντρων αποκατάστασης: Είναι γνωστό πως στην Ελλάδα δεν υπάρχουν εξειδικευμένα νοσοκομεία για τους ανθρώπους ύστερα από μία σοβαρή αναπηρία. Δεν υπάρχουν ούτε ειδικά κρεβάτια και στρώματα για την αντιμετώπιση των εγκαυμάτων που προκαλούνται από την τριβή στην άσφαλτο που είναι πολύ συχνά. Αυτά τα ειδικά κρεβάτια και στρώματα είναι κατάλληλα και για την θεραπεία των κατακλίσεων που είναι πολύ συχνές στα νοσοκομεία του Εθνικού συστήματος υγείας. Κανείς όμως δεν ασχολείται με τέτοιες λεπτομέρειες.
Έτσι λοιπόν αναρωτιόμαστε: Τι θέλει να πει ο υπουργός και τι εννοεί; Σε ποια ψυχολογικά προβλήματα αναφέρεται; Οι συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων είναι υπερβολικά πολύ σοβαρές. Είναι τόσο σοβαρές που ύστερα από ένα ατύχημα δεν σου μένει ψυχή για να έχεις ψυχολογικά προβλήματα.
Τα ψυχολογικά προβλήματα είναι μία πολυτέλεια που ύστερα από μία παράλυση κι ένα ακρωτηριασμό είναι ανύπαρκτα. Υπάρχουν μόνο σοβαρά ιατρικά και οικονομικά προβλήματα.