Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει στο Συμβούλιο Υπουργών όπως το 2003 ανακηρυχθεί σε Ευρωπαϊκό Έτος για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες, ενώ προωθεί μια «κοινωνία χωρίς φραγμούς» για αυτούς τους Ευρωπαίους πολίτες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διαμορφώσει τους όρους και τις συνθήκες που απαιτούνται ώστε να μπορούν και αυτοί οι Ευρωπαϊοι Πολίτες να συμμετέχουν σα κοινωνικά, κοινοτικά προγράμματα. Έτσι, θα συνυπολογίζεται το κόστος των ειδικών μέτρων που πρέπει να λαμβάνονται, προκειμένου να συγχρηματοδοτείται και αυτό από την Κοινότητα.
Ακόμη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προχωρήσει στη λήψη μέτρων που θα αφορούν:
1) Την απασχόληση στην Επιτροπή:
Τα άτομα με ειδικές ανάγκες υποεκπροσωπύνται σημαντικά στον χώρο εργασίας, ένας τομέας στον οποίο ανήκουν και οι ευρωπαϊκές δημόσιες υπηρεσίες. Η Επιτροπή μαζί με τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. ενέκρινε το 1998 έναν κώδικα ορθής πρακτικής για την απασχόληση ατόμων με ειδικές ανάγκες. Τα ακόλουθα σημεία του κώδικα αυτού έχουν ιδιαίτερη σημασία: προσαρμογή των διαδικασιών για τους διαγωνισμούς/ προσλήψεις στις απαιτήσεις των υποψηφίων με ειδικές ανάγκες, πρόσβαση σε ειδική κατάρτιση, αν χρειάζεται, για υπαλλήλους με ειδικές ανάγκες, μέτρα πρόσληψης προσωπικού που περιλαμβάνουν τεχνική υποστήριξη, αναδιοργάνωση της εργασίας και ελαστικό ή μειωμένο ωράριο εργασίας, δικαίωμα σωστής διαρρύθμισης του εργασιακού περιβάλλοντος.
Η Επιτροπή θεωρεί άκρως σημαντική την περαιτέρω εφαρμογή του κώδικα και την υποστήριξη της συμμετοχής των ατόμων με ειδικές ανάγκες εντός των υπηρεσιών της Επιτροπής. Αυτό μπορεί, επίσης, να βοηθήσει στην κατάδειξη της πολύτιμης συμβολής των ατόμων με ειδικές ανάγκες στο εργατικό δυναμικό και στη βελτίωση της ευαισθητοποίησης του υπόλοιπου προσωπικού σχετικά με το θέμα αυτό.
– Στο πλαίσιο της εσωτερικής της μεταρρύθμισης, η Επιτροπή θα λάβει τα αναγκαία μέτρα για να διευκολύνει την πρόσβαση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, ώστε να εργάζονται στις ευρωπαϊκές δημόσιες υπηρεσίες. Τα θέματα που πρέπει να εξεταστούν περιλαμβάνουν: τη διοργάνωση διαγωνισμών, την ανάπτυξη της σταδιοδρομίας, την παροχή διοικητικής βοήθειας και την παροχή κατάλληλα εξοπλισμένων γραφείων και κτιρίων. Πρέπει, επίσης, να εντοπιστούν οι θέσεις εργασίας που μπορούν εύκολα να καταληφθούν από άτομα με ειδικές ανάγκες.
– Η Επιτροπή θα ενθαρρύνει το προσωπικό να παρακολουθεί κατάρτιση ενημέρωσης για θέματα αναπηρίας, στα οποία θα περιλαμβάνονται η πληροφόρηση για θέματα διακριτικής μεταχείρισης, καθώς οι παρουσιάσεις από άτομα με ποικίλες αναπηρίες όπου χρειάζεται.
2) Πρόσβαση στα κτίρια:
Η Επιτροπή θα φροντίσει να εξασφαλίσει ότι στα γραφεία και οι βοηθητικοί χώροι θα είναι προσιτοί στους υπαλλήλους της και στους πολίτες που επισκέπτονται τις υπηρεσίες της Επιτροπής. Επίσης, θα εξασφαλίσει ότι ένας κατάλογος με προσιτές αίθουσες συνεδριάσεων, συμπεριλαμβανόμενων και των κοντινών τουαλετών και βοηθημάτων όπως των βοηθητικών συσκευών κ.λ.π. θα δημοσιεύεται τακτικά στην Επιτροπή και ότι θα λαμβάνονται υπόψη οι απαιτήσεις των ατόμων με ειδικές ανάγκες κατά τη διοργάνωση συνεδριάσεων.
3) Πληροφόρηση και επικοινωνία:
– Η υπηρεσία Επισήμων Εκδόσεων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων θα προωθήσει την ανάπτυξη και υλοποίηση προτύπων και καλών πρακτικών για να καταστεί πιο προσιτή η πληροφορία στους πολίτες με ειδικές ανάγκες. Επίσης, θα υποστηρίξει τη διάδοση υλικού σε εναλλακτικά μορφότυπα σε όλη την Ευρώπη μέσω του Φόρουμ Εκδοτών της Ε.Ε.
– Η Επιτροπή θα τροποποιήσει τις κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις πολιτικές, τα προγράμματα και τις υπηρεσίες θα είναι προσιτές σε ανθρώπους με ειδικές ανάγκες σε εναλλακτικά μορφότυπα, όπου χρειάζεται και είναι εφικτό.
4) Ενσωμάτωση παιδιών με ειδικές ανάγκες στα ευρωπαϊκά σχολεία:
Διάφορες συστάσεις και ψηφίσματα έχουν ήδη εγκριθεί από το Συμβούλιο και τους υπουργούς Παιδείας, που συνεδρίασαν στο πλαίσιο του Συμβουλίου με στόχο τη βελτίωση της ένταξης των παιδιών με ειδικές ανάγκες στα κανονικά σχολεία. Αυτές οι πρωτοβουλίες υλοποιήθηκαν επίσης στα ευρωπαϊκά σχολεία που είναι επίσημα εκπαιδευτικά ιδρύματα και υπόκεινται στη δικαιοδοσία των κυβερνήσεων των κρατών- μελών. Ειδικότερα, το Συμβουλίου των Διευθυντών των Ευρωπαϊκών Σχολείων αποφάσισε το 1995 τη δημιουργία μιας επιτροπής για την υποστήριξη της μάθησης, με στόχο τη διερεύνηση και τον επαναπροσδιορισμό του πλαισίου για την ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές ανάγκες σε όλα τα επίπεδα διδασκαλίας των ευρωπαϊκών σχολείων.
Η Επιτροπή θα συνεχίσει να υποστηρίξει τις προσπάθειες που καταβάλλουν τα ευρωπαϊκά σχολεία να δώσουν τη σωστή υποστήριξη στους μαθητές με ειδικές ανάγκες, έτσι ώστε να ενταχθούν στις κανονικές τάξεις και ιδίως να προσφέρουν καλύτερη βοήθεια σε φοιτητές με συγκεκριμένες ειδικές ανάγκες μάθησης.
Διαβουλεύσεις με τα ΑμΕΑ:
Για την υλοποίηση αυτών των πρωτοβουλιών της, η Επιτροπή θα επιδιώξει να δημιουργήσει διαδικασίες διαβούλευσης με την κοινότητα των ατόμων με ειδικές ανάγκες και τους αντιπροσώπους του στις ΜΚΟ. Ανάλογα με το θέμα, οι διαδικασίες αυτές θα ποικίλουν για να ανταποκρίνονται στις συγκεκριμένες περιστάσεις (π.χ. συμμετοχή σε συμβουλευτικά όργανα, δημιουργία ομάδων αναφοράς ή ομάδων εργασίας, σύνταξη εγγράφων διαβούλευσης ή διεξαγωγή δημοσίων φόρουμ, Διαδίκτυο..)
Επίσης, για την ενίσχυση της ικανότητας των ατόμων με ειδικές ανάγκες να συμβάλουν στην ανάπτυξη πολιτικής και προγραμμάτων, η Επιτροπή θα προωθήσει εταιρικές σχέσεις ανάμεσα σε οργανώσεις αναπήρων, άλλες ΜΚΟ, κοινωνικούς εταίρους, θα υποστηρίξει εκδηλώσεις και μηχανισμούς που ενθαρρύνουν μεγαλύτερη εμπλοκή και διαβούλευση και θα ενθαρρύνει τη ροή πληροφοριών και γνώσεων μέσω δικτύων και έρευνας από μη κυβερνητικούς οργανισμούς.
Προστασία των δικαιωμάτων των ΑμΕΑ
Στο πλαίσιο του σχεδίου της πολιτικής δράσης υπέρ των καταναλωτών για τη νέα χιλιετία, η Επιτροπή πρέπει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή για να εξασφαλίσει ότι οι ειδικές απαιτήσεις των ατόμων με ειδικές ανάγκες λαμβάνονται δεόντως υπόψη, ιδίως όσον αφορά την πρόσβαση στη δικαιοσύνη, στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και στην ασφάλεια των προϊόντων.
Επίσης, στο πλαίσιο της εντολής για την τυποποίηση στον τομέα της ασφάλειας των καταναλωτών, η Επιτροπή ανέθεσε εντολή στα ευρωπαϊκά όργανα τυποποίησης για την ανάπτυξη ενός οδηγού για τους συγγραφείς προτύπων σχετικά με το πώς πρέπει να εξετάζεται το θέμα της ασφάλειας και της ευχρηστίας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Η εξέταση των απαιτήσεων των καταναλωτών με ειδικές ανάγκες θα περιλαμβάνεται μεταξύ πολιτικών στόχων που θα αναφέρονται ρητά στο νέο κανονιστικό πλαίσιο για την υποδομή της ηλεκτρονικής επικοινωνίας και των συναφών υπηρεσιών.
ΕΞΠΡΕΣ 30 Ιουλίου 2000