Υπάρχουν δύο βασικοί τρόποι με τους οποίους οι άνθρωποι αναζητούν εργασία: Οι παραδοσιακές μέθοδοι αναζήτησης εργασίας και οι ενεργητικές μέθοδοι αναζήτησης.
Κάποιος αναζητά εργασία με την παραδοσιακή μέθοδο, όταν διαβάζει τις μικρές αγγελίες των εφημερίδων, όταν απευθύνεται στα τοπικά γραφεία του ΟΑΕΔ ή όταν ζητά την συνδρομή ιδιωτικών γραφείων εύρεσης εργασίας.
Στην ενεργητική αναζήτηση εργασίας ο ενδιαφερόμενος χρησιμοποιεί το δίκτυο κοινωνικών επαφών του, ανθρώπους που γνωρίζει ή που τους συστήνουν οι γνώριμοί του(warm contacts) ή και ανθρώπους που δεν γνωρίζει (cold contacts), χρησιμοποιεί τεχνικές για να προβάλει τον εαυτό του (marketing), τηλεφωνεί σε επιχειρήσεις που κρίνει πως τον ενδιαφέρουν, εντοπίζει τις πηγές πληροφόρησής του για τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας και ψάχνει εκπαιδευτικά προγράμματα εντός των επιχειρήσεων (internships).
Ακολουθώντας τις παραδοσιακές μεθόδους αναζήτησης αναμένεται να συναντηθεί και ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός μεταξύ των υποψηφίων για μια θέση εργασίας, καθώς πρόκειται για θέσεις οι οποίες έχουν δημοσιευθεί σε εφημερίδα και το γεγονός έχει γίνει ευρέως γνωστό. Και υπολογίζεται πως μόνο το 25% των διαθέσιμων θέσεων εργασίας ανακοινώνεται στον Τύπο. Για αυτόν τον λόγο είναι προτιμότερο να ακολουθείται η ενεργητική αναζήτηση γιατί έτσι κάποιος στοχεύει στην «κρυφή» αγορά εργασίας. Και, υπολογίζεται, πως το 75% των διαθέσιμων θέσεων εργασίας βρίσκεται στην «κρυφή» αγορά.
Χρήση δικτύου κοινωνικών επαφών και γνωριμιών
Ένα σημαντικό συστατικό της ενεργητικής αναζήτησης εργασίας είναι και το δίκτυο γνωριμιών. Το δίκτυο κοινωνικών επαφών και γνωριμιών, άλλωστε, βοηθά και στην μετέπειτα επαγγελματική πορεία για την αναζήτηση και τον εντοπισμό νέων ευκαιριών και εξάπλωσης στον τομέα δράσης του ατόμου. Ως χρήση του δικτύου αυτού νοείται η συνάντηση με ανθρώπους και η πληροφόρησή τους για τον τομέα των γνώσεων ή των δεξιοτήτων του ατόμου, ως προσπάθεια να εξαχθεί μία πληροφορία, όπως η πιθανή ύπαρξη μίας θέσης εργασίας. Για να είναι αποδοτική η χρήση του δικτύου κοινωνικών επαφών πρέπει να συνδυαστούν τόσο οι προσωπικές γνωριμίες κάποιου, όσο και οι επαφές με ανθρώπους που του συστήθηκαν από κάποιον άλλο και είναι σε θέση να βοηθήσουν (warm contacts).
Στους ανθρώπους που θεωρούνται προσωπικές γνωριμίες συγκαταλέγονται οι φίλοι, πρώην εργοδότες, συμμαθητές ή καθηγητές από το σχολείο ή το πανεπιστήμιο, μέλη ενός επαγγελματικού συλλόγου στον οποίο κάποιος είναι εγγεγραμμένος, συγγενείς, πρώην συνάδελφοι, γείτονες, άνθρωποι με τους οποίους κάποιος μοιράζεται μία ασχολία, π.χ. sports, άνθρωποι που συναντά κάποιος στις καθημερινές του συναλλαγές, όπως π.χ. στον φούρνο, στο περίπτερο, στο φαρμακείο, στην τράπεζα, κ.ο.κ.
Οι παραπάνω άνθρωποι μπορούν να φανούν πολύ χρήσιμοι στην διαδικασία αναζήτησης εργασίας, αρκεί να είναι ενήμεροι για αυτό και να γνωρίζουν πώς να έρθουν σε επαφή μαζί σας σε περίπτωση που μάθουν για κάποια θέση. Για αυτό και θα πρέπει σε αυτούς τους ανθρώπους να δοθούν όλες οι απαραίτητες για αυτόν τον σκοπό πληροφορίες. Ένα βιογραφικό σημείωμα με όλα τα στοιχεία για τις γνώσεις, την εργασιακή εμπειρία και τα τηλέφωνα επικοινωνίας είναι απαραίτητο. Επίσης, θεωρείται χρήσιμο να ζητηθούν από τους ανθρώπους αυτούς άλλα δύο ονόματα ανθρώπων που αυτοί κρίνουν πως μπορούν να βοηθήσουν στην αναζήτηση για την εύρεση εργασίας.
Στην επικοινωνία με τους ανθρώπους που έχουν συστηθεί από τους προσωπικώς γνώριμους καλό είναι να αναφέρεται το όνομα αυτού που έχει κάνει την σύσταση και η σχέση του μαζί σας.
Ένα στοιχείο στο οποίο δεν δίνεται ιδιαίτερη σημασία, αλλά ίσως την κατάλληλη στιγμή αποδείξει την βαρύτητά του είναι η γραπτή έκφραση της ευγνωμοσύνης σας προς αυτόν που ενδιαφέρθηκε και διέθεσε τον χρόνο του. Ένα σημείωμα «ευχαριστώ πολύ» θα βοηθήσει στο να σας θυμάται και θα τον κάνει να υποθέσει πως είστε άτομο συγκροτημένο, θετικό, ευγενικό και άλλα πολλά που ίσως λειτουργήσουν υπέρ σας αν/ όταν μάθει κάτι για κάποια θέση εργασίας για την οποία έχετε τα προσόντα.
Επίσης, στο δίκτυο κοινωνικών επαφών μπορούν να προστεθούν επαφές του ατόμου που αναζητά εργασία με άγνωστους προς αυτόν ανθρώπους, συνήθως εργοδότες. Υπάρχουν δύο τρόποι για να γίνουν αυτές οι επαφές. Ο πρώτος είναι με τηλεφώνημα στην επιχείρηση και ο δεύτερος είναι με απευθείας επίσκεψη στον φυσικό χώρο της επιχείρησης για μία πρώτη συνέντευξη. Και με τους δύο τρόπους εκδηλώνεται το ενδιαφέρον του ατόμου να εργαστεί στην επιχείρηση αυτή και συζητείται μία πιθανή συνεργασία στην περίπτωση που υπάρξει διαθέσιμη θέση εργασίας που να ταιριάζει με τα προσόντα του υποψηφίου. Αυτός ο τρόπος είναι αρκετά αποδοτικός διότι αφενός φανερώνει ένα άτομο το οποίο παίρνει πρωτοβουλίες, κάτι που εκτιμάται από έναν υποψήφιο εργοδότη, και αφετέρου το άτομο έχει το πλεονέκτημα πως μάλλον θα είναι από τα πρώτα που θα ανακαλέσει στη μνήμη του ο εργοδότης μόλις παρουσιαστεί η ανάγκη για την κάλυψη μίας θέσης εργασίας.
Πιθανές πηγές πληροφόρησης
Για την ανεύρεση εργασίας είναι σημαντικό να χρησιμοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες πηγές πληροφόρησης έτσι ώστε να είναι μεγαλύτερα τα ποσοστά επιτυχίας στην εύρεση κάποιας που θα ταιριάζει στο προφίλ του υποψήφιου. Παρακάτω γίνεται αναφορά σε μερικές πιθανές πηγές πληροφόρησης, χωρίς ίσως να καλύπτονται όλες οι πιθανές.
Μία πηγή πληροφόρησης μπορεί να αποτελέσει η ίδια η επιχείρηση στην οποία πιθανολογείται πως ίσως υπάρχει κάποια θέση εργασίας. Ένα τηλεφώνημα στην εν λόγω επιχείρηση μπορεί να είναι διαφωτιστικό. Πολλές επιχειρήσεις διατηρούν γραφείο προσωπικού όπου ανακοινώνονται οι προς κάλυψη θέσεις εργασίας, άλλες κάνουν τις ανακοινώσεις τους στο site τους στο Internet όπου και διαθέτουν φόρμα συμπλήρωσης στοιχείων του ενδιαφερόμενου για την θέση εργασίας και άλλες απλώς ανακοινώνουν τις θέσεις μέσω των μικρών αγγελιών στις εφημερίδες.
Άλλες πηγές πληροφόρησης είναι τα γραφεία σταδιοδρομίας και διασύνδεσης των πανεπιστημίων, ο ΟΑΕΔ, τα ιδιωτικά γραφεία εύρεσης εργασίας (προσοχή, διευκρινίστε αν χρεώνουν κάποιο ποσό για τις υπηρεσίες που παρέχουν στον υποψήφιο εργαζόμενο), οι επαγγελματικοί και επιχειρηματικοί σύλλογοι, όπως π.χ. ΟΕΕ κ.α. οι διαφημίσεις των επιχειρήσεων στις εφημερίδες, ο τηλεφωνικός κατάλογος, πρώην εργοδότες ή συνάδελφοι, οι πληροφορίες από γνωστούς, οι καθηγητές, τα σωματεία εργαζομένων, οι πληροφορίες που εξάγονται από διαφημίσεις στην τηλεόραση τις εφημερίδες ή από άρθρα σε περιοδικά και φυσικά το Internet μέσω των ηλεκτρονικών γραφείων εύρεσης εργασίας. Πρόκειται για site εταιρειών συμβούλων επιχειρήσεων κυρίως, όπου ανακοινώνονται θέσεις εργασίας σε επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα με πλήρη περιγραφή του αντικειμένου της εργασίας και των απαιτούμενων προσόντων. Στο ελληνικό Internet αυτή τη στιγμή λειτουργούν τουλάχιστον 5 τέτοια site τα οποία είναι ενημερωμένα και τροφοδοτούνται συνεχώς με νέες πληροφορίες.
Τηλεφωνώντας στις επιχειρήσεις
Ο σκοπός ενός τηλεφωνήματος σε μία επιχείρηση είναι η επίτευξη μίας συνέντευξης με τον υπεύθυνο της επιχείρησης ή τον υπεύθυνο ανθρωπίνων πόρων αν πρόκειται για μεγάλη επιχείρηση.
Για αυτόν τον λόγο πρέπει πρώτα να αναζητηθούν οι εταιρείες που τελικά ενδιαφέρουν τον υποψήφιο για να εργαστεί σε αυτές, να κρατηθεί μία λίστα με αυτές και εν τέλει να γίνονται τουλάχιστον δύο τηλεφωνήματα την ημέρα. Ο υποψήφιος θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος να αντιμετωπίσει την καταρχήν απροθυμία της γραμματέως να τον παραπέμψει στον υπεύθυνο της επιχείρησης. Συνήθως η απάντηση είναι πως «ο υπεύθυνος είναι πολύ απασχολημένος αυτή τη στιγμή» ή πως «απουσιάζει». Τότε πρέπει να ζητηθούν το όνομα του υπευθύνου και ο προσδιορισμός μίας συγκεκριμένης ώρας που η γραμματέας κρίνει πως ο υπεύθυνος θα είναι διαθέσιμος. Ένας άλλος τρόπος για να ξεπεραστεί αυτό το εμπόδιο είναι να γίνει ένα τηλεφώνημα όταν κριθεί πως η γραμματέας λείπει και ο υπεύθυνος θα σηκώσει μόνος του το τηλέφωνο.
Όταν κάποιος έχει μία αναπηρία που επηρεάζει την ικανότητά του να καταλάβει ή να γίνει κατανοητός (π.χ. κωφότητα) μέσω τηλεφώνου τότε η τηλεφωνική επικοινωνία δυσχεραίνεται.
«Προωθώντας» τον εαυτό σας
Το να προωθεί κάποιος τον εαυτό του είναι περίπου σαν να διαφημίζει και να «πουλά» τον εαυτό του σε έναν εργοδότη, όπως γίνεται και με την πώληση ενός προϊόντος.
Το βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν βασίζονται στις τεχνικές πωλήσεων των προϊόντων και είναι τα εξής:
Πρώτα πρέπει να προσδιορισθεί ποιο είναι το κοινό στο οποίο απευθύνεστε. Δηλαδή, πρέπει να οριοθετηθεί η περιοχή στην οποία επιθυμείτε να εργαστείτε και ποιες οι επιχειρήσεις που προσλαμβάνουν άτομα με τα δικά σας προσόντα.
Έπειτα, να διερευνηθεί ποιες είναι οι τρέχουσες ανάγκες των επιχειρήσεων αυτών σε προσωπικό. Αυτό εξαρτάται π.χ. από το αν επεκτείνεται η εταιρεία, αν κάνει περικοπές, αν εισάγει νέα προϊόντα ή υπηρεσίες, ή ποιες είναι οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της περιοχής που δραστηριοποιείται, κ.α.
Παράλληλα, θα πρέπει να κρίνετε και να βρείτε τι είναι αυτό που μπορείτε να προσφέρετε ως εργαζόμενος στην επιχείρηση αυτή, έτσι ώστε να έχει όφελος με το να σας προσλάβει (π.χ. ιδιαίτερες γνώσεις σε κάποιον τομέα κ.α.)
Θα πρέπει επίσης, να δημιουργήσετε ένα «ελκυστικό συνολικό πακέτο» που θα προβάλετε στις επιχειρήσεις που σας ενδιαφέρουν. Αυτό το πακέτο περιλαμβάνει το απαιτούμενο, για τον χώρο στον οποίο απευθύνεστε, προσεγμένο επαγγελματικό ντύσιμο και συμπεριφορά, , το βιογραφικό σας, η συνοδευτική επιστολή. Αυτά είναι τα εργαλεία διαφήμισης του εαυτού σας. Χρησιμοποιήστε τα.
Τέλος, θα πρέπει να είσαστε πάντοτε έτοιμοι να επαναπροσδιορίσετε τους στόχους σας και τις πρακτικές σας και να τα προσαρμόζετε στα νέα δεδομένα που κάθε φορά θα προκύπτουν. Για αυτόν τον λόγο ζητήστε και την βοήθεια κοντινών σας ανθρώπων ακόμη και από επιχειρήσεις στις οποίες είχατε απευθυνθεί στο παρελθόν.
«Προωθώντας» την αναπηρία σας
Για τους ανθρώπους με αναπηρίες που αναζητούν εργασία είναι σημαντικό να συμπεριλάβουν την αναπηρία τους στο «συνολικό πακέτο» που προσφέρουν σε μία επιχείρηση. Δεν είναι πάντοτε εύκολο να δει κάποιος οφέλη τα οποία μπορεί να φέρει στην επιχείρηση η οποιαδήποτε αναπηρία. Χρειάζεται βαθιά και πλήρη γνώση της αναπηρίας για να συνδιαλεχθεί κάποιος μαζί της και να παρουσιάσει τα οφέλη τα οποία μπορεί να συνεπάγεται στον χώρο εργασίας. Για αυτόν τον σκοπό ίσως μπορείτε να ζητήσετε και την βοήθεια κοντινών σας ανθρώπων, καθηγητών, συμβούλων, κ.λ.π.
Εντοπισμός της θέσης εργασίας
Μελέτες έχουν δείξει πως το 75% όσων αναζητούν εργασία στρέφονται στην αναζήτηση μέσω των μικρών αγγελιών των εφημερίδων, ενώ οι εργοδότες καλύπτουν μόνο το 25% των θέσεων εργασίας με αυτόν τον τρόπο. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι άνθρωποι που αναζητούν εργασία περιορίζουν την αναζήτησή τους στον περιορισμένο αριθμό θέσεων που ανακοινώνονται σε σχέση με αυτόν που πραγματικά υπάρχει διαθέσιμος, κάτι που κάνει τον ανταγωνισμό ακόμη μεγαλύτερο.
Το άτομο που αναζητά εργασία, συνήθως αναζητά εργασία μέσω εφημερίδων, γραφείων εύρεσης εργασίας, γραφείων διασύνδεσης των πανεπιστημίων σε ποσοστό 75%, ενώ μόνο το 25% στρέφεται στους φίλους, σε γνωστούς, σε πρώην συνεργάτες κ.λ.π.
Αντιθέτως, οι επιχειρήσεις καλύπτουν τις θέσεις εργασίας μέσω αγγελιών και γραφείων εύρεσης εργασίας μόνο σε ποσοστό 25%, ενώ βασίζονται κατά κύριο λόγο στο δίκτυο σχέσεων και επαφών που έχουν για την εύρεση εργαζόμενου. Γίνεται έτσι αντιληπτό πως δεν υπάρχει αντιστοιχία προσφοράς-ζήτησης στην εργασία και από τη μία οι υποψήφιοι αντιμετωπίζουν μεγάλο ανταγωνισμό, ενώ από την άλλη οι επιχειρήσεις δεν συναντούν ανάλογη προσφορά, καθότι η κάθε πλευρά χρησιμοποιεί κατά κύριο λόγο διαφορετική μέθοδο αναζήτησης.
Η «κρυφή» αγορά εργασίας
Αυτό που αποκαλείται «κρυφή» αγορά εργασίας είναι η πρόσβαση στην θέση εργασίας απευθείας, πριν αυτή δημοσιοποιηθεί σε εφημερίδες και γραφεία εύρεσης εργασίας. Με άλλα λόγια, είναι η διασύνδεση αυτού που αναζητά εργασία με ανθρώπους που δουλεύουν στον τομέα αυτό, πρώην συναδέλφους, επαγγελματικούς συλλόγους, κ.α. από τους οποίους μπορεί να μάθει αν υπάρχει διαθέσιμη θέση εργασίας ή αν πρόκειται να υπάρξει κάποια σύντομα.
Το «άνοιγμα» θέσης εργασίας διακρίνεται σε τέσσερα στάδια. Σε πρώτο στάδιο δεν υπάρχει θέση εργασίας αυτή την στιγμή. Σε δεύτερο στάδιο δεν υπάρχει επισήμως θέση εργασίας, όμως οι «μέσα στην επιχείρηση» γνωρίζουν την πιθανότητα να ανοίξει θέση εργασίας. Σε τρίτο στάδιο επισήμως υπάρχει θέση εργασίας, η οποία όμως δεν έχει δημοσιοποιηθεί. Και σε τέταρτο στάδιο η θέση εργασίας έχει δημοσιοποιηθεί.
Έχοντας το παραπάνω σχήμα στο μυαλό του κάποιος, είναι σημαντικό, ακόμη και αν δεν υπάρχει διαθέσιμη θέση εργασίας, να σχεδιάσει μία ενημερωτική συνέντευξη με έναν υποψήφιο εργοδότη. Αυτή είναι μία καλή ευκαιρία να μάθετε περισσότερα για την επιχείρηση, να συστηθείτε και επίσης, να εκφράσετε το ενδιαφέρον σας για μία μελλοντική συνεργασία με την επιχείρηση.
Οι εργοδότες δεν επιθυμούν τόσο να προσλαμβάνουν κάποιον τελείως άγνωστο. Προτιμούν κάποιον ο οποίος έχει συστηθεί από κάποιον άλλο γνωστό τους ή τα προσόντα και η εργασία του τους είναι ήδη γνωστά.
Έχει υπολογισθεί πως το 75% των θέσεων εργασίας καλύπτονται κατά τη διάρκεια των τριών πρώτων σταδίων, τα οποία αναφέρθηκαν παραπάνω.
Για αυτό και είναι σημαντικό να κινηθείτε «προληπτικά» και να κάνετε μία έρευνα αγοράς ακόμη και αν γνωρίζετε πως εκείνη τη στιγμή δεν αναζητούν εργαζόμενο.
Εκπαιδευτικά προγράμματα εντός των επιχειρήσεων
Ξεκινώντας θα πρέπει να διευκρινιστεί τι είναι αυτό που νοείται ως εκπαίδευση εντός της επιχείρησης και ποια η διαφορά του από τις θέσεις ημιαπασχόλησης (part-time jobs).
Συνήθως, οι θέσεις ημιαπασχόλησης προσφέρονται ως τρόπος να κερδίσει κάποιος χρήματα και να αναπτύξει τις γενικότερες δεξιότητες και ικανότητές του, ενώ ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης εντός της επιχείρησης σχετίζεται κατά κάποιο τρόπο με τους στόχους που έχει θέσει κάποιος για την εξέλιξη της καριέρας του. Η εκπαίδευση είναι εμπειρία που σχετίζεται με την καριέρα.
Μία θέση ημιαπασχόλησης μπορεί να είναι και ενδοεπιχειρησιακή εκπαίδευση εάν συνδέεται με κάποιο τρόπο με τους στόχους για καριέρα.
Μία ενδοεπιχειρησιακή εκπαίδευση μπορεί να είναι αμοιβόμενη ή όχι, ανάλογα με την πολιτική της επιχείρησης, και για αυτό οι υποψήφιοι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να είναι ευέλικτοι και ανοιχτοί σε ένα ενδεχόμενο μη αμειβόμενης εργασίας-εκπαίδευσης. Με αυτό τον τρόπο θα αυξήσουν τις πιθανότητες να βρουν ένα τέτοιο πρόγραμμα.
Τα ενδοεπιχειρησιακά προγράμματα εκπαίδευσης είναι σημαντικά για πολλούς λόγους. Βοηθούν στην εύρεση εναλλακτικών στην καριέρα, καθώς ο εκπαιδευόμενος δοκιμάζεται σε διάφορες θέσεις και μπορεί να βρεθεί αυτή η οποία του ταιριάζει και στην οποία αποδίδει περισσότερο. Μέσω της εκπαίδευσης το άτομο μπορεί να δει τα θετικά και αρνητικά του χώρου εργασίας του και να δοκιμάσει διάφορα περιβάλλοντα εργασίας. Επίσης, τα προγράμματα αυτά προσφέρουν την ευκαιρία της ανάπτυξης δεξιοτήτων πέρα από την θεωρητική γνώση. Ο εκπαιδευόμενος μέσα από τέτοια προγράμματα έχει την ευκαιρία να δράσει σε ένα επαγγελματικό χώρο και να δημιουργήσει το δικό του δίκτυο επαφών. Και τέλος, ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης μπορεί να οδηγήσει τελικά στην πρόσληψη του εκπαιδευόμενου στην επιχείρηση.
Όταν ένας υποψήφιος στοχεύει σε μία θέση εκπαιδευόμενου, είναι σημαντικό να λαμβάνει υπόψη «την μεγάλη εικόνα» και όχι μόνο αυτή καθ εαυτή την θέση που προσφέρεται. Για παράδειγμα, μία θέση στη διακίνηση της αλληλογραφίας της επιχείρησης ίσως δεν ακούγεται τόσο δελεαστική ή με προοπτικές καριέρας, όμως θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πως μία τέτοια εργασία δίνει την ευκαιρία στον εκπαιδευόμενο να συναντά ανθρώπους από όλα τα τμήματα της επιχείρησης και να μαθαίνει για την εργασία τους. Ένας υποψήφιος εκπαιδευόμενος θα πρέπει να λάβει υπόψη του παράγοντες όπως: η δυνατότητα να παρατηρεί άλλους στην εργασίας τους και να κάνει ερωτήσεις, η δυνατότητα να μαθαίνει νέα πράγματα και η πιθανότητα που έχει για να προσληφθεί τελικά μετά το τέλος του εκπαιδευτικού προγράμματος.
Ένα ενδοεπιχειρησιακό πρόγραμμα εκπαίδευσης είναι μία εργασία που επιβλέπεται από τον εργοδότη και κατά την διάρκεια της οποίας το άτομο έχει στόχους κυρίως εκπαιδευτικούς. Ο κυριότερος σκοπός ενός τέτοιου προγράμματος είναι η απόκτηση εργασιακής εμπειρίας σε ένα τομέα και λιγότερο η απόκτηση εισοδήματος.
Συνεχίστε την αναζήτηση
Για να βρει κάποιος την κατάλληλη θέση εργασίας παίρνει χρόνο. Θα πρέπει να καταλάβει και να είναι προετοιμασμένος να ακούσει αρκετά «ευχαριστώ, αλλά όχι
» και μερικά «όχι» ευθέως. Αυτή η άρνηση δεν θα πρέπει να τον αποτρέπει από την προσπάθειά του, αλλά να τον οδηγεί στον επαναπροσδιορισμό της τακτικής προσεγγίσεως που ακολουθεί.
Σε αρκετές περιπτώσεις η αναζήτηση θέσης εργασίας ή ενός ενδοεπιχειρησιακού προγράμματος εκπαίδευσης ίσως αποδειχθεί δύσκολη υπόθεση, ενώ μπορεί να αποδειχθεί ακόμη πιο δύσκολη για έναν άνθρωπο με αναπηρία. Σε αυτήν την περίπτωση η «συνταγή» λέγεται αυτοπεποίθηση. Οι επιτυχημένοι άνθρωποι πιστεύουν στις ικανότητές τους. Εάν νομίζετε πως δεν έχετε ικανότητες, τότε ξανασκεφθείτε το. Σίγουρα έχετε και αν το ξανασκεφθείτε θα τις προσδιορίσετε. Ένας τρόπος να γίνει ο προσδιορισμός των ικανοτήτων είναι η λίστα όπου θα καταγραφούν τα μικρά ή μεγάλα επιτεύγματα σας. Η αναπηρία δεν συνεπάγεται και ανικανότητα για εργασία. Ο κυριότερος παράγοντας που συνήθως εμποδίζει την επίτευξη στόχων είναι ο ίδιος μας ο εαυτός.
Ένας τρόπος για την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης είναι μέσω της διαδικασίας «μετασχηματισμού» των αρνητικών σε θετικές αντιλήψεις. «Θετικός μετασχηματισμός» είναι η διαδικασία κατά την οποία αλλάζει η αρνητική, ή μη ορθολογική αντίληψη σε θετική, ορθολογική και ρεαλιστική.
Π.χ. η σκέψη πως οι εργοδότες δεν επιθυμούν να προσλάβουν κάποιον άνθρωπο με αναπηρία, μπορεί να γίνει οι εργοδότες επιθυμούν να προσλάβουν έναν άνθρωπο με προσόντα κι εγώ έχω προσόντα και θα είμαι αφοσιωμένος στην εργασία μου. Στην σκέψη πως ο ανταγωνισμός για την θέση εργασίας θα είναι μεγάλος η καλύτερη αντίδραση είναι η σκέψη πως από την διαδικασία της αναζήτησης θα κερδίσω σε εμπειρία και θα μπορέσω να εντοπίσω τις αδυναμίες μου έτσι ώστε να βελτιωθώ.