Ο νέος νόμος για τους συμβασιούχους, οι διορισμοί, τα Πειθαρχικά Συμβούλια και τα άτομα με ειδικές ανάγκες. του Β. Χιώτη
Ύστερα από κυοφορία μηνών αλλά και μετά από μια έντονη συζήτηση στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης αποτελεί από προχθές το απόγευμα νόμο του κράτους που θα αρχίσει να ισχύει από το τέλος Σεπτεμβρίου. Με τον νόμο αυτόν η κυβέρνηση επιδιώκει να εκσυγχρονίσει τις σημαντικότερες αρχές που λειτουργούν στο υπουργείο Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης έτσι ώστε να καταστούν πιο λειτουργικέ και αποτελεσματικές και ταυτόχρονα να επιλυθούν χρονίζουσες εκκρεμότητες και ασάφειες σε θέματα που σχετίζονται με τη λειτουργία της κρατικής μηχανής. Η μεθόδευση της συζήτησης δεν ήταν η καλύτερη που θα μπορούσε να γίνει αφού οι σημαντικότερες διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου κατατέθηκαν ως τροπολογίες και δεν υπήρξε άνεση χρόνο για την επεξεργασία τους. Από την άλλη πλευρά, για να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση τις πιέσεις που δέχθηκες από τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ που εξέφραζαν επιφυλάξεις, προχώρησε σε μια σειρά αλλαγές και αναδιατυπώσεις, με αποτέλεσμα ελάχιστοι πλέον να γνωρίζουν ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που επιφέρει το νέο σχέδιο νόμου.
Τις αλλαγές αυτές συγκέντρωσε και παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα» όπως ψηφίστηκαν από το Β’ Θερινό Τμήμα της Βουλής και θα δημοσιευθούν στο Φύλλο της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως.
Ταχύτερα τώρα η διαδικασία των προσλήψεων
Με τη διάταξη που κατατέθηκε από την κυβέρνηση ως τροπολογία και ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο επιχειρείται η επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης στο Δημόσιο, περιορίζοντας κυρίως τους ελέγχους που πραγματοποιούσε ως σήμερα το ΑΣΕΠ.
Όπως διαβεβαίωσε η υπουργός κυρία Βάσω Παπανδρέου, η διαδικασία προσλήψεως δεν τροποποιείται σε σχέση με όσα προβλέπει ο νόμος 2190/94 (γνωστότερος ως νόμος Πεπονή) αλλά απλώς απλουστεύονται οι σχετικές ρυθμίσεις για να μην είναι τόσο χρονοβόρες, κυρίως στις νησιώτικες περιοχές.
Στο εξής λοιπόν οι διαδικασίες πρόσληψης θα διεξάγονται ανά περιφέρεια και ανά νομαρχιακή αυτοδιοίκηση, ανάλογα με την απόφαση που θα λαμβάνει η τριμελής εξ υπουργών επιτροπή. Τέτοια δυνατότητα υπήρχε και σήμερα αλλά την είχε το ΑΣΕΠ και σπανίως την αξιοποιούσε.
Σε ότι αφορά εξάλλου τις προσλήψεις σε φορείς του στενού δημοσίου φορέα (υπουργεία, ΝΠΔΔ, και ΟΤΑ) των δικαιολογητικών που είχε ως σήμερα του ΑΣΕΠ θα έχει στο εξής η Διεύθυνση Προσωπικού του κάθε φορέα.
Για να διασφαλιστεί πάντως η αξιοπιστία του συστήματος προσλήψεων οι νέες διατάξεις ορίζουν ότι το ΑΣΕΠ υποχρεούται να πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους σε κάθε προκήρυξη προσλήψεων και σε ποσοστό που θα φθάνει τουλάχιστον στο 10% των διοριστέων. Σε περίπτωση όμως που διαπιστωθούν παραβάσεις επιβάλλονται κυρώσεις εις βάρος των αρμοδίων αλλά δεν προβλέπεται και ακύρωση της πρόσληψης ή επανέλεγχος των δικαιολογητικών που κατατέθηκαν από το σύνολο των διοριστέων.
Ταχύρυθμες διαδικασίες πρόσληψης προβλέπονται εξάλλου για τα ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ που δεν επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως είναι οι τράπεζες και τα επιμελητήρια. Για τους φορείς αυτούς η προκήρυξη κάθε διαγωνισμού θα ελέγχεται εντός 10 ημερών ενώ στη συνέχεια το ΑΣΕΠ θα έχει το δικαίωμα να ελέγχει αν εφαρμόστηκαν τα κριτήρια του νόμου 2190/94 αλλά και τις ενστάσεις των υποψηφίων.
Οι διαδικασίες πρόσληψης στο Δημόσιο απλουστεύονται και για τα άτομα με ειδικές ανάγκες αφού στο εξής ο καθορισμός των θέσεων που αναλογούν σε άτομα προστατευόμενα από τον νόμο θα γίνεται αυτόματα με την προκήρυξη κάθε διαγωνισμού και αυτές θα κατανέμονται αμέσως κατά νομαρχία, φορά ή κλάδο.
Οι συγγενείς των θανόντων
Με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα επιλύεται άλλο ένα ζήτημα που έχει δημιουργήσει σύγχυση, αυτό του διορισμού στο Δημόσιο συγγενικού προσώπου υπαλλήλου που έχασε τη ζωή του εν υπηρεσία.
Στην περίπτωση αυτή λοιπόν και μετά από γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους καθιερώνεται ότι εφόσον διοριστεί συγγενικό πρόσωπο θανόντος εν υπηρεσία, αυτό υποχρεούται να επιστρέψει όλα τα ποσά που εισέπραξε ως σύνταξη ή αποζημίωση για τον ίδιο λόγο.
Διευκρινίζεται όμως ότι η υποχρέωση αυτή βαραίνει μόνο τον ωφελούμενο και όχι τα υπόλοιπα συγγενικά πρόσωπα του θανόντος και μάλιστα από την ημερομηνία διορισμού του και εφεξής.