Είμαι 33 χρονών και ενδιαφέρομαι να ξεκινήσω τη δική μου επιχείρηση. Θέλω να αρχίσω από κάτι μικρό και στη συνέχεια να επεκταθώ. Τι με συμβουλεύετε να κάνω στα πρώτα μου βήματα ως επιχειρηματίας;
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να επανεξετάσετε την απόφασή σας να ανοίξετε μια επιχείρηση, ζυγίζοντας ρεαλιστικά τις ευκαιρίες και το κόστος. Αν έχετε απτά στοιχεία στα χέρια σας, είναι πιο εύκολο να προσδιορίσετε τους κινδύνους και τα οφέλη μιας επιχείρησης, ιδίως στο αρχικό στάδιο της ίδρυσής της, λέει ο Shawn Bercuson, «κατά συρροή» επιχειρηματίας, «επιχειρηματικός άγγελος» και ένας από τους πρώτους εργαζόμενους της Groupon.
«Αν σκοπεύετε να αφήσετε τη δουλειά σας για ένα χρόνο και να στραφείτε προς την επιχειρηματικότητα, πρέπει να ξέρετε ακριβώς τι θα σας κοστίσει αυτό. Έτσι μπορείτε να αποφασίσετε εάν ο κίνδυνος αξίζει τα δυνητικά οφέλη», λέει ο Bercuson, ο οποίος αυτόν τον καιρό ασχολείται με την Prescreen.com, μια νέα εταιρεία στο Σαν Φρανσίσκο.
Παραδείγματος χάρη, αναρωτηθείτε: από οικονομικής άποψης είστε σε θέση να αφήσετε ένα σταθερό μισθό και να προχωρήσετε σε μια ριψοκίνδυνη κίνηση τώρα, ή μήπως πρέπει να περιμένετε μέχρι να μεγαλώσουν τα παιδιά σας, αν έχετε παιδιά;
Αν εγκαταλείπετε μια σταθερή δουλειά για να γίνετε επιχειρηματίας, υπολογίστε πόσα χρήματα βγάζετε τώρα, συμπεριλαμβανομένων τυχόν παροχών όπως η ασφάλιση και η σύνταξη και προσθέστε τα στο ποσό που θα πρέπει να επενδύσετε στο νέο σας επιχειρηματικό εγχείρημα.
Το ποσό αυτό, μην υπολογίζοντας τις προσωπικές θυσίες και τη σκληρή δουλειά, είναι το κόστος ίδρυσης της εταιρείας σας. Είναι η επιχειρηματική σας ιδέα και η δέσμευσή σας στην επιχειρηματικότητα αρκετά δυνατές ώστε να αντισταθμίσουν αυτό το κόστος; Έχετε πιθανότητες να επιτύχετε καλή απόδοση της επένδυσής σας σε εύλογο χρονικό διάστημα; Εκπονήστε μια μελέτη σκοπιμότητας και καταρτίστε ένα απλό επιχειρηματικό σχέδιο, τα οποία θα σας βοηθήσουν να απαντήσετε στις σημαντικές αυτές ερωτήσεις.
Όταν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε το βράδυ
Ο Bercuson πιστεύει ότι το πάθος που έχουν οι επιχειρηματίες για τη δουλειά τους είναι επίσης ζωτικής σημασίας: «Αν δεν μπορείτε να κοιμηθείτε το βράδυ επειδή ονειρεύεστε την επιτυχία της επιχείρησής σας, ήρθε η ώρα να βάλετε μπροστά».
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να αφήσετε το πάθος σας να σας παρασύρει, λέει ο Gopal Vemuri, πρόεδρος και CEO της JobpadHQ.com, «κατά συρροή» επιχειρηματίας και επενδυτής. «Συνήθως οι επιχειρηματίες είναι πολύ παθιασμένοι με το προϊόν τους ή με το πρόβλημα που επιδιώκουν να επιλύσουν. Έτσι, οι περισσότερες ενέργειές τους επικεντρώνονται στην ανάπτυξη του προϊόντος τους, με αποτέλεσμα συχνά να παραβλέπουν την οικονομική πλευρά του ζητήματος».
Θυμηθείτε ότι τα οικονομικά βρίσκονται στην καρδιά κάθε επιχείρησης. Να είστε προσεκτικοί με τους προϋπολογισμούς, τις οικονομικές προβλέψεις και τον έλεγχο των εσόδων, των ταμιακών ροών, των δαπανών και των παγίων σας. Ο Vemuri λέει ότι η εταιρική κουλτούρα της επιχείρησής του έχει ως γνώμονα τη λιτότητα. Χρησιμοποιεί δωρεάν εργαλεία, όπως τις εφαρμογές συνεργασίας της (GOOG), το Skype, τα συστήματα διαχείρισης πελατειακών σχέσεων της Zoho.com και λογισμικό ανοικτού κώδικα.
«Ελαχιστοποιήστε τα πάγιά σας ξεκινώντας να εργάζεστε από το σπίτι. Στη συνέχεια μοιραστείτε ένα χώρο με άλλους κι έπειτα ανοίξτε το δικό σας γραφείο», συμβουλεύει ο Vemuri. «Ζητείστε μια δωρεάν δοκιμή κάθε προϊόντος πριν το αγοράσετε, αναζητήστε ή διεκδικήστε εκπτώσεις. Τέλος, πρέπει να καταλάβετε ότι υπάρχει μια σαφής διαφορά μεταξύ επιθυμιών και αναγκών. Στις επιχειρήσεις δεν υπάρχει χώρος για επιθυμίες».
Ξεχωρίστε από το κοπάδι
Σε ότι αφορά την ίδια την επιχείρησή σας, πρέπει να διασφαλίσετε ότι οι υπηρεσίες ή τα προϊόντα σας είναι διαφοροποιημένα από τα αντίστοιχα που κυκλοφορούν ήδη στην αγορά. Το να πείσετε τους πελάτες να δοκιμάσουν κάτι καινούριο ή να συνεργαστείτε με ένα νέο πωλητή είναι πιο δύσκολο απ’ όσο ακούγεται. Είμαστε όλοι πλάσματα της συνήθειας. «Αν θέλετε να έχετε επιτυχία, βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε και μπορείτε να επιδείξετε ένα σημαντικό στοιχείο που διαφοροποιεί την επιχείρησή σας από τις άλλες», λέει η Shama Kabani, πρόεδρος της Marketing Zen GroupThe Zen of Social Media Marketing στο Ντάλλας και συγγραφέας του βιβλίου
Κρατήστε τις εξωτερικές δαπάνες χαμηλά και, τουλάχιστον στην αρχή, ξεχάστε τα πολυτελή γραφεία και τα δαπανηρά προϊόντα μάρκετινγκ, λέει η Kabani. «Επενδύστε στην κατάρτισή σας και στην πρόσληψη ικανών ανθρώπων που μπορούν να προσθέσουν αξία στους πελάτες σας και να βγάλουν τη δουλειά».
Τέλος, θέστε μια προθεσμία μέσα στην οποία θα πρέπει να επιτύχει η επιχείρησή σας. Αν η επιχειρηματικότητα δεν είναι για σας, καλύτερα να περιορίσετε τις απώλειές σας νωρίτερα παρά αργότερα, λέει η Kabani. Πρέπει να είστε διατεθειμένος να εγκαταλείψετε μια κακή ιδέα προκειμένου μια καλή ιδέα να πάρει τη θέση της.
«Ένας επιχειρηματίας έχει πολλές ιδέες. Αν αποδειχτεί ότι μια ιδέα ήταν καλύτερη στη θεωρία απ’ ότι στην πράξη, μην αφήσετε την υπερηφάνειά σας να σταθεί εμπόδιο στην επιτυχία σας. Αφουγκραστείτε την αγορά και δοκιμάστε κάτι διαφορετικό», λέει η Kabani. Εμείς σας ευχόμαστε καλή τύχη.
Karen E. Klein
Η Karen E. Klein είναι δημοσιογράφος με έδρα το Λος Άντζελες και καλύπτει θέματα επιχειρηματικότητας και μικρών επιχειρήσεων.
18 Μαΐου 2011, capital.gr
Η αλήθεια είναι πως ένας νέος πολιτισμός επιχειρηματικότητας και κοινωνικής επιχειρηματικότητας ανατέλλει ή πρέπει να ανατείλει. Αυτός ο πολιτισμός χρειάζεται τα υποκείμενά του και τα υποκείμενα δεν γεννιούνται. Εκπαιδεύονται για να προκύψουν ως αυτονόητα!