Το Internet είναι ένα ισχυρό μέσο επικοινωνίας το οποίο συνδυάζει την απλότητα και την ευρεία χρήση του τηλεφώνου με την υπολογιστική ισχύ και τις δυνατότητες πολυμέσων των σύγχρονων ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Το Internet σε όλες τις εφαρμογές του μπορεί να μεταφέρει δεδομένα με ταχύτητα και αξιοπιστία.
Το Internet είναι ένα ισχυρό μέσο επικοινωνίας το οποίο συνδυάζει την απλότητα και την ευρεία χρήση του τηλεφώνου με την υπολογιστική ισχύ και τις δυνατότητες πολυμέσων των σύγχρονων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Το Internet σε όλες τις εφαρμογές του μπορεί να μεταφέρει δεδομένα με ταχύτητα και αξιοπιστία.
Σήμερα οι επιχειρήσεις έχουν μια μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν το συγκριτικό πλεονέκτημα κάνοντας «έξυπνη» χρήση της τεχνολογίας του Internet. Είναι όμως πολύ δύσκολο για μια επιχείρηση να παρακολουθήσει τον ρυθμό της εξέλιξης της τεχνολογίας της Πληροφορικής και των επικοινωνιών. Ποια είναι όμως τα οφέλη μιας επιχείρησης από την χρήση του Internet;
Το internet είναι ένας εξαιρετικό μέσο για τη βελτίωση της επικοινωνίας και της αλληλεπίδρασης μεταξύ της επιχείρησης και των εργαζομένων, των πελατών και των προμηθευτών :
Παγκόσμια παρουσία: Οι ιστοσελίδες (web site) μιας επιχείρησης είναι προσβάσιμες από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, εύκολα, γρήγορα και χωρίς ιδιαίτερο κόστος 24 ώρες του εικοσιτετράωρο 7 ημέρες την εβδομάδα.
Μεγαλώνει αποτελεσματικά την πελατειακή βάση : Οι ιστοσελίδες μιας επιχείρησης μπορούν να προσπελαστούν από χιλιάδες υποψήφιους πελάτες κάθε μέρα αν προβληθούν με τον κατάλληλο τρόπο.
Είναι δυναμικό: Προβάλετε την επιχείρησή σας, πουλάτε προϊόντα και υπηρεσίες, παίρνετε τη γνώμη του πελάτη σας σε πραγματικό χρόνο, επικοινωνείτε αυτόματα με την πελατειακή σας βάση, αλλάζετε και ενημερώνετε όσο συχνά θέλετε το περιεχόμενο των ιστοσελίδων σας με ελάχιστο ή μηδενικό κόστος.
Απλότητα : Το Internet είναι πολύ απλό και εύκολο στη χρήση του
Χαμηλό κόστος: Ο πελάτης χρειάζεται μόνο μια ειδική εφαρμογή (browser), που δίνεται δωρεάν, για να δει το περιεχόμενο των σελίδων σας ανεξάρτητα από το είδος του υπολογιστή που χρησιμοποιεί. Το κόστος ενοικίασης χώρου για την φιλοξενία των σελίδων σας είναι και αυτό πολύ χαμηλό (μερικές χιλιάδες δρχ το χρόνο).
H στρατηγική που θα πρέπει να ακολουθηθεί.
Τέσσερα βήματα αποτελούν τη δημιουργία της στρατηγική για τη μετάβαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
ΒΗΜΑ 1ο: Έναρξη του έργου.
Οργάνωση της ομάδας που θα αναλάβει την υλοποίηση. Η ομάδα αυτή πρέπει να αποτελείται από στελέχη της διοίκησης, του τμήματος πωλήσεων και ειδικούς της πληροφορικής. Σ’ αυτό το στάδιο θα πρέπει να καθοριστούν επακριβώς : ο ρόλος και οι αρμοδιότητες του κάθε μέλους της ομάδας, ο σκοπός, το σχέδιο δράσης και ο βαθμός επικινδυνότητας.
ΒΗΜΑ 2ο: Καθορισμός του υπάρχοντος μοντέλου λειτουργίας της επιχείρησης
Στο στάδιο αυτό πρέπει να γίνει μια σε βάθος έρευνα σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας της επιχείρησης (διοίκηση – εργαζόμενοι) ώστε να καθοριστεί και να αναλυθεί το υπάρχον μοντέλο λειτουργίας της επιχείρησης.
ΒΗΜΑ 3ο: Καθορισμός του μελλοντικού μοντέλου λειτουργίας της επιχείρησης
Έχοντας πάρει τα αποτελέσματα από το προηγούμενο στάδιο πρέπει να καθοριστεί το μελλοντικό μοντέλο λειτουργίας της επιχείρησης με τη συνεργασία όλων των μελών της ομάδας του έργου. Ο στόχος είναι να καθοριστούν οι εν’ δυνάμει νέες κατευθύνσεις της επιχείρησης.
ΒΗΜΑ 4ο: Ανάπτυξη του e-business plan
To e-business plan περιλαμβάνει όλα εκείνα τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για να περιγραφεί επακριβώς η μετάβαση στο νέο τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της επιχείρησης. Στοιχεία όπως το πως θα είναι σχεδιασμένες οι ιστοσελίδες, τι θα περιλαμβάνουν κ.λ.π. θα πρέπει να αναφέρονται αναλυτικά.
Μπορεί κάποιος να ξεκινήσει με μικρό προϋπολογισμό;
Η μετάβαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μια μακροχρόνια επένδυση. Πρέπει όμως να κινηθείτε γρήγορα ακόμα και αν δεν είστε διατεθειμένοι (η δεν έχετε) να επενδύσετε μεγάλα ποσά.
Το σημαντικότερο βήμα για το ξεκίνημα είναι η ανάπτυξη της στρατηγικής σας.
Επίσης θα πρέπει να δεσμεύσετε το όνομα των ιστοσελίδων σας (domain name) ή αν έχετε ήδη ιστοσελίδες να προχωρήσετε στην αναδιάρθρωσή τους σύμφωνα με το e-business plan.
Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας επιτυχίας είναι η σωστή προώθηση (web marketing) των ιστοσελίδων σας ώστε να έχετε γρήγορα πολλούς επισκέπτες.
Όλα τα παραπάνω απαιτούν μικρό προϋπολογισμό για την υλοποίησή τους αλλά θα πρέπει πάντα να έχετε στο μυαλό σας ότι η λύση που θα επιλέξετε θα πρέπει να είναι διαμορφώσιμη και επεκτάσιμη.
Γιώργος Μπεκιαρίδης, μηχανικού πληροφορικής