Τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια για τη διάθεση των πόρων του Γ’ ΚΠΣ και η δυσκολία υλοποίησης των κοινοτικών προγραμμάτων από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οδήγησαν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να διευρύνει τα ποσοστά επιδότησης των επενδυτικών σχεδίων που κατατίθενται (ακόμη και σε δράσεις που είναι σε εξέλιξη) αλλά και να αυξήσει σημαντικά τους διαθέσιμους προϋπολογισμούς στα υπό προκήρυξη προγράμματα. Πέραν τούτου, δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να λάβουν ως προκαταβολή το 30% της επιδότησης, με την προϋπόθεση όμως ότι θα καταθέσουν ισοϋψή εγγυητική επιστολή στον αρμόδιο φορέα.
Οι αποφάσεις αυτές, ομολογουμένως είναι ενθαρρυντικές για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και εκτιμάται ότι θα δώσουν μια ώθηση στην υποβολή και την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων στο άμεσο μέλλον, ενώ με τη διαφοροποίηση του ποσοστού επιδότησης ανά περιοχή, δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην ενίσχυση της περιφέρειας, η οποία αντιμετωπίζει και τα μεγαλύτερα προβλήματα. Βέβαια, από μόνες τους η αύξηση των διαθέσιμων πόρων και η διεύρυνση των επιλέξιμων δαπανών δεν αρκούν για να κινητοποιήσουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αφού οι περισσότερες «σκοντάφτουν» στους πολύπλοκους όρους και στις, πολλές φορές παράλογες γραφειοκρατικές απαιτήσεις των προγραμμάτων. Αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι τα επόμενα προγράμματα θα είναι ευκολότερα.
Τα μέτρα για την ενίσχυση των ΜΜΕ, αλλά και οι λόγοι που οδήγησαν σ’ αυτή την απόφαση παρατίθενται από τον υπουργό Ανάπτυξης Δ. Σιούφα ως εξής:
1. Αύξηση της Δημόσιας Δαπάνης (εθνικής και κοινοτικής) που γίνεται για κάθε προκήρυξη. Στόχος της κίνησης αυτής είναι να ωφεληθούν όσο γίνεται περισσότερες επιχειρήσεις, με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα υποβάλουν αξιόπιστα και καινοτόμα επιχειρηματικά σχέδια. Ενώ η μέση Δημόσια Δαπάνη για κάθε προκήρυξη για τη Δράση 2.7.1 ανερχόταν στα 50 εκατ. ευρώ, στην προσεχή προκήρυξη θα διπλασιασθεί και θα φτάσει περίπου τα 100 εκατ. ευρώ.
2. Γενική αύξηση ποσοστών χρηματοδότησης. Η συγκυρία, την οποία διερχόμαστε απαιτεί αύξηση και του όγκου και του ρυθμού των επενδύσεων. Για το λόγο αυτό προσπαθούμε να προσελκύσουμε όσο γίνεται περισσότερες και ποιοτικότερες επενδύσεις, ιδιαίτερα από το χώρο των Μικρομεσαίων. Έτσι, στις προσεχείς προκηρύξεις του ΕΠΑΝ, τα ποσοστά χρηματοδότησης θα είναι αυξημένα και θα προσεγγίσουν τα όρια που θέτει ο εγκεκριμένος από την Ε.Ε. Χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων για τη χώρα μας.
Ένα παράδειγμα αποτελεί η νέα προκήρυξη για επιχειρηματικά σχέδια ΜΜΕ και πολύ μικρών επιχειρήσεων (Δράση 2.7.1), όπου τα ποσοστά (από 40% που ίσχυε παλιά) κλιμακώνονται στο 45% έως και 55%.
3. Περιφερειακή κατανομή κονδυλίων κρατικών ενισχύσεων. Είναι γεγονός ότι, τα τελευταία χρόνια, ο ρυθμός των επενδύσεων στην Περιφέρεια ήταν χαμηλός, με συνέπεια τη δημιουργία σημαντικού αναπτυξιακού ελλείμματος σε σχέση με το Κέντρο. Θέλουμε να ανατρέψουμε την κατάσταση αυτή. Και η πολιτική μας προσαρμόζεται σε αυτό τον στόχο.
Έτσι, στις προκηρύξεις του ΕΠΑΝ εδώ και λίγο καιρό χρησιμοποιείται σύστημα προεπιλεγμένης περιφερειακής κατανομής των κονδυλίων, ώστε οι περιφέρειες με το σχετικά χαμηλότερο ΑΕΠ να επωφελούνται ιδιαίτερα σε σχέση με το αναπτυξιακό δυναμικό που διαθέτουν.
4. Περιφερειακή διαφοροποίηση των ποσοστών χρηματοδότησης. Μέχρι σήμερα τα προγράμματα κρατικών ενισχύσεων του ΕΠΑΝ πρόβλεπαν πανελλαδικά ενιαίο ποσοστό χρηματοδότησης. Το σκεπτικό αυτό βεβαίως διευκόλυνε διαχειριστικά. Δεν εξασφάλιζε όμως καμία ιδιαίτερη ενίσχυση για τις μη αναπτυγμένες Περιφέρειες. Αυτό παύει να ισχύει. Σε όλες τις προσεχείς κρατικές ενισχύσεις του ΕΠΑΝ, τα ποσοστά χρηματοδότησης θα παρουσιάζουν περιφερειακή κλιμάκωση. Θα είναι υψηλότερα στην Ελληνική Περιφέρεια και θα φθάνουν στο μέγιστο ύψος τους στις Περιφέρειες με το χαμηλότερο κατά κεφαλή ΑΕΠ.
5. Αύξηση του ανώτατου ορίου επιλέξιμου προϋπολογισμού για κάθε πρόταση. Η ανάγκη για θεαματική βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών ΜΜΕ είναι άμεση. Για το λόγο αυτό προσφέρουμε στις πιο δραστήριες από τις επιχειρήσεις αυτές μια εξαιρετική ευκαιρία για την πραγματοποίηση επενδύσεων που θα συμβάλουν προς το στόχο αυτό. Για να γίνει αυτό, έχει σημασία η επένδυση να μπορεί να προσεγγίζει όλους τους λειτουργικούς τομείς της επιχείρησης σε ικανοποιητικό βαθμό. Άρα ο επιλέξιμος προϋπολογισμός πρέπει να είναι υψηλός. Ξεκίνημα γίνεται στη νέα προκήρυξη για επιχειρηματικά σχέδια ΜΜΕ και ΠΜΜΕ, όπου ο ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός ανεβαίνει από 440.000 ευρώ σε 1.000.000 ευρώ.
6. Διεύρυνση του καταλόγου των επιλέξιμων δαπανών. Για να μπορεί η όποια επένδυση να επιφέρει σημαντική βελτίωση μιας επιχείρησης δεν αρκεί να είναι υψηλή σε κόστος. Πρέπει ταυτόχρονα να εμφανίζει ολοκληρωμένο χαρακτήρα και οι διάφορες ενέργειες να συνδυάζονται και να συνυπηρετούν τον ενιαίο επενδυτικό στόχο. Για να δώσουμε, λοιπόν, στους επενδυτές αυτή την ελευθερία σχεδιασμού, αποφασίσαμε στις προκηρύξεις μας να διευρύνουμε τον κατάλογο επιλέξιμων ενεργειών και δαπανών, ώστε να μπορεί ο επιχειρηματίας και να επιλέγει και να σχεδιάζει ολοκληρωμένα. Πρώτη εφαρμογή γίνεται στη νέα προκήρυξη για επιχειρηματικά σχέδια μικρομεσαίων και πολύ μικρών επιχειρήσεων, όπου, για πρώτη φορά, είναι επιλέξιμες οι δαπάνες διαρρύθμισης κτιριακών εγκαταστάσεων, που συνδυάζονται με δαπάνες απόκτησης εξοπλισμού και άυλες δαπάνες βελτίωσης του εσωτερικού και του εξωτερικού περιβάλλοντος των επιχειρήσεων.
Δράση 2.7.1 – Ποσοστά Δημόσιας Χρηματοδότησης
Τα Ποσοστά Δημόσιας Χρηματοδότησης για τη Δράση 2.7.1 «Επιχειρηματικά Σχέδια ΜΜΕ & ΠΜΕ, Δ’ Κύκλος Προκήρυξης», έχουν ως εξής:
1. 45% για τους Νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης
2. 55% για τις κάτωθι περιπτώσεις:
* Ζώνη πλάτους 20 χλμ. κατά μήκος των χερσαίων συνόρων η οποία περιλαμβάνει και όλες τις κοινότητες που εμπίπτουν εν μέρει στη ζώνη αυτή. *
Όλα τα νησιά με πληθυσμό έως 3.100 κατοίκους (απογραφή 1991) *
Β.Ε.Π.Ε. της Διοικητικής Περιφέρειας Ηπείρου *
Νομοί Ξάνθης, Ροδόπης, Έβρου
Νησιά Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου (δηλ. Νομοί Χίου, Λέσβου, Σάμου)
Νήσος Θάσος
Νομός Δωδεκανήσου (εκτός από μια περιοχή στην πόλη της Ρόδου, που προσδιορίζεται από το πολεοδομικό σχέδιο)*
3. 50% για την λοιπή επικράτεια
Τα ποσοστά Δημόσιας Χρηματοδότησης είναι σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Ελληνικό Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (2000 – 2006).
* Απαιτείται η υποβολή κατάλληλου δικαιολογητικού (π.χ. βεβαίωση αρμόδιας δημόσιας αρχής) από όπου θα προκύπτει η δυνατότητα επιχορήγησης με το ανωτέρω ποσοστό δημόσιας χρηματοδότησης.
Νεανικό και γυναικείο επιχειρείν
Από τον υφιστάμενο, Δ’ κύκλο αυξάνεται το ποσοστό επιδότησης κατά 5% των προγραμμάτων για την Ενίσχυση της Νεανικής και Γυναικείας Επιχειρηματικότητας (δράσεις 2.8.1 και 2.8.2). Ειδικότερα το ποσοστό επιχορήγησης των επιλέξιμων δαπανών διαμορφώνεται στο 55%. Υπενθυμίζουμε ότι το πρόγραμμα για την Γυναικεία Επιχειρηματικότητα λήγει στις 13 Μαΐου, ενώ όπως όλα δείχνουν, μέχρι το τέλος του χρόνου θα προκηρυχθεί και ένας ακόμη κύκλος με σημαντικά διευρυμένο τον κατάλογο των επιλέξιμων δραστηριοτήτων.
ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Παρασκευή, 6 Μαϊου 2005 07:00