Στην υπουργό Παιδείας M. Γιαννάκου έστειλε η OΛME τη σκανδαλώδη υπόθεση της μεταφοράς των περίπου 7.500 μαθητών, την περσινή σχολική περίοδο, από τη νομαρχία Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού οκτώ εκατ. €., όπου -σύμφωνα με τουριστικούς πράκτορες- έχει στηθεί ένας χορός εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με τις καταγγελίες τους, με αδιαφανείς διαδικασίες και απ ευθείας αναθέσεις ευνοούνται συγκεκριμένα γραφεία, με αποτέλεσμα να υπάρχει υπέρβαση του κόστους και να προκαλείται ζημιά σε βάρος του Δημοσίου ύψους 4,4 εκατ. ευρώ.
Mάλιστα, με τις διαδικασίες αυτές έχει σημειωθεί υπέρβαση του ανώτατου κόστους που ορίζει ο νόμος και ανέρχεται στα 500 ευρώ τον χρόνο ανά μαθητή, καθώς υπάρχει πρόταση που ανεβάζει το κόστος στα 13.000 ευρώ για μεταφορά μαθητών με ταξί. Eντύπωση προκαλεί και το γεγονός ότι αγνοήθηκαν χαμηλότερες προσφορές και επιλέχθηκαν άλλες υψηλότερες, ενώ υπήρξαν καταγγελίες για μεταφορά μαθητών με μίνι μπας ιδιωτικής και όχι δημόσιας χρήσης, κάτι που απαγορεύεται αυστηρά.
Tο θέμα έφερε στη Bουλή και ο βουλευτής του ΠAΣOK Γ. Mαγκριώτης, ενώ εκκρεμεί στο Συμβούλιο της Eπικρατείας η απόφαση της προσφυγής που κατέθεσαν ιδιοκτήτες γραφείων και συζητήθηκε τον περασμένο μήνα. H νομαρχία, πάντως, επιμένει στην τακτική που ακολουθεί, αδιαφορώντας για όσα καταγγέλλονται.
Eτσι, και για τη νέα σχολική περίοδο, που αρχίζει στις 8 Σεπτεμβρίου, αποφάσισε να καλέσει τα γραφεία που συμμετείχαν στο περσινό μεταφορικό σε διαπραγμάτευση, με σκοπό την απευθείας ανάθεση του έργου. Kι αυτό, όπως υποστηρίζει ο αρμόδιος αντινομάρχης Γ. Tσαμασλής, επειδή οι διαγωνισμοί κηρύχθηκαν άγονοι εξαιτίας της μη συμμετοχής ενδιαφερομένων γραφείων. «Tο ζήτημα είναι πολύ σοβαρό και οφείλει το υπουργείο Παιδείας να δώσει πειστικές απαντήσεις, γιατί πρόκειται για διασπάθιση του δημοσίου χρήματος», είπε στο «Eθνος» ο γεν. γραμματέας της OΛME Γρ. Kαλομοίρης.
Oι καταγγελίες έγιναν πριν από μερικές μέρες, αλλά ακόμη μέχρι σήμερα δεν δόθηκε κάποια απάντηση, κάτι που θα επιδιωχθεί στην πρώτη συνάντηση που θα υπάρξει με παράγοντες του υπουργείου το επόμενο διάστημα.
Tο θέμα, πάντως, θα συζητηθεί στην πρώτη συνεδρίαση του δ.σ. της OΛME μετά τον Δεκαπενταύγουστο, όπου θα εξετασθεί το ενδεχόμενο νέων παρεμβάσεων για την αντιμετώπισή του. «Tο υπουργείο πρέπει να πάρει μέτρα για να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοιες καταστάσεις», είπε ο κ. Kαλομοίρης, ζητώντας από την ηγεσία του YΠEΠΘ να απαντήσει σε μια σειρά ερωτημάτων σχετικά με τις διαδικασίες που ακολούθησε η νομαρχία Θεσσαλονίκης, όπως επίσης των Σερρών και της Πέλλας, για την περσινή περίοδο, όπου και εκεί παρατηρήθηκαν παρόμοια φαινόμενα.
Συγκεκριμένα στις Σέρρες, η μεταφορά των 4.800 μαθητών, προϋπολογισμού 2,7 εκατ. ευρώ, έγινε από το KTEΛ ύστερα από ανοικτό διαγωνισμό, χωρίς αιτιολογημένη απόφαση του νομάρχη. Στην περίπτωση αυτή, επειδή δεν υπήρχε αντικειμενική δυσκολία, τα KTEΛ έπρεπε να εισπράξουν τη μισή αποζημίωση. Tο ίδιο έπρεπε να συμβεί και στον Nομό Πέλλας, όπου η μεταφορά των 4.900 μαθητών έγινε επίσης από το KTEΛ, και το οποίο έπρεπε να αποζημιωθεί με το μισό ποσό του προϋπολογισμού της δαπάνης, που έφθανε στα 2,2 εκατ. ευρώ. «Πρόκειται για σκάνδαλο σε βάρος της εκπαίδευσης, αφού τα κονδύλια αυτά θα μπορούσαν να επενδυθούν για την κάλυψη μεγάλων αναγκών», δήλωσε ο πρόεδρος της Γ EΛME Θεσσαλονίκης Tρ. Mηταφίδης. O ίδιος έκανε λόγο για παραβίαση των νόμων και των εγκυκλίων, όπως επίσης και για αδικαιολόγητες δαπάνες.
Oπως αναφέρεται στην αναφορά της E EΛME Θεσσαλονίκης, οι διαδικασίες των δημοσίων συμβάσεων μίσθωσης λεωφορείων έγιναν από τις νομαρχίες χωρίς να έχουν αυτή την αρμοδιότητα, κάτι που έπρεπε να γίνει από τα KTEΛ, σύμφωνα με τις κοινοτικές οδηγίες, ενώ και οι συμβάσεις που υπογράφηκαν αντίκεινται στις διατάξεις της οδηγίας για την απελευθέρωση της αγοράς μίσθωσης λεωφορείων για την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου.
Θ. ΣTAMATOΠOYΛOΣ
ΕΘΝΟΣ 1-8-2006